رئیس انستیتو پاستور ایران:

کارایی واکسن روسی قابل پیش‌بینی نیست / ساخت واکسن زمان‌بر و هزینه‌بر است

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه مدت زمان حدود ۵ تا ۱۰ سال برای ساخت واکسن نیاز است، گفت: این فرآیند زمان بر و هزینه‌بر است.

کارایی واکسن روسی قابل پیش‌بینی نیست / ساخت واکسن زمان‌بر و هزینه‌بر است

علیرضا بیگلری با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما با اشاره به اینکه در علم فناوری واکسن زمان آیتمی مهم محسوب می‌شود، بیان کرد: ساخت واکسن زمان بر و هزینه‌بر است.

او با اشاره به اینکه باید مراحل آزمایش مختلفی را از حیوانی تا چهار مرحله انسانی برای ساخت واکسن در نظر گرفت، افزود: در برخی از واکسن‌ها پس از مدتی دیده می‌شود که کاربرد ادعایی را ندارد و لذا واکسن را تکامل می‌دهند.

بیگلری با تاکید بر اینکه حداقل ۵ تا ۱۰ سال در یک بازه زمانی معمولی باید وقت گذاشت تا واکسن تولید شود، بیان کرد: از چندین سال پیش روی دو عضو خانواده این ویروس یعنی مرس و سارس اقداماتی صورت گرفته بود، به طوری که برخی کشور‌ها ساختار‌های این ویروس‌ها را در تولید واکسن کرونا در پیش گرفتند.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه ۷ میلیارد جمعیت دنیا به این واکسن احتیاج دارد، گفت: حتی اگر ۱۰۰ شرکت تولیدکننده اقدام به تولید واکسن کنند کفاف تولید مورد نیاز دنیا را نمی‌کند.

برای ساخت واکسن راه‌های مختلفی در دنیا طی می‌شود

او با اشاره به اینکه برای ساخت واکسن راه‌های مختلفی در دنیا طی می‌شود، اظهار کرد: همه راه‌هایی که دنیا برای ساخت واکسن می‌روند در کشور ما هم نمونه آن در انستیتو پاستور و در سایر مراکز علمی انجام می‌شود.

بیگلری تصریح کرد: در تحریم هستیم، ولی دانش فنی خوبی داریم، حتی اگر نتوانیم زودتر واکسن بسازیم، افرادی را داریم که بتوانند انتقال تکنولوژی را سریع به کشور انجام دهند و لذا انتقال تکنولوژی در صنعت واکسن‌سازی ایراد نیست.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه واکسن با هزینه زیادی ساخته می‌شود، اما ممکن است کارایی نداشته باشد، گفت: هنوز مطمئن نیستیم واکسنی که ساخته می‌شود بتواند به صورت دائم ایمنی ایجاد کند.

او عنوان کرد: علم پزشکی در صد سال گذشته همه‌گیری جهانی مثل این ویروس را تجربه نکرده بود و لذا نادانسته‌های ما در مورد این ویروس بسیار زیاد است به طوری که هر چه جلوتر می‌رویم می‌بینیم دارو‌هایی که گفته می‌شد مؤثر است تأثیر چندانی ندارد و پروتکل‌ها تغییر می‌کنند.

بیگلری با اشاره به واکسن روسی گفت: با دانشمندان روسی به صورت مرتب جلساتی به شیوه ویدیو کنفرانس داریم و لذا کاملا می‌دانیم پایه کار آن‌ها چیست و چه روش‌هایی را دنبال می‌کنند، کارایی این واکسن قابل پیش‌بینی نیست این موضوع را حتی خودشان هم اذعان می‌کنند، واکسن بر اساس ژنتیک و شرایط بدنی و محیطی بر روی افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی دارد لذا اگر واکسنی وارد کشور شود باید روی گروه‌های خاصی که داریم تست شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    اقا خیلی دیگر عقب بردی اگر ده سال طول بکشد مگر ادمی با این اوضاع احوال روی کره زمین وجود دارد تا واکسن کرونا ببیند. خیلی از ترس وناامیدی سکته ناقص می زنند.

  • سامان
    0

    آقای وزیر بهداشت .شما را به هرکسی که می پرستید .از واکسن کرونا ی روسی بگذرید .که مردم را می کشد ....بگذارید خود کرونا بکشد بهتر از واکسن روسی چینی است

  • حمید
    0

    بهر حال هم اکنون در روسیه این واکسن استفاده شده ومسئولین مربوطه می گویند اثر گذار است شما اشاره به این مطلب نموده اید که تولید واکسن مراحلی دارد درست اما خوب می دانید ویروسی امده که همه علم پزشکی دنیا در مهار ان کلافه شده اند وتمامی هم وغم خود را مصروف تولید واکسن کرده اند ما هم می گوییم کارهایی انجام داده ایم اما تاکنون حرف وشعار بوده چیزی بنام واکسن بیرون نیامده است

  • ع ف
    0

    سلام.ویروس هم مانند انسان وخودماها میتواند هوشمند باشد.درحقیقت میتوان گفت که خودمان هم یک ویروس هستیم که بزرگ شده ایم.این راکسانی میفهمند که ازدنیای میکرو ونانو اطلاعات کافی داشته باشد.منتها فرق ما باویروسی که میشناسیم این است که انها ازنظر ونگرش مابسیارکوچکند.همانگونه که مابزرگترها میتوانیم فکرکنیم وهوشمند عمل کنیم ویروسها هم همینگونه اند.ما در حدبزرگی خود وانها درحدکوچکی خود.کوتاه اینکه مطلبی درقران است که :همه چیزتحت فرمان خداست...پس میکروها ونانوها هم میتوانند تحت فرمان هوش وروح برترباشند.اماعیب اصلی درمااین است که نمیخواهیم بفهمیم.براین اساس اقای بیگلری کاملا درست می فرمایند .ساخت واکسنی که بتواند بااین عملکرد وتاکتیک ویروس مقابله کند وجنبه تثبیت داشته باشد کاملا زمانبراست.ممکن است بسیاری داروها حتی طب سنتی نقش پیشگیری یا تسکین و....راایفا کنند اما به هیچ عنوان توقف عملکردراتثبیت نمیکنند.هوش برتراین رامیگوید:همانگونه که مثلا عزاداری امام حسین یا تفکراسلامی تاقیام قیامت باانسان است کرونا هم همین نمونه پدیده را ایفا میکند.اینهافلسفه بافی نیست بلکه حقیقتی است که رابطه مستقیم با ذهن نوع بشردارد.....این تحلیل شخصی بود.

  • کریم
    0

    دنیا بدنبال تولید واکسنه مسئولین ما هم دنبال مایوس کردن مردم

  • محسن
    0

    اقای دکتر همه دنیا دارن میگن واکسن تایک ماه یادوماه دیگرساخته میشه انوقت شمابااین حرفاتون مردم نامیدکنید.چقدرعقب افتادگی دارین که میگین تا۵سال دیکه شاید۱۰سال دیگه.خیلی پرتین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها