در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد:

توصیه تلویحی کدخدایی به احمدی‌نژاد؛ ردصلاحیت‌شده‌ها ثبت‌نام نکنند / حرف مطهری ناپسند و خنده‌دار است /واکنش به ایده جنتی درباره نظارت بر نمایندگان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تدوین شد که کارایی لازم را نداشته است و پیشنهاد می‌شود که مکانیزم بهتری برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

توصیه تلویحی کدخدایی به احمدی‌نژاد؛ ردصلاحیت‌شده‌ها ثبت‌نام نکنند / حرف مطهری ناپسند و خنده‌دار است /واکنش به ایده جنتی درباره نظارت بر نمایندگان

به گزارش خبر فوری عباسعلی کدخدایی در نشست خبری ‌پیش از ظهر امروز در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، گفت: نظارت یک امر عقلانی است و در قانون اساسی آمده است و در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هم به آن تصریح شده است و مجلس هم پیگیر است.

وی تصریح کرد: در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تدوین شد که کارایی لازم را نداشته است و پیشنهاد می‌شود که مکانیزم بهتری برای نظارت بر آنها وجود داشته باشد.

وی درباره اظهارنظر آیت‌الله جنتی درباره ضرورت نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس، بیان کرد: بیانات آیت‌الله جنتی ناظر به قانون اساسی و سیاست‌های کلی و لزوم اعمال یک نظارت موثر و واقعی نسبت به نمایندگان بود، در بین چهار سال مکانیزم‌های مختلفی ممکن است به وجود بیاید هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان می‌تواند موثرتر و کارآمدتر باشد و قوانینی که مورد بحث می‌شود جنبه پیشگیرانه‌اش بیشتر باشد.

کدخدایی یادآور شد: در مصوبات مشابهی که در سال‌های گذشته برای‌مان ارسال شده بود، اعضای شورای نگهبان اشکال اصل ۹۹ را گرفتند چون در آنجا به صورت حصری نظارت را بر انتخابات به عهده شورای نگهبان نهاده است، از این جهت این ایراد را در گذشته ما گرفته‌‌‌ایم باید منتظر طرح مجلس باشیم اگر مثل طرح‌های گذشته باشد، شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد.

وی ادامه داد: نسبت به بخش دوم، نظارت یک امر عقلانی است؛ در گذشته قانونی برای تشکیل هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان تشکیل شد که ظاهراً آن هیات کارایی لازم را نداشته است؛ و در چنین وضعیتی پیشنهاد می‌شود که یک مکانیزم نظارتی دقیق‌تری باشد نه اینکه الزاماً نظارت به دست شورای نگهبان باشد، طبیعتاً در شورای نگهبان ما هر چهار سال یکبار این نظارت‌ها را داریم.

نظام پارلمانی

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: مصوبه مجلس درباره مالیات بر ارزش افزوده، ابهامات و ایراداتی دارد و شورای نگهبان این موارد را ایراد گرفته است و بررسی‌ها تا پایان وقت اداری امروز ادامه دارد و نتیجه نهایی به مجلس اعلام می شود.

وی اظهارداشت: قبلا مطالعاتی درباره تغییر نظام به نظام پارلمانی داشتیم و اگر الان هم موضوع جدیدی باشد، پژوهشگران پژوهشکده شورای نگهبان آماده اند که در این زمینه مطالعاتی. داشته باشند.

مصوبات ضد آمریکایی مجلس و FATF

کدخدایی درباره نظر شورا درباره مصوبات ضد آمریکایی مجلس هم تاکید کرد: مصوبات مجلس درصورتی که در چارچوب شرع و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و اگر طرح‌های ضدآمریکایی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این چارچوب باشد، شورای نگهبان این موارد را تایید خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره مصوبات مربوط به احزاب تاکید کرد: الزاما بحث احزاب و تحزب با تصویب قانون حل نمی شود بلکه ما نیازمند ارتقاء فرهنگ تحزب هم هستیم، البته این موضع شخصی بنده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره لوایح FATF هم گفت: مصوبات مشابه FATF، در گذشته و آینده ما صرفا براساس قانون و شرع نظر داده و خواهیم داد.

معاون وزیر کشور دیشب در این زمینه با من صحبت کردند و ظاهراً ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده است اما نظر رسمی ستاد به دست ما نرسیده است

الکترونیکی شدن انتخابات

کدخدایی درباره الکترونیکی شدن انتخابات گفت: تحول خاصی در این خصوص اتفاق نیافتاده است اما به دلیل شیوع کرونا این روند سرعت پیدا کرده است؛ دوستانمان در وزارت کشور کارهای مثبتی انجام داده‌اند و با کارشناسان ما جلسات متعددی داشته‌اند؛ نگاه ما باید پاسداری و صیانت از آرا مردم باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: معاون وزیر کشور دیشب در این زمینه با من صحبت کردند و ظاهراً ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری این انتخابات را داده است اما نظر رسمی ستاد به دست ما نرسیده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حوزه‌ها کم است و تنها ۱۲ نماینده باید انتخاب شوند، شاید برای برگزاری این انتخابات تدابیری اندیشیده شود که از اجتماعات جلوگیری شود.

کدخدایی در خصوص اعلام برخی از اسامی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

پاسخ به اظهارات مطهری

کدخدایی در مورد موضع گیری اخیر علی مطهری در مورد شورای نگهبان گفت: آیا اگر کسی از دانشگاهها نظر مشورتی به شورای نگهبان بدهد به معنای زیر سوال رفتن استقلال این نهاد است؟ این حرف ناپسند و غیر قابل قبول و خنده دار است.

وی در مورد رد صلاحیت علی مطهری گفت : ما موارد رد صلاحیت را به شخص افراد اعلام کردیم قانون به ما اجازه نداده است که اعلام عمومی کنیم. کاش این اجازه را داشتیم تا جواب ادعاهای این افراد را بدهیم.

تفاوتهای رفتاری شورای نگهبان

وی در مورد تفاوت رفتاری شورای نگهبان در دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر وقت قانون در این جهت دقیق شد ما می‌توانیم شفاف تر بگوییم. ضمن اینکه وقتی رای گیری انجام می‌شود ممکن است در دوره ای یک فرد مصداق رجل سیاسی باشد ولی در دوره بعد نباشد. امیدواریم با اصلاح قانون انتخابات این ابهامات نیز برطرف شود.

نظر شورای نگهبان درباره آمار کرونا در کشور

کدخدایی درباره اینکه با توجه به نزدیکی به محرم و اینکه گویا آمار کرونا را وزارت بهداشت دقیق اعلام نمی کند آیا شورا می تواند ورود کند، گفت: شورای نگهبان مسئولیتی ندارد تا مصوبه‌ای ارسال نشود. همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم و اینکه در هر زمینه‌ای تردید کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و آمار را مراجع رسمی اعلام می کنند و هر چه اعلام می کنند موجه است مگر خلاف آن ثابت شود.

سرنوشت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی

وی درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی گفت: متاسفانه از وقتی که به لایحه ایراد گرفتیم و به مجلس رفته و هنوز برنگشته و اگر برای ما ارسال شود حتما اطلاع رسانی می کنیم. از دوستان مجلس آن را بپرسید.

اساسنامه کمیته ملی المپیک

سخنگوی شواری نگهبان درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک بیان کرد: در جای جای این اساسنامه، منشور کمیته بین المللی المپیک را حاکم دانسته شده است، البته اعضای شورای نگهبان اعتقاد داشتند که باید این منشور و مفاد آن برای آنها ارسال شود تا بتوانند بر اساس آن اعلام نظر کنند.

کدخدایی گفت: از جمله ایرادات مشابه در مفاد این اساسنامه، بحث هم ارزی منشورالمپیک و قوانین داخلی کشور وجود دارد، که برای اعضا مشخص نبود که در صورت تعارض میان مفاد منشور و قوانین داخلی کشور کدام یک از این موارد حاکم است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: در موارد متعددی این ابهام در اساسنامه کمیته ملی المپیک مطرح شده که در برای اولین بار است که در یک سند رسمی زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی دانسته اند، که مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی است و ایراد گرفته شده است، البته ایرادهای متعددی نیز وجود دارد که اعلام خواهد شد.

اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری

وی با بیان اینکه اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در شورای نگهبان بررسی شد، گفت: در ماده یک اساسنامه گفته شده که این سازمان از حکم قوانین مستثنا است که برای اعضا مشخص نبود که این ماده همه احکام و قوانین موضوع روز کشور یا فقط برخی از آنها را را نادیده گرفته است؛ که باید روشن شود تا اعلام نظر نهایی بشود؛ یا در جای دیگر موضوع سیاستگذاری را مطرح کرده است که نمی‌تواند در اختیار این سازمان قرار بگیرد که باید تکلیف آن هم روشن شود.

طرح مالیات بر خانه‌های خالی

کدخدایی همچنین درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی، گفت: مجلس یازدهم همت کرده است و در حوزه معیشت قوانین را به تصویب رسانده است و امیدواریم ادامه پیدا کند. طبیعتا طرح‌ها و لوایح مربوط به معیشت مردم نباید مغایر با شرع و قانون اساسی باشد و شورای نگهبان هم در این صورت آمادگی دارد آنها را سریع تر بررسی و تایید کند.

منبع: خبرفوری

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • ابراهیم حامدی
    0

    حتما باز میخواهید عده ای را از لپ لب در بیارید و مردم به اونا رای بدن .واقعا خجالت داره .......

  • یوسف طاهرزاده
    0

    احمدی نژاد رد صلاحیت هم نشه رای نمی آره آدم عاقل مگه دو بار از ی سوراخ گزیده میشه.

    نظرات شما -
    • شهدای فکه
      0

      قبول حرف شما درست اگه نمی‌ترسید تائید صلاحیت کنید ببیند رای میاره یا نمیاره ...یكبار برای همیشه میره پی کارش ... در ضمن تو همین کشور امثال شماها ده بار هم از یک سوراخ گزیده شدید ولی باز هم مغرورید

    • مهدی
      0

      تو وکیل وصیه ملت نشو خواهشا.

  • پرتوی
    0

    رد صلاحیت ها ثبت نام نکنند . جالب است خداوند در توبه را باز کرده شاید رحمت الهی نصیبش شود . امان از بشر دو پای قدرت طلب. شورای نگهبان را چه نهادی نظارت می کند؟ آقای کدخدایی : کدخدایی به شما می آید.

  • ایرانی
    0

    بهتربود اقای کدخدایی می گفتند: انان که دارای استقلال فکری و ایده و ابتکاری هستند، ثبت نام نکنند . حتماً ردصلاحیت می شوند . فقط کسانی را تایید می کنیم که مجری اوامر باشند.

  • ناشناس
    0

    باتایید صلاحیت ازتوش روحانی جون درامد باید برای ایران خون گریست

  • مهدی
    0

    احمدی نژادو رد صراحیت کنن رای دهنده ای دیگر نخواهد بود وماهیت خودشون در بین الملل زیر سوال میره اینا بد جور از احمدی نژاد حراس دارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حراس نه هراس

  • حامدی
    0

    انقلاب کردیم که جناب کدخدا کدخدایی برای همه چیز تصمیم بگیرد چه کسی رئیس جمهور شود ، چه کسی نماینده شود ، کی بیاید ،کی برود ،،علی مطهری باصدای بلند می گوید دلایل ردصلاحیت مرا اعلان عمو می کنید وجناب کدخدا ازخود مطهری دلسوزتره ، تو به چه حقی می گو یی چه کسانی ثبت نام کنند ؟ این حرف را براساس کدام ناده خکانونی

  • موسوی
    0

    محمود احمد نژاد خوب کار کرد

  • فرهاد
    0

    شما ازقانون حرف زدین خوب قانونی بشما وامثال شماها اجازه دادن برای دیگران تعیین تکلیف درست بکنین اگرقانون هست پس چرا کسانی دوزد غارتگری کردن اونها را رد صلاحیت نکردن یکی همین دولت فاسد که یکنفر پاک ازاب درنیود درست جناب کدخدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یانه

  • محمد افشاری
    0

    برید زیر آخرین پست کدخدایی تو اینستاگرام ببینید چخبره

  • شهدای فکه
    0

    مطمئن باشید اگه دکتر احمدی نژاد رد صلاحیت شود مردم انتخابات را تحریم خواهند کرد

  • شهدای فکه
    0

    اقای کدخدایی شما چکاره هستید نصیحت میکنید شما به وظایف ذاتی خود همانا سخنگویی هست توضیح دهید یه جوری حرف میزنید انگار قائم مقام رهبری هستید

  • پ
    0

    با رد صلاحیت دکتر احمدی نژاد در حقیقت عده ای از مردم را که می خواهند ایشان رئیس جمهورشان باشد نادیده گرفته اید و این با عدالت و جمهوری اسلامی منافات دارد ، شما آن جایی که به میل خودتان است می گویید مردم بصیرت دارند ولی در این مورد خودتان را بصیر می بینید و مردم را نادان؟!!!

  • کاربر ناشناس
    0

    اون سری که رد صلاحیت شد برگه کم آمد ۴۰میلیون آمد که نه پدر جان فکرت را باز کن.

  • حسینی
    0

    احمدی نژاد نامرد است اولویت اصلی او دوستان و همراهان او میباشد چه فرقی بین بقایی و دیگران است هر کس تخلف کرده باید جواب بدهد و احمدی نژاد دیگر اون آدم یابق نیست الان دنبال پست است و بخاطر آن ممکن است هر کادی انجام بدهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها