بیمه‌ اتومبیل

بیمه‌ اتومبیل، جبران کننده خسارت‌های جانی و مالي ناشی از حوادث رانندگی است.

بیمه‌ اتومبیل

بیمه‌ اتومبیل، جبران کننده خسارت‌های جانی و مالي ناشی از حوادث رانندگی است. تصادف، آتش‌سوزی و سرقت به عنوان پوشش‌های اصلی و شکست شیشه اتومبیل، دفاع از حقوق بیمه‌گذار در مراجع دادگستری و مراجعه به مسئول خسارت، کاهش بهای اتومبیل در اثر تصادف و توقف اتومبیل خسارت‌دیده در مدت تعمیر -با دریافت حق‌بیمه اضافی- قابل بیمه شدن است.

بیمه‌نامه شخص‌ثالث

بیمه‌نامه شخص‌ثالث جنبه اجباری دارد و طبق قانون بیمه، دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی، باید پوشش بیمه‌ای مناسب در قبال خسارت به اشخاص ثالث را تهیه کنند و مسئوليت خود را نزد يكي از شركت‌های بيمه واجد شرايط، بيمه کنند.

در بیمه‌نامه شخص‌ثالث، شرکت بیمه در چارچوب قانون و مقررات مصوب، تعهد می‌کند که چنانچه دارنده وسیله نقلیه بیمه‌شده به علت وقوع حوادث رانندگی، مسئول جبران خسارت‌های مالی یا جانی وارد شده به اشخاص ثالث شناخته شود، این خسارت‌ها را براساس شرایط بیمه‌نامه تا سقف تعهد پرداخت کند. با پرداخت حق‌بیمه اضافی نیز، پوشش بیمه مازاد ثالث جانی و مالی قابل دریافت است.

همچنین در این بيمه‌نامه، در صورتی که راننده وسیله نقلیه به‌علت وقوع حوادث رانندگی دچار صدمه بدنی (جرح یا نقص‌عضو) شود یا فوت کند، غرامت فوت یا نقص‌عضو براساس شرایط و مبالغ تعیین‌شده در بیمه‌نامه پرداخت می‌شود. بیمه‌نامه حوادث راننده (مقصر حادثه)، غرامت فوت، نقص‌عضو و جرح حاصل از واژگوني، تصادف و ... مربوط به راننده مقصر حادثه اتومبيل بيمه‌شده را که از محل بيمه‌نامه شخص‌ثالث قابل جبران نيست، حداكثر به میزان مبلغ مندرج در بيمه‌نامه، تحت‌پوشش قرار مي‌دهد.

بیمه‌نامه بدنه

در بيمه‌نامه بدنه اتومبیل، شرکت بیمه در چارچوب مقررات مصوب شورای‌عالی بیمه، تعهد می‌کند که خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه بیمه‌شده، ناشی از حوادث مختلف از قبیل سرقت، آتش‌سوزی، انفجار، تصادف، سقوط، واژگونی و به‌طور کلی برخورد اتومبیل به هر جسم ثابت یا متحرک یا برخورد جسم دیگری با اتومبیل بیمه‌شده را جبران کند.

در این بیمه‌نامه، خسارت‌هاي جزئي و كلي وارد شده به وسيله نقليه بيمه‌شده، اعم از دستمزد تعمیرکار، تعمير و ارزش قطعه‌های تعويضي نیز به قيمت روز حادثه پرداخت مي‌شود. علاوه بر موارد فوق، بيمه‌گذار مي‌تواند با پرداخت حق‌بيمه اضافي و مطابق با شرايط و مقررات مندرج در بيمه‌نامه، اتومبيل را در مقابل خطرهایی همچون «سرقت قطعه‌های اصلي و اضافي»، «خطرهای ناشي از بلاياي طبيعي»، «خسارت ناشي از شكست شيشه به‌تنهايي»، «خسارت ناشي از مواد اسيدي و شيميايي» و «غرامت استفاده نکردن از وسيله نقليه در طول مدت تعمير» بيمه کند.

راهنمای صدور بیمه‌نامه‌ شخص‌ثالث

دارندگان اتومبیل و سایر وسایل نقلیه زمینی؛ با مراجعه به نمایندگان و کارگزاران بیمه در سراسر کشور می‌توانند، پس از ارایه‌ اسناد لازم از جمله کارت ماشین، بیمه‌نامه قبلی و مدارک شناسایی خود، درخواست صدور بیمه‌نامه را با پر و امضا کردن فرم پیشنهاد در اختیار شبکه فروش قرار دهند. کارشناسان صدور، بیمه‌نامه آنان را با تعهد درخواستی و در چارچوب مقررات بیمه‌ای، صادر و به بیمه‌گذاران تقدیم خواهند کرد.

طبق قانون جاری شخص‌ثالث، سقف تعهد جانی به میزان دیه مرد مسلمان در ماه‌های حرام و سقف تعهد مالی نیز به اندازه 5/2درصد تعهد جانی محاسبه می‌شود. این امکان نیز برای بیمه‌گذاران فراهم است که سقف تعهد مالی بیمه‌نامه شخص‌ثالث خود را با پرداخت حق‌بیمه اضافی افزایش دهند.

تخفیف در بیمه شخص‌ثالث

دارندگان بیمه‌نامه شخص‌ثالث، چنانچه از محل بیمه‌نامه خود به مدت یک سال تا 14 سال کامل شمسی خسارت دریافت نکرده باشند، می‌توانند از تخفیف نداشتن خسارت به میزان پنج تا 70درصد حق‌بیمه در هنگام تمدید بیمه‌نامه بعدی بهره ببرند. طبق قانون، میزان این تخفیف با توجه به سنوات نداشتن خسارت، سالانه پنج‌درصد است. مزیت دیگری هم که از سال 1397 اجرایی شده، انتقال تخفیف نداشتن خسارت بیمه‌نامه شخص‌ثالث از یک خودرو به خودروی دیگر است.

بیمه‌نامه بدنه خودرو

دارندگان اتومبیل و سایر وسایل نقلیه زمینی با مراجعه به نمایندگان و کارگزاران در سراسر کشور می‌توانند، پس از ارایه‌ اسناد لازم از جمله کارت ماشین، بیمه‌نامه قبلی و مدارک شناسایی خود، درخواست صدور بیمه‌نامه بدنه را با پر و امضا کردن فرم پیشنهاد در اختیار شبکه فروش قرار دهند. سپس کارشناسان صدور پس از بازدید از خودرو، بیمه‌نامه را با تعهدات درخواستی و در چارچوب مقررات بیمه‌ای، صادر و به بیمه‌گذاران تقدیم می‌کنند.

راهنمای خرید بیمه‌نامه بدنه کوتاه‌مدت سفر

بیمه‌گذاران با نصب برنامه (اپلیکیشن) مرکوری در گوشی هوشمند تلفن همراه خود و ثبت اطلاعات درخواستی می‌توانند بیمه‌نامه بدنه اتومبیل خود را دریافت کنند. این بیمه‌نامه برای یک روز تا حداکثر 45 روز صادر می‌شود.

راهنمای خسارت بیمه‌نامه شخص‌ثالث

مدارک لازم برای تشکیل پرونده تصادف‌های بدون کروکی

1- اصل و تصویر بیمه‌نامه شخص‌ثالث طرفین تصادف (مقصر و زیان‌دیده)

2- اصل و تصویر گواهینامه رانندگی طرفین تصادف (مقصر و زیان‌دیده)

3- اصل و تصویر کارت خودروهای مقصر حادثه و زیان‌دیده

4- اصل و تصویر سند مالکیت خودروی زیان‌دیده

5- تکمیل فرم اعلام خسارت توسط طرفین

لازم به‌ذکر است اصل بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث خودروهای مقصر و زیان‌دیده و گواهینامه طرفین تصادف و سند مالکیت خودرو پس از رویت و تطبیق و احراز اصالت و تصدیق تصاویر از آن‌ها به صاحبان اصلی در زمان تشکیل پرونده عودت داده می‌شود.

ضمنا در تصادف‌های بدون کروکی لازم است هر دو راننده مقصر و زیان‌دیده با خودروهای تصادفی قبل از هرگونه اقدام به تعمیر و بازسازی اتومبیل‌های خود به واحد خسارت مراجعه کنند.

رانندگان خودروهای مقصر و زیان‌دیده باید به ‌اتفاق یکدیگر برای تکمیل فرم خسارت در مرکز خسارت حضور یابند.

شرایط لازم برای تشکیل پرونده خسارت مالی تصادف‌های نیازمند کروکی

1- برخورد با خودروی نظامی و یا خودروی سنگین (خودروی کار از جمله کامیون و خاور)

2- تصادف چند دستگاه اتومبیل (تصادف زنجیره‌ای)

3- تصادف با غیر مقیم در شهر (اگر یکی از طرفین حادثه مقیم استان دیگری باشد، یا امکان مراجعه به محل خسارت که شعبه پرداخت خسارت بیمه در آن استان باشد را نداشته باشد)

4- تصادف با خودرویی که راننده مقصر یا زیان‌دیده در صحنه حادثه فاقد گواهی‌‎نامه، بیمه‌نامه ثالث یا کارت خودرو باشد نیازمند کروکی است.

5- عبور از چراغ قرمز علت تصادف باشد. ( قصور مقصر توسط پلیس مشخص شود)

6- تصادف با شی ثابت یا اموال دولتی و عمومی

7- تصادف شاخ به‌شاخ

8- تصادف با موتورسیکلت

9- بیمه‌نامه امسال با سال قبل پیوسته نباشد

10- تصادف در فاصله 20 روز بعد از صدور بیمه‌نامه حادث شده باشد

11- تصادف منجر به جرح و فوت یا با عابر پیاده

12- تصادف ناشی از حرکت دنده عقب خودرو

13- سایر موارد بر اساس صلاح‌دید کارشناس بیمه‌گر

مدارک لازم برای تشکیل پرونده خسارت مالی در تصادف‌های دارای کروکی سازشی

1-اصل کروکی سازشی ترسیم شده توسط افسر پلیس راهور ناجا

2- اصل و تصویر گواهینامه زیان‌دیده

3- اصل و تصویر بیمه‌نامه‌ شخص‌ثالث معتبر زیان‌دیده

4- اصل و تصویر اسناد مالکیت خودروی زیان‌دیده

5- اصل فاکتور لوازم تعویضی (در صورت نیاز کارشناسان ارزیاب خسارت)

6- رویت خودروی زیان‌دیده قبل از هرگونه بازسازی توسط کارشناس بیمه‌گر

راهنمای خسارت بیمه بدنه خودرو

مدارک لازم برای پرداخت خسارت بیمه بدنه خودرو

1-اصل بیمه‌نامه بدنه وسیله نقلیه به‌همراه الحاقیه‌های صادر شده احتمالی

2- اصل بیمه‌نامه شخص‌ثالث وسیله نقلیه بیمه‌شده

3- اصل گواهینامه راننده مقصر حادثه

4- اصل کارت مشخصات و شناسنامه مالکیت خودرو (احراز مالکیت)

5- اصل کارت ملی بیمه‌گذار و راننده خودرو

6- ارایه کروکی سازشی یا غیرسازشی

بدیهی است چنانچه کروکی به‌صورت غیرسازشی ترسیم شده باشد، باید تصویر گزارش یگان انتظامی محل حادثه و عوامل گشت در محل و صورت‌جلسه تفهیم کروکی و تصویر برگه‌های بازجویی در یگان انتظامی و مرجع قضایی ارایه شود.

7- اصل فاکتور هزینه‌های حمل و نجات وسیله نقلیه در صورت غیرقابل حرکت بودن اتومبیل خسارت‌دیده

8- اصل فاکتور رسمی قیمت لوازم اتومبیل در صورت نیاز کارشناس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها