پژوهشگران: کروناویروس مستقیما بر حس چشایی اثر نمی‌گذارد

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود به این نتیجه رسیدند که کروناویروس، سلول‌های چشایی را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و شاید مکانیسم‌های سلولی دیگری نیز در این میان نقش داشته باشند.

پژوهشگران: کروناویروس مستقیما بر حس چشایی اثر نمی‌گذارد

پژوهش جدیدی برای نخستین بار نشان داده است که کووید-۱۹ مستقیما به سلول‌های جوانه چشایی آسیب نمی‌رساند.

برخلاف پژوهش‌های پیشین که نشان داده‌اند آسیب مستقیما توسط ذرات ویروس وارد می‌شود، پژوهشگران "دانشگاه جورجیا" (UGA) باور دارند که شاید از دست دادن حس چشایی، به صورت غیرمستقیم و به واسطه اتفاقات ناشی از کووید-۱۹ پیش می‌آید.

افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که از دست رفتن حس بویایی یا چشایی و یا هر دو مورد را گزارش می‌دهند، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری را بر آن داشت تا این مورد را نیز به فهرست نشانه‌های بیماری اضافه کنند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که در حال حاضر، ۲۰ تا ۲۵ درصد بیماران، از دست رفتن حس چشایی را گزارش می‌دهند.

این پژوهش نشان می‌دهد که سلول‌های جوانه چشایی در برابر عفونت ناشی از کروناویروس آسیب‌پذیر نیستند زیرا بیشتر آنها، "آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین" (ACE2) را که راه ورود ویروس است، بیان نمی‌کنند.

"هونگژیانگ لیو" (Hongxiang Liu)، سرپرست این پژوهش گفت: این نخستین پژوهشی نیست که بیان ACE2 را در حفره دهان مورد بررسی قرار می‌دهد اما نخستین پژوهش در مورد ارتباط میان کروناویروس و حفظ سلول جوانه چشایی انجام می‌شود و نشان می‌دهد که ممکن است مکانیسم‌های سلولی دیگری نیز در این میان دخیل باشند.

لیو و همکارانش تصمیم گرفتند تا با بررسی موش‌ها به عنوان ارگانیسم نمونه، بفهمند که آیا ACE2 به طور خاص در سلول‌های جوانه چشایی بیان می‌شود یا خیر. دومین سوال آنها این بود که این گیرنده چه زمانی در سلول‌های بافت دهان ظاهر می‌شود.

اگرچه موش‌های این آزمایش مستعد ابتلا به کروناویروس نیستند اما شاید بررسی محل بیان این آنزیم بتواند به بررسی اتفاقاتی که طی دوره ابتلا و از دست دادن حس چشایی رخ می‌دهد، کمک کند.

پژوهشگران با تجزیه و تحلیل داده‌های این پژوهش دریافتند که کروناویروس احتمالا به صورت مستقیم بر از دست دادن حس چشایی اثر نمی‌گذارد.

این پژوهش، در مجله "ACS Pharmacology & Translational Science" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها