شکاک بودن زندگی مشترک را مسموم می‌کند

افراد شکاک با متهم کردن شریک زندگی خود باعث شکل‌گیری ذهنیتی منفی از جانب او پیرامون شخصیت خود می‌شوند و همین امر سبب کاهش وابستگی‌های عاطفی و کمرنگ شدن علایق و احساسات مشترک می‌شود.

شکاک بودن زندگی مشترک را مسموم می‌کند

شکاک بودن زندگی مشترک را مسموم میکند. حتما تا به حال بارها این جمله را به عناوین مختلف شنیده‌اید. اما آیا به طور دقیق به مفهوم آن اندیشیده‌اید. وجود شک در زندگی مشترک عاملی برای بروز سوء تفاهمات و سرآغاز وجود اختلافات اساسی می‌شود. افراد شکاک با متهم کردن شریک زندگی خود باعث شکل‌گیری ذهنیتی منفی از جانب او پیرامون شخصیت خود می‌شوند و همین امر سبب کاهش وابستگی‌های عاطفی و کمرنگ شدن علایق و احساسات مشترک می‌شود.

وجود شک به خیانت همسر از زمانهای دور و بیشتر در کشورهای آسیایی وجود داشته است و این به سبب تفکرات غلط محیطی و آسیب‌های ناشی از فرهنگ عامه و در بسیاری از موارد به سبب تعریف نشدن حدود صحیح آزادی در ذهن افراد است. همسری که شکاک است در وهله اول محبوبیت خود را از دست می‌دهد و سپس باعث بروز سرخوردگی و تقویت حس تلافی و نهایتا شکل گیری تفکر سوء استفاده در همسر خود می‌شود.

تاثیرات منفی فرد شکاک بر زندگی مشترک

شک نسبت به خیانت همسر از جمله مواردی است که پیامدهای منفی بسیار زیادی را در زندگی مشترک سبب می‌شود. بهتر است که در چنین مواردی از خدمات در یک مرکز تخصصی بهره ببرید. آزار و اذیتی که زوجین از تحمل این رفتارها می‌بینند سبب سرد و دور شدنشان از همسر خود می‌شود. از مهمترین تاثیراتی که شکاک بودن بر روی زندگی مشترک می‌گذارد موارد زیر است:
بروز احساسات منفی و عدم تجربه آرامش روانی در کنار همسر
محدود کردن همسر و قطع ارتباط با اطرافیان
فاصله جسمی و روحی از همدیگر
بروز احساس تنفر
لطمات روحی و روانی به فرزندان و آسیب‌های اجتماعی بر روی آنان
عدم تجربه لذت از برقراری رابطه نزدیک با همسر
شکل‌گیری حس جبران در همسری که نسبت به او شک وجود دارد
از هم پاشیدن خانواده و فرو ریختن بنیان‌های آن

ویژگی افراد پارانوئیدی و شکاک

بسیاری از موارد شک با وجود علائم و نشانه‌هایی شروع و بروز پیدا می‌کند. اگر این عوامل به درستی بررسی نشوند و اقدامی در جهت رفع آنها انجام نشود، در دراز مدت تبدیل به رفتاری ثابت در فرد می‌شود. این قبیل افراد با دادن حق مسلم به خود مبنی بر کنترل همیشگی و وضع محدودیت‌های سختگیرانه برای همسرشان، اعتماد و آسایش را از خود و خانواده سلب می‌کنند. در مواردی که این شک‌ها بدون علت و دلیل ایجاد شوند، فرد مشکوک ابتلا به بیماری پارانویا است. اکثر روانشناسان این بیماری را زیر مجموعه‌ای از اختلالات شخصیتی می‌دانند و وجوه مشترک زیادی میان این بیماری و اسکیزوفرنی در نظر می‌گیرند. از جمله نشانه‌هایی که سبب تشخیص پارانویا در فرد می‌شود، علائم زیر است:
خشمگین بودن دائمی فرد و بروز دشمنی با سایر افراد
غرور بی‌جا و شدید نسبت به توانایی‌های خود
ایجاد تنش و درگیری دائمی در ارتباط با دیگران
داشتن حس تعقیب شدن و مورد صدمه قرار گرفتن از سوی دیگران
بدگمانی و شک شدید به تمامی افراد پیرامون خود
کنترل سختگیرانه بر روی تفریحات اطرافیان
القای تفکرات و عقاید خود با اجبار

https://static2.khabarfoori.com/servev2/MWZlOTk0vuRq/5Uwvb7W7Zm0,/file.jpg

رفتار مناسب در برابر همسر شکاک چیست؟

در بیشتر موارد با استفاده از راهکارهای روانشناسی و قرار گرفتن در معرض راهنمایی‌های مشاوران اجتماعی، می‌توان راه و روش صحیح برخورد مناسب با همسر شکاک را فرا گرفت. این راهنمایی ها شامل نکاتی می‌شوند که تجربه نشان داده با بکارگیری آنها از سوی همسران، درصد و میزان شکاکیت فرد کاهش یافته و در دراز مدت احتمال برطرف شدن کامل آن وجود دارد. در ادامه به بررسی این سری از نکات می‌پردازیم:
تایید کردن همیشگی: بهتر است در مواجهه با این افراد تنها نقاط مثبت و قوت او را ببینید و او را به خاطر این نکات ارزنده همواره تشویق کنید. یک شخص شکاک همواره ترس از این دارد که اطرافیان و خصوصا همسر خود را از دست بدهد. پس او را تایید کنید و به او نشان دهید که چقدر برایتان مهم است.
ابراز علاقه به او: همواره به او عشق بورزید و به او نشان دهید که او را دوست دارید. در برخی از مواقع احساسات منفی و سرخوردگی حاصل از مواجهه با رفتارهای ناخوشایند او، امکان بروز عشق را از سوی شما محدود می‌کند. اما به خاطر داشته باشید اگر بتوانید در بدترین لحظات به همسر شکاکتان محبت کنید او را مطمئن خواهید ساخت که به او علاقه واقعی دارید و حتی در بدترین زمانها هم او را رها نخواهید کرد.
صرف زمان برای شنیدن صحبتهایش: از او بخواهید پیرامون احساسات و افکارش با شما صحبت کند و زمانی که در حال صحبت‌کردن است کاملا به او توجه کنید. از او سوال بپرسید و در تمامی موارد با توجه کامل به صحبتهای او گوش دهید. به او یادآوری کنید که از همصحبتی با او لذت می‌برید اما بهتر است گله و شکایت و صحبت در مورد مشکلات را محدود کند تا شما زمان بیشتری را با او به گفتگو بپردازید.
گفتگوی شفاف و صریح با او: افرادی که دچار شک و تردید هستند همواره سخنان دیگران را به صورت کاملا منفی برداشت می‌کنند و معتقدند دیگران قصد تمسخر و توهین به آنها را دارند. پس در گفتگوهایتان با او همواره صریح بودن و سادگی بیان را در نظر داشته باشید.
مطرح کردن اشکالات رفتاری اش با حالت دوستانه: هنگامی که رفتارهای اشتباهی از همسر شکاک خود مشاهده می‌کنید، باید واکنش مثبت و کنترل شده‌ای در برابر آن بروز دهید. دیدن رفتار سرد و تهاجمی شما از سوی همسرتان او را تشویق می‌کند تا رفتار اشتباهش را ادامه دهد.
عدم انجام شوخی‌های بی مورد با او: در اکثر موارد افراد شکاک از دیدن رفتارهای خنده‌دار در برابر واکنش‌های شخصیشان ناراحت و منقلب می‌شوند. این بدان معناست که دیدن رفتارهای نه چندان رسمی و اصطلاحا شوخی‌وار از سوی همسرشان این ذهنیت را در آنها ایجاد می‌کند که فرد قصد تمسخر و توهین به او را دارد. پس همواره شرایط صحبت با او را بسنجید و قبل از برقراری ارتباط با او واکنش‌هایش را پیش بینی کنید.
ارائه فضای آزاد برای اظهار نظر: درست است که از دیدن رفتارهای بد او دچار ناراحتی و دلخوری شدید هستید اما به خاطر داشته باشید که یک فرد شکاک و پارانوئیدی همانقدر که استعداد بروز رفتارهای ناشایست از خود دارد، همانقدر هم می‌تواند مهربان و خوش‌اخلاق باشد. به او فرصت دهید و منتظر بهترین نتیجه باشید.
بکارگیری صبر در برابر توهین‌های او: افراد شکاک به صورت ناخواسته دیگران را مورد اهانت قرار می‌دهند و این به سبب دوگانگی در زمینه با اعتماد به نفس خودشان است. اگر همسر شما همواره در حال اهانت به شماست صبر پیشه کنید. او با دیدن متانت شما بعد از مدتی از رفتار خود پشیمان می‌شود و سعی بر اصلاح اخلاق و صحبتهای خود می‌کند.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها