فقط یک دهه از فرصت ازدواج و فرزندآوری "دهه شصتی‌ها" باقی است!

یک آینده‌پژوه حوزه جمعیت گفت: از دهه ۸۰

فقط یک دهه از فرصت ازدواج و فرزندآوری "دهه شصتی‌ها" باقی است!

مریم اردبیلی با تاکید بر بحرانی بودن شرایط جمعیتی کشور اظهار کرد: در هر جای دنیا اگر هر متخصصی از تصویب سیاست‌های ضدجمعیتی در ایران مطلع شود، بدون شک به ما خواهد خندید! زیرا مشاهده می‌کند که کشوری با شرایط بحرانی کاهش جمعیت، به دست مسئولان خودش سیاست‌های ضدجمعیتی اعمال می‌کند!

وی ادامه داد: دلیل بخشی از این نوع مصوبات و سیاست‌ها، غفلت و بخش دیگر آن به سیاست‌زدگی مربوط است؛ ما در کشور یکسری از موضوعات زیرساختی داریم که هیچ ربطی به جناح‌بندی‌های سیاسی ندارند و به تمام ملت مربوط هستند؛ به این معنی که وابسته به دیدگاه و جناح خاصی نیستند، حتی رویکرد غربی می‌گوید جمعیت باید افزایش پیدا کند! سیاسی کردن موارد اینچنینی جز آسیب و زیان فایده دیگری دربر نخواهد داشت.

اردبیلی خاطرنشان کرد: ما باید مسائل زیربنایی که آینده کشور به آن وابسته است را از دیگر مسائل جناحی، جدا کنیم؛ خوشبختانه در مجموعه خبرگان و متخصصان این موضوع ثابت شده که جمعیت کشور باید به سمت نرخ جایگزینی حرکت کند؛ حالا این ضرورت باید به مردم منتقل شود و مردم نیز باید بدانند که جامعه در شرایط جمعیتی مطلوبی قرار ندارد؛ فرصت و پنجره جمعیتی کشور به اندازه 30 تا 40 سال است؛ پنجره جمعیتی یک فرصت طلایی است که در آن جوانانِ در سن فرزندآوری، به بیشترین حد خود می‌رسند، به عبارتی از روزی که دهه شصیتی‌ها وارد سن ازدواج شدند، پنجره جمعیتی بر روی کشور باز شد.

وی افزود: اگر 20 سالگی را سن شروع ازدواج‌ها در نظر بگیریم، از دهه 80 پنجره جمعیتی کشور باز شده و حدود 20 سال از آن سپری شده است؛ در حالت خوشبینانه تنها یک دهه فرصت داریم، سیاست‌ها، فرهنگ‌سازی‌ها و حمایت‌ها باید در این یک دهه اتفاق بیفتد زیرا بعد از آن ضریب اثر به شدت کم می‌شود؛ متولدین دهه شصت می‌توانند با دو یا سه فرزند مشکل جمعیت کشور را حل کنند، با خروج دهه شصتی‌ها از پنجره جمعیتی این فرصت را از دست خواهیم داد.

این آینده‌پژوه حوزه جمعیت تصریح کرد: نسل‌های بعد(دهه 70 و 80) نسبت به دهه شصتی‌ها جمعیت کمتری دارند و باید نرخ باروری آنها برای رسیدن به نرخ جایگزینی بیش از 3 فرزند باشد، این موضوع کار را مشکل می‌کند؛ به این خاطر در حال حاضر، سیاست‌های ما باید در کمترین زمان اعمال شود؛ متاسفانه 20 سال از این فرصت طلایی را از دست داده‌ایم!

وی گفت: سیاست‌های کلی جمعیت در سال 93 ابلاغ شدند اما هنوز قانون ما همان قانون تنظیم خانواده سابق است که سعی در کاهش جمعیت داشت! به نظر می‌رسد مجلس یازدهم مسئله جمعیت را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است البته مجلس برای تاثیرگذاری باید با سرعت در این زمینه اقداماتی صورت دهد.

این پزشک و استاد دانشگاه متذکر شد: در طول 20 سال گذشته می‌توانستیم تا حد زیادی هرم سنی جمعیت کشور را بهبود ببخشیم اما به تذکرهای مقام معظم رهبری توجه نشد و مدیران نیز آینده کشور را در نظر نگرفتند و هر کس تنها به دوره کوتاه مدیریتی خودش فکر کرد؛ فرزندآوری یک نشانه است، یک نشانه از جامعه‌ای که جوانانش امید و پویایی دارند و از جنبه دیگر نشانه شکوفایی همه جانبه جامعه است.

منبع: تسنیم

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    فقط مشکلات لوازم خانگی وگرانی طلا سرراهشانه برطرف کنیدوتاجوانان عشق ازدواج راسرگیرنندتوراخداکمک کنیدتانثل جوانان پاکسازی نشود سپاس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها