ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زباله‌های عفونی ۹۰۰ مطب در اهواز

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز نسبت به عدم جمع‌آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها در اهواز به ویژه در زمان شیوع کرونا هشدار داد.

ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زباله‌های عفونی ۹۰۰ مطب در اهواز

علی بنی‌عگبه اظهار داشت: طبق گزارش سازمان پسماند شهرداری اهواز تاکنون ۷۰۰ مطب و آزمایشگاه با این سازمان برای جمع آوری پسماندهای عفونی خود قرارداد منعقد کرده‌اند، اما تکلیف ۹۰۰ مطب دیگر هنوز معلوم نشده و حتی مشخص نیست چند واحد از آنها فعال است.

وی افزود: در جلسه کارگروه پسماند اهواز که اخیرا در فرمانداری تشکیل شد، مقرر شده ظرف یک ماه مطب‌های فعال شناسایی و معرفی و آنهایی که تاکنون برای جمع آوری پسماندهای عفونی خود اقدام نکرده‌اند، با شهرداری اهواز قرارداد منعقد کنند.

به گفته وی، سازمان نظام پزشکی مکلف شده است که فهرست تمام مطب‌های فعال را به کارگروه ارائه دهد، سازمان مدیریت پسماند باید برای جمع آوری و مدیریت این پسماندها به صورت بهداشتی اقدام کند و مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز نیز با مراجعه به مطب ها نحوه تفکیک را آموزش دهند.

بنی‌عگبه اضافه کرد: متاسفانه با وجود پیگیری‌ها و برگزاری جلسات متاسفانه هنوز تعدادی از پزشکان حاضر به پرداخت هزینه جمع آوری پسماند عفونی مطب‌ خود نیستند و نشست اخیر کارگروه پسماند برای اتمام حجت با این افراد است که در صورت استنکاف از تعهداتشان از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند اهواز، با بیان اینکه برنامه جمع آوری پسماندهای عفونی مطب‌های اهواز از سال ۱۳۹۲ مطرح شده، افزود: جمع آوری پسماندهای عفونی به صورت مستقیم وظیفه شهرداری نیست و طبق قانون تولیدکننده تعهد دارد نسبت به بی‌خطرسازی آنها اقدام کند اما با تصمیم کارگروه مدیریت پسماند مقرر شد که شورای شهر اهواز مصوبه‌ای در این زمینه تصویب کند و شهرداری اهواز در قبال دریافت مبلغی از پزشکان، پیمانکاری را استخدام و این نوع پسماند را جمع آوری کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شهرداری اهواز به مصوبه کارگروه عمل کرده و یک پیمانکار با ۲ خودرو مخصوص به کار گفته است اما بسیاری از پزشکان حاضر به همکاری و انعقاد قرارداد نیستند.

بنی‌عگبه ادامه داد: بر اساس دستورالعملی که شهرداری تهیه کرده هزینه مطب‌ها و آزمایشگاه در قبال جمع آوری پسماندهای عفونی متفاوت بوده و طبق سطح بندی از ۲۵۰ هزار ریال تا سه میلیون ریال تعیین شده است که برای پزشکان مبلغ زیادی به شمار نمی‌آید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پسماندهای عفونی مطب‌ها و آزمایشگاه‌هایی که قرارداد منعقد نکرده‌اند به همراه زباله‌های عادی شهری جمع آوری می‌شوند و سر از مخازن زباله خیابان‌ها در می‌آورند، این در حالیست که زباله‌گردها یا افرادی که در سایت تفکیک زباله مشغول هستند با این پسماندها سر و کار دارند و احتمال آلودگی و بیماری برای آنها وجود دارد.

بنی‌عگبه افزود: پیش از این نگرانی ما از انتقال بیماری‌های هپاتیت و ایدز از طریق پسماندهای عفونی مطب‌ها بود اما اکنون و با همه گیری کرونا، این مساله نیز اضافه شده، بنابراین ضروری است که هر چه سریع تر برای مطب‌ها چاره اندیشی شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر روزانه هشت تا ۱۰ تن پسماند عادی و ۱۲ تن پسماند عفونی از بیمارستان‌های اهواز جمع آوری می شود اما برآوردی از حجم پسماندهای مطب‌ها و آزمایشگاه نداریم.

بنی‌عگبه همچنین گفت: از جامعه پزشکی انتظار داریم، با توجه به جایگاهی که در حوزه بهداشت جامعه دارند، خود نیز مسائل پزشکی و بهداشتی را رعایت کرده و در زمینه تامین بهداشت شهر همکاری کنند.

وی افزود: تفکیک پسماند عفونی از عادی، تحویل به موقع و پرداخت هزینه جمع آوری، خواسته ما از جامعه پزشکی است تا شاهد ورود پسماند عفونی به زباله‌های عادی و آلوده شدن شهر و شهروندان نباشیم.

بر اساس این گزارش، پسماندهای پزشکی (‌بیمارستانی) شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

طبق ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها، مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش ‌آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است.

بابایی مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال ۹۷ اعلام کرده بود که روزانه ۴۰ تن پسماند پزشکی و عفونی درخوزستان تولید می‌شود.

همچنین اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته بود: در مدیریت پسماند و کاهش زباله در کشور و استان توفیقی نداشتیم و حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زباله‌های شهری و عفونی در خوزستان به صورت غیربهداشتی دفع، سوزانده و یا در محیط رهاسازی می‌شود.


منبع: ایرنا

74

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها