پزشکان، قهرمانان شایسته تقدیر در نبرد با کرونا

 ۶ ماه از اعلام رسمی شیوع کووید ۱۹ در کشور می‌گذرد، و این ویروسی بار سنگینی را بر دوش جامعه پزشکی نهاده‌است اما در این مدت نمایش قهرمانانه پزشکان درنبرد با ویروس کرونا بخوبی دیدنی و شایسته تقدیر است.

پزشکان، قهرمانان شایسته تقدیر در نبرد با کرونا

پزشکانی که بیش از هر زمان دیگری تقدس و شرافت حرفه‌ای به منصه ظهور رسانده و روزانه شاهد صحنه‌های فراموش نشدنی از نمایش قهرمانانه ایثار و فداکاری آنها بر بالین بیماران هستیم و مثل هر زمان دیگری درمان بیماران را بر جان خود مقدم شمرده‌اند.

این روزها تجلی واقعی مفهوم سوگندی است که با جان و دل یاد کرده بودند که "خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی متعهد می‌نمایم".

امسال سالروز بزرگداشت روز پزشک را در حالی گرامی می داریم که در غم از دست دادن ۱۶۰ پزشک شهید هموطن خود در سوگ نشسته‌ایم، و جمعی دیگر از پزشکانمان به واسطه ابتلا به این بیماری در زیر دستگاه تنفس مصنوعی در شرایط سخت نفس می‌کشند و جمع دیگری از آنها در لباس‌های سخت و طاقت فرسا ساعت‌ها بر بالین بیماران خود برای حفظ جان آنان به حرفه مقدس پزشکی مشغول به کار هستند.

نام و جانفشانی پزشکانی که برای حفط جان همنوعان خود به مقام والای شهادت نائل آمدند در حافظه تاریخی مردم ایران چنان حک شده‌است که هیچ گاه ازیاد و خاطره‌ها پاک نخواهد شد.

در جبران این همه ایثار کمترین کاری که مردم ما می توانند داشته باشند رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی است که باید بکار گرفت تا خطر ابتلا و چرخه ویروس را کم کرد و کمتر شاهد از دست دادن پزشکانی باشیم که بخشی از سرمایه‌های ارزشمند جامعه هستند.

اگر در مقطعی عده‌ای در دفاع از آب و خاک جان خود را از دست دادند این روزها هستند کسانی که در دفاع از سلامت مردم در برابر کرونا جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و خدمات بی منت خود را به مردم ارزانی می‌دارند.

از بدو شیوع کرونا در استان بوشهر تاکنون پنج پزشک این استان در این راه جان خود را از دست داده‌اند تا پیشگامی آنها در خط مقدم دفاع از سلامت مردم بیش از هر زمان دیگری نمایان شود.

پزشکی حرفه سخت و فداکارانه

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: حرفه پزشکی جزو شغل‌هایی است که بیش از اینکه سختی‌ و خطرهای آن دیده شود، بیشتر زرق و برق و تقبل اجتماعی آن مورد توجه است.

دکتر کتایون وحدت افزود: برخی از کسانی که در کنکور به عشق پزشکی شرکت می‌کنند و درس می‌خوانند و دوست دارند رشته پزشکی را ادامه بدهند از سختی‌های کار پزشکی بی خبر هستند زیرا یک پزشک همیشه در معرض خطر است.

وی بیان کرد: بیماری واگیر قابل سرایت است یعنی هر کسی با این بیماران در تماس باشد ممکن است مبتلا شود بر این اساس همه پزشکان و کسانی که با این بیماران سر و کار دارند از جمله پزشکان آزمایشگاهی و پرستاران و سایر افراد دیگر در این مجموعه ممکن است این بیماری به آنها سرایت کند.

وحدت اضافه کرد: بیماری کرونا نیز مانند سرخک و آنفلوآنزا از جمله بیماری‌های پرمخاطره و با سرایت بالا است و پزشکان به واسطه ارتباط با بیماران بیش از دیگران در معرض خطر دارند.

وی ادامه داد: قبل از کرونا هم پزشکانی بودند که به دلیل تب‌های خونریزی دهنده در جاهایی که این بیماری‌ها شایع هستند مانند سیستان و بلوچستان ، چهارمحال و بختیاری و خراسان در لحظاتی که هنوز بیماری را تشخیص نداده بودند خود مبتلا و از بین رفتند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی گفت: در این شرایط و روزهای کرونایی به لحاظ اینکه پزشکان با بیماران تماس نزدیک دارند ممکن است با تعداد زیادی ویروس تماس داشته باشند و این بیماری در بین پزشکان شدیدتر است چون تعداد ویروسی که وارد بدن آنها می‌شود، بیشتر است.

وحدت یادآور شد: در کنار شیوع بیماری خستگی و استرس ناشی از کار زیاد باعث می‌شود مقاومت پزشکان در مقابل بیماری کرونا کاهش یابد.

این متخصص گفت: بنابراین پزشکانی که در بیمارستان‌های کرونایی کار می‌کنند و یک بیمار کرونایی را ویزیت می‌کنند در واقع جان خود را در کف دست گرفته و این اقدام کمتر از جنگ با دشمن در جبهه‌ها نیست.

پزشکان جنگ با دشمن نامرئی، مونس بیماران

این پزشک در باره یکی از بیماران خود که جانباز دوران دفاع مفدس بود گفت: این جانباز بعد از ترخیص گفت: فکر می‌کنم تو مانند من یک رزمنده هستی اما من دشمن خود را می‌دیدم و می‌جنگیدم اما شما در این شرایط دشمن خود را نمی‌بینید و باید بجنگید.

به گفته وحدت، امروز جامعه پزشکی در مقابل دشمن نامرئی قرار دارند که دیده نمی‌شود، شناخته شده نیست و هر روز به شکلی ظاهر می‌شود و این کار آنان را سخت کرده‌است.

وی تاکید کرد: بیماران کرونایی به دلیل اینکه قرنطینه هستند و همراه ندارند ارتباط نزدیکی با پزشک و پرستار پیدا می‌کنند، در این روزهای کرونایی بیمارانی بودند در عین اینکه حال عمومی خوبی داشتند و قرار بود که ترخیص شوند اما به ناگاه و به یک باره شاهد مرگ ناگهانی آنها بوده‌ایم.

وحدت با بیان اینکه بیماری کرونا می‌تواند مرگ ناگهانی به دنبال داشته باشد گفت: این اتفاق درباره یکی از همکاران پزشکمان رخ داد و در عین اینکه حال عمومی ایشان خوب شده بود و با او صحبت می‌کردیم با وجود همه تلاش‌ها اما در حالی که با ما صحبت می‌کرد جان داد و این تاثیر روحی و روانی بسیار بدی روی کادر درمان گذاشت.

وی ادامه داد: این اتفاق‌ها نشان داد نیروی ماورا آن چیزی که ما انجام می‌دهیم بیمار را از دست ما خارج می‌کند و می‌برد و این بدترین خاطره از این روزهای کرونایی است که هروز شاهد آن هستیم.

پزشکان، قهرمانان شایسته تقدیر در نبرد با کرونا

ساده انگاری کرونا، خطرآفرینی برای جامعه پزشکی

وحدت اضافه کرد: از همان روزهای اول که کرونا در ایران تشخیص داده شد نظر جامعه پزشکی بر ضرورت فاصله‌گذاری، قرنطینه خانگی و پرهیز از حضور در هرگونه تجمع بوده و همچنان هست.

وی یادآور شد: هرچند انسان جمع پسند و دوست‌دار زندگی اجتماعی است و تنهایی را دوست ندارد اما در این شرایط سخت اگر قرنطینه به صورت کامل انجام شود زمان زیادی طول نمی‌کشد که بیماری از کشور رخت برمی‌بندد.

این پزشک متخصص گفت: کشور چین با جمعیت بیش از یک میلیاردی خود با اعمال قرنطینه توانست در مدت سه تا چهار ماه موارد ابتلا را به زیر ۲۰ نفر برساند چطور است که کشور ما با یک دوازدهم جمعیت چین نمی‌تواند بیماری را بعد از هفت ماه کنترل کند و هنوز در اوج بیماری هستیم این هیچ دلیلی جز ساده نگاه کردن به بیماری کرونا ندارد.

وی ادامه داد: بیشتر افراد جامعه معتقد هستند که بیماری کرونا آنها را مبتلا نمی‌کند و اگر مبتلا کرد کاری به آنها ندارد این تصور اشتباه است چون به هیچ عنوان این بیماری قابل پیش بینی نیست و در هر شخصی به شکلی خود را نشان می‌دهد.

این پزشک بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: جوان، قوی و ورزشکار داشته‌ایم که در مقابل بیماری کرونا دوام نیاورده و از بین رفته این در حالی است که بیمار سالمند با داشتن چند بیماری زمینه‌ای نجات پیدا کرده‌است.

وی تاکید کرد: تصور نکنید که در مقابل بیماری کرونا قهرمان هستید.

وحدت گفت: برخی بیماران اظهار می‌کنند "ما اعتقادی به کرونا نداریم" مردم بدانند کرونا عقیده نیست که شما به آن اعتقاد داشته و یا نداشته باشید بلکه بیماری است که به واقع وجود دارد بنابراین بیماری را جدی بگیرد و در تجمع شرکت نکنید.

وی یادآور شد: یادمان باشد بیماری کرونا در اثر رفتار نادرست کل انسان با طبیعت در کره زمین به وجود آمده و باید در رفتارهای خود تجدید نظر تا بتوان بیماری را کنترل کرد.

پزشکان، قهرمانان شایسته تقدیر در نبرد با کرونا

پزشکان فداکارانه در مقابل کرونا ایستاده‌اند

رئیس شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان بوشهر گفت: روز پزشک نماد تجلیل از پزشکانی که برای مردم زحمت می‌کشند البته تمام قشرها و صنف‌های مختلف کشور برای مردم زحمت می‌کشند و هدف ما برجسته کردن و جداکردن جامعه پزشکی نیست.

سید حسن معینی افزود: پزشکان قدر این نعمت را بدانند و شاکر خداوند باشند که به آنها این نعمت را داده تا بتوانند دردی از مردم را بکاهند و خدمتی ویژه به آنها داشته باشند.

وی اضافه کرد: چند ماهی است که همه دنیا با بلای کرونا درگیر شده و همه جامعه پزشکی در بخش‌های مختلف شامل پرستاران، پیراپزشکان، داروسازان، دندانپزشکان و حتی همکاران اداری و ستادی نیز درگیر هستند و با ایثار از وقت شخصی و سلامت خود توانسته‌اند سدی محکم در مقابل بیماری بسازند.

معینی ادامه داد: در این مرحله مردم تنها با زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و حضور نیافتن در تجمع‌ها مگر در موارد خاص به یاری جامعه پزشکی و کادر درمان بیایند.

وی با اشاره به ماه محرم و آئین‌های عزاداری سرور و سالار شهید گفت: در این شرایط باید تفکر حسینی را بیشتر از تجمع حسینی داشته باشیم.

کرونا، نگاه مادی بودن حرفه پزشکی را تغییر داد

معاون بالینی مرکز آموزشی بهداشتی شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: یک پزشک علاوه بر اینکه درمانگر است می‌تواند با اخلاق خوب حافظ اسرار بیماران باشد و به صورت حرفه‌ای از علمی که دارد برای درمان بیماران استفاده کند.

دکتر احمد یزدان پناه افزود: در این روزهای کرونایی اهمیت پزشکی و کادر پزشکی بیشتر برای جامعه مشخص شد تا پیش از این بیماری بیشتر افراد جامعه تصور می‌کردند بیشتر جامعه پزشکی به خاطر پول کار می‌کنند ولی کرونا این تعبیرها و مفاهم را تغییر داد.

این متخصص چشم اضافه کرد: کرونا به جامعه فهماند همانطور که رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نه برای پول بلکه برای دفاع از میهن و ناموس خود عازم جبهه‌های نبرد شدند جامعه پزشکی نیز برای حفظ جان هموطنان خود امروز در بیمارستان‌ها تمام قد ایستانده‌اند.

وی تاکید کرد: جامعه پزشکی با ۱۶۰ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا خوش درخشیدند و همه معادله‌ها را به هم ریختند شاید سال‌ها باید این نقش آفرینی پزشکان در دوران کرونا برای آیندگان واکاوی و این روحیه ایثار و گذشت پزشکان برای جامعه به ترسیم شود.

این پزشک متخصص اضافه کرد: باید دست تک تک پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان، کادر آزمایشگاهی، رادیولوژی و همه کادر بهداشت و درمان را که جان خود را در کف دست گرفتند و در بخش کرونا به بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ خدمت کردند، بوسید و قدردانی کرد.

وی تاکید کرد: امروز پزشکان با دشمنی روبرو هستند که از دیده‌ها پنهان است و برای رسیدگی به بیماران مبتلا به این ویروس پیچیده کادر درمان ساعت‌ها در پوششی سخت و درفضای گرم بر بالین بیماران حاضر شوند.

یزدان پناه اضافه کرد: به دلیل ناشناخته بودن ویروس کووید ۱۹ و نبود تجربه کافی و لازم، بسیاری از پزشکان ناچار هستند خود به صورت مستقیم بر بالین بیماران حاضر شوند در شرایطی که حتی نزدیکترین وابستگان به انسان نمی‌توانند برای فرد بیمار کاری کنند این پزشکان و کادر درمان هستند که بر عهد خود ایستاده و با ایثار خود در کنار بیمار حضور دارند.

پزشکان، قهرمانان شایسته تقدیر در نبرد با کرونا

رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین تقدیر از پزشکان

وی اظهار دشات: با وجود خستگی روحی و روانی ناشی از بیماری و نبود ارتباط و حضور اجتماعی فعالی که در این مدت برای مردم به وجود آمده اما باید بدانند در قبال جان عزیزان و کادر درمان و جامعه پزشکی که در خط مقدم این بیماری قرار دارند مسئول هستند پس باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقیدتر باشند.

معاون بالینی مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس بوشهر گفت: اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند ممکن است با ورود به فصل پائیز و افزایش بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا دچار خسارت‌های زیانباری شویم زیرا ممکن است در پیک بیماری کرونا شاهد مرگ و میر زیادی باشیم.

وی تاکید کرد: کادر پزشکی خسته و نیاز به حمایت همه جانبه مردم دارند که این امر تنها با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی امکان پذیر است و این بهترین تقدیر از زحمات این قشر محسوب می‌شود.

رئیس مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس و قلب گفت: یکم شهریور ماه زادروز دانشمند بزرگ و طبیب برجسته و نامدار ایرانی، شیخ الرئیس ابوعلی سینا فرصتی مغتنم و مناسب برای یادآوری و درک اهمیت و جایگاه جامعه پرتلاش و توانمند پزشکان کشور است که با تلاش‌های ارزنده‌ به واسطه مهارت، دانش، ایثار و اخلاص همواره نویدبخش حیات و سلامت مردم است.

عاطفه اسفندیاری افزود: زحمات صادقانه و خالصانه پزشکان بویژه در شرایط بحران کرونا شایسته تقدیر و تشکر مضاعف است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها