اهداف پنهان ترامپ از توسل به مکانیسم ماشه

دکتر علیرضا سلطانی استاد دانشگاه

اهداف پنهان ترامپ از توسل به مکانیسم ماشه

دولت ترامپ در دو هفته اخیر و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تحرکات ضد ایرانی خود را با توسل به شورای امنیت شدت بخشیده است . در مورد اول قطعنامه تداوم تحریم تسلیحاتی واشنگتن با عدم همراهی شورای امنیت شکست خوورد و در دومین گام ترامپ روی به سیاست شکست خورده بازگشت تحریم های شورای امنیت موسوم به مکانیسم ماشه آورده است . این تحرکات شکست خورده تاحدودی به شیوه و ماهیت سیاستگذاری دولت آمریکا در دوره ترامپ بازمی گردد که مشخصا اهمیت و جایگاه سیاستگذاری و نظام های مترقی آن به شدت تقلیل یافته و به عبارتی تضعیف شده و بر مبنای سلیقه های شخصی و هیجانات فردی متکی شده است . شرایطی که تصمیم گیری در این کشور را به سطح پوپولیسم تقلیل داده است .
اما به طور مشخص ترامپ دو هدف عمده را دنبال می کند . هدف نخست اینکه اتخاذ چنین تصمیماتی برای دولت ترامپ ، بیشتر خرج منطقه ای آنهم برای متحدین آمریکا در منطقه خاورمیانه دارد. در واقع دولت ترامپ برای خوش آمد متحدین منطقه ای خود در خاورمیانه به خصوص اسرائیل و لابی قدرتمند آن در آمریکا از یک سو از سوی دیگر خوش آمد متحدین عرب خود در منطقه مانند عربستان ، امارات ، بحرین دست به این سیاست ها می زند تا اعتماد و اطمینان آنها را نسبت به ضدیت با ایران همچنان بالا نگه دارد و در عین حال در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ، از حمایت سیاسی و بعضا اقتصادی آنها همچنان برخوردار باشد.
هدف دوم ترامپ زنده تشدید جنگ روانی علیه ایران و مشوش نگه داشتن فضای اقتصادی و سیاسی ایران است. دولت آمریکا با این ا قدامات ، قصد دارد حاکمیت ایران را همچنان در جنگ روانی قرار دهد و آنها را درگیر مسائلی مانند این در عرصه بین المللی و حتی داخلی نمایند و قدرت مانور آنها را برای تصمیم گیری در مسائل سیاسی و اقتصادی کاهش دهد .
آمریکا تلاش دارد فضای اقتصادی ایران را همچنان ملتهب نگه داشته و از سوی حساسیت های بین المللی و از جمله شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را نسبت به ایران همچنان فعال نگه دارد. توسل به این جنگ روانی در حالی است که آمریکا از همه ابزارهای واقعی خود برای اعمال فشار سیاسی و اقتصادی استفاده کرده و دیگر کارت جدیدی برای اعمال فشار واقعی ندارد. ایران باید کاملا این وضعیت را بشناسد و بر آن اشراف کامل داشته باشد و به عبارت دقیق تر به ابعاد و ماهیت و اثرات این جنگ روانی مسلط بوده و برای مقابله با آن آمادگی لازم را در سطوح مختلف داخلی و خارجی داشته باشد.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها