کلاغ سبز پرید، خرمای بافق رسید

وقتی خرمای نخلستان‌های شهر بافق آماده رسیدن می‌شود، پرندگانی زیبا و خوش صدا وارد این منطقه می‌شوند و بر فراز نخل‌ها به پرواز در می‌آیند که مردم بافق به آن‌ها «کلاغ سبز» یا مرغ خرما رنگ کن می‌گویند.

کلاغ سبز پرید، خرمای بافق رسید

نخلستان‌های بافق این روزها میزبان مرغ خرما رنگ کن یا کلاغ سبز است، واژه‌ای که برای خیلی‌ها غریب به نظر می‌رسد، زیرا در برخی باورها کلاغ را نماد خبرهای بد می دانند، اما کلاغ سبز مژده رسیدن محصول خرما را می دهد که یکی از محصولات ارزشمند صادراتی است.

برخی از قدیمی‌های بافق به این پرنده خوش صدا «بلبل خرما» هم می‌گویند و آمدن آن را به نخلستان‌ها خوش یُمن می‌دانند، زیرا آمدنش فصل رسیدن و برداشت محصول خرما را نوید می‌دهد، آواز و پرواز کلاغ های سبز در نخلستان ها بیانگر پخته شدن خرما است.

هرسال با گرم شدن هوا خوشه سبز خرما کم‌کم رنگ زیبای قرمز یا زرد به خود می‎گیرد و دقیقا در همین زمان و در آستانه فرا رسیدن شهریورماه، کلاغ سبز در نخلستان‌ها ظاهر می‌شود و با آواز خوش خود و نخلکاران را در برداشت محصول که تا پایان مهر ادامه داد، همراهی می‌کند.

بعد از برداشت محصول خرما، این پرنده از شهرستان بافق کوچ می‌کند در سال یعد در همین فصل، دوباره مهمان کشاورزان و نخلستان‌های این دیار میشود.

هوای بافق در بعضی از این روزها به بیش از ۴۷ درجه سانتیگراد می‌رسد ولی زیبایی نخلستان‌ها و آواز این پرنده در لابه‌لای شاخه‌های خرما، گردشگران و دوستداران محیط‌ زیست را برای سفر به این شهرستان ترغیب می کند که امسال به دلیل شیوع کرونا ، سفر گردشگران متوقف شده است.

کلاغ سبز آفت‌ها را نابود می‌کند

یکی از کشاورزان بافقی گفت: وقتی کلاغ سبز از شاخه‌ای به شاخه دیگر پرواز می‌کند به نخلکاران این نوید را می‌دهد که فصل برداشت خرما نزدیک است و کشاورزان رفته رفته ابزار برداشت این محصول را فراهم می‌کنند.

محمدعلی کارگران افزود: این پرنده، برعکس نامش، رنگارنگ است و با صدایی خوش، حشرات موذی و کرم‌های درخت که همزمان با رسیدن خرما زیاد می‌شوند را شکار و از آفت زدگی خرما جلوگیری می‌کند.
یکی دیگر از باغداران بافقی گفت: از زمان کودکی که با پدر و گاهی پدر بزرگ به نخلستان‌ها می آمدم، مرغ خرما رنگ کن را در نیمه مرداد کم و بیش و در ماه شهریور مخصوصا از نیمه اول زیاد می‌دیدم و احساس می کردم پدرم از دیدن این پرنده خوشحال به نظر می‌رسد.

حسین محمدی ادامه داد: پدر بزرگم این پرنده را کلاغ می‌نامید اما هیچ شباهتی به آنچه پدر بزرگ می‌گفت ندارد زیرا این پرنده رنگارنگ و بسیار زیبا، برعکس کلاغ که صدایی گوش خراش دارد با چهچه بلبل گونه، مهمان نخلستان های بافق می‌شود که برخی آن را بلبل خرما هم می‌نامند.

این کشاورز تصریح کرد: هرچه تعداد این پرندگان در نخلستان‌ها زیادتر باشد میزان آفت و تعداد حشرات موذی ، مزاحم و آفت زا کمتر می‌شود.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی بافق گفت: از نیمه مرداد ماه کم کم، مردم بافق شاهد پرواز پرندگانی سبز رنگ هستند که آمدنشان ارتباط مستقیمی با خرما و رسیدن این محصول دارد.
علی فلاح افزود:کشاورزان بافقی، آمدن این پرنده به نخلستان ها از اوایل شهریور را نویدی آغاز تغییر رنگ خوشه‌های خرما می‌دانند.

وی در خصوص نقش مرغ خرما رنگ کن در جذب گردشگر در سال‌های گذشته گفت: دوستداران محیط زیست برای دیدن این پرنده زیبا، گرمای بیش از ۴۵ درجه بافق را تحمل می کردند تا شاهد و ناظر پرکشیدن و نشستن این پرنده بر شاخه‌های درخت خرما باشند.

فلاح تصریح کرد: هر سال در ماه شهریور افراد زیادی از گوشه و کنار کشور و شهرستان‌های هم‌جوار برای دیدن این پرنده و به تصویر کشیدن حرکات و پرواز آن به شهر بافق سفر می‌کردند تا تصاویری از پرواز و آواز این پرنده خوش الحان داشته باشند اما امسال به خاطر شرایط کرونایی حاکم برکشور این امر میسر نیست.

به گفته این مسوول همزمان با پایان برداشت محصول خرما این پرنده هم از منطقه خرما خیز بافق به نقاط دیگر کشور کوچ می‌کند و منتظر می‌ماند تا شهریوری دیگر از راه برسد.

به گفته مدیر روابط عمومی جهادکشاورزی بافق، هوای بافق در بعضی روزهای مرداد و شهریور به بیش از ۴۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که بسیار طاقت فرساست ولی زیبایی نخلستان‌ها و آواز این پرنده خود باعث جذب گردشگر و دوستداران محیط‌زیست در سال‌های آینده، به شهر نخل و آهن و آفتاب می‌شود.

۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های بافق زیرکشت خرما

مدیر جهادکشاورزی بافق هم سطح زیر کشت نخل‌های بارور شهرستان را ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار اعلام کرد و به ایرنا گفت: پیش بینی می شود، ۶ هزار تن خرمای بومی و اصلاح شده از نخلستان‌های منطقه برداشت شودکه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد دارد.

علی اکبر رحمتیان، ارقام تولیدی خرما را بومی، کبکاب، زاهدی، پیارم و مضافتی ذکر کرد و یادآور شد: پا جوش ارقام اصلاح شده از برازجان استان بوشهر به شهرستان بافق منتقل و کشت شده است.

راه اندازی ۲ واحد فراوری و بسته بندی خرما

مدیر جهاد کشاورزی بافق همچنین از راه اندازی ۲ واحد فرآوری و بسته بندی محصول خرما در این شهرستان خبرداد و گفت: فرآوری خرما علاوه براینکه به ارزش افزوده این محصول کمک می کند، زمینه ‌اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را نیز به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده است.

رحمتیان خاطرنشان کرد: مازاد خرمای تولید شهرستان بافق پس از بسته‌بندی به شهرستان‌های همجوار استان یزد صادر می‌شود.

کشاورزان بافقی، هم اینک به طور متوسط سالانه بیش از پنج هزار تن خرما از ارقام مختلف برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌کنند.
از اجزای درختان خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه، بادبزن، طناب و دیگر محصولات حصیری استفاده می‌شود و عمده صنایع دستی بافق وابسته به نخل است.

برداشت خرما در شهرستان بافق همه ساله از نیمه دوم شهریور آغاز می‌شود و تا اواخر مهرماه ادامه دارد ولی امسال با توجه به گرمی بیش از حد هوا برداشت این محصول در برخی مناطق، اندکی زودتر آغاز شده است.
مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    عکس که بلبل خرمایی هستش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها