تسهیلات اجاره‌بها، جیب یک ششم مستاجران را پُر کرد

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از اشکالات پیشِ روی اعطای تسهیلات اجاره بهای بانکی به مستاجران گلایه کرد.

تسهیلات اجاره‌بها، جیب یک ششم مستاجران را پُر کرد

حسام عقبایی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌وگو، اقدامات صورت گرفته در بازار اجاره‌بها ظرف یکسال و نیم گذشته را بعنوان یک درمان موقت توصیف کرد و افزود: بازار اجاره‌بها پایدار نیست و کارهای صورت گرفته نظیر تعیین سقف قیمت اجاره‌بها تنها تاثیر روانی خوبی بر جامعه داشته است.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات بانکی شامل حال همه مستأجران نشد و فقط یک میلیون نفر مشمول این طرح شدند، افزود: شمار مستأجران حدود ۶ میلیون نفر است که بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی نزدیک به یک میلیون نفر، مشمول تسهیلات بانکی شدند.

عقبایی با انتقاد از فقدان کارهای دراز مدت نظیر ایجاد مسکن استیجاری، گفت: التهابات اولیه بازار اجاره بها فروکش کرده است، اما تورم بصورت افسار گسیخته فزونی یافته که به رشد اجاره بها منتج شده است.

وی نبود هماهنگی میان درآمد و افزایش اجاره بهای مسکن را مشکلی همیشگی برای مستأجران دانست و در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی اظهار کرد: اگر مجلس نظارت نکند، ریل گذاری‌ها در دولت دچار انحراف می‌شود.

عقبایی خاطرنشان کرد: طرح‌های مسکن باید مستمرا مورد بررسی قرار گیرد؛ چنانچه مجلس دهم در حوزه نظارت بر مسکن بسیار ضعیف عمل کرد.

*وزیر متخلف مقابل مردم و نماینده‌ها پاسخگو باشد!

همچنین اقبال شاکری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تامین مسکن مناسب برای مردم را تنها راه برون‌رفت از مشکلات بازار مسکن دانست و افزود: مسکن باید متناسب با توان مالی مردم باشد.

وی این معضل را در دوره کنونی وحشتناک‌تر از هر زمان دیگر عنوان کرد و مقصر اصلی را وزیر سابق راه وشهرسازی دانست که تخلفات وی در مجلس و قوه قضائیه در حال پیگیری است.

شاکری ادامه داد: وقتی که وزیر از مجلس رأی اعتماد می‌گیرد، یعی مسئولیت موضوعات مربوطه را پذیرفته است، ولی وقتی کار را رها می‌کند، باید مورد بازخواست قرار گیرد.

این نماینده مجلس با اعلام اینکه اگر وزیر تاکید می‌کرد قادر به اجرای برنامه‌ها نیست، قطعا رأی اعتماد نمی‌گرفت، از طرحی در کمیسیون عمران با عنوان «تامین مسکن» خبر داد و گفت: هم و غم باید بر جبران کمبود عرضه مسکن باشد.

*مسکنِ سرمایه‌ای را به کالای مصرفی تبدیل می‌کنیم

شاکری همچنین «مالیات بر خانه‌های خالی» را اقدامی با تاثیرات جزئی دانست و اضافه کرد: اگر این مالیات‌ستانی از ۵۰۰ هزار واحد دریافت شود، التهاب کنونی را می‌کاهد.

وی افزود: این‌ها فقط بخشی از اقدامات ماست، در این راستا مجلس تلاش دارد مسکن از حوزه سرمایه‌ای خارج شود و به کالای مصرفی بدل گردد.

شاکری با بیان اینکه پیش‌نویس این طرح در کمیسیون عمران مجلس نوشته شده است، در رابطه با جزئیات آن به رادیو گفت‌وگو گفت: ابتدا باید مسکن مناسب با توانایی مردم را در دو حوزه تملک و اجاره تامین کنیم.

وی گفت: این مهم در لایحه فوق دیده شده و لذا نقل و انتقالات باید به سمتی رود که مسکن از شکل سرمایه‌ای خارج شود که باعث می‌شود سودهای سنگین کاهش یابد.

شاکری خاطرنشان کرد: مصالح اصلی ساخت مسکن در این طرح دیده شده و همچنین صدور پروانه و سند تفکیکی که همواره برای مردم دردسر ساز بود، مورد توجه این لایحه می‌باشد.

منبع: رادیو گفت و گو

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها