سن زمین شناسی یک دهانه برخوردی در ماه مشخص شد

طبق مطالعه انجام شده توسط آکادمی علوم چین(CAS)، سن زمین شناسی دهانه برخوردی

سن زمین شناسی یک دهانه برخوردی در ماه مشخص شد

دانشمندان بر اساس روش شمارش دهانه، سن زمین شناسی دهانه "فینسن" را تعیین کردند.کاوشگر چانگ ای۴ چین که شامل یک فرودگر و یک سطح نورد است ۳ ژانویه ۲۰۱۹ با موفقیت در دهانه "ون کارمن" در حوضه قطب جنوب-ایتکن(SPA) ماه در فرود آمد. حوضه قطب جنوب-آیتکن نام یک دهانهٔ برخوردی بر روی سطح کره ماه است. این دهانه در سمت پنهان ماه جای گرفته و یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های برخوردی در تمام سامانه خورشیدی است.

از آن زمان، کاوشگر مذکور در سطح دهانه "ون کارمن" در حال پیمایش است و مجموعه‌ای از اندازه گیری‌ها را با تجهیزات علمی خود انجام داده است. بر اساس این مدل، دانشمندان نرخ رشد سنگ پوشه محل فرود چانگ ای-۴ و میزان تخریب دهانه فینسن را تخمین زدند. دانشمندان برای انجام این کار از نقشه ارتوفتو دیجیتال(DOM) چانگ ای-۲ و مدل ارتفاع دیجیتال(DEM) استفاده کردند. تصویر قائم شده، ارتوفتو یا ارتوفتوگراف یک عکس هوایی یا تصویر ماهواره‌ای است که تصحیح هندسی روی آن طوری انجام گرفته‌است که مقیاس آن یکنواخت است.

آنها یک منطقه مسطح و همگن را در کف فینسن به عنوان یک منطقه شمارش دهانه ترسیم کردند و به صورت دستی از دهانه‌های منطقه مشخص شده نقشه برداری کردند. با انطباق توزیع اندازه فرکانس دهانه حفره(CSFD) دانشمندان توانستند سن زمین شناسی دهانه فینسن را تعیین کنند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها