ادامه تحصیل دانش‌آموزان ۲۰ روستای بیارجمند در پیچ مشکلات

اولیای دانش آموزان مناطق دورافتاده خوارتوران در بیارجمند شاهرود می‌گویند ؛ مدرسه‌ دوره دوم متوسطه این روستاها تعطیل شده و دانش آموزان برای ادامه تحصیل با مشکلات زیادی روبرو هستند.

ادامه تحصیل دانش‌آموزان ۲۰ روستای بیارجمند در پیچ مشکلات

بخش بیارجمند با ۲۰ هزار تن جمعیت و ۲۰ روستا در شرق شهرستان شاهرود قرار گرفته و بیشتر روستاهای آن در مناطق بیابانی و کویری وافع هستند، بیشتر اهالی این روستاها دامدار بوده و برخی هم با باغداری روزگار می گذرانند.

روستاهای این منطقه بسیار پراکنده بوده و جمعیت بسیاری از آن ها کمتر از یک هزار نفر می باشد ، به همین دلیل تعداد دانش آموزان آن ها کم بوده و دایر کردن کلاس درس برای آموزش و پرورش مقرون به صرفه نیست.

پس از شروع سال تحصیلی ، تعدادی از اولیاء دانش آموزان این منطقه اعلام کردند ، آموزش و پرورش امسال از دایر کردن کلاس های دوره دوم متوسطه در این منطقه خودداری کرده و دانش آموزان را برای ادامه تحصیل به مرکز بخش فراخوانده است.

به گفته آن ها فاصله بسیار زیاد روستاها تا شهر بیارجمند ، پایین بودن وضعیت اقتصادی مردم و نیز تعطیلی خوابگاه ها ، شرایط ادامه تحصیل برای فرزندانشان بسیار سخت شده است.

یکی از والدین دانش آموزان در روستای زمان آباد به خبرنگار ایرنا گفت: به علت عدم ثبت نام در پایه دهم تحصیلی ، فرزندم مجبور به ادامه تحصیل در بیارجمند است.

حسن احمدی افزود: به همین خاطر هفت دانش آموز پسر و چهار دانش آموز دختر دوره دوم متوسطه این روستا به علت دوری مسافت تا مرکز شهر بیارجمند از تحصیل باز ماندند.
وی ادامه داد: از روستای زمان آباد تا بیارجمند ۱۲۰ کیلومتر فاصله است ، از سوی دیگر خطرات رفت و آمد روزانه و هزینه‌های سنگین آن و نیز خطرهای ویروس کرونا موجب شده تا خانواده ها از خیر تحصیل فرزندانشان بگذرند.

یکی دیگر از اولیا هم با بیان این که فعالیت خوابگاه ها امسال تعطیل شده ، افزود : حتی در صورت فعالیت خوابگاه ها و اسکان دانش آموزان ، دلهره خانواده ها تمامی نداشت.

مریم فتحی با بیان این‌که دوری از پدر و مادر در مدارس شبانه روزی و عدم نظارت مستقیم والدین به درس و پرورش فرزندان یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های همیشگی والدین به شمار می‌رود ، ادامه داد : خطرات ویروس کرونا امروزه برای هر کسی قابل درک است .

وی با بیان این که دبیرستان روستای زمان آباد برای اهالی دیگر روستاها هم فواید زیادی داشت ، گفت : هر سال تعدادی از دانش آموزان روستاهای دیگر منطقه خوارتوران برای تحصیل به این روستا می آمدند که آن ها نیز امسال ناچار هستند برای ادامه تحصیل به شهر بیارجمند عزیمت کنند.

فتحی افزود : برخی خانواده ها که امکان فرستادن فرزندانشان به بیارجمند را ندارند ، می خواستند فرزندانشان به صورت غیرحضور تحصیل کنند اما هنوز نتوانسته اند کتاب های مربوطه را تهیه کنند.

او ادامه داد : وقتی علت را جویا شدیم گفتند مربوط به عدم ثبت نام آنها در دبیرستان است.
وی با اشاره به اینکه سال تحصیلی جدید امسال از ۱۵ شهریور ماه آغاز شده ادامه داد: این دانش آموزان به دلیل نداشتن کتاب از تحصیل حتی با استفاده از روش آموزش غیر حضوری هم بازمانده‌اند.

ترک تحصیل در این منطقه فقط مختص امسال نیست

به گفته اهالی پارسال هم پنج دانش آموز به علت نداشتن شرایط تحصیل در رشته های تجربی و انسانی ، مجبور شدند در رشته کار و دانش ادامه تحصیل دهند که نبود این رشته در روستای زمان آباد، آن ها را مجبور به ترک تحصیل کرده و سه دانش آموز دختر این منطقه به علت تجدیدی در درس های خود حاضر به ادامه تحصیل نشدند.

تراکم کم دانش آموزان مشکل آموزش و پرورش است

رییس اداره آموزش و پرورش منطقه بیارجمند در تماس‌های مکرر، انجام مصاحبه را منوط به اجازه حراست اداره کل آموزش و پرورش سمنان اعلام می‌کرد .

با این همه در مقابل پافشاری بسیار خبرنگار ایرنا در توضیحاتی کوتاه گفت : کلاس‌های حضوری بهترین و اثرگذارترین شیوه آموزشی و پرورشی است.

سیدمهدی حسینی با بیان اینکه تعطیلی پایه دوم متوسطه در مدرسه کمیل روستای زمان آباد به علت کمبود دانش آموز در این پایه تحصیلی رخ داده است ، تاکید کرد : دانش آموزان این مقطع برای ادامه تحصیل باید در دبیرستان شهر بیارجمند نام‌نویسی کنند.

به گفته وی، براساس شیوه نامه های آموزش و پرورش کتاب های هر پایه تحصیلی با ثبت نام در سامانه کتاب های درسی این وزارتخانه که توسط مدیران مدارس یا دانش آموزان انجام می شود ، تحویل می گردد.

رییس اداره آموزش و پرورش منطقه بیارجمند گفت :در شرایط شیوع ویروس کرونا خوابگاه ها تعطیل هستند و والدین دانش آموزان در انتخاب شیوه آموزش حضوری و مجازی در مدارس اجباری ندارند.

حسینی تاکید کرد: با تعطیلی خوابگاه های مدارس شبانه روزی برای مقابله با ویروس کرونا ، به ناچار باید هر دانش آموزی بتواند در مدرسه روستای محل سکونت خود تحصیل کند .

در مدرسه کمیل روستای زمان آباد بیارجمند در دوره اول ۴۰ نفر ، در دوره دوم متوسطه پسران ۲۵تن و در دوره اول و دوم دبیرستان دخترانه شهدای دخانیات این روستا نیز ۵۰ دانش آموز تحصیل می کنند.

دانش‌آموزان روستاهای کلاته ری ، کلاته مطهری ، برم ، فریدر ، جعفر آباد ، توچال ،حجاج ، تلخاب ، درازآب ، کلاته مری ، اسب کشان ، گرماب نور و تجور برخی از روستاهایی هستند که از دبیرستان روستای زمان آباد برای ادامه تحصیل استفاده می کنند.

زمان آباد شاهرود، روستایی در منطقه پارک ملی توران و از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود است. در روستای زمان آباد۸۰ خانوار با جمعیتی حدود ۳۵۰ نفر زندگی می‌کنند.
این روستا در فاصله ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز بخش و ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها