۴۹ مرکز عرضه قلیان در همدان پلمب شد

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان گفت: ۴۹ مرکز متخلف به خاطر عرضه قلیان بهار امسال در این استان پلمب شد.

۴۹ مرکز عرضه قلیان در همدان پلمب شد

مهدی خدابخشی روز یکشنبه اظهار داشت: واحدهای پلمب شده در بهار امسال شامل سفره‌خانه، قهوه‌خانه، چایخانه، باغ رستوران و قلیان سرا بوده است.

وی اضافه کرد: بازرسان بهداشت محیط در سه ماهه نخست امسال ۲۴۷ بازرسی از مراکز عرضه قلیان انجام دادند که ماحصل این بازدیدها معرفی ۸۷ واحد به مرجع قضایی و جمع آوری ۳۸۹ عدد از ادوات قلیان از مرکز عرضه بوده است.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: ۹۳۴ مرکز عرضه قلیان سال گذشته بازدید شد که برای متصدیان ۱۶۵ مرکز اخطاریه قضایی صادر شد همچنین ۲۱۱ مرکز پلمب و یک هزار و ۷۲۱ ادوات قلیان کشف و ضبط شد.

خدابخشی ادامه داد: استان همدان حدود پنج سال است که جز استان‌های بدون قلیان به وزارت بهداشت، درمان معرفی شده است با این اوصاف تلاش مسوولان بهداشتی حفظ این رتبه و جایگاه با پیشگیری از عرضه قلیان به ویژه در مراکز تفریحی و توریستی بود.

وی گفت: سودآوری بالای قلیان برای عرضه کنندگان و بالا بودن شمار مشتریان و متقاضیان استعمال این مواد دخانی به علت جذابیت کاذب، تلاش مجموعه بازرسان را برای حفظ و جایگاه همدان در زمینه استان عاری از قلیان دوچندان کرد.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان افزود: توریست پذیری همدان موجب شده برخی افراد به صورت زیر زمینی یا در باغ‌های شخصی و رستوران‌ها اقدام به عرضه قلیان کنند.

خدابخشی بیان کرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته، تعطیلی همه قلیان سراها و جلوگیری از فعالیت آنها در دستور کار معاونت بهداشتی قرار گرفت و برخی واحدها برای حفظ سلامت خود تعطیل و برخی هم که تمرد کردند به دستگاه قضایی معرفی شدند.

وی افزود: از اواسط اردیبهشت به دنبال بازگشایی برخی مشاغل، برخی افراد سودجو از این فرصت استفاده کرده و اقدام به بازگشایی واحد و عرضه قلیان کردند که با تشدید نظارت‌ها اجازه فعالیت به این قبیل واحدها داده نشد.

کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان اضافه کرد: برخی واحدها در گوشه کنار شهر، در مسیر حیدره و امامزاده محسن و شبانه پشت وانت بار در بلوار ارم شهر همدان اقدام به عرضه قلیان می‌کردند که به دنبال دریافت گزارش مردمی و بازدیدهای صورت گرفته از فعالیت آنها جلوگیری شد.

خدابخشی اظهار داشت: نیروی انتظامی و دادگستری همکاری خوبی با معاونت بهداشتی دارند و در صورت ارائه گزارش در کمتر از ۴۸ ساعت واحد متخلف پلمب و ادوات قلیان نیز ضبط شد.

وی استعمال قلیان را در انتشار ویروس کرونا بسیار موثر دانست و افزود: دود ناشی از بازدم قلیان احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد بنابراین مراکز عرضه قلیان به عنوان نقاط پرخطر از نظر شیوع کرونا شناخته می شود.

خدابخشی بیان کرد: با توجه به جلوگیری از عرضه قلیان در سفره‌خانه، قهوه‌خانه، چایخانه، باغ رستوران و قلیان سرا، برخی افراد در جمع‌های خانوادگی و دوستانه و در فضای بسته اقدام به استعمال قلیان کرده که این وضعیت بسیار خطرناک تر از فضای باز است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    چون جوانان تحصیل کرده وبیکارنندبرای یک لقمه نان روی میاورنندبه این کارها چراسالهی قبل اینطورنبود فکری بحالشان کنید بخدامجبورنند نه ازدواج نه سرمایه شده قاچاق یاتصادفات یاقتل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها