مبنای جدایی بحرین از ایران

شاه ایران گفت: اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند ما هرگز به زور متوسل نخواهیم شد. زیرا این خلاف اصول سیاست دولت ما است.

مبنای جدایی بحرین از ایران

روز شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۴۸ نشریه «ایونینگ نیوز» چاپ عصر لندن مصاحبه‌ای را از شاه منتشر کرد، این مصاحبه به وسیله «روی روبث» نماینده مجلس عوام انگلستان و عضو حزب کارگری بریتانیا در تهران انجام شده و نکته محوری آن بر سر خروج نیرو‌های انگلستان از خلیج‌فارس و آینده این منطقه بود. در حین گفتگو بحث به بحرین رسید و ادعای مالکیت ایران بر آن، شاه به وضوح بیان کرد که بحرین به ملت ایران تعلق دارد و کوتاه آمدنش از این حق بدون انجام رأی‌گیری از اهالی بحرین، از جانب ملت نوعی خیانت تلقی خواهد شد، اما در پسِ جملاتش استیصال و از دست رفتنِ کار بحرین کاملاً نمایان بود، به ویژه وقتی گفت: «ما شیوه رأی‌گیری خاصی را پیشنهاد نمی‌کنیم».

همین هم شد و در نهایت نظرسنجی‌ای به طور سراسری در فاصله ۱۰ تا ۲۹ فروردین ۱۳۴۹ توسط هیأت اعزامی سازمان ملل به بحرین انجام گرفت، نام رفراندوم بر آن نهادند و گزارش ریچاردی ریاست همین هیأت شد مبنای جدایی همیشگی ایران از بحرین.

یک سال بعد از آن روز جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۵۰ شاه در پاسخ به پیام شیخ عیسی بن سلمان آل خلیفه، حاکم وقت بحرین، که خواستار حمایتش از استقلال بحرین شده بود، پشتیبانی و حمایت تمام‌قد ایران را در مورد اعلام استقلال و عضویت این امارت‌نشین در سازمان ملل متحد و همچنین پشتیبانی از همه درخواست‌های اهالی آن اعلام کرد!

گفتگوی روی روبث با شاه درباره بحرین در نشریه «ایونینگ نیوز» که روز یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۴۸ در روزنامه اطلاعات بازنشر شد به این شرح بود:

س: مهم‌ترین مسئله‌ای که تاکنون در خلیج‌فارس لاینحل مانده است موضوع بحرین است که دویست هزار نفر جمعیت آن تقریباً معادل مجموع جمعیت بقیه هشت امارت‌نشین این منطقه است که انگلستان با آن‌ها معاهداتی دارد. ایران در یکصد سال اخیر نسبت به بحرین ادعای حاکمیت می‌کند و انگلستان پیوسته از طرف حکام عرب بحرین با این ادعا مخالفت کرده است. اما این سوال اکنون مطرح می‌شود که پس از خروج انگلستان از این منطقه تکلیف چه خواهد بود؟ همان‌طوری که در ژانویه گذشته ضمن مقاله‌ای در روزنامه ایونینگ نیوز نتیجه‌گیری کرده‌ام شاهنشاه با اعلام این‌که ایران ادعای خود را با توسل به قدرت نظامی تعقیب نخواهد کرد یک گام بزرگی در راه حل این موضوع برداشتند. شاهنشاه این مطلب را بیان فرموده‌اند که ایران حاضر است نتیجه تمایل مردم بحرین را که به وسیله سازمان ملل متحد آزمایش می‌شود بپذیرند. بسیاری از صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که مردم بحرین ضمن رفراندوم تمایلی نسبت به پیوستن به ایران نشان نخواهند داد. لیکن این حقیقت مسلم باقی است که حاکم بحرین تاکنون از این پیشنهاد استقبال نکرده است؛ بنابراین آیا شما [شاه]قادر به فیصله دادن این موضوع از طریق انصراف از ادعای خود نیستید؟

شاه: هرگز، زیرا تا آن‌جایی که امکان داشت در این ماجرا گذشت نشان داده‌ایم و نوعی آزمایش اراده مردم ضرورت دارد. ما شیوه رای‌گیری خاصی را پیشنهاد نمی‌کنیم و این موضوع را به سازمان ملل متحد واگذار می‌کنیم. هرگاه من بدون چنین آزمایشی با انصراف ادعای ایران نسبت به بحرین موافقت کنم این نوعی خیانت به ملتم تلقی خواهد شد.

بحرین به ملت ایران تعلق دارد. ما فدراسیون پیشنهادی امارت‌نشین‌های عربی خلیج‌فارس را در صورتی که بحرین در آن عضویت داشته باشد به رسمیت نخواهیم شناخت و هرگاه بحرین به صورت یک کشور مستقل درآید ما آن را نخواهیم شناخت و اگر به سازمان ملل متحد راه یابد ما عضویت آن سازمان را ترک خواهیم کرد.

پی‌نوشت:

۱- اشاره به سخنان شاه درباره بحرین در کنفرانس خبری عصر روز ۱۴ دی ۴۷ در دهلی نو که گفت:
این اولین بار است که من رسماً درباره این مسئله سخن می‌گویم و دقیقاً به شما و به سؤالاتی که در این زمینه می‌کنید پاسخ می‌دهم. این جزیره صد و پنجاه سال پیش توسط انگلیسی‌ها از وطن ما جدا شد و انگلیسی‌ها یک امپراطوری با یک سیاست استعماری برپا کردند [..]نمی‌توانیم بپذیریم جزیره‌ای که توسط انگلیسی‌ها از کشور ما جدا شده توسط ایشان، ولی به حساب ما به کسانی دیگر داده شود. این اصلی است که ایران نمی‌تواند از آن صرف نظر کند. ایران از سوی دیگر پیوسته به این سیاست خود دلبستگی داشته است که هرگز برای به دست آوردن اراضی و امتیازات ارضی علی‌رغم تمایل مردم آن سامان به زور متوسل نشود. من می‌خواهم بگویم که اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند ما هرگز به زور متوسل نخواهیم شد. زیرا این خلاف اصول سیاست دولت ما است که برای گرفتن این سرزمین خود به زور متوسل شود.

دوما گرفتن و حفظ کردن سرزمینی که مردم آن با شما ضدیت داشته باشند چه فایده‌ای خواهد داشت. قبل از هر چیز این عمل اشغال محسوب می‌شود؛ در هر اشغالی شما باید مراقب سلامت و امنیت نیرو‌های اشغال‌گر خود باشید و در تمام اوقات سربازان شما باید در خیابان‌ها پاس بدهند و پیوسته در معرض خطر گلوله نارنجک و این قبیل مخاطرات باشند. سیاست و فلسفه ما این است که با اشغال و گرفتن سرزمین‌های دیگر از طریق زور مخالف باشیم این روشن‌ترین چیزی است که من می‌توانم در این زمینه به شما بگویم، اما نمی‌توانیم تحمل کنیم که چیزی را که به ما متعلق بوده است به کسان دیگری بدهند... [در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسید: به این ترتیب مراجعه به آرای عمومی یا رفراندوم را در بحرین پیشنهاد می‌کنید؟]هر کاری که بتواند اراده مردم بحرین را به نحوی که نزد ما، شما و همه جهان به رسمیت شناخته شود نشان دهد خوب است. (منبع سخنان شاه: اطلاعات ۱۵ دی ۴۷).

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • م
    0

    محمدرضا ی انسان ترسوی به تمام معنا و خائن بود اگر حکومتش ادامه داشت ایران 5 تکه شده بود تا الان فقط ی مقدار کاخ هاش و سهام های خاندان گدازادش تو شرکت ها زیاد میشد

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      بله به نظر من هم ترسو بود و گرنه میموند هرچی اختشاشگر سبک مغز رو از دم تیر میگذروند ماهم به این فلاکت نمیفتادیم

    • بینام
      0

      کامنتای منفی ک بهت دادن مشخصه چقدر باهات هم عقیده هستند

    • م
      0

      کاربر بینام برای من و شما فرقی نمیکنه چند نفر با ما هم عقیده هستند یا نیستند تاریخ عوض نمیشه کل خاندان پهلوی در تاریخ مشخصه از کجا سر دراوردن محمدرضا در سلسله پادشاهان را باید هم ردیف شاه سلطان حسین صفوی و امثالهم قرار داد مطمئن باش نمیتونی هم ردیف شاه عباس و نادر و کریمخان و طهماسب قرار بدی چون ظلم ب شاهنشاهی !

  • داروغه
    0

    ای کاش در این دوره هم یک همه پرسی میکردن مثل رضا شاه ترسو

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      رضا شاه روحت شاد

    • بینام
      0

      رضاشاه ایرانی و وطن پرست بود. خدماتی ک اون مرد کرد هنوزم هست.

  • رضا.
    0

    واقعا باعث تاسفه که دوستان از روی حب و بغض نظر می‌دهند بدون اینکه واقعیات تاریخ معاصر را بدانند. از 1270 در زمان قاجار بحرین تحت تسلط انگلستان که آن زمان ابرقدرت بلا منازع دنیا بود و از همان دوران قاجار و بعد در زمان پهلوی بارها اقداماتی صورت گرفت برای برگرداندن بحرین ولی با فشار انگلستان عقیم می‌ماند و در واقع بحرین عملا از کشور جدا شده بود و داستان استقلال بحرین آن زمان با گرفتن حق مالکیت سه جزیره بسیار مهم تنب بزرگ و کوچک و ابو موسی و واگذاری بحرین با همه پرسی مردم و تحت نظر سازمان صورت گرفت. جناب م آیا حاضری بابت گرفتن حق مالکیت 50 درصدی دریای خزر و تبدیل آن به 12 درصد آن هم قسمت عمده نفتی که خارج از محدوده آب‌های ایران قرار دارد نظام جمهوری اسلامی را مثل پهلوی شماتت کنی؟ واقعیت دنیای کنونی و روابط کشور ها بیشتر از اینکه مبتنی بر قانونی باشد بر اساس توازن قوا است. حالا باید بدانید وقتی محمد رضا در سوال خبرنگاری که پرسیده بود چرا این تعداد هلیکوپتر کبرا خریداری کردید و او می‌گوید بابت هر تانک عراقی که آنهاخریدند یک هلیکوپتر خریداری کردم و در زمان حال هم تنها قدرت موشکی ایران عامل بازدارنده برای قدرت‌هایی که گاه و بیگاه ایران را تهدید می‌کنند.

    نظرات شما -
    • م
      0

      نامرد نامرده این حکومت و اون حکومت نداره هر کس بی خردی کنه تو تاریخ ثبت میشه محمدرضا ترسو بود هر بار تقی ب توقی میخورد ور میرفت اصلا لیاقت شاه بودن نداشت

    • م
      0

      در صمن هر شاه د رئیس مملکتی دوست داره مملکتش اباد باشه تا همگان به به و چه چه کنند من یا شما هم همین هستیم اگر شاه بودیم دوست داشتیم بهترین کشور باشیم تا به دیگران بنازیم هیچ عقل سلیمی قبول نداره که طرف شاه بوده میخواسته ایران ویرانه باشه ولی راه های رسیدن بهش متفاوت یکیش میشه محمدرصا خودش و پیوند میده ب امریکاایها و چشم چوشم اخرش تو امریکا هم راهش نمیدهند !!! یکی هم اونوری غش میکنه فرقی نداره ولی مطمئن باش محمدرضا لیاقت شاهی نداشته

    • رضا.
      0

      توصیه میشه با مطالعه و آگاهی از تاریخ معاصر دیگران را قضاوت کنیم. اصرای نیست که مثلا پهلوی را تایید یا نکوهش کنم. همه ما کارنامه نظام سابق و فعلی را مشاهده می‌کنیم. در زمینه اشتغال و امنیت و رفاه و اعتبار جهانی و ارزش پول ملی و تورم و رشد اقتصادی و فساد و رانت و پدیده آقازاده ها و..... همه و همه می‌تواند اسباب مقایسه دو سیستم را فراهم مبکند البته با انصاف نه از سر عناد.

  • بینام
    0

    بحرین هنوزم مال ایرانه پسش میگیریم .دیر و زود داره سوخت و سوز نداره

  • کاربر ناشناس
    0

    یعنی شماهایی ک در مورد محمدرضا نظر میدین بهتره ک برین همون پاچه خواری روسیه و‌چین رو ‌کنید

  • پ
    0

    آخه من موندم تا الان چه گلی به سر ما زدن چه زندگی آخه ما داریم خاک بر سر مسئولین بریزم این شده زندگی واسه ما هر ساعت وسیله ها گرون میشه بعد میگن مامورای ما تو سطح شهر نظارت میکنن کارگروه تشکیل دادن خاک بر سرای بی عرضه که اندازه دانه شن هم مغز تو کله پوکتون نیست

  • کاربر ناشناس
    0

    بنظر من محمدرضا شاه کار عاقلانه ای کرده اگر بحرین را استقلال نمیداد الان یک جایی بود مثل کردستان عراق هزینه نگهداریش و ایجاد امنیتش برای کشور سنگین بود همینکه الان دارید را نگه دارید گذشته ها پیشکش اگر محمد رضا شاه را می تونید از زیر خاک در بیارید محاکمه کنید در همین نظام جمهوری اسلامی هم خائن زیاد بود و هست اینها را الان درست محاکمه کنید نه مثل طبری که چند روز دیگه عفو میخوره آزاد میشه

  • رضا
    0

    خدا به بحرین رحم کرد وگرنه چون از تهران خیلی دور بودن تا الان از گرسنگی میمردن

  • رضا
    0

    خدا به بحرین رحم کرد وگرنه چون از تهران خیلی دور بودن تا الان از گرسنگی میمردن

  • محمد
    0

    تمام نخبه ها وانهای که می توانند از ایران رفتن و دارند میروند چندین میلیون نفر توی کشورهای دیگر این است حکومت کردن

  • ناشناس
    0

    شانس آورده چون الان داخل جامعه حهانی است با این شرایط تا چهار صد سال دیگه ایران بیرون از این جامعه است

  • علی
    0

    چه شانسی آورد بحرین الان اونا کجا و ما کجا

  • بازنشسته
    0

    شانس آوردکه رفت الآن سطح زندگی ورفاه اونهاکجا وماکجا!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها