عمدی بودن قتل میترا استاد بالاخره تایید شد

۳۹ قاضی رای دادگاه کیفری و ۲۷ قاضی رای شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور را تایید کردند و بر همین اساس قتل میترا استاد به دست محمد علی نجفی عمدی شناخته شد.

عمدی بودن قتل میترا استاد بالاخره تایید شد

حجت الاسلام منتظری در جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور که برای تصمیم گیری درباره پرونده محمدعلی نجفی برگزار شد، گفت: فضای هیات عمومی دیوان عالی کشور که عالی ترین مرجع قضایی است فضای آزاد و منطقی است و اینکه تعدادی از بدخواهان و بداندیشان تصور می کنند که دستگاه قضایی در راستای اهدافی که آنها بدنبالش هستند بگونه دیگری حرکت می کند کاملا نشان دهنده اندیشه های غلط و انحرافی آنهاست.

وی افزود: در این پرونده اخیر شاهد بودیم که مسیر قانونی و حقوقی و قضایی آن براساس موازین قانونی طی شد اما چون دشمن بدنبال اهداف دیگری بود هم اکنون بشدت رسانه های بیگانه بدنبال برداشت های خودشان هستند. این صحنه زیبای بحث و گفتگویی که امروز پیرامون پرونده شاهدیم بهترین گواه است که قضات دیوان عالی فارغ از هر گونه جریانات سیاسی در مسیر حق و عدالت بدنبال این هستند که به واقعیات دست یابند.

منتظری گفت: جلسه امروز برگ زرینی از دستگاه قضایی و قضات گرانقدر است که فارغ از خط و خطوط بدنبال کشف حقیقت و اجرای عدالتند.

وی درباره جلسه امروز هیات عمومی دیوان عالی گفت: بنده نظرم این است که در بررسی جامع حادثه که منجر به قتل زن توسط شوهرش شده باید مولفه های موثر در حادثه را تحلیل کنیم. چند مولفه می تواند مورد استدلال قرار گیرد که همه در یک رتبه و درجه نیستند و همه آنها را باید ملاک قرار داد اما نه در یک ردیف. مراتب و درجات این مولفه ها متفاوتند.

دادستان کل کشور گفت: ما قبل از اینکه به نکات فنی اسلحه و نحوه شلیک بپردازیم باید به آن قوه عاقله و اراده کننده حادثه بپردازیم و آن را باید بیشتر مورد توجه قرار دهیم. مولفه هایی که می تواند منشا یک انسان عاقل باشد و او یک فرد عادی بی سواد عامی نبوده و کسی بوده که سالها در دستگاه های مهم و مقامات بالای کشور مسولیت داشته و این ادم مرتکب جنایتی می شود و ما اگر بخواهیم از دیدگاه فرد عادی به آن نگاه کنیم درست نیست. هرچند که بنا به گفته رییس دیوان عالی تفاوتی بین اشخاص نیست و پرونده مربوط به هر کسی باشد از منظر قضا تفاوتی نمی کند.

وی افزود: ازدواج دوم این آقا با خانم خود حدیث مفصلی است که چه بسا به تشخیص من و شما ربطی نداشته باشد.

منتظری گفت: در برخی اظهاراتش گفته من قصد کشتن نداشتم. برداشتن اسلحه چیست؟ مگه اسلحه اسباب بازی بوده و مگر اسلحه در آن گلوله نبوده از کنار اینها بگذریم. او بعد وارد حمام می شود. فرض کنیم می خواهد بترساند و فرض کنیم برای اینکه ترساندنش را قوی کند یک گلوله هم شلیک می کند. اگر این آقا قصدش این بوده او را بترساند با یک شلیک می توانست بترساند چرا ۵ شلیک؟ آیا این تکرار شلیک کردن نشاند هنده این نیست که این آقا می خواهد به هدفش برسد. ۵ گلوله یعنی ۵ بار ماشه را چکانده‌ می گوییم قصدش کشتن نیست اما آقای رازینی ریاست شعبه ۴۱ دیوان عالی که تاکید دارید که ۳ عنصر در بند ب قانونگذار مورد توجه قرار داده که قصد قتل ندارد اما قطعا برداشتن اسلحه و از ضامن خارج کردن و شلیک کردن همه با قصد انجام داده است. این عمل قطعا کشنده است. همه سه عنصری که در بند ب برای تحقق عملی که می تواند از مصادیق قتل عمد شناخته شود وجود دارد. بنابراین قاتل به اصل حادثه اعتراف صحیح دارد و به کیفیت حادثه که اسلحه را برداشته و وارد حمام شده است.

منتظری گفت: در طول یکسال گذشته می گوید اختلافات حاد داشته ام و اختلاف عادی بین زن و شوهر نبوده است و همه مولفه های مندرج در بند ب از ماده ۲۹۰ قطعا در این حادثه به عیان می بینید و بنظرم قتل عمد است. با توجه به گذشت اولیای دم، ما از جنبه عمومی جرم اظهار نظر می کنیم که یا قتل عمد بوده و یا غیرعمد.

هیات عمومی دیوان عالی کشور: محمد علی نجفی مرتکب قتل عمد شده است

اکثریت قضات هیات عمومی دیوان عالی کشور به عمدی بودن قتل میترا استاد به دست محمدعلی نجفی رای دادند.

پس از انجام رای گیری در هیات عمومی دیوان عالی کشور درباره پرونده محمدعلی نجفی، حجت الاسلام مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور گفت: ۶۶ نفر از قضات کیفری بودند، ۳۹ قاضی رای دادگاه کیفری را تایید کردند و ۲۷ رای دیوان عالی تایید کردند. بر این اساس، قتل عمد است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • کنتیا
    0

    ببینیم آقای نجفی هم مثل نوید افکاری اعدام میشه یا .....

    نظرات شما -
    • دوستدار عدالت
      0

      نه بابا ، نجفی از خودشونه و هرچی باشه بالاخره نمک گیر هم هستند / احتمالا تبعیدش میکنند اونم به یک منطقه خوش آب و هوا مثل جزایر قناری یا خودش میره کانادا پیش دوستاش

    • نامی
      0

      طبق قانون با وجود شاکی خصوصی قضیه قصاص مطرح می شود و در این مورد قصاص انجام نمی شود

    • به کنتیا
      0

      ببین نجفی قبلا از سوی اولیای دم بخشیده شده، متن خبر رو با دقت بخوون، گفته بحث بر سر میزان مجازات از نظر جنبه عمومیه وگرنه نجفی قبلا بخشیده شده

    • ...
      0

      نجفی قبل رای دادگاه رضایت رو با چند میلیارد ناقابل از خانواده مقتول گرفت

  • محمد
    0

    چرا در پروندهای دیگر اینقدر کشش نمیدید؟! چون یه زمانی شهردار بوده خونش از مردم عادی رنگین تره؟ اتفاقاً همین افراد رو باید به سزای اعمالشون رسوند تا بقیه حساب کار دستشون بیاد ولی خوب این کجا و ان کجا...

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      همون نوید افکاری هم 3 سال طول کشید پروندش سالهای 97 و 98 و 99

  • سعید
    0

    مردیا زنی که همسرش را بکشد نفرت انگیز است حالا به هردلیل وهدف ومنظوری که باشه خداوندیکتاطلاق را برای همین مواقعی که زندگی مشترک دیگه امکان ادامه نداردگذاشته است.

  • هموطن
    0

    چه عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بالاخره حضرات یه حرکتی به خودشون دادند

  • rahul
    0

    اگر این آقا اعدام نشه باید کل دستگاه قضا رو زیر سوال برد چون قتل عمد تو این جامعه اتفاق افتاده از فردا هر از پشت کوه اومده ای اسلحه بدست میگیره الان موقه عمل کردن .... نجفی دیگه باید اعدام بشه

    نظرات شما -
    • رضا988#
      0

      ببخشید درسته که گفته شده این قتل عمدی بوده ولی توحه کنید که در مراحل رسیدگی قبلی اولیای دم خانم استاد، نجفی رو بخشبده بودن، یعنی بحث الان بر سر میزان حبس و زندان نحفیه نه بر سر قصاصش، دیگه قصاص نمیشه چون با پرداخت دیه بخشیده شده قبلا

  • ناشناس
    0

    زودقضاوت نبایدکرداینکه اگرقاتل عمدی است دلیل اون بایدجستجوکردببینن دلیل قتل ازهمه مهمتره پنج بار شلیک کردن واقعا هیچ وقت ‌قابل بخشش نیست ولی علت اون همه فشارعصبی وانجام این بدبختی بایدفهمید

  • کاربر ناشناس
    0

    انگاری بعضی ها خیلی به اخبار توجه ندارند انگاری خانواده خانم استاد نجفی را بخشیده اند

    نظرات شما -
    • س
      0

      بله با وساطت های آنچنانی و پول های این چنینی از سوی برخی بزرگواران! حالا ان شاالله که پای تهدید در میون نبوده باشه

  • دانش اموز پیش دانشگاهی
    0

    حقت بود اقای نجفی. آه بچه های دانش اموز پیش دانشگاهی که انها را با جملات واهی یکسال عقب نگه داشتی دامنت رو گرفت

  • ع
    0

    چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

  • مهری
    0

    تا آنجایی که من بی سواد میدانم درمورد اعدام اشخاصی که زنی را به قتل می‌رسانند فقط قتل ؟؟ نه چیز دیگری مثل تجاوز ویا.......که به پرونده اضافه بشه؟؟ مرد اعدام نمی شه ؟!!! چون دیه یک مرد دوبرابر زن است.مثل رومینا یا افراد دیگری این ربطی به نظام و انقلاب ومرجعیت ندارد که به آنها بدوبیرابگین ؟!! این حکم خداست حالا می تونی برو داد بزن ( ممکنه حرفم درست نباشه اون چکه من شنیدم راگفتم )ازفردا بلندنشین زناتونو بکشین؟؟؟ !!!!!!!!

    نظرات شما -
    • روزبه
      0

      برادر محترم وقتی مردی زنی رو میکشه صد در صد اگر خانواده زن اون رو نبخشن حکمش قصاصه منتها قبل از اعدام باید تفاضل دیه از سوی خانواده زن به خانواده مرد داده بشه، نه اینکه مرد اعدام نمیشه بلکه اجرای حکم قصاص منوط به پرداخت دیه است کما اینکه در موارد بسیاری تفاضل دیه پرداخت شده و مرد هم به قصاص رسیده. بحث رومینا مربوط به اینه که قاتل این دختر خانم پدرش بوده و پدر در قتل فرزند چه فرزندش دختر باشه و چه پسر قصاص نمیشه.

  • ایرانپرست
    0

    عیبی نداره، جاش نوید افکاری، که به ضرب شکنجه اعتراف دروغی کرد اعدام شد، انتخابات ۱۴۰۰ نزدیکه، رئیس جمهوراش کنید، مثل باقی قاتل ها واقعی شایسته ریاست جمهوری هست.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      ببینید نوید یه کشتی گیر بود حالا ما میگیم قاتل یه هموطن دیگه بود اون هم بچه داره اون هم واسه خانواده اش عزیزه هموطنان عزیز هیچ قاضی باشرافت الکی حکم اعدام نمیده .حالا به احترام مدالهای نوید وبه خاطر مردم باید حکم را عقب مینداختن تا شاید رضایت خانواده مقتول را میگرفتن و این همه سوء استفاده از این قضیه نمی شد.

  • رضا
    0

    چه فرقی میکنه ۱۰۰۰۰۰تا قاضی به قتل عمد محکومشون کنن دلم واسه خانم استاد می سوزه چه فرقی میکنه حق حیات از خانم استاد گرفته شده تمام

  • احمد
    0

    سلام . ودرست است قتل عمد بوده یا باید حقیقت زن اول و دخترش ونوع دیدشان راجب مقتول و برعکس دید مقتول که صدایشان را شنیدیم که یک سال است اجازه نمی دهد پدرم....ولی فرداقرار بودماشین یک میلیاردی برایم بخرد و 4 صبح پای شکسته پسر گفتن اختلاف به برادر وچرا تا به حال نمی گفتی و عقده زن اول و دخترش وشلیک 14 گلوله و اسلحه شما نبوده و.........‌‌

  • کاربر ناشناس
    0

    وقتی در زندگی مسیر درست را طی نکنی یک روز بالاخره رسوا میشی مثل این آقا که عاقبت بخیر نشد

  • حمید
    0

    نکته جالب اینجاست که هیچکس نپرسید این زن دوم سرو کله اش از کجادر زندگی نجفی پیدا شد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها