تالاب‌های همدان برای میزبانی از پرندگان مهاجر آماده است

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: تالاب‌های این استان آمادگی لازم را برای میزبانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی دارند.

تالاب‌های همدان برای میزبانی از پرندگان مهاجر آماده است

مجید شعبانلو روز شنبه بیان کرد: در آستانه فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از کشورهای شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشورمان آغاز شده و در مسیر مهاجرت، پرندگان برای استراحت و آبتنی در تالاب ها و آبگیرهای این استان فرود می آیند.

وی اضافه کرد: بنابراین همه ساله در فصل پاییز تالاب‌های این استان پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر بوده که برای مدت کوتاهی در این تالاب‌ها به استراحت می‌پردازند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: محیط زیست نیز در فصل افزایش مهاجرت پرندگان به منظور پیشگیری از شکار این گونه ها اقدام به افزایش رصد و پایش در حواشی تالاب‌ها می کند.

شعبانلو ادامه داد: در عین حال برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان تیم‌های محیط زیست اطراف تالاب‌ها و آبگیرها را رصد کرده و در صورت مواجهه با پرندگان تلف شده علت مرگ آنها را بررسی می‌کنند.

وی اضافه کرد: بهار و پاییز ۲ فصل برای مهاجرت پرندگان بوده و در این فصل‌ها برخی از پرندگان در مسیر مهاجرت به علت خستگی، ضغف جسمی و زخمی شدن فرود آمده و از همراهی با دیگر پرندگان مهاجر تا رسیدن به مقصد بازمی مانند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: این قبیل پرندگان به واسطه امنیت موجود در تالاب ها و سدهای همدان اقدام به زندگی و جوجه‌آوری کرده با این وجود احتمال می‌رود در فصل پاییز همراه دیگر پرندگان مهاجر تالاب‌های این استان را ترک کنند.

شعبانلو افزود: هم اینک پرندگانی همچون اُردک سرسبز، خروس کولی، حواصیل، درنا، لک لک، چوپا و نوک خنجری به تعداد کم در تالاب‌ها، سدها و آبگیرهای استان همدان حضور دارند.

تاکنون ۳۱۵ گونه مهره‌دار جانوری در استان همدان شناسایی شدند که ۲۶ درصد گونه‌های موجود در کشور را شامل می‌شود. این گونه ها شامل ۱۹۳ گونه پرنده، ۴۵ گونه خزنده، ۳۹ گونه انواع ماهی‌ها، ۳۴ گونه پستاندار و چهارگونه دوزیست است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها