واکنش مردم تهران به اقتدار رضا شاه/ویدئو

با حضور در بین مردم اطلاعات تاریخیشان را برآورد و واکنش آنها در خصوص اقتدار رضاشاه را مشاهده کردیم.

واکنش مردم تهران به اقتدار رضا شاه/ویدئو

عدم انسجام و هماهنگی در ساختار سیاسی پهلوی در آستانه جنگ جهانی دوم باعث شد تا نوعی ناهماهنگی در کشور به وجود آید از این رو رضاخان تقاضای شوروی و انگلیس را برای اخراج آلمانی‌ها از ایران رد کرد، این امر بهانه لازم را به دست این دولت‌ها داد تا سحرگاه سوم شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی ایران را از شمال و جنوب اشغال کنند.

جنگ جهانی دوم که از ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی به وقوع پیوست، وسیع‌ترین درگیری نظامی از نظر جغرافیایی در طول تاریخ به شمار می رود. این نبرد بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران را درگیر خود ساخت. در حقیقت ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای خاورمیانه از یک طرف با مستعمرات انگلیس یعنی هندوستان و از طرفی دیگر با شوروی به عنوان یکی از ستون های اصلی متفقین هم مرز بود به همین دلیل اتحاد با ایران برای هریک از طرف‌های نبرد امتیاز ویژه‌ای به شمار می‌رفت اما ایران از همان ابتدا بی‌طرفی خود را در جنگ اعلام کرد. اگرچه بسیاری از سیاستمداران بر این باور هستند که با توجه به موقعیّت حساس و سوق‌الجیشی که ایران در منطقه داشت، اعلام بی طرفی امری محال و امکان ناپذیر بود، چون خواه ناخواه کشورهای در حال جنگ به هر بهانه ای در تلاش برای ورود ایران به اتحاد خود بودند. بی شک موقعیت جغرافیایی و وجود راه آهن ایران یکی از دلایل مهم اشغال ایران به وسیله نیروهای متفقین محسوب می‌شد اما بهانه اصلی متفقین برای ورود به ایران، اعتراض این کشورها به حضور آلمانی ها در ایران بود که به فعالیت های تجاری و اقتصادی مشغول بودند و آنها ادعا می کردند که این کارشناسان آلمانی به عنوان ستون پنجم آلمان در ایران در حال فعالیت هستند تا علاوه بر همراه کردن ایران به طرف جبهه متحدین، راه‌های ضربه زدن به مناطق نفتی و حساس انگلیس و شوروی را شناسایی و به متحدین اطلاع دهند. بعد از درخواست متفقین برای اخراج آلمانی ها رضاخان اقدام خاصی در مسیر خواسته‌های متفقین انجام نداد با این امید که آلمان به زودی در جنگ پیروز خواهد شد. بدین ترتیب انگیس و شوروی با طرح این دستاویز در سحرگاه ۲۵ اوت ۱۹۴۱ میلادی مصادف با سوم شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی ایران را از شمال و جنوب اشغال کردند.

حضور آلمانی‌ها در ایران توجیهی برای اشغال نظامی

با شروع جنگ جهانی دوم و حمله آنان به لهستان ایران همانند جنگ جهانی اول اعلان بی طرفی کرد و در بیانیه ای، محمود جم نخست وزیر بی‌طرفی ایران را اعلام کرد. در این موقع که متأسفانه نایره جنگ در اروپا متصل گردیده است، دولت شاهنشاهی ایران به موجب این بیانیه تصمیم خود را به اطلاع عموم می‌رساند که در این کارزار بی طرف مانده و بی‌طرفی خود را محفوظ خواهد داشت.

با وجود آغاز جنگ مناسبات ایران و آلمان همچنان ادامه داشت. با آغاز جنگ جهانی دوم اگرچه انگلیسی­ ها از نقل و انتقال کالاهای آلمانی به ایران از راه دریا جلوگیری می­ کردند اما به دنبال توافق آلمان و روسیه مقرر شد این کالاها از خاک روسیه به ایران حمل شود و این وضع تا آغاز حمله آلمان به شوروی پابرجا بود.

همکاری میان آلمان و ایران باعث نگرانی انگلیس از نفوذ آلمان در ایران شد و تنها موضوعی که موفقیت نقشه‌های توسعه طلبانه انگلیس را در ایران دچار تردید می‌کرد، همانا وجود نفوذ بیش از حد آلمانی‌ها در ایران بود. گزارش محرمانه وزارت امور خارجه به انگلیس توضیح می‌دهد که: «هر تهدید شمال ایران توسط شوروی اکنون از بین رفته، اما خطر آلمان بیشتر شده و پیروزی آلمان‌ بر شوروی می‌تواند این کشور را در حالتی از بیم و هراس قرار داده و همکاری آنها را با آلمانی‌ها باعث گردد.»

با انتصاب متین دفتری از طرفداران آلمان به نخست وزیری ایران در ژوئن ۱۹۴۰ میلادی بر نفوذ آلمان در ایران افزوده شد و عناصر طرفدار آلمان در ارتش ایران به شکلی قابل توجه افزایش یافتند. اما با حمله آلمان به شوروی معادلات جهانی به زیان ایران بر هم خورد. متفقین به دنبال بهانه برای توجیه اشغال نظامی ایران بودند، آنها این بهانه را همانند جنگ جهانی اول، در حضور آلمانی‌ها در ایران یافتند. به عقیده آنها متخصصان آلمانی شاغل در کارخانه‌ها، شرکت راه‌سازی، راه آهن، پست و سازمان‌های مختلف، همگی اعضای سازمان‌های مخفی بودند که به صورت ستون پنجم زمینه را برای پیشروی ارتش آلمان که نزدیک مرزهای ایران بودند، آماده می‌کردند.

همچنین برای رسانیدن کمک­ های نظامی مورد نیاز شوروی، متفقین احتیاج به راهی کوتاه و امن داشتند. البته راه ­های استراتژیک متعدد برای کمک رسانی وجود داشت اما ایران انتخاب اول بود، چرا که از میان مسیرهای موجود ایران تنها راهی بود که در تمام چهار فصل سال می ­توانست مورد استفاده قرار گیرد و مصون از حملات هوایی آلمان باشد و در خطر حمله زیردریایی های آلمانی نیز قرار نداشته باشد. خط راه آهن سراسری ایران نیز قادر بود، مهمات و لوازم جنگی را به سهولت به مرزهای شوروی برساند. چرچیل در این خصوص معتقد بود، برای ما فوق العاده اهمیت داشت که از راه ایران خط ارتباطی درجه اول و مهمی با روسیه داشته باشیم. راه آهن سراسری ایران که ساختمان آن به تازگی به پایان رسیده بود، می­ توانست به عنوان سریع ­ترین و کوتاه­ ترین راه در دسترس برای کمک رسانی به روسیه مورد استفاده قرار گیرد. علاوه براین، دفاع از هندوستان نیز یکی از دغدغه ­های اصلی بریتانیا بود. از نظر حکومت انگلیس کارشناسان آلمانی در ایران مانع بزرگی نیز در برقراری ارتباط بین آنها و اتحاد شوروی محسوب می­ شد. تعداد آلمانی­ های مقیم ایران بسیار متنوع و مختلف ذکر شده است و به خصوص انگلیسی­ ها تعداد آلمانی ­های مقیم ایران را بیش از حد به شمار می ­آوردند. در این میان سر ریدر بولارد(سفیر انگلیس در ایران) نقش مهمی در این زمینه ایفا کرد. او با بزرگنمایی خطر آلمانی ­های مقیم ایران نقش مهمی در سیاست­ های بریتانیا نسبت به ایران داشت.

مخالفت ایران با درخواست متفقین برای اخراج آلمانی ها

انگلیس و شوروی به طور رسمی در ۲۸ تیر ۱۳۲۰ خورشیدی از ایران خواستند، چند صد آلمانی مقیم ایران را اخراج کند و ۱۰روز بعد ایران پاسخی تند و قاطعی داد و اعلان کرد که کار شهروندان آلمانی در ایران مساله‌ای داخلی است و هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارد. ایران همچنین خاطرنشان ساخت، وجود کارشناسان آلمانی در صنایع ایران ضروری است و به سرعت نمی‌توان برای آنها جایگزینی یافت، همچنین تعداد آنها کم است و دولت ایران بر آنها نظارت دارد. تعداد آلمانی‌های مقیم ایران در زمان جنگ را منابع رسمی ایران ۶۹۰ تَن و منابع انگلیسی بین یک هزار تا پنج هزار تَن تخمین زدند. در حالی که در همان زمان دیگر اتباع خارجی مشغول کار در ایران شامل ۲ هزار و ۵۹۰ تَن تبعه انگلیس، ۳۹۰ تَن تبعه شوروی، ۳۱۰ تَن ایتالیایی، ۱۸۰ تَن از چکسلواکی، ۷۰ تَن سوییسی، ۲۶۰ تَن یونانی و ۱۴۰ تن از یوگسلاوی می‌شد.

مساله آلمانی­ های مقیم ایران اگرچه نگران کننده بود اما روی هم رفته بهانه‌­ای بیش نبود. حتی خود آنتونی ایدن وزیر امور خارجه انگلیس به طور سر بسته به محمد علی مقدم وزیر مختار ایران در لندن گفت که اگر مساله واگذاری راه جهت عبور اسلحه و مهمات انگلیسی به جبهه شوروی به نحوی حل شود از اقدامی که ممکن است، عواقب وخیمی برای ایران داشته باشد، جلوگیری خواهند کرد. رضاخان به این پیغام توجهی نکرد و در واقع ترجیح داد، منتظر نتیجه جنگ آلمان و شوروی بماند.

بنابراین انگلیس و شوروی از قبل تدارک حمله به ایران را دیده و مصمم شده بودند از منابع نفتی خود در جنوب ایران و باکو دفاع کنند و مهمتر از هر چیز خط امن تدارکاتی و ارتباطی ایران به شوروی را در دست گیرند. آنان حتی در مورد دوره بعد از رضاخان هم گفت وگوهایی کرده بودند.

بار دیگر متفقین در ۲۵ مرداد ۱۳۲۰ در دومین یادداشت خود خواهان اخراج آلمانی ­ها از ایران شدند و همزمان آدولف هیتلر هم در نامه­ ای از رضاخان خواست مقاومت کند و وعده داد که آلمان تا پاییز آن سال تمامی جنوب شوروی را به تصرف خود در آورد. او از مقاومت ایران در برابر فشار متفقین و پیروی از سیاست بی­طرفی اظهار خوشوقتی کرده و اعلام داشته بود که به عقیده او این دوره فشار طولانی نخواهد بود زیرا نیروهای آلمانی در خاک اوکراین مشغول پیشروی بوده و به نواحی شمالی جزیره کریمه رسیده ­اند و قصد دارند تا پاییز قسمت­ های دیگری از خاک روسیه را هم تسخیر و آخرین مقاومت روس ­ها را در هم بشکنند. هیتلر همچنین تاکید کرده بود، هرگونه کوشش انگلیسی­ ها برای ایجاد خط دفاعی در قفقاز به لحاظ برتری نیروهای آلمان محکوم به شکست است و دولت آلمان امیدوار است تا این دوره کوتاه سپری نشده دولت ایران با تمام قوا در مقابل فشارهای متفقین مقاومت نماید. ایران در آن مقطع در بن بست بدی گرفتار آمده بود. انگلیس و شوروی از این کشور می ­خواستند علیه آلمان دست به اقدام خصمانه بزند حال آنکه آلمان در حال شکست ارتش شوروی و پیشروی به طرف مرزهای ایران بود. آلمان هم از آن طرف فشار می ­آورد که دولت ایران شهروندانش را اخراج نکند و به تقاضای متفقین وقعی ننهد.

اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی

به هر حال مقامات ایرانی به خوبی متوجه خطر شده بودند و تقریباً احتمال حمله متفقین به ایران را کاملاً احساس کرده بودند، برای نمونه بولارد در یکی از تلگراف­ های خود به وزارت امور خارجه انگلیس نوشت: «دیروز منصور نخست وزیر ایران، ضمن دیداری که با او داشتم، نگرانی خود را ازشایعات مبنی بر تصمیم دولت بریتانیا برای اعزام نیرو به ایران ابراز داشت و می‌گفت به نظر او، این کار با سیاست دولت اعلیحضرت دایر بر احترام به بی‌طرفی دولت‌های دیگر مباینت دارد. سرانجام رضاخان در برابر خواسته متفقین تسلیم شد و در ۳۱ مرداد به دولت دستور داد، عناصر غیر ضروری آلمانی را از ایران اخراج کند اما این اقدام بسیار دیر و بسیار اندک بود و نتوانست متفقین را از تهاجم به ایران در سوم شهریور ۱۳۲۰ بازدارد.

رضاخان در این هنگام با اتکا به ارتش ۱۲۷ هزار نفری، اعلام بی‌طرفی ایران، برکناری دکتر متین‌دفتری از سمت نخست وزیری در ۱۳۱۹ خورشیدی و گماردن رجبعلی منصور به جای وی، امیدوار بود که ۲ دولت همسایه در امور دولت بیطرف ایران مداخله نکنند. اما ساعت چهار صبح سوم شهریور ۱۳۲۰ سفیران انگلیس و شوروی در یادداشت‌هایی که هر یک جدا گانه تسلیم کردند. اعلام داشتند که «چون دولت ایران در انجام درخواست‌های فوری مهم ۲ کشور همسایه که در یادداشت‌های مورخه ۲۸ تیر و ۲۵ مرداد ۱۳۲۰ به طور مسبوط و واضح به آنها اشاره شده بود، سهل انگاری کرده و سیاست مبهمی در این موقع باریک و خطرناک پیش گرفت و اظهارات و تذکرات دوستانه ما را نخواست با حسن نیت تلقی کند و در بیرون کردن عمال آلمانی هیچ گونه اقدامی ننمود و به این جهت دولت‌های شوروی و انگلیس خود را ناگزیر دیدند و نیروهای مسلح خود دستور دهند که از مرزهای ایران عبور نمایند و اینک با کمال تأسف به آقای نخست وزیر اطلاع می‌دهیم که واحدهای شوروی و انگلیس طبق دستور ستادهای مربوطه وارد خاک ایران شده مشغول پیشروی هستند»

بدین ترتیب نیروهای شوروی از سه جهت وارد خاک ایران شدن این نیروها حدود ۱۲۰هزار تَن تخمین زده می‌شدند. یک ستون از جلفا به طرف تبریز و دومین ستون از آستارا به طرف بندر پهلوی و سومین گروه از مرزهای شرقی در ایالت خراسان وارد خاک ایران شدند و در قزوین بهم پیوستند. بدین ترتیب ارتشی را که پهلوی اول به مدت ۲۰ سال با بودجه هنگفت کشور تجهیز و نگهداری کرده ‌بود، تاب مقاومت نیاورد و از همان روزهای اول تهاجم از هم پاشید. روزنامه‌ ایران‌ درباره‌ این‌ شکست‌ نوشت: «شاید ما بهترین‌ اسلحه‌ را در اختیار داشته‌ باشیم، شاید ما مدرن ترین‌ صنایع‌ نظامی‌ را صاحب‌ باشیم؛ ولی‌ باید قبول‌ کنیم‌ که‌ ما هیچ‌ استعدادی‌ جهت‌ ایجاد تشکیلات‌ نداریم.»

برکناری رضاخان

۲۵ شهریور رضاخان استعفای خود را به مجلس شورای ملی تقدیم کرد و از سلطنت کناره‌گیری کرد. بدین ترتیب رضاخان مجبور شد که با صدور اعلامیه‌ای به نفع ولیعهدش محمدرضا از سلطنت کناره بگیرد و به تبعید خارج برود. رضاخان در تشریح استعفای خود به این موضوع اشاره می‌کند که پس از دیدار با سفیران متحدین و تجزیه و تحلیل اوضاع به این نتیجه رسیده که تنها راه جلوگیری از اوضاع کنونی کناره گیری‌اش از سلطنت است. در چنین شرایطی بود که فروغی استعفا نامه‌ رضاخان را تنظیم کرد که در آن آمده بود: نظر به اینکه من، همه قوای خود را در این چند ساله مصروف امور کشور کرده ناتوان شده‌ام، حس می‌کنم، اینک وقت آن رسیده که یک قوه بنیه جوان تری به کارهای کشور که مراقبت دایم لازم دارد، بپردازد که اسباب سعادت ملت ایران را فراهم آورد. بنابراین، امور سلطنت را به ولیعهد و جانشین خود تفویض کرده و از کار کناره گیری کرد. از امروز که ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ است، عموم ملت از کشوری و لشکری، ولیعهد و جانشین قانونی مرا به سلطنت بشناسند و آنچه از پیروزی مصالح کشور نسبت به من می‌کردند، نسبت به ایشان هم منظور دارند.

مهم‌ترین پیامد اشغال ایران

یکی از مهم ترین پیامدهای اشغال ایران در جنگ جهانی دوم احتکار مواد غذایی به ویژه گندم بود که ذخیره غله از طرف دولت به خصوص در تهران کم شد و کشاورزان خرده پا نیز مقدار زیادی از محصول خود را سه برابر قیمت خریدند دولت به محتکرین بزرگ فروختند.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 90
  • محمود
    0

    (باسلام خدمات رضا شاه کبیر به ملت ایران دردوران کوتاه سلطنت خویش) 1.ایجاد امنیت عمومی بی سابقه در کشور با سرکوبی اشرار و کوتاه کردن دست منتفذین محلی، روسای ایلات و مالکین متجاوز و ایجاد وحدت ملی 2.ایجاد ارتش نوین برای حفظ استقلال و تمامیت کشور و تامین امنیت عمومی و ایجاد نیروی هوایی، نیروی دریایی در آب های خلیج فارس و دریاهای عمان و خزر، تاسیس دبیرستان نظام در تهران و کرمانشاه و شهرهای دیگر، تاسیس دانشکده افسری، اعزام دانشجوی نظامی به کشورهای اروپایی 3.اجرای قانون نظام وظیفه عمومی در تمام نقاط کشور (مصوب 1304). 4.تاًسیس اولین دانشگاه در ایران بنام دانشگاه تهران 5.ساخت اولین راه اهن سراسری ایران از دریای خزر تا خلیج فارس ، با بودجه داخلی بر سر مالیات های قند و شکر 6.اعزام بسیاری از دانش اموزان و دانشجویان ممتاز به خارج از کشور برای کسب دانش نوین با بودجه دولت 7.ساخت اولین کارخانه هواپیما سازی در کشور با خرید امتیازات هواپیمایی المان 8.ساخت اولین فرودگاه مهم در کشور بنام فرودگاه مهر اباد در ۱۳۱۸ 9.جاده سازی و ساخت جاده چالوس و ساخت تونل عریض کندوان و ایجاد پل های ارتباطی مثل پل ورسک 10.گسترش وسائل ارتباطی و مخابرات در کشور و تاًسیس دانشکده مخابرات در کشور 11.ایجاد امنیت در شهرها و جاده ها و مقابله با راهزنان و یاغییان و سرکوب انها 12.کشف حجاب همسان ساختن زنان ایرانی همچون زنان اروپایی و راه دادن زنها به عرصه های اجتماعی و ورزشی 13.واجب کردن نام خانوادگی برای هر ایرانی و صدور شناسنامه برای هویت هر فرد 14.ایجاد بساط تفریح و شادی از جمله کلوپ های رقص و امنیت حریم شخصی دیگرانو ازاد بودن در نوع پوشش 15.ایجاد اولین کاوش ها بر تخت جمشید و بیرون اوردن تاریخ ایران از دل خاک 16.اصلاح امور مالیاتی و بودجه عمومی ، وتنظیم امور مالی و بانکی و پولی کشور 17.تبدیل واحد پول کشور به ریال 18.تغییر نام کشور از پرشیا به ایران در 1935 میلادی 19.تعیین تاریخ از هجری قمری به هجری شمسی 20.وضع تقسیمات کشور به ده استان و شهرستانهای و بخش ها با اختیارات در قانون 21.ایجاد اولین بانک ایرانی بانک سپه در ۱۳۰۴ 22.بهبود وضعیت کشاورزان 23.تاسیس اداره کل آمار و ثبت احوال و اجباری کردن شناسنامه برای عموم اهالی کشور. 24.احداث و توسعه راه های ارتباطی شهرها و مناطق مختلف در سراسر کشور پهناور ایران، احداث اولین تونل جاده ای کندوان و همچنین احداث پل بزرگ ورسک. 25.اصلاح امور مالیاتی و بودجه عمومی، تنظیم امور مالی، بانکی، ارزی و پولی کشور. 26.مساله بانک: در آن زمان بانک ایرانی وجود نداشت و داد و ستد پولی به وسیله ی بعضی تجارت خانه ها از قبیل تجارت خانه «تومانیاس» انجام می شد. همچنین چند بانک خارجی وجود داشت از قبیل بانک شاهی انگلیس، بانک استقراضی روس، بانک عثمانی. 27.در سال 1304 بانک سپه برای تنظیم امور مالی ارتش به وجود آمد. بعد از آن بانک ملی ایران بود که در سال 1307 افتتاح شد و نخستین سری اسکناس های ایران در سال 1311 به وسیله بانک ملی انتشار یافت. سپس بانک کشاورزی در سال 1311 و بانک رهنی در سال 1317 تاسیس و شروع به کار کردند.. 28.توسعه فرهنگ و آموزش همگانی، تاسیس دبستان و دبیرستان به سبک جدید، تاسیس دانشگاه تهران، هنرستان صنعتی، کتابخانه ملی (1316) و غیره. 29.وضع قانون تقسیمات اداری کشور به استان و شهرستان و بخش و حدود اختیارات و وظایف آن ها. همچنین عناوین حکومتی از قبیل ایالت، ولایت، حاکم، نایب الحکومه منسوخ و عناوینی همچون استاندار، فرماندار، بخشدار، دهدار مقرر و معمول گردید. 30.اصلاح نام شهرها و مناطقی که بر اثر هجوم بیگانگان منشاء خارجی داشته یا نامناسب بوده اند با تصویب فرهنگستان. از قبیل محمّره (خرمشهر)، دزدآب (زاهدان)، قرچه داغ (ارسباران)، خیاو (مشکین نهر)، ارومیه (رضائیه)، طهران (تهران)، حضرت عبدالعظیم (شهر ری) و بسیاری از شهرهای دیگر. 31.تاریخ رسمی کشور، ماه و سال هجری شمسی تعیین گردید. (1304). 32.لغو کاپیتولاسیون.کاپیتولاسیون به اتباع بیگانه به خصوص انگلستان، آمریکا و روس متجاوز این اجازه را می داد که در ایران هرگونه که مایل هستند رفتار کنند . اتباع این کشورها در ایران آزادی کامل دارند و هرگونه خلاف و جرم و جنایتی را فقط باید در کشور خود پاسخ بدهند. 33.وزن و اندازه از قبیل خروار، من، چارک، سیر، درم، ذرع، جریب و... که آنها هم در هر منطقه متفاوت و مقیاس مخصوص خود را داشته به کلی منسوخ شد و در تمام کشور وزن واندازه وپیمانه یکسان همانند کشورهای اروپایی به ترتیب اعشاری و سیستم متریک مانند متر، گرم، لیتر و سانتی گراد تبدیل گردید. 34.اصلاح دادگستری به سبک کشورهای پیشرفته با وضع قوانین حقوقی و کیفری و آیین دادرسی با رعایت موازین شرعی و حقوق کشورهای اروپایی، ضمن استفاده از فضلای حوزه علمیه، فارغ التحصیلان حقوق داخلی و خارجی و همچنین تاسیس کلاس قضایی. 35.تاسیس اداره ثبت اسناد و املاک، تاسیس دفاتر اسناد رسمی، تاسیس دفاتر ازدواج و طلاق و غیره به منظور تثبیت حقوق اشخاص و تضمین صحت معاملات. 36.اصلاح امور شهرداری ها، احداث خیابان ها و میادین، توسعه معابر قدیمی و نظارت جدی و پیگیر در امور درختکاری خیابان ها، نظافت و جمع آوری زباله های شهری، احداث ساختمان شهرداری ها و تامین بودجه ی آن ها. 37.همچنین رییس بلدیه «شهردار» و اداره بلدیه «شهرداری» نامیده شد. 38.تغییر نام رسمی کشور در مجامع بین‌المللی از «پرشیا» به «ایران» در سال ۱۹۳۵ میلادی (بیست و چهارم دى ماه ۱۳۱۳). 39.لباس و کلاه متحدالشکل به سبک اروپایی معمول شد به طوری که در اندک مدتی لباس ایرانی با لباس کشرهای همسایه متمایز گردید و لباس های گوناگون که بعضی آثار باقی مانده نفوذ کشورهای همسایه و یا تسلط قدرت های متجاوز بیگانه بوده به تدریج از میان رفت. 40.مساله حجاب و منع پوشش چادر زنان (17 دی 1314). در آن زمان علاوه بر چادر، چاخچور، نقاب، پیچه، مقنعه و روبنده نیز مرسوم بوده است. 41.زنجیر زنی، قمه زنی، علم و شبیه خوانی های نامناسب در سوگواری ها و مکان های مقدس ممنوع شد. البته انجام فرایض و شعارهای مذهبی و آموزش مسایل شرعی در مسجدها و مجلس های وعظ آزاد بوده است. 42.اقلیت های دینی و مذهبی در انجام فرایض و شعارهای مذهبی آزاد بوده و مانند سایر شهروندان ایرانی از حقوق اجتماعی برابر برخوردار گردیدند. 43.و بسیاری از خدمات ثبت نشده در تاریخ که از این مرد یک اسطوره ملی در تمام ادوار ساخت...

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      من شماره هفت وبیشرقبول دارم

    • پارسی
      0

      درود بر جناب محمود و فقط باید بگم تا کور شود هر آنکه نتواند دید.

    • اسماء
      0

      خب کی گفت نساخته که شما می خواهید اثبات کنید ساخته اما به چه قیمتی؟مثلا حرم امام رضا تخریب بشه تا جاده فریمان ساخته بشه. یامردم مدتی از خونه هاشون به حسینیه و تکایا رفته و زندگی کنند تا تخریب نشه اینجا مسکونی و مدرسه است.حتی در حرم امام رضا چادر از سرزن ها کشیده شود. یا کسی اجازه رفتن به حج نداشته باشه. کشتار درمسجد گوهرشاد که هنوز تعداد آن مشخص نیست. دربدترین دوره تاریخ ایران(قاجاریه) که البته در دوران پیشرفت و تکنولوژی غرب وبعداز انقلاب صنعتی است این اتفاقات میفته تا شما باورکنید دوره نجات ایران است درحالی که دوران250ساله قاجار و پادشاهان بی کفایت که بیشترین حکومت داشتند(فتحعلی شاه 54سال و ناصرالدین شاه 50سال) وبرای تفریح به فرنگ می رفتند نه برای اینکه تکنولوژی بیاورند بدترین دوران ایران است قاجاریه بدتراز پهلوی بود

    • زنبور
      0

      درور بر تو محمود که بی طرف گفتنی ها رو گفتی . تا کور شود آنکه نتواند دید!!!

    • محمود
      0

      باسلام وبا احترام به نظر موافقین ومخالفین پست اینجانب اگرمیخواهیم قضاوت درست داشته باشیم نباید هرشخصی که ازخدمات خاندان پهلوی تقدیر نماید وی را سلطنت طلب قلمداد کردحتی سلطنت طلبان قطع به یقین هیچ گاه ناکارامدی خیلی پادشاهان مختلف که برایران حکومت کردند را تقدیر نکرده اندمثالا شاه سلطان حسین صفوی ونادرشاه افشار که همزمان با هم برایران حاکم شدند بلکه شاهانی راارج مینهادند که برای سربلندی ایران زمین تلاش داشته اندپس بنابر این باید عادلانه به قضاوت نشست وآن هم اسان است تنها راه مقایسه همراه با ظرف زمان وامکانات زمان است تا لیاقتها نمودار گرددشما میتوانیدبراحتی دست به مقایسه بزنیدقبل ازاغاز حکومت رضا شاه تا پایان سلطنتش واغاز سلطنت محمدرضا شاه تا پایان سلطنتش وازاول انقلاب تا امروز رادرظرف زمان مقایسه کنید و وجدان خود راقاضی سازید تا به حقیقت برسید وبه فراست خواهید یافت که زمانی که از گذشته خاندان پهلوی صحبت میکنید تصورمیکنید که درآینده حضور دارید موفق باشید

    • هموطن
      0

      آقا محمد دمتگرم شیر مادرت حلالت خداییش رضاشاه خیلی نره ((با تشدید حرف ر)) یعنی صاحب جرات و نترس بوده روحش شاد باشه و قرین رحمت واسعه الهی قرار بگیره

  • فرهاد
    0

    روحت شاد ملت ازاین فاسدهای کشور ازاین بی عدالتی ازاین غارتگری بیت المال فساد اختلاس رانتخواری خسته شدن

  • رضا
    0

    درود بر رضا شاه .که مصالح ،کشور را به تاج و تخت پادشاهی خودش ترجیح داد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      میگن که گربه دستش به گوشت نمیرسید میگفت بو میده ، این هم همین قضیس طرف رو با خفت خواری بعد از کلی خدمت به انگلستان بیرون کردن پسرشو گذاشتن سر جاش بعنوان شاه ایران ...

    • جوان ناکام
      0

      ناشناس دعا کنیم اجماع جهانی علیه مون شکل نگیره وگرنه صدام هم خیلی ادعای قدرتش میشد صدام هشت سال با ایران جنگید.تقریبا پیروزی های اون بیشتر بود ولی با اجماع جهانی ۲۱ روزه کشورش نابود شد

    • ناشناس
      0

      جناب ناکام ، قبلا اجماع جهانی در هشت سال جنگ علیه ما صورت گرفته بود ، امریکا ، شوروی ، انگلیس ،فرانسه المان و... تمام این کشور ها علیه ما جنگ نیابتی انجام دادن و شکست خوردند . یادمان نرود که هدف اینها فتح تهران بود که به شکست منتهی شد .

  • یک شهروند ایرانی
    0

    او یک مرد باغیرت بود بخاطر پرکردن جیباش مردمو تو دهن شیر نینداخت

  • علی
    0

    یک دیکتاتور ذلیل بی غیرت

  • مانی
    0

    فقط باید گفت روحش شاد رضا شاه ولی نیستی ببینی ملتت دسته کیا افتادن

  • کاربر ناشناس
    0

    درودبررضاشاه فقید که اسطوره جهان بود

  • مش جمعه
    0

    رضا شاه خدمات ارزنده ای به ایران کرد.تاسیس وزارت خانه ها و اتحاد قومیت ها در لوای ایران واحد و سرکوب یاغیان و گردنکشان و از همه مهمتر مصالح ایران را بر تاج و تخت ترجیح داد.روح تمام وطن پرستان و خدمتگزاران به ایران شاد باد

  • علی اکبر از جیرفت
    0

    رضا شاه و وراثش همیشه دنبال اربابگری و ظلم ستم بودند ما یادمان نرفته که افراد یا اشخاصی که با دولت ایشان مرتبط بودند چگونه به اطرافیانشان ظلم میکردند و از آنها کار میکشیدند و برای خود مال و ثروت جمع میکردند ما یادمان نرفته بخاطر نداشتن پارتی از مدرسه اخراج میشدیم و سیلی میخردیم ما یادمان نرفته در دوره شاهنشاهی قلدری و زورگویی بیداد میکرد ما یادمان نرفته زمینهایمان را بزور و تهدیدگرفتند و به طرفداران خودشون بخشیدند بله انهایی که امروز از شاه به خوبی یاد میکنند صرفا ضعف و عدم تلاش خود را بر گردن انقلاب میندازند و در امور خود فقققط حرف میزنند و عملی انجام نمیشود....هر چند در تمام دولتها جرم و بی نظمی بوده وهست اما نه به مانند بعد از انقلاب....ما مردم ایران گاهی ویژگی های مردم کوفه را از خود نشان میدهیم و فقققط زبان اعتراض داریم اما برای آبادانی کشورمان حتی حاضر به گزارش از فساد و جرم نیستیم حتی حاضر به رعایت حق دیگران نیستیم و میگوییم فلانی فلان کرد چرا من فلان نکنم....بله شما طرفدرای های ظلم منطق و معرفت ندارید. واگذارتان به خون شهدا و قیامت الهی. تمام.

    نظرات شما -
    • جانان
      0

      نمیدونم خاندان پهلوی چه خدماتی به این مملکت کردند که بعد 40سال از انقلاب هم که میگذره و استخوانهای پدر تاجدار و پسرش خاک توتیا شدند هنوزم خیلی ها به نیکی ازشون یاد میکنند به قول پیر فرزانه ای میگفت : ببین بعد انقلاب چقدر به این مردم ظلم شده و چقدر مردم تو فشارند که در مقام مقایسه بین رژیم پهلوی و جمهوری اسلامی باز هم مردم میگن خدا رضاشاه و پسرشو بیامرزه

  • علی
    0

    از این استراتژی خسته نشدید واقعا؟ چهل سال با همین فرمون خواستید مردمو متنفر کنید برعکس همه علاقمند به رضاخان شدن. ادما رو با دستاوردشون قضاوت میکنن نه با حرفای صد من ی غاز شما

  • حسنک وزیر
    0

    خوشبختانه ملت با نظرات خودشون گفتن که رضاشاه چقد مرد بزرگی بوده در زمانی که کشورهای دور بر ز بیابان چیزی نبودند ایران را یکپارچه کرد راه اهن شمال جنوب را تاسیس کرد نام ایران را رسمی کرد بانک ها مدارس راه اهن فرودگاه بیمارستان جاده سد تونلهای فراوان و... از خدمات رضاشاه کبیر بوده ...تاریخ را نمیتوان تحریف کرد و مردان بزرگ همیشه در تاریخ نامشان جاوید میماند ...حالا شما بگویید آیا ایندگان نظرشان در مورد جمهوری اسلامی چه خواهد بود ...جز تورم لحظه ای فقر بیکاری تحریم انزوا الودگی و بدبختی و دلخوش به امنیت تو خالی

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      شما اگه یکم تاریخ رو مطالعه کنید می بینید که این اتفاقا افتاده اما دلیلش رضا خان نیس مثلا راه اهن شمال به جنوب رو انگلیس ساخت تا سر باز هاشو منتقل کنه لطفا خیلی بی طرف نه طرف انقلاب نه ضد انقلاب تاریخ رو مطالعه کنید تا حق رو پیدا کنید

  • والا
    0

    خیلی از اینا که اینجا پیام میدن یه صفحه تاریخ معاصر نخوندن همش چرت وپرت میگن تو چیزی که تخصص ندارید نظر ندید لطفاااااا بدبختی مملکت ما اینا همه فکر میکنن عقل کل هستن تو چیزی که تخصص نداری نظر ندی نمیگن لالی

    نظرات شما -
    • دوستدار عدالت
      0

      جسارتا،شما که از بس تاریخ معاصر خوندی ورق ورقش کردی نظرتونو صریح بگید ببینیم چی به چیه؟

  • ناشناس
    0

    نه نفت بود نه فرهنک نه پزشک عملأ در آن زمان در ایران چیزی از تمدن مدرن وجود نداشت ولی بعد از چهل سال به آن پیشرفت بزرگ دست پیدا کردیم اینکه مقایسه می کنند الان ر و با قبل انقلاب یک اشتباه بزرگ است ولی حالا چی هزاران میلیا رد نفت به هدر رفته وکشورهایی که با ایران زمان رضا خان شروع کرده بودند الان کجا هستند البته بدون نفت کره ترکیه مالزی همین پاکستان وکشورهای عربی ویتنام بعد از سی سال جنگ آفریقای جنوبی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خداوکیلی اگر این سی سال گذشته رو بخوایم قضاوت کنیم ومنتقد عادل وبی طرف بخواد بنویسه چی مینویسه فقط تشکر میکنه چهل سال به پژو ورنو باج دادیم آخرش شد این اوضاع اگر هم حرفی برای گفتن داریم فقط مردم بوده اند ایستادن اگر یک مسئول پیدا کردی که بعد از انقلاب فقیر شده باشه یا مجبور شده بره تو حاشیه شهر یا پشت بام یا چادربزن به خاطر گرونی توان پرداخت اجاره نداشته باشه ؟؟؟همه اش بازیه فقط جیب خالی کردن و پشت شعار انقلابی ایستادن هر وقت دولت به خاطر بی خانه بودن یک نفر رفت در کنارش زندگی کرد میشه انقلابی البته دیگه خیلی دیر شده

  • رفتنی
    0

    نظرات جالبیه ، تاریخ رو اونطور که بوده ببینیم نه اونطور که میخوانو خودت میخوای اقتدار و فنا دادن تمامیت ارضی ( حاتم بخشی برخی مناطق مرزی سیستان ، مناطق شمالی ،بحرین و ... ) ، استقلال و حضور بدون اجازه سران اجنبی و به حضور نپذیرفتن شاه مملکت و ... هیچ همخونی با شأن این سرزمین کهن ندارن.راستی در مورد راه آهن و کاپیتولاسیون ، اصلاحات ارضی و ... بیشتر مطالعه کنین مثل دولت فعلی ننگ نامه ها رو به جای فتح الفتوح بهتون نچپونن.

    نظرات شما -
    • هموطن
      0

      جسارتا الان از رضاخان پهلوی تعریف کردید یا بدگویی؟

  • شهروند۱
    0

    رضا شاه با دست خالی خدمات زیادی برای ایرانیان بیادگار گذاشت ، اقتدار داشت ، وطن پرست بود ،بفکر منافع مردم بود ، آخر هم با یک مشت خاک مملکتو ترک کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تو تو چمدونش بودی دیدی فقط خاک برداشت با خودش برد

    • محسن
      0

      آقای ناشناس.مگر شما وقتی از ساده زیستی فلان کس،حرف میزنید.وقتی از خانه ساده و زندگی ساده فلانی حرف می زنید، در خانه شان هستید.از حساب بانکی و ارزی خود و فرزندانشان اطلاع دارید.دلیل اسم نبردنم این است که خبر فوری دنبال بهانه برای سانسور است. والا ابایی ندارم. همه می دانیم که قربون صدقه کی می روید شما جیره خورها.

    • ناشناس دوم
      0

      نه تو چمدونش نبوده ولی 40 ساله از زبان خود شما جیره خوارها و همین اختلاسگرها داریم میشنویم که رضاخان و پسرش با وجود اینکه شاه مملکت بودند با چه سرمایه ای رفتند و خاوری و امثال خاوری با وجود اینکه عددی نبودند با چه سرمایه ای فرارکردند و به ریش من و شماها دارن میخندند

  • مهری
    0

    رضا شاه خدماتی زییادی کرد فقط چون شاه بود بد بود

    نظرات شما -
    • فرهنگی بازنشسته
      0

      دلیلی که مردم ازرضاخان پلانی متنفربودند1-نوکری انگلیس 2-احمق وبیسوادبودوقلدردربرابرضعفا3-انقدرحماقت وظلم کردکه خودانگلیس تشخیص دادبه جزیره موریس تبعیدش کنه و...و...

    • Mohsen
      0

      ن اینا خوبن ی مشت دزد جمع شدن دور هم

    • فواید
      0

      فرهنگیان قشر آگاه تحصیل کرده و الگویی برای نسل های آینده این سرزمین هستند البته گاها ساندیس خور هم بینشان پیدا میشود

    • متنفر ازین آدمهای فرصت طلب
      0

      با سلام جهت استحضار فرهنگی بازنشسته ای که در مورد رضاخان پهلوی نظر دادند باید گفت لوطی تو برو لقمه خود گاز بزن کم پشت سر خلق خدا ساز بزن متاسفانه بدبختی این مملکت در دوره بعد انقلاب آموزش و پرورشی ها هستند اگرم بپرسید چرا خدممتون عاضم که: 1.به نظر من بی تعهد ترین و بی مسئولیت ترین و بدحساب ترین و متوقع ترین کارمندای این مملکت همین آموزش و پروریشها هستند من با بیش از 50 آموزش و پرورشی دوست صمیمیم این یکی بدتر از اون یکی 2. علیرغم اینکه بویی از فرهنگ نبرده اند فقط دم از فرهنگی بودن میزنند 3. اکثریت مدیران کل ستادی تهران و ادارات کل در استانها و روسای ادارات شهرستان را آموزش و پرورشی گذاشتند چون اکثر آدمهای آویزون تو ستاد انتخاباتی کاندیداهای مجلس همین آموزش و پرورشیهای خودفروخته هستند که بعد انتخاب اون نفری که براش سینه چاک کردند طرف میچوپندشون تو این ادارات و این وضع رقت بار تو ادارات رو بوجود میارند

    • یا حق
      0

      فرهنگی باز نشسته عزیز نمک به حرامی هم حدی دارد زیرساخت همان آموزش وپرورشی که شما نون خور آن هستی توسط همین شخص ساخته شد.بقیه خدماتش پیشکش

    • ناشناس
      0

      اگر اون موقع هم اینترنت وفضای مجازی بود گند کارهای اونم در می اومد بیخودی سنگ یه نوکر انگلیس رو ب سینه نزنید

    • ناشناس
      0

      چه قلدری!!!!!!تریاکی_ نوکر. نزدیک بهش جاسوس انگلیس_دهن باز میکرد فقط فحش ناموسی می اومد بیرون_ رواج دهنده کازینو ومشروب فروشی وفاحشه خانه درایران. پس معلوم شد چرااینقدر هواخواه داره چون معدن کثافت کاری بود مردک بیعرضه وخودفروحته

  • بنده فقط خدا
    0

    رضا شاه، یه قلدر به تمام معنا بود. خیلی موجودات ممکنه منافعی هم داشته باشند اما علی رغم منافع قدرت قلدران، نباید فراموش کرد که در صورت قدرت گیری این افراد یه اصل وجود دارد: از موجوداتی که شاخ دارند ولی عقل ندارند باید برحذر بود و از کنارشون یا رد نشد و یا با احتیاط فرار کرد.

  • آخرین ایرانی
    0

    مقایسه کردن دوره ها با هم کار حکیمانه ایی نیست رضاپهلوی در دوره ی خودش زمانی به قدرت رسید که ایران از بی لیاقتی قاجار خرابه ای بیش نبود خب انکار خدمات رضا پهلوی بی انصافیه اما ایران آنزمان دستخوش حوادث جنگ جهانی شد و رضا تبعید و پسرش شاه شد ابتدای سلطنت محمد رضا ایران تحت اشغال دو قدرت انگلیس و شوروی کومونیست بود که با درایت محمد رضا و بدون خومریزی اشغال پایان پذیرفت . پیشرفتهای ایران دوره ی محمد رضا چشمگیر بود منتهی اشکال عمده ی شاه مخالفتش با مذهبیون و اتباع بی چون و چرای غرب بود که در نهایت به سرنگونیش منجر شد . تاریخ چهل و یک ساله بعد از انقلاب شاهد اراده ی ملت در تحقق شعار استقلال و آزادیست خیلی باید ساده انگار بود که برای تحقق این شعار تصور کنیم که بیگانگان دست از سر ملت ایران بردارند شکستن شوکت آمریکا کار کوچکی نیست و ملت ایران این راه را گزیده و در این راه همچنان استوار و ثابت قدم ایستادگی میکند .

  • هادی نوروزی
    0

    واقعا متاسفم واسه مردم مملکتم. رضا شاه. اسطوره بود با اندیشه. دانا. خردمند. پایه گذار اولینها در ایران زمین

  • جوان ناکام
    0

    اگر رضا شاه سال ۱۳۲۰ که ایران را ترک کرد.. به عشق قدرت وارد جنگ میشد امروز چیزی از ایران باقی نمیموند همین فرار که امروز ازش یاد میکنید بزرگترین خدمتی بود که یک شاه میتونست به مردم کشورش کنه.. اگر ایران وارد جنگ میشد هم کشته هم خرابی هم هم تجزیه ما با یک عراق جنگیدیم هنوز داریم تاوان میدیم.خدا پدر محمدرضا شاه را بیامرزد که تسلیحات فراوان خریده بود وگرنه یک هفته ای صدام توی تهران بود.تصور کنید با قدرت های جهانی مجبور به جنگ باشیم بنظرتون چه اتفاقی میفته؟؟؟

    نظرات شما -
    • وکیل مدافع
      0

      طبق تفسیر شما هر جنایتکاری که فرار کرده در واقع دلش بحال ملت سوخته مثلا صدام فرار کرد تا ملتش آسیب نبینه قذافی فرار کرد تا مردم آسیب نبینند ولی بشار اسد موند ونگذاشت کشورش دست بی ناموسای داعشی بیفته ،جنایتکار جنگیه در ثانی ما در جنگ با صدام بیشتر از اونیکه روی تسلیحات حساب کنیم روی غیرت و شجاعت و ولایت حساب کردیم خیلی کشور ها هستند که بهترین سلاح ها رو دارند ولی در عمل هیچ هستند شکست خورده اند

    • گندم
      0

      وکیل مدافع چرا چرند میگی صدام و قذافی و بشار اسد مقاومت کردند که این بلاها سر مردم و کشورشون اومد.. حالا بشار خیلی هنر کرد که بیش از ۵۰۰ هزار سوری را به کشتن داد.. ملیونها زخمی.. ده ها ملیون آواره اگر منطقت و سوادت اینه برات متاسفم .. احتمالا مدرک وکالتت هم از دانشگاه های سهمیه ای گرفته ای ... خخخخخخ

  • گرونی
    0

    خوب ایران اون زمان یک دهات بوده با آدمهایی فقیر و بی سواد که صد البته پدر بزرگ های ما هم جزو همان عده بودند. ولی خوب تونسته بود ایران فقیر و دهات کوره رو جمع و جور کنه اوضاع و احوال رو به نظر من و تا آنجا که تونسته جاده سازی ساختمان سازی کارخانه سازی پل بیمارستان مدرسه ساخت و تاسیس وزارتخانه ها و ..... و خوب نمیشه همه رو نادیده گرفت این میشه ناحقی.

    نظرات شما -
    • وکیل مدافع
      0

      اولا رضا شاه رو انگلیسیها آوردند پس با انتخاب مردم نبوده ثانیا انگلیس ید طولایی در استعمارگری و برده پروری از ملتها دارد تا جاییکه همان انگلیس افراد آزادیخواه ملت ها را مثل میرزا کوچک رییسعلی و،،،،،را کشتند شما گفتید برای ما کارخانه ساخت جاده ساخت ،بله درست هست ،اما اما شیوه استعماری همیشه یکجور نیست ،یک زمانی میزدن میکشتند خراب میکردند یک زمانی جاده می سازند کارخانه می سازند راه آهن می کشند تا راحت تر چپاول کنند راه آهن میکشند تا راحت تر از ایران به مستعمرات خود برسند از ترس شوروی کارخانه می سازند شهر می سازند طبق سبک خودشان که مردمی تحت نفوذ و فرهنگ غربی تربیت کنند با حجاب مخالفت میکنند چون حجاب مانع است با عزاداری مخالفت میکنند چون مانع است با طب سنتی مخالفت میکنند چون مانع است با آموزش سنتی مخالفت میکنند چون مانع است

  • سعید
    0

    درود بر رضا شاه وطن پرست مشخصه کسانی که برخلاف وقعیات تاریخی سعی در کم رنگ جلوه دادن خدمات بیشمار رضا شاه به این مملکت دارند سرشون تو کدوم آخوره...! چهل سال گذشت مفلوک ترین ممملکت شدیم فقر دزدی فساد گرسنگی غارت مال مملکت بیداد میکند ...

    نظرات شما -
    • همون
      0

      بعضیا کور ظاهری اند بعضی کور باطنند این درد درمان نداره

  • دکتر
    0

    من پزشکم و درخواست شروع به کارم ۳۰ روزه داره خاک میخوره ،اونم تو این روزای کرونایی که نیاز به نیروی تازه نفس هست ،درد و بلای پهلوی بخوره تو سر تک تکتون

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      آخخ سرم. دکتر الان نمیدونم انگار یه چیزی خورد تو سرم . اجازه بدید دفترچم رو بیارم

    • دکتر
      0

      عنبر نسا اسنیف کن و روغن بنفشه بمال ۳تا هم مبندازول بخوری همه مشکلاتت حل میشه

    • محسن
      0

      پس دکتر علفی هستی شما. واس همینه که هنوز درخواستت رو تایید نکردن. شما عطاری باز کن عزیزم این ها رو هم خودت مصرف کن . بالاخره مثل ما مهندس میشدی بهتر بود تا دکتر بشی و بیماران بهت بگن که توی دفترچشون چی بنویسی/ بالاخره از خود درخته که آدم میره پزشکی میخونه.

    • ایرانی
      0

      خب دکتر جان وقتی چیز هایی که خودت مصرف میکنی برای سردرد دیگران تجویز میکنی معلومه که بهت مجوز نمیدن

  • محسن
    0

    متاسفانه رفتار مجری با مردم بسیار توهین آمیزه. ایشون اطلاع غلط به مردم میده و بعد اون ها رو مورد تمسخر قرار میده. در ابتدا میگه سال 1320با ورود متفقین پیروز شدیم و بعد مصاحبه شونده رو مضحکه دوربین میکنه.

  • ایرانی
    0

    بدمان نیايد! آسیبی که دورویی، تظاهر، ریاکاری و قدرنشناسی ملت به این مملکت زده خیلی سنگین تر از سایرین بوده است جامعه ایرانی باید از خیلی جهات اصلاح شود چرا که عامل اصلی بوجود آمدن مشکلات امروز ما همین رفتار ماست.

  • علی
    0

    درود وصد درود یزدان پاک بر بزرگ مرد تاریخ ایران فرزند خلف کورش کبیر و پدر ایران نوین رضا شاه پهلوی که با دست خالی وبا اقتدار تمام خدمات ارزنده ای در این مملکت انجام داد. که تاریخ گواه آن خدمات می باشد.

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      دست خالی گفتی خندم گرفت نوکر مگه اختیار داره تا چیزی همراش باشه یا نه

  • ایمان
    0

    پیشنهاد میکنم افرادی ک رضا شاه رو ی فرد خائن و قلدر میدونن از خدماتش استفاده نکنن،نرن شمال چون تونلاشو اون ساخته،قطار سوار نشن،دانشگاه نرن،پسرشم همینجور،نرید استادیوم ازادی جلوی برج ازادی عکس نگیرید تو خیابونا رفتو راه نکنید،برید از خدماتی ک این چهل سال شکل گرفته استفاده کنید،اصن چرا کارهایی ک اونا کردن رو تخریب نمیکنید ک دیگ دستسازه های دو تا خائن تو کشور نباشه تا خیالتون راحت ش؟پیشنهاد میکنم بیاید قم از منوریل با ارزشی ک اینجا تو ده سال ساختن استفاده کنید فقط یکم باید امادگی جسمانیتون خوب باشه ک بتونید از روی ستون هاش بپرید،در ضمن توی زاینده رود عه ببخشید خشکیده رود شنا نکنید،فقط اگ وقت کردید چهار تا افتابه اب برسونید سیستان و اهواز ملت تو اب دسشوییشون موندن،راستی هر چیشد رو نچسبونید ب حسن چون این نظام دو تا قوه دیگه هم داره،راستی چخبر از طرح عظیمی ک سران سه قوه یکماه قبل تو جلسشون پیگیری کردن و وعدشو دادن؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدماتش درجهت مصالح منفعت خودش بود اگر قطار شمالو میگی که برای سرکشی زمینهای که ب زور از مردم بدبخت غضب کرده بود. که راحت سفر کنه درثانی ایران40 ساله تحریمه واین سباه نمائی تو دقبقا درجهت مصالح غرب وامریکاس. سق سیاه سیاه چهره ننگت باد

    • گندم
      0

      ناشناس منطقی جواب بده.. دیگه مثل قبل نیست تمام رسانه ها دست شما باشه هر کی را خواستی تخریب کنی.. نمیتونی مشکل کار را پیدا کن با این روش برخورد دافعه داری نه جاذبه

    • مسعود
      0

      ناشناس.اتفاقا سیاه چهره تویی که از افریقا اوردنت نون و آب دادن بهت یه عمامه بذارن رو سرت.ایکاش مسولان کنونی ازین منافع به نفع خودشون بیشتر انجام میدادن،واقعا جالبه برام یه پادشاه پاشه بره مثل مهندس ناظر بالا سر پروژه ها ولی سران فعلی حتی نتونستن یه اتاق برای زلزله زده های کرمانشاه بسازن خخخ

    • متنفر ازین آدمهای فرصت طلب
      0

      جالبه که زیر ساختهایی که رضا شاه کبیر و فرزند وطن پرستش تو اون مدت کم با اون کمبود امکانات برای ایران مهیا کردند و ساختند اینا با اینهمه امکانات و اینهمه پولهای یامفت عرضه نگهداریشو ندارند چه برسه بخوان مثل اونا بسازند شاید خیلی ها بگن زیرساختهایی که اون خدابیامرزها ا انجام دادند به دستور استعمارگران انگلیس و امریکا بوده ولی در کشور آباء اجدادیشون و برای ایران و ایرانی ساختند و در این حدود 100 سال ایرانیها دارن از مزایاش استفاده میکنند ولی اینا هرچی پول بود بردند تو افغانستان، عراق، لبنان ،فلسطین و سوریه اونم برای غیر ایرانی خرج کردند

    • محمد
      0

      جناب ناشناس عزیز میشه بگید این چجور و از کدام نوع تحریمیه که اینا ازش صحبت میکنن؟؟؟؟ اگر تحریمی باشه و واقعا اینا تو لیست تحریم شده ها باشند چجوری میشه که 1.اکثریتشون دوتابعیتی هستند؟ 2. خیلیهاشون خانواده هاشون و یا توله های گدازاده شون تو همان کشورها دارند عشق و حال میکنند؟ 3. بهترین ماشینهای آمریکایی و کشورهایی که بظاهر اینارو تحریم کرده زیر پای همینا و خانواده هاشونه 4. همینا هرسال با خانواده میرن همان کشورها عشق و حال و کسی هم نیست بهشون بگه شما تحریمید و راهتون نمیدند

  • وکیل مدافع
    0

    اقتدار رضا قلدر این بود که موقع اشغال مملکت، دودستی کشور رو تقدیم کرد وبا خواری تبعید شدند ، ۹میلیون ایرانی در اثر اشغال کشور بخاطر قحطی مردند بحرین رو دادیم ،استقلال نداشتیم نوکر بودیم ،کاپیتولاسیوم ،حق توحش مبگرفتند غربیها،،،، انقلاب کردیم مستقل شویم ،در تمام دنیا کشور مستقل اسلامی پیدا نمیکنید به قدرت هسته ای رسیدیبم به قدرت موشکی رسیدیم به قدرت فضایی رسییدیم به قدرت علمی رسیدیم ، سد می سازیم به فناوری ساخت هواپیما رسیدیم ،،، یک وجب از خاکمان رو به صدام که مجری قدرتهای غربی و عربی بود ندادیم ، از بسیاری از ملتها اسیر گرفتیم بسیار بسیار تعجب میکنم با اینهمه دشمن خارجی و داخلی و اینهمه افراد منافق و اینهمه افراد غربزده و کارشکن چرا هنوز کشور شکست نخورده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اون جنگ جهانی اول بود که 9 میلیون نفر مردن و زمان احمد شاه قاجار

    • وکیل مدافع
      0

      ایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ در تاریخ 3 شهریور 1320، ایران توسط نیروهای شوروی از شمال و نیروهای بریتانیا از جنوب مورد حمله قرار گرفت. در چنین شرایطی، ارتش رضاخان فرار را بر قرار ترجیح داد؛ تنها واکنش آنها این بود: ارتش رضاخان اسلحه‌های خود را رها کرده و گریخت. به گفته حمید سبزواری: «وقتي كه متفقين وارد ايران شدند با اولين گلوله‌اي كه در مرز شليك شد لشكر 9 خراسان از مشهد خارج شد و فرار كرد. هنوز لشكر سرخ به آنجا نيامده اينها فرار كردند، تيمسارها و درجه‌دارها و اينها اسلحه‌ها را انداختند و با لباس مبدل زدند به جاده. لشگر 9 خراسان عقب‌نشيني كرد و رفت تربت‌حيدريه، سربازان اسلحه را در تربت حيدريه ريختند و فرار كردند.» با ورود متفقین به ایران، سخت‌ترین مضیقه‌ها به مردم تحمیل شد که در لابلای خاطرات به خوبی بدان اشاره شده است.

    • محمد
      0

      جهت استحضار سرکار اینکه اصلا در هیچ دوره ای بحرین جزء خاک ایران نبوده که رضا شاه کبیر و یا محمدرضا شاه ،بزرگ ارتشداران ایران ،اعلیحضرت همایونی و ژاندارم منطقه خاورمیانه بخواد اونو به سفارش انگلیس یا جایی ببخشه شما لطف کن تاریخ را بخوان و ببین علت استقلال بحرین چی بوده علت شکست نخوردن مملکت هم وجود آدمهای موقعیت طلبی مثل ما و شما نیست که تو سوراخ هامون چپیدیم و از دور هارت و پورت میکنیم و اگه جنگی بشه حکایت حاجی گرینوف اخراجی ها هستیم و اقتدار این مملکت بخاطر حضور من و شما و امثالهم نیست که بخاطر خرج روزمره زندگیمون از هیچ حلال و حرامی دریغ نمیکنیم اقتدار ایران چند عامل مهم داره از جمله 1.وجود رهبر معظمه که با خون دل تونسته همه را حفظ کنه 2. بخاطر خون پاک همان شهدا و جانبازان و ایثارگرانی هستش که با نان حلالی که پدرانشان در زمان محمدرضا شاه در آوردند و به ان عزیزان دادند که در وطن پرستی ،ناموس دوستی ،انسانیت ،شجاعت ،رشادت ،مردانگی و ایثار در تمام دنیا شهره شدند 3. وجود آدمهای خوب و خیرخواهی که وجودشون برکت و دعاهاشون هم گره گشاست که تعدادشون تو این مملکت خیلی کم شده

    • دوستدار عدالت
      0

      آقای وکیل مدافع سلام ضمن تشکر از ارائه این همه مطالب خوبتون با توجه به اینکه شما اطلاعات این همه فناوریهای دست یافته رو دارید میشه ازتون خواهش کنم بگید انشاءا... کی به علم و فناوری های زیر هم دسترسی پیدا میکنیم؟که دیگه اینقدر بدبختی نکشیم 1.فناوری ساخت درب قوطی رب (با توجه به گزارشهایی که دوسال پیش تلویزیون جمهوری اسلامی تهیه کرد که ربها در کارخانه ها کپک زده بود و امکان ساخت درب قوطیش تو ایران نبود) 2.فناوری ساخت قطعات خودروهای زپرتی مثل پراید ((چون تو گزارشات اخبار 20:30 و ... وزرای خائن صمت و معاونینشون و ... بارها اعلام کرده اند قطعات وارداتی هستند و با قیمت ارز آزاد تهیه میشه ) 3. فناوری تبدیل محصولات گوناگونی مثل سنگ آهن به آهن ، سنگهای قیمتی به محصولات متنوع ، نفت خام به محصولات نفتی ، و خیلی چیزهای ابتدایی دیگه که مجبور به خام فروشی نشیم 4. ساماندهی وضعیت اداری و اجرای کامل دولت الکترونیک بعد اینکه 40 ساله هر رییس جمهوری اومده شعارشو داده ولی بعد 8سال که رفته نهایتا 5درصد کار انجام داده

    • وکیل مدافع
      0

      آقای دوستدار عدالت زمانی به این چیزها میرسی که تو انتخابت درست فکرکنی وقتی بخاطر ربنای شجریان ،آزادی جنسی ،استادیوم رفتن خانم ها رای میدهید به کسانیکه اعتقادی به عدالت اجتماعی ندارند نتیجه میشه همین

  • احمد
    0

    رضا شاه کار کرد ولی در جهت خدمت به اربابانش بود استعمار گر زمانی با خراب کردن به نیت خود میرسید زمانی با آباد کردن ولی آباد کردنی که در جهت منافع استعمار باشد کاری کرد که فرهنگ مردم کار مردم زندگی مردم فکر مردم در جهت غرب باشد وقتی بچه تو به مدرسه ای برود که اونها تربیت کنند اینکه زن تو طوری زندگی کند که اونها بخواهند اینکه ما نمیتوانیم ما نیاز به پدر خواندع داریم ما نوکریم ایران شده بود ژاندارم منطقه ولی به نفع غرب ،بهترین تسلیحات رو میدادند تا بهتر نوکری کند اسراییل فلسطین رو بمباران میکرد و در ایران سوختگیری میکرد اگر عراق کاری میخواست بکند که به ضرر غرب بود ایران باید جواب میداد نوکر بودیم نوکر اتو کشیده و خوشتیپ

    نظرات شما -
    • حاج حمید
      0

      آقا این عراجیفاتو برو برای یه پیرزن بیسوادی تعریف کن..... یعنی چی میخوای چوق چپونی طرفداری از این نظام کنی؟ هفتاد میلیون دارن میگن رحمت خدا به روحشون

    • احمد
      0

      حاج حمید از این ۷۰ میلیون ،میلیون ها هستند که منتظرند رهبر مملکت امر کنه تا جانشونو بدن

  • علی
    0

    رحمت خداوند به روح پاک و وطن پرست رضاخان و پسرش

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      آقا رضا رو که انگلیسا آوردنش ،انگلیسی که سرداران شجاع و وطنپرست رو کشت (میرزا کوچک _رییسعلی ......) انگلیسیا هم گفتن خسته نباشی برو موریس آقا محمد رضا رو هم انگلیسا آوردن ایندفعه ارباب جدید آمریکا گفت برو به سلامت ما ایرانیا بعضی هامون نوکریم تو خونمون جریان داره

  • مهری
    0

    آدم نوکر باشه بهتره تا برده روسیه و چین کمونیسم بشه

    نظرات شما -
    • همون
      0

      نه نوکر باش نه برده وای اگر نوکری غرب رو انتخاب کردی کمتر از بردگی نیست

  • وطن ام
    0

    با خوندن کامنت ها میشه امیدوار بود ک مردم هوشیار شدن، ى سری هم ک خوب مشخصه نونشون از کجاست؟ روحت شاد، رضاشاه

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      آلبانی چه خبر

    • درود خدا بر محمد و آل محمد (مهری )
      0

      امیر حرف نزنی کسی نمیگه لالی

  • طنز تلخ
    0

    عشق و تعصب و لجاجت سه عنصری که انسان رو کور و کر میکنند اگر بگیم رضا شاه کشور رو تسلیم کرد ، میگن نمیخواست مردم اذیت بشن اگر بگیم کشتار مسجد گوهر شاد کرد میگن چون اقتدار داشت اگر بگیم چرا کشف حجاب از زنان کرد میگن چون صلاح مملکت رو میخواست اگر بگیم چرا اختیارش دست اجنبی بود تبعیدش کردند میگن چون صلاحدید ه اگر بگیم چرا وطن پرستان مملکت رو کشنی میگن قاطعیت داشته اگر بگیم ،:،،،،،،،،،،،:

    نظرات شما -
    • دوست
      0

      به نظر من رضا شاه کبیر در کشت و کشتار کوتاهی کرد ه که حالا ما اینجور بدبخت شدیم اگه مردانگی بیشتر میکرد شاید حالا چهارتا کشور بنجل عربی هم برا ما اینجور آدم نمیشدند

  • مهدی سهرابی مزوشی
    0

    آقای منتقد که با کینه حرف در مورد رضا شاه کبیر می زنی اگه این رضا شاه نبود معلوم نبود تو پسر کی هستی بدبخت مطمینم تو مفتخوری تو عددی نیستی که در مورد رضا شاه بعداز40سال بدبختی حرف میزنی بی وجدان حداقل یکی از هزاران خوبی های رضا را بگو

    نظرات شما -
    • هموطن
      0

      جناب سهرابی سلام ببخشید صفت خان رضا خان را خط آخر جاانداخته اید اینو بخاطر این گفتم که این مرد اینقدر بزرگ و خان زاده است که وقتی پسوند خان از انتهای اسمش حذف میشه اصلا نمیشه درست تلفظ کرد بنظ من حتما باید گفت رضاخان یا یا رضا شاه یا پدر تاجدار

    • ربع پهلوی
      0

      خط آخر رو اصلاح کن

  • تقی خان
    0

    رضا شاه ،زن و دختران خود را لخت نموده و در انظار مردم به نمایش گذاشت وی اینکار را برای وطن کرد دورود رضا بی ناموس

    نظرات شما -
    • داروغه
      0

      اگر یک عکس لخت از خانواده رضا شاه پیدا کردی که هیچ حرفت صحیح ولی اگر پیدا نکردی اون دنیا باید جواب بدی

    • تقی خان
      0

      لخت نه اینکه شورتم نداشتند بر خلاف زنان ایران باستان از کوروش گرفته تا قاجار که زنان باحجاب بودند حتی روبند میزدند آقا رضای شما اومدند چادر و حجاب از سر شون درآورد و گفت اگر پیشرفت میخواهید این راهشه

  • جانان
    0

    انشاءا... خداوند هر آنکس که برای ایران و رفاه ایرانی کار مثبتی کرده و میکنه از ابتدای خلقت انسان تا آخرالزمان در هر جنسیتی،دین و مذهبی ، نژاد و رنگی،لباس و قامتی من جمله رضاشاه کبیر و فرزند برومند ایرانی دوستش محمدرضا شاه را قرین رحمت واسعه خودش بگرداند و هرآنکس که به ایران و ایرانی خیانت میکند در هر جنسیتی،دین و مذهبی ، نژاد و رنگی،لباس و قامتی باشه مورد لعنت خودش بگرداند لال نمیرید بگید الهی آمین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها