۳۰ دستگاه دوربین تله وضعیت یوزپلنگ‌های جاجرم را رصد می‌کند

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: ۳۰ دستگاه دوربین تله‌ برای پایش زیستگاه گونه یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهوی این شهرستان نصب شده است.

۳۰ دستگاه دوربین تله وضعیت یوزپلنگ‌های جاجرم را رصد می‌کند

احمد صفرزاده روز دوشنبه اظهار داشت: نصب دوربین ها در ۲ سال گذشته، متوقف شده بود اما امسال با همکاری انجمن یوزپلنگ ایرانی، نصب ۳۰ دوربین در این منطقه، که به نوعی زایشگاه این گونه زیبا و ارزشمند شناخته می شود، محقق شده است.

وی با بیان اینکه این دوربین ها تا آبان ماه در منطقه مستقر خواهد بود، اظهار داشت: در ۹ ماه گذشته، سه مورد مشاهده یوزپلنگ توسط جوامع محلی در میاندشت جاجرم گزارش شده است.

صفرزاده گفت: وجه تمایز و برجسته منطقه میاندشت نسبت به سایر مناطق یوزخیز کشور، بالا بودن جمعیت آهوان به عنوان طعمه یوزپلنگ است، به طوری که سرشماری پاییز پارسال نشان داد که جمعیت آهوان در این منطقه مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله نخست، ۶ دستگاه دوربین تله در منطقه نصب شده بود که تصاویری از گونه های نادر وحوش از جمله کاراکال، گربه وحشی، کفتار، گرگ و آهوی ایرانی ثبت شد.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم افزود: با نصب دوربین ها در منطقه، مرحله دیگری از پایش یوزپلنگ آغاز شده است.

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهارگانه کشور به شمار می رود که دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها