اولین موشکی که ایران به سمت عراق شلیک کرد/ ویژگی‌های موشک روسی/ پیشنهاد عجیب لیبی به ایران جهت شلیک به عربستان!

اولین موشک ایران در ساعت 3:20 روز 21 اسفندماه سال 63 به کارخانه سیمان در یک کیلومتری پالایشگاه کرکوک اصابت کرد. این موشک اسکاد بی با برد 300 کیلومتر بود.

اولین موشکی که ایران به سمت عراق شلیک کرد/ ویژگی‌های موشک روسی/ پیشنهاد عجیب لیبی به ایران جهت شلیک به عربستان!

به گزارش خبر فوری ، تاریخ 8 ساله دفاع مقدس مسائل بسیاری را برای ما مشخص می‌کند. شاید این نکته بارها گفته شده اما بد نیست یک بار دیگر به آن اشاره شود که ایران بعد از انقلاب در شرایط به شدت ناپایداری بود. در حالیکه سران ارتش یا اعدام شده و یا از کشور فرار کرده بودند، سپاه پاسداران نیز هنوز سازمان دهی دقیق خود را پیدا نکرده بود.

از طرف دیگر، ارتش عراق تا دندان مسلح شده و ایران نیز به علت تحریم های مختلف در شرایط سختی قرارد داشت( اینجا بخوانید). در همین زمان، عراق دائما با موشک های میان برد و جنگنده های میگ روسی خود مناطق مختلف ایران از جمله محلات مسکونی دزفول را بمباران می‌کرد. در همین زمان بسیاری از مردم خواستار پاسخ رزمندگان ایران شده و در نمازهای جمعه این شعار را سر می‌دادند: "موشک جواب موشک".

سرانجام فرماندهان جنگ تصمیم گرفتند اولین موشک خود را به داخل خاک عراق شلیک کنند. این موشک در تاریخ 21 اسفندماه سال 63 به‌سوی مواضع حزب بعث عراق شلیک شد و این ضربات 88 بار دیگر و تا 31 فروردین سال 67 ادامه داشت. اولین موشک ایران در ساعت 3:20 روز 21 اسفندماه سال 63 به کارخانه سیمان در یک کیلومتری پالایشگاه کرکوک اصابت کرد. این موشک "اسکاد بی" با برد 300 کیلومتر بود.

موشک اسکاد پس از رایزنی‌های مقام های ایرانی از کشور لیبی دریافت شد. گرچه جمعی از اعضای توپخانه سپاه به ‌فرماندهی حسن طهرانی‌مقدم، دوره آموزشی کار با موشک "اسکاد بی" را گذرانده بودند و می‌توانستند خود موشک شلیک کنند، اما قذافی دستور داده بود که تیم لیبیایی به ‌فرماندهی ژنرال سلیمان به ایران بیایند و کار شلیک موشک‌ها را انجام بدهند

محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران در این باره می‌گوید: "اولین موشک ما کرکوک را زد. کرکوک منطقه نفت خیز بود و بعد از بصره بزرگ‌ترین چاه‌های نفت عراق را داشت. 3ــ2 روز بعد ما خود بغداد را با موشک‌های اسکاد زدیم که خوشبختانه خورد به بانک رافدین که یکی از بانک‌های اصلی عراق در شهر بغداد بود. این پدیده برای عراق خیلی عجیب بود چون 4 سال و نیم از جنگ می‌گذشت و اصلاً اینها فکرش را هم نمی‌کردند که ایران این موشک‌ها را از کجا آورده است. ابتدا گفتند این عملیات خرابکاری بوده اما بعد از 5‌ــ4 روز مجبور به اعتراف شدند. ما هم با این قدرت‌نمایی موشکی که از خودمان نشان دادیم ثابت کردیم توان رزمی و دفاعی ایران افزایش پیدا کرده است. صدام هم به نتیجه رسید که اگر بخواهد جنگ موشکی و جنگ شهرها را ادامه دهد، ایران چیزهایی دارد که ممکن است رو کند. این مسئله در توقف جنگ شهرها و کوتاه آمدن عراق خیلی نقش داشت. بدون شک اگر قدرت‌نمایی موشکی ما نبود شاید ده‌ها هزار نفر دیگر از مردم ما شهید و زخمی می‌شدند".

موشک‌های اسکاد را بشناسید

اما این موشک‌های اسکاد چه موشک‌هایی هستند؟ اسکاد نام‌گذاریِ ناتو برای خانواده‌ای از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ساخت اتحاد جماهیر شوروی است که در دوران جنگ سرد تولید شد و به صورت گسترده به دیگر کشورهای هم‌پیمان با کشور شوروی صادر شد. مدل‌های مختلف موشک اسکاد بین 180 کیلومتر تا هزار کیلومتر برد دارند و وزن آن‌ها بین 4400 تا 6500 کیلوگرم است.

اولین مدل این موشک که اسکاد-آ نامیده می‌شود در سال 1957 وارد ارتش شوروی شد. این موشک 180 کیلومتر برد و خطای زیادی در حدود 3 کیلومتر داشت. اسکاد-بی که رایج‌ترین مدل این موشک است از سال 1965 تولید شده و برد آن به 300 کیلومتر افزایش و خطای آن به 45 متر کاهش یافته بود. وزن اسکاد-بی به 5900 کیلوگرم، طول آن به 11.25 متر می‌رسد و کلاهک جنگی آن 985 کیلوگرم است.

موشک اسکاد چگونه وارد ایران شد؟

موشک اسکاد پس از رایزنی‌های مقام های ایرانی از کشور لیبی دریافت شد. گرچه جمعی از اعضای توپخانه سپاه به ‌فرماندهی حسن طهرانی‌مقدم، دوره آموزشی کار با موشک "اسکاد بی" را گذرانده بودند و می‌توانستند خود موشک شلیک کنند، اما قذافی دستور داده بود که تیم لیبیایی به ‌فرماندهی ژنرال سلیمان به ایران بیایند و کار شلیک موشک‌ها را انجام بدهند.

سری اول این موشک ها در تاریخ زمستان سال 63 به ایران رسیدند. پالایشگاه کرکوک در 250 کیلومتری بغداد به‌عنوان اولین هدف شلیک موشک انتخاب شد و عصر روز 19 اسفند دستور شلیک موشک به یگان موشکی حدید ابلاغ شد.

داستان اولین شلیک به عراق

ساعت 8 شب 19 اسفند کاروان موشکی از پادگان شهید منتظری به‌سمت موضع حضرت زینب(س) حرکت کرد. لیبیایی‌ها مشغول آماده‌سازی مقدمات پرتاب موشک شدند، اما بخار آب در لوله‌ای که باید گاز هیدروژن را به بالن هواسنجی می‌رساند، یخ زده بود و هر کاری کردند که گرم شود، فایده‌ای نداشت. روغن هیدرولیک گهواره سکوی پرتاب موشک هم یخ زده بود و هر کاری کردند، نتوانستند موشک را عمود کنند، در نتیجه عملیات انجام نشد و نیروها به پادگان منتظری برگشتند. مقرر شد فرداشب دوباره عملیات را انجام بدهند و پیش از انجام عملیات، به‌طور طبیعی لوله‌ها را گرم نگه دارند و مانع از یخ‌زدگی شوند. ساعت 9 و نیم شب برای دومین بار کاروان موشکی از پادگان منتظری به ‌راه افتاد. لیبیایی‌ها دور موشک را گرفته بودند و به هیچ کس اجازه نزدیک شدن به آن را نمی‌دادند. حدود ساعت دو و نیم شب (21 اسفند) کار گُردان پرتاب تمام شد. دکمه فایر بین ژنرال سلیمان، حسن طهرانی‌مقدم و سیدعلی حسینی‌تاش دست به دست شد که در نهایت حسینی‌تاش دکمه فایر را فشار داد و اولین موشک بالستیک از ایران پرتاب شد و موشک به پالایشگاه کرکوک اصابت کرد، اما عراقی‌ها آن را خرابکاری اعلام کردند.

چگونه موشک اسکاد به دست ایرانی‌ها اداره شد؟

پس شلیک به کرکوک، چند شلیک دیگر نیز توسط لیبیایی‌ها انجام شد تا اینکه ژنرال سلیمان از فرماندهان ایران خواست تا یک موشک به عربستان بزند؛ اما محسن رفیق‌دوست مخالفت کرد و گفت: «فرمانده ما امام خمینی (ره) است و ما با عربستان نمی‌جنگیم.» این بهانه‌ای شد تا لیبیایی‌ها که از سوی عراق تحت فشار بودند، برخی قطعات موشک‌ها را جدا سازند و به لیبی برگردند؛ حالا ایران مانده بود و چند موشک که برخی از قطعات آن را نداشت و به‌سختی می‌شد شلیک کرد. از آن پس هم لیبی به ایران موشک نداد.

پس از قطع همکاری لیبیایی‌ها، در روزهای نخست بهمن سال ۶۵ برای نخستین بار تیم ایرانی موفق به پرتاب موشک شد. محسن رضایی فرمانده کل سپاه در این باره در نامه‌ای به امام نوشت: «... الف. افراد لیبیایی که امکانات و سیستم موشکی در اختیارشان بود بدون اطلاع برادران ما دفعتاً 25 قطعه از دستگاه‌های موشک و سکوی پرتاب را برداشته و به سفارت لیبی منتقل کردند و پس از آن از هرگونه پرتاب، خودداری نمودند. ب. فرزندان پاسدار حضرت‌عالی ظرف مدت 17 (هفده) روز هم سایت پرتاب موشک و هم موشک‌ها را آماده و عملیاتی نمودند که این خود شبیه به یک معجزه است چرا که الطاف الهی در زمینه‌های فنی و تکنولوژی پیچیده نیز به‌یاری برادران شتافت. ج: اکثر عناصر لیبیایی که در ایران هستند و در این زمینه مسئولیت دارند، پس از شلیک موشک به برادران سپاه گفتند: حتماً یک هیئت از شوروی به اینجا آمده و این تجهیزات را راه‌اندازی کرده و امکان ندارد که خود شما توانسته باشید این کار را انجام دهید چرا که این کار به سال‌ها آموزش و تجربه عملی نیازمند است.»

به این صورت بود که موشک اسکاد کاملا به دست ایران افتاد و از آن به بعد، صنایع موشکی ایران آرام آرام توسعه یافت تا علاوه بر قدرت نمایی در 8 سال جنگ تحمیلی، هم اکنون به عنوان یکی از قدرتمندرین صاحبان صنعت موشکی بالستیک شناخته شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • من
    0

    خدا لعنت کنه جنگ و جنگ طلب رو

    نظرات شما -
    • م
      0

      دم همه زحمتکشا گرم شهید مقدم و رفقا تا به حال به امید تولید موشک های نقطه زن برد بی نهایت به همراه تولید انسان های سالم کاربلد

    • پرتوی
      0

      عزیزم ما جنگ را شروع نکردیم سازمان ملل بعد دو سال آن هم با فشار عراق را به عنوان شروع کننده جنگ معرفی کرد

    • م
      0

      خدا‌لعنت‌کند‌متجاوز‌به‌یک‌کشور‌وملت‌را‌وبیشتر‌لعنت کند‌که‌در‌مقابل‌تجاوز‌به‌خاکش‌‌سکوت‌کند‌وبیش‌ترین لعنت‌بر‌کسی‌که‌به‌مدافعان‌وطنش‌‌بی‌احترامی‌کند وهمچون‌ترسوها‌ودلقکها‌هر‌چی‌دشمنان‌کشورش حرف‌مفت‌می‌زنند‌او‌نیز‌چون‌عروسک‌خیمه‌شب‌بازی تکرار‌کند‌وبی‌غیرت‌باشد

  • محمود
    0

    خدا لعنت کنه جنگ طلب را ولی خدا بیامرز دفاع کننده از وطن را

  • داروغه
    0

    من قشنگ یادمه چقدر خوشحال بودیم اون روز یادش بخیر

  • عارف
    0

    آیا بهتر نبود به این آیه قرآن گوش می کردند وبا عث نابودی دو کشور ایران وعراق نمی شدند سوره حجرات آیه 9 (هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به نزاع و جنگ پردازند، آنها را آشتی دهید؛ و اگر یکی از آن دو بر دیگری تجاوز کند، با گروه متجاوز پیکار کنید تا به فرمان خدا بازگردد؛ و هرگاه بازگشت (و زمینه صلح فراهم شد)، در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید؛ و عدالت پیشه کنید که خداوند عدالت پیشگان را دوست می‌دارد.)8 سال تمام درآمد نفتی دوکشور ایران وعراق هزینه خرید سلاح از روسیه خائن وآمریکای جنایتکار شد وهیچ حاصلی برای ایران وعراق نداشت

    نظرات شما -
    • علی
      0

      خودت میگی اگر یکی از آنها بر دیگری تجاوز کرد با متجاوز پیکار کنید.

    • پرتوی
      0

      ببین عزیزم از مدتها قبل این سوال بوجود امده که چرا جنگ بعد از فتح خرمشهر صلح نشد ؟ بعد خرمشهر روحیه عراقی ها از بین رفته بود ولی توان نظامی داشتند و صدام یک فرد نظامی بود .پیشنهاد صلح از طر عربستان داده شد و حتا می گفتند که خسارتهای عراق و ایران را جبران می کنیم به نظر من این یک تاکتیک بود.اگر آنها صادق بودند از عراق می خواستند خاک ایران را بطور کامل تخلیه کنند و سازمان ملل هم صدام را آغاز گر جنگ معرفی می کرد و حکوم به پرداخت غرامت می کرد که چنین کاری صورت نگرفت . به نظر من بعد از والفجر ۸ ایران در جایگاه برتری بود و اقدام پذیرش قطع نامه با حفظ دو مورد اشاره شده درمتن فوق بهترین زمان بودآن زمان من در فاو بودم

    • رضا
      0

      ما تو خونه نشستیم رو سرمون موشک میزد یا بمب شیمیایی. شما انسانی؟ آیه میخونی، انگار قران رو شما فقط بلدی

    • سیامک یداللهی
      0

      آیه بسیار جالبی بود دوست عزیز ولی فکر کنم درست متوجه معنی آیه نشدی جوابت تو خود آیه هست بیشتر دقت کن یاعلی

  • کاربر ناشناس
    0

    روح شهید طهرانی مقدم شاد و خداوند به همرزمانش خیر و رحمت عطا کند

  • ناشناس
    0

    کاش نصف احساس مسئولیت و وجدان و انسانیت امثال شهید طهرانی مقدم ها رو مسئولین اقتصادی این کشور داشتن

  • پرتوی
    0

    درود بر روح بلند شهید حسن تهرانی مقدم .

  • حمید
    0

    واقعا ۸سال دفاع مقدس دیگه تکرار نخواهد شد آدمهایی ۱۰۰درصد پاک که به تنها چیزی که فکر نمیکردن مال دنیا بود و به همین خاطر هم بود که ۸سال جنگیدیم و دشمن رو عقب روندیم یادشون گرامی این مردان بی ادعا

  • کاربر ناشناس
    0

    بیش از سی کشور با اتحاد شون رژیم بعث عراق و صدام ملعونو حمایت کردن. یقینا صدرش آمریکا بوده که برای رسیدن به قدرت کذایی خودش همه جا پیشگام ست.

  • کاربر ناشناس
    0

    ما مردم شیعه عراق و که صدام بزور برای رویا رویی با برادر مسلمان ایران به جبهه بود با کشور بعثی عراق که هیچ اعتقادی نداشت اشتباه گرفتیم حرف آشتی می زنیم. تازه فکر می کنید جنگ فقط با صدام بعثی و بی دین بود جنگ با کل دنیا بود. یک تعمق کنید چند کشور از رژیم بعث حمایت کردن!! آیات قرآن و که ربط می دیم کمی سنجیده بکار ببریم.

  • Msi. Bnd pohl
    0

    کاشکی هنوز بود شهید طهرانی مقدم اگ بود الان موشکهای قاره پیما هم ازمایش کرده بود

  • مصطفی
    0

    خودتان جواب دادین قرآن گفته متجاوز را برانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها