صف طولانی، صدای گوجه‌کاران اسدآبادی را درآورد

شهرستان اسدآباد به عنوان یکی از قطب های تولید گوجه فرنگی در استان همدان بوده که امسال نیز افزون بر ۱۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان با پیش بینی تولید ۶۰ هزار تن به این محصول اختصاص یافته است.

صف طولانی، صدای گوجه‌کاران اسدآبادی را درآورد

تعطیل بودن کارخانه رب شهرستان به علت مشکلات داخلی کارخانه از یکسال پیش به عنوان تنها کارخانه صنایع تبدیلی اسدآباد یکی از دغدغه های بهره برداران با آغاز برداشت این محصول تولیدی شده بود که خوشبختانه با همکاری و پیگیری مسئولان شهرستان و استان در هفته دولت مجداً راه اندازی شد و دل نگرانی گوجه کاران را در رابطه با این امر مرتفع کرد.

اما در حال حاضر آنچه موجب دغدغه کشاورزان گوجه کار اسدآبادی است، صف طولانی ماشین های گوجه برای تحویل محصول خود به کارخانه رب شهرستان بوده که گاها ًاین ماشین های حامل گوجه فرنگی برای تحویل محصول به کارخانه مربوط به شهرستان نیست و این صف های طولانی موجب انتظار چند روزه ماشین های حمل گوجه برای تحویل بار خود به کارخانه و سردرگمی گوجه کاران و کشاورزان اسدآبادی شده است.

یکی از گوجه کاران اسدآبادی با بیان اینکه کارخانه رب اسدآباد با حمایت های مسئولان مجدداً آغاز به فعالیت کرده و این پیگیری مسئولان قابل تقدیر است، تصریح کرد: آغاز به کار و فعالیت مجدد کارخانه رب شهرستان کمک بزرگی به گوجه کاران اسدآبادی در راستای فروش محصول تولیدی است اما متأسفانه در شرایط کرونا گوجه کاران بومی منطقه اسدآباد مجبور هستند به علت صف شلوغ ماشین های گوجه شهرهای دیگر تا چند روز در صف منتظر بمانند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ ماشینی حاضر به حمل گوجه کشاورزان به کارخانه به علت همین انتظار و شلوغی صف نیست و گوجه کار منطقه مجبور است نصف پول گوجه تولید شده خود را برای حمل و کرایه دهد که حاضر شوند چند روز ماشین زیربار بماند و با این اوصاف فایده ای جزء زحمت برای کشاورز باقی نمی ماند.

این کشاورز با بیان اینکه در غیر این صورت کشاورز مجبور است محصول تولید شده خود را با قیمت پایین به دلال بفروشد، گفت: انتظار است لااقل صف گوجه کاران بومی این منطقه که اسامی آنها از طریق تعاونی به کارخانه معرفی شده را جدا کنند که مجبور نباشند برای روزی دو یا سه تن تحویل بار پشت سر ۲۰۰ ماشین دلال و گوجه شهرهای دیگر منتظر بمانند.

گوجه کار دیگری با بیان اینکه اسدآباد بیشترین سطح کشت گوجه فرنگی استان را داراست، اظهار کرد: دریافت گوجه فرنگی کشاورزان اسدآبادی توسط کارخانه رب شهرستان به عنوان تنها کارخانه رب اسدآباد لازم است که در اولویت باشد چراکه دغدغه های فروش، افزایش تولید و تقاضای کم، مشکلات تحویل گوجه فرنگی به کارخانجات و عدم مقرون به صرفه بودن فروش محصول با توجه به مشکلات حمل و تحویل به کارخانجات موجب کاهش سطح زیرکشت گوجه فرنگی شهرستان توسط کشاورزان اسدآبادی در سال آینده خواهد شد.

فرماندار شهرستان اسدآباد در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه با بیان اینکه کشاورزی و دامداری از مهمترین مشاغل شاخص اسدآباد به شمار می رود، اظهار کرد: تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی و دامی در شهرستان اسدآباد توسعه و رونق هر چه بیشتر صنایع فرآوری و تبدیلی را در این منطقه برای ارتقاء ارزش افزوده و رونق اشتغال می طلبد.

مجید درویشی با اشاره به آغاز فعالیت مجدد کارخانه رب مارال فروز اسدآباد گفت: پیرو پیگیری‌های انجام گرفته از طریق استاندار همدان و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و ‌فرمانداری اسدآباد کارخانه رب مارال فروز فعالیت مجدد خود را از هفته دولت آغاز کرد.

وی ظرفیت اسمی روزانه این کارخانه را ۱۳۰۰ تن برشمرد و افزود: میزان گوجه تولیدی شهرستان پاسخگوی تولید کارخانه رب اسدآباد نبوده و بخشی از گوجه مورد نیاز کارخانه از شهرستان ها و استان های همجوار دیگر چون کرمانشاه تهیه می شود که جا دارد کشاورزان اسدآبادی سال آینده سطح زیرکشت این محصول را افزایش دهند تا کارخانه رب اسدآباد دیگر مجبور به تأمین گوجه مورد نیاز از شهرستان ها و استان های همجوار نباشد.

درویشی خرابی یکی از دستگاه های کارخانه رب شهرستان را علت معطل شدن ماشین های تحویل دهنده بار گوجه کشاورزان به کارخانه و کُندی روند دریافت گوجه توسط کارخانه از کشاورزان و صفوف طولانی تحویل گوجه به کارخانه عنوان کرد و یادآور شد: خوشبختانه مشکل دستگاه کارخانه مرتفع شده و در حاضر گوجه‌کاران اسدآبادی بدون هیچ دغدغه و نگرانی بدون واسطه و به صورت مستقیم می‌توانند محصول تولیدی خود را به کارخانه رب شهرستان تحویل دهند.

وی یادآور شد: برای تسریع در تحویل گوجه کشاورزان اسدآبادی به کارخانه براساس توافق با هیئت مدیره کارخانه مقرر شده است که گوجه کاران اسدآبادی در اولویت تحویل گوجه خود به کارخانه باشند که در همین راستا یک صف از ماشین های دارای بار گوجه برای تحویل بار خود به گوجه کاران اسدآبادی و صف دیگر به گوجه کاران دیگر استان ها و شهرستان ها اختصاص داده خواهد شد تا با این روند تحویل محصول گوجه کشاورزان اسدآبادی تسریع یابد.

مدیر داخلی کارخانه رب اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: کارخانه رب گوجه‌فرنگی اسدآباد در سال ۹۴ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شد که این کارخانه در فصل گوجه‌فرنگی روزانه ظرفیت دریافت ۱۳۰۰ تن گوجه‌فرنگی و تولید حداقل ۲۰۰ هزار قوطی رب گوجه را داراست.

مهدی رستمی افزود: این کارخانه ضمن دریافت گوجه‌فرنگی کشاورزان اسدآبادی و سایر شهرستان‌های استان همدان، ظرفیت دریافت و جذب گوجه‌فرنگی غرب کشور را نیز دارد.

وی با بیان اینکه در این کارخانه در پیک کار مهر، آبان و شهریور تعداد ۹۰ نیرو فعالیت دارند و در ماه های دیگر سال تنها ۳۰ نفر نیرو مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون کارخانه رب اسدآباد ۸۰۰۰ تن گوجه فرنگی از کشاورزان تحویل گرفته شده که پیش بینی می شود تا پایان برداشت گوجه فرنگی این میزان به ۱۵ هزار تن افزایش یابد.

رستمی با اشاره ظرفیت ۱۳۰۰ تنی روزانه کارخانه رب اسدآباد در دریافت گوجه کشاورزان تصریح کرد: در حال حاضر براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی قیمت خرید هر کیلو گوجه فرنگی از کشاورز توسط کارخانه ۸۰۰ تومن بوده که علاوه بر آن ۲۰۰ تومن نیز یارانه گوجه‌کاران و بهره‌برداران این محصول پرداخت می‌شود.

مدیر داخلی کارخانه رب اسدآباد گفت: امسال در هفته دولت در بدو فعالیت مجدد کارخانه رب شهرستان با ظرفیت دریافت روزانه ۵۰۰ تن گوجه فرنگی از کشاورزان آغاز به کار کرد که در روزهای اخیر ۸۰۰ تن ظرفیت دیگر آن نیز برای دریافت محصول گوجه کشاورزان راه اندازی شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد هم از پیش بینی برداشت ۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: امسال ۱۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافت که برداشت محصول از این اراضی از چندی پیش توسط گوجه کاران اسدآبادی آغاز شده است.

سقراط بیرنگ با بیان اینکه ۹۰ درصد از کشت‌های اراضی گوجه‌فرنگی شهرستان آبیاری قطره‌ای بوده و به صورت ۱۰۰ درصدی کشت نشائی هستند، تصریح کرد: شهرستان اسدآباد در سطح استان همدان دارای رتبه اول تولید گوجه فرنگی است و آبیاری قطره‌ای بودن ۹۰ درصد اراضی گوجه‌فرنگی شهرستان صرفه‌جویی ۶۰ درصدی آب را به دنبال داشته و از نقش مؤثری در اصلاح الگوی مصرف و مدیریت بهینه منابع آب و کیفیت محصول دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت گوجه فرنگی اختصاص داشت که از این میزان اراضی افزون بر ۷۰ هزار تن محصول گوجه برداشت شد.

بیرنگ تعداد بهره برداران تولید گوجه فرنگی شهرستان را ۸۵۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: شهرستان اسدآباد یکی از قطب های مهم تولید گوجه فرنگی در استان همدان بوده که هر ساله بخش عمده ای از تولیدات جالیزی این شهرستان به این محصول اختصاص دارد و محصول تولیدی آن به کارخانه رب شهرستان و استان و دیگر استان ها ارسال می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی قیمت خرید هر کیلو گوجه فرنگی از کشاورز توسط کارخانه ۸۰۰ تومن بوده که علاوه بر آن ۲۰۰ تومن نیز یارانه گوجه‌کاران و بهره‌برداران این محصول پرداخت می‌شود.

در پایان اینکه با توجه به رتبه اول اسدآباد در تولید گوجه فرنگی استان توسعه و راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری در این امر ضمن برند کردن محصول شهرستان در کشور در مرتفع کردن نیاز دیگر شهرستان های همجوار و ارزش افزوده و کمیت و کیفیت محصولات کشاورزان منطقه نقش مؤثری خواهد داشت.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها