ساخت ترانزیستورهای آلی که قابلیت چاپ شدن دارند

پژوهشگران آلمانی، ترانزیستورهای آلی با قابلیت چاپ ابداع کرده‌اند که می‌توانند به عملکرد بهتر تجهیزات الکترونیکی کمک کنند.

ساخت ترانزیستورهای آلی که قابلیت چاپ شدن دارند

پژوهشگران "دانشگاه فنی درسدن"(TU Dresden) آلمان، گامی دیگر به سوی ابداع تجهیزات الکترونیکی انعطاف‌پذیر و قابل چاپ برداشته‌اند. آنها برای نخستین بار توانسته‌اند ترانزیستورهای آلی عمودی قدرتمندی ابداع کنند که دو الکترود مستقل دارند.

با وجود این ترانزیستورها، شاید تلویزیون‌ها یا تلفن‌های همراه تاشو، به زودی دیگر کالاهای تجملی نباشند که فقط در نمایشگاه‌ها تحسین می‌شوند.

نمونه‌های متداول ترانزیستورهای آلی عمودی، عملکرد آهسته‌ای دارند و به همین دلیل، برای کاربرد در فرکانس‌های بالا مناسب نیستند. به خصوص ضروری است که برای مدارهای کم‌مصرف مانند مدارهایی که در "سامانه بازشناسی با امواج رادیویی"(RFID) به کار می‌روند، ترانزیستورهایی ابداع شوند که بتوانند با فرکانس بالا کار کنند و ویژگی‌های قابل تنظیم کردن داشته باشند. پژوهشگران بخش فیزیک کاربردی دانشگاه درسدن موفق شده‌اند که ترانزیستورهای آلی عمودی با چنین ویژگی‌هایی را ابداع کنند.

دکتر "هانس کلیمان"(Hans Kleemann)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ترانزیستورهای آلی عمودی تاکنون، یک کنجکاوی آزمایشگاهی تصور شده‌اند که ترکیب آنها با مدار الکترونیکی، بسیار دشوار است اما ما در پژوهش خود نشان داده‌ایم که ترانزیستورهای عالی عمودی مجهز به دو الکترود مستقل می‌توانند در مدارهای پیچیده به کار بروند و با فرکانس‌های بالا کار کنند.

ترانزیستورهای عالی عمودی مجهز به دو الکترود مستقل، فرکانس سوئیچینگ بالا و ولتاژ قابل تنظیمی دارند. ولتاژ قابل تنظیم ترانزیستورها، یکپارچگی سیگنال و کم مصرف بودن آنها را تضمین می‌کند.

پژوهشگران با این کار، نقطه عطفی را در رابطه با تجهیزات الکترونیکی قابل انعطاف و قابل چاپ تعیین کرده‌اند. شاید این ترانزیستورها در آینده بتوانند به عملکردهای پیچیده الکترونیکی تحقق ببخشند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها