آزمایش غیراخلاقی کرونا از سوی انگلیس!

دولت انگلیس قصد دارد برای سنجش میزان کارایی واکسن کرونا، داوطلبان را به طور عمدی به این ویروس آلوده کند.

آزمایش غیراخلاقی کرونا از سوی انگلیس!

بیش از ۹ ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان می‌گذرد. در این مدت، بیش از ۳۲ میلیون نفر به این ویروس آلوده و از این میان، ۹۸۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. تاکنون شمار کشور‌هایی که توانسته اند شیوع بیماری را در جامعه کنترل و مدیریت کنند از تعداد انگشتان دست فراتر نمی‌رود. با این حال، دولت‌ها امیدوارند با کشف واکسن موثر برای کووید ۱۹، بتوان در چند ماه آینده فرآیند واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد.

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از ۱۷۰ واکسن کرونا در کشور‌های مختلف در حال توسعه است. از این میان، نزدیک به ۳۰ واکسن در مرحله آزمایش انسانی و ۹ واکسن در مرحله پایانی قرار دارند. غول‌های داروسازی جهان ابراز امیدواری کرده اند بتوانند نسخه اولیه واکسن کرونا را اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کنند.

آلمان، انگلیس و آمریکا خود را برای واکسیناسیون عمومی از اوایل ماه ژانویه آماده کرده اند. با این حال، هنوز آزمایش‌های مربوط به واکسن کرونا به پایان نرسیده است و غول‌های داروسازی جهان در حال بررسی آزمایش‌های انسانی هستند.

نشریه فایننشال تایمز اعلام کرد: به تازگی دولت انگلیس اعلام کرده است برای سنجش میزان اثرگذاری و کارایی واکسن کرونا قصد دارد برخی داوطلبان را به صورت عمدی به کووید ۱۹ مبتلا کرده و در محیط آزمایشگاهی تست واکسن کرونا را روی آن‌ها انجام دهد.

قرار است در این مرحله آزمایشات که از ماه ژانویه آغاز می‌شود، ۱۰۰ تا ۲۰۰ داوطلب در محیط قرنطینه آزمایشگاهی به ویروس کرونا آلوده شوند. تاکنون بیش از ۲ هزار نفر برای انجام این آزمایشات داوطلب شده اند. با این حال، دولت انگلیس از افشای ابعاد مختلف این آزمایشات اجتناب کرده است.

یکی از متخصصان این طرح اعلام کرد این آزمایشات در راستای شناسایی میزان اثربخشی واکسن جدید کرونا انجام خواهد شد و ما در این آزمایشات به دنبال فهمیدن روش‌های اثرگذاری واکسن برای پایان بخشیدن به این همه گیری هستیم.

هنوز مشخص نیست آیا این آزمایشات براساس معیار‌ها و ضوابط اخلاق پزشکی انجام می‌گیرد یا خیر. اخلاق پزشکی سیستمی از اصول و قواعد اخلاقی است که ارزش‌ها و قضاوت‌ها را در حوزه پزشکی بکار می‌گیرد.

چارچوب رایج در تحلیل اخلاق پزشکی روش بکارگیری «اصول۴ گانه» است که توسط تام بیوچامپ و جیمز چیلدرس در کتابشان به نام «قوانین اصول اخلاق زیستی پزشکی» فرض مسلم دانسته شده‌است. این روش، ۴ اصل اخلاقی اولیه و ساده را شناسایی می‌کند که در تعامل با یکدیگر سنجیده و داوری می‌شوند و توجه فرد را به سمت حدود و وسعت کاربردشان جلب می‌کنند.

این چهار اصل عبارتند از:

۱- احترام به خود مختاری و استقلال فردی یعنی بیمار حق دارد روش درمان خود را انتخاب کند یا از آن امتناع کند.

۲- سودرسانی یعنی فرد شاغل در این حوزه باید به نفع بیمار و سود او عمل کند.

۳- عدم ضرررسانی یعنی به فرد آسیبی وارد نشود.

۴- عدالت یعنی مسائل مربوط به توزیع منابع بهداشتی درمانی کمیاب و تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی چه درمانی را دریافت می‌کند، عدالت و انصاف و برابری رعایت گردد.

حال به نظر می‌رسد براساس اصول اخلاق پزشکی، بند سوم که عدم ضرررسانی و آسیب به فرد می‌شود در این آزمایشات مورد توجه قرار نگرفته است، زیرا آلوده کردن مستقیم افراد به ویروس کرونا می‌تواند منجر به بیماری و احتمالاً مرگ فرد شود.

دولت انگلیس یکی از بدترین آمار‌ها را در مبارزه با کووید ۱۹ در میان کشور‌های اروپایی داشته است. تاکنون ۴۱۰ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده و از این میان، ۴۲ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. دولت انگلیس در حال همکاری با دانشگاه آکسفورد و شرکت‌های داروسازی این کشور برای یافتن واکسن موثر برای مقابله با کووید ۱۹ است. با این حال، به نظر می‌رسد فشار شیوع کرونا و تبعات سنگین مالی و جانی این همه گیری دولت انگلیس را به سمت تصمیمات سخت و زیرپا گذاشتن قوانین اخلاقی وادار کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • پزشک سهمیه ای
    0

    در ایران خیلی اخلاق پزشکی داریم.خیلی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها