این ۵ استان‌ ایران بیشترین جمعیت اتباع افغانستانی را دارند

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، مهاجرین افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان زندگی می‌کنند اما در این میان یک استان بیش از ۵۰۰ هزار تبعه افغانستانی را در خود جا داده است.

این ۵ استان‌ ایران بیشترین جمعیت اتباع افغانستانی را دارند

در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت مهاجران افغانستانی مقیم ایران یک میلیون و ۵۸۳ هزار نفر اعلام شد. با این حال معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در سال گذشته از حضور حدود ۳ میلیون نفر اتباع افغانستانی در ایران خبر داد.

کشور ما از سال ۱۳۵۹ تاکنون، نزدیک به ۴ دهه است که میزبان خواهران و برادران افغانستانی است و هم اکنون شاهد نسل سوم و چهارم اتباع افغانستانی در کشور هستیم؛ بر اساس اعلام وزارت کشور در حال حاضر، بیش از ۸۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای کارت آمایش و مجوز از ایران هستند و حدود ۴۵۰ هزار نفر نیز با پاسپورت، در کشور زندگی می‌کنند.

مهاجرت اتباع خارجی، یکی از مولفه‌های تأثیرگذار بر روی تغییرات جمعیتی است؛ بسیاری از کشورهایی که با خطر کاهش جمعیت روبه‌رو بوده‌اند از مقوله مهاجرت به عنوان عاملی برای برون رفت از این مسئله بهره برده‌اند؛ با توجه به تنوع فرهنگی و قومیتی موجود، مسلماً کشور ایران از این جهت قابل مقایسه با دیگر کشورهای جهان نیست با این حال این ویژگی دلیل بر بی‌توجهی کامل به این موضوع نیست؛ با توجه به بحران کاهش جمعیت کشور وقت آن است که با طراحی سیاست‌های بومی مناسب، از همه ظرفیت‌های ممکن استفاده کنیم.‌

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، مهاجرین افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران ، خراسان رضوی ، اصفهان ، فارس و کرمان زندگی می‌کنند، نقشه زیر به توزیع تعداد اتباع افغانستانی به تفکیک استان‌های کشور می‌پردازد.

این ۵ استان‌ ایران بیشترین جمعیت اتباع افغانستانی را دارند

بر اساس این نقشه:

تهران بیش از ۵۰۰ هزار نفر

خراسان رضوی بین ۳۰۰ هزار تا ۴۹۹ هزار و ۹۹۹ نفر

استان‌های اصفهان، کرمان و فارس بین ۲۰۰ هزار تا ۳۹۹ هزار و ۹۹۹ نفر

استان‌های یزد، قم و البرز بین ۱۰۰ هزار تا ۱۹۹ هزار و ۹۹۹ نفر

استان‌های مرکزی، قزوین، گلستان، سمنان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان بین ۵۰ هزار تا ۹۹ هزار و ۹۹9 نفر و در باقی استان‌های کشور کمتر از ۵۰ هزار نفر اتباع افغانستانی حضور دارند.

منبع: تسنیم

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها