کووید ۱۹ در استان مرکزی سوار بر مرکب شیوع

جولان ویروس چموش و سرکش کرونا در کشورمان در حالی وارد هشت ماهگی شده است که با موج اول، دوم و سوم بی‌رحمانه نفس کادر درمان را به شماره انداخته اما عده‌ای با بی‌توجهی به نکات بهداشتی حرکت این بلای سرکش را سرعت می‌دهند.

کووید ۱۹ در استان مرکزی سوار بر مرکب شیوع

با همه گیری ویروس کرونا (کووید-۱۹) جهان با چالشی مواجه شده است که بسیاری از جمله دبیر کل سازمان ملل متحد، آن را بسیار بزرگ‌تر و تأثیرگذارتر از جنگ جهانی دوم ارزیابی می‌کنند.

این بیماری امروزه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تأثیر زیادی گذاشته است و پیش بینی می‌شود در جهان، موج پنجمی را با نام دوران پساکرونایی ایجاد خواهد کرد که روند و مناسبات بین المللی، ملی و محلی را تغییر خواهد داد.

طبق تحقیقات و نظرات کارشناسان بهداشتی و درمانی در شرایط کنونی تا کشف واکسن تنها راه مقابله با کووید ۱۹ پیشگیری و استفاده از ماسک مناسب و رعایت فاصله اجتماعی است، نکات ریز بهداشتی که به عنوان موثرترین راه برای دوری از بیماری بر انجام آن ها تاکید شده است.

شیوع و همه گیری جهانی ویروس جدید کرونا (کووید-۱۹) به عنوان یک بیماری پاندمیک، یکی از بحرانی ترین شرایط را پیش روی نظام ارایه خدمات سلامت قرار داده است و همراهی مردم برای گذر از شرایط فعلی بهترین شیوه مدیریت است.

کووید ۱۹ در استان مرکزی سوار بر مرکب شیوع

اراک آماده پذیرش بیماران کرونایی در سومین بیمارستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ظرفیت بیمارستان‌های امیرالمومنین(ع) و آیت الله خوانساری در کلانشهر اراک تکمیل شده و امکانات درحال آماده‌سازی برای پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان امیرکبیر است.

دکتر سید محمد جمالیان افزود: ۱۸۴ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اراک بستری هستند و ۱۲ هزار و ۶۴۴ نفر هم پذیرفته‌شدگان مراکز درمانی به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان مرکزی ۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر پس از گرفتن خدمات درمانی از بیمارستان مرخص شده‌اند و۲ هزار و ۸۱۸ بیمار نیز اکنون در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: موج کنونی بیماری کرونا در کشور حاصل افزایش سفرهای شهریورماه است و این در حالی است که استان مرکزی، بیشترین ورودی و خروجی‌ها را داشته است.

دکتر جمالیان افزود: تمام مناطق استان مرکزی در وضعیت قرمز قرار دارد و راهی جز رعایت موارد بهداشتی نیست و کم‌توجهی به این مهم منجر به موج سهمگین ویروس کرونا خواهد شد.

وی اظهار داشت: در این شرایط نمی‌توان همه امور را به دوش دانشگاه علوم پزشکی گذاشت، کادر درمان دانشگاه به معنای واقعی خسته اند و کارشناسان بهداشت و درمان تاب و توان روزهای اول را ندارند و نمی‌توانند همه مسئولیت‌ها را بپذیرند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیشتر مبتلایان استان زنان خانه‌دار هستند و این آمار نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌ها در ادارات به نسبت مناسب است ولی حساسیت در قبال رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در منازل وضعیت مطلوبی ندارد و در واقع ابتلای یک نفر در خانه به سرعت باعث ابتلای دیگر اعضا خانواده می‌شود.

دکتر جمالیان افزود: رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند همکاری آحاد مردم و جلوگیری از تشکیل هر گونه اجتماع است.

وی اظهار داشت: جامعه پزشکی استان مرکزی در مقابله با گسترش ویروس کرونا موفق عمل کرده و انتظار می‌رود، خدمت رسانی‌ با قوت تا پایان این بیماری منحوس ادامه داشته باشد و البته رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم هم اصلی حیاتی محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه گفت: رانندگانی که خود یا یکی از سرنشینان خودروی آنان نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی به‌خصوص استفاده از ماسک بی‌تفاوت باشند، با یک کد مشخص از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند.

دکتر جمالیان افزود: با وجود هشدارهای مککر هنوز هم گزارش‌هایی از برگزاری مراسم عروسی و عزا در روستا به گوش می‌رسد در حالی که طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد استانی، برگزاری این تجمعات ممنوع است و باید فرمانداران و بخشداران مانع برگزاری این مراسم ها شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تا زمانی که سطح پیشگیری و رعایت‌ بخشی از مردم در همین سطح نامطلوب و بازگشایی‌های مشاغل هم برقرار باشد، آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا همین خواهد بود.

دکتر جمالیان افزود: ۱۶ نفر دانش آموز و دانشجو تنها در هفته اخیر در این استان به کرونا مبتلا شدند و درگیری کادر درمان چالش جدی را برای استان رقم می‌زند.

وی ادامه داد: هفته گذشته بیشترین میزان درگیری کادر درمان با ابتلای ۹ پرستار در شهرستان کمیجان رقم خورد که این وضعیت شرایط درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اراک گفت: ظرفیت اکسیژن در بیمارستان امیرالمومنین(ع) از ۶۰۰ لیتر به یک هزار و ۸۰۰ لیتر رسیده است، ولی این افزایش سه برابری همچنان جوابگو نیست و باید اکسیژن مایع تامین شود.

۱۴ فوتی در ۴۸ ساعت گذشته استان مرکزی

کووید ۱۹ در استان مرکزی سوار بر مرکب شیوع

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد بیماری کرونا ویروس، ۴۲۴ مورد جدید ابتلا در ۲ روز اخیر شناسایی شده‌اند که به احتساب آنان شمار موارد مبتلا به کرونا در این استان به ۱۴ هزار و ۷۷ نفر رسیده است.

دکترجمالیان افزود: از ۴۲۴ مورد جدید کرونا در استان، ۷۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می‌کنند.
وی اظهار داشت: ۳۵۲ بیماران جدید کرونایی شناسایی شده نیز به‌صورت سرپایی خدمات دریافت کرده‌اندکه باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.
ویروس کرونا از بین نرفته و همچنان تهدید است

کووید ۱۹ در استان مرکزی سوار بر مرکب شیوع

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه ویروس کرونا به هیچ عنوان از بین نرفته، گفت: تهدیدهای این بیماری همچنان جدی است و بی تفاوتی برخی مردم نسبت به آن جای نگرانی دارد.

«بهروز اکرمی» افزود: ممکن است ویروس کرونا تا مدت‌ها در کنار مردم باشد و باید با آن زندگی کرد اما نباید به گونه‌ای رفتار کرد که شیوع این بیماری در جامعه افزایش یابد و نیاز است همچنان اقشار مختلف مردم به توصیه‌های کامل بهداشتی توجه کنند.

وی اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان استان مرکزی از زمان شیوع این بیماری تاکنون خوش درخشیده‌اند و زحمات و ایثارگری‌های زیادی برای رسیدن به وضعیت تثبیت این بیماری داشته‌اند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که آمارها دوباره افزیش پیدا نکند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ورود دانشجویان از استان‌های وضعیت قرمز به دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی این استان، می‌تواند شرایط ویژه و یا بحرانی را ایجاد کند و مسوولان دانشگاه‌های استان مرکزی باید در این راستا نظارت دقیق و ویژه داشته باشند و به هیچ عنوان اجازه ورود دانشجویان استان‌های قرمز کرونایی را ندهند.

اکرمی بیان کرد: نمازجماعت در ادارات و سازمان‌ها نیز از ۱۷ خردادماه جاری با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی برپا می‌شود و باید تمام مهرها، تسبیح و سجاده‌های این اماکن جمع‌آوری و هر فرد شرکت‌کننده باید مهر، سجاده و تسبیح شخصی با خود داشته باشد و فاصله یک متر از دیگران را نیز رعایت کند.

کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد

کووید ۱۹ در استان مرکزی سوار بر مرکب شیوع

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: در هفته گذشته ۷۵۵ نفر در استان مرکزی به این ویروس مبتلا شدند که از این تعداد، سه نفر در سنین یک تا ۹ سال، ۱۲ نفر در سن ۱۰ تا ۱۹ سال، ۵۹ نفر در سن ۲۰ تا ۲۹ نفر، ۱۸۹ نفر بین سنین ۳۰ تا ۳۹ سال، ۱۱۵ نفر در سن ۴۰ تا ۴۹ سال، ۹۳ نفر در سن ۵۰ تا ۵۹ سال، ۱۴۶ نفر در سنین ۶۰ تا ۶۹ سال، ۷۳ نفر در سن ۷۰ تا ۷۹ سال، ۴۸ نفر در سن ۸۰ تا ۸۹ سال و ۹ نفر در سنین ۹۰ تا ۹۹ سال مبتلا شده‌اند و توصیه می‌شود که همه با جدیت دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند جون این ویروس برای گرفتن سلامت پیرو جوان نمی‌شناسد.

دکتر علی علیمحمدی افزود: ۳۹۷ نفر از مبتلایان مرد و ۳۵۸ نفر زن هستند که ۲۵۴ نفر خانه دار، ۱۴۱ نفر کارمند، ۹۶ نفر بازنشسته، ۹۹ نفر با شغل آزاد، ۲۲ پرستار، ۱۶ دانش آموز و دانشجو، ۱۳ نفر کارکنان بهداشت و درمان، ۲۰ کشاورز و دامدار، ۱۳ کارگر، پنج سرباز و نظامی، چهار راننده، دو کارمند آزمایشگاه مرجع استان، چهار ماما، سه بیکار، یک روحانی، یک نفر پزشک بودند و البته شغل ۴۷ نفر نیز اعلام نشده است.

وی با تاکید بر نظارت و بازرسی هر چه بیشتر در موج سوم این ویروس و همزمانی آن با فصل سرد سال و فرا رسیدن شیوع ویروس آنفلوآنزا، گفت: طبق گزارش وصول شده وضعیت آرامستان شهر اراک، بحرانی اعلام شده و در ورودی و خروجی بسیار کوچک آن باعث ازدحام مراجعه ‌نندگان می‌شود و در این شرایط یا باید ورودی اصلاح شود و یا مجدد محدودیت تردد اعمال کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۹۰ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۵ هزار و ۷۷۹ نفر رسید، ۲۶ استان کشور در وضعیت قرمز هستند.

سیما سادات لاری درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( هفت مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۱۴ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۴۹ هزار و ۹۶۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۳۷۶ هزار و ۵۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۰۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون سه میلیون و ۹۵۹ هزار و ۷۸۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها