45 درصد آب مصرفی روستاهای البرز هدر می رود

مدیرعامل آبفای البرز گفت: تا پایان تابستان 20 حلقه چاه استان به دلیل کم آبی و خشکی از دست رفت.

45 درصد آب مصرفی روستاهای البرز هدر می رود

ذوالفقار مهدی زاده با اشاره به اینکه آب شرب همه روستاهای البرز از طریق آبفا تامین نمی‌شود، اظهار کرد: 285 روستا در البرز وجود دارد که سیستم آبرسانی به 120 مورد از آنها خصوصی و شورایی است.

وی ادامه داد: برای اینکه ساکنان این روستاها هم بتوانند از آب شرب سالم و با کیفیت برخوردار شوند، بنا شده در بازه چهار ساله سیستم آبرسانی این روستاها را از بخش خصوصی تحویل بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ساماندهی شبکه آب روستایی توضیح داد: در حال حاضر حدود 45 درصد از آب مصرفی روستاها هدر می‌رود که بخشی از مربوط به انشعاب‌های غیرمجاز و باغ ویلاها است.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه حدود 80 درصد از منابع آب روستایی استان از چاه‌ها تامین می‌شود و طی سال‌های گذشته شاهد افت شدید منابع زیرزمینی استان هستیم ضرورت ساماندهی شبکه آب روستایی به شدت احساس می‌شود.

مدیرعامل آبفای البرز ادامه داد:درحال حاضر آب بسیاری از مناطق روستایی از جمله جاده ی چالوس وطالقان از چشمه ها ودربرخی روستاها از جمله درنظرآباد،اشتهارد وفردیس از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.

مهدی زاده اضافه کرد: با توجه به افت شدید سفره‌های زیرزمینی، پیگیری‌های لازم برای تخصیص آب جایگزین از منابع سطحی(سد طالقان وکرج) صورت گرفته که از طریق احداث واحد سوم تصفیه خانه آب شماره ۲ کرج که اخیرا توسط وزیر نیرو کلنگ احداث آن به میزان سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب به زمین زده شد، به مدار بهره برداری وارد خواهد شد.

این مسئول همچنین به افزایش میزان مصرف آب درشش ماه اول امسال اشاره کرد و گفت: شیوع ویروس کرونا و افزایش حساسیت مردم در شستشوی دستها، استحمام و ضدعفونی کردن سطوح، شاهد افزایش 10 درصدی مصرف آب در استان درمقایسه با مدت مشابه سال قبل بودیم.

وی افزود: طی این مدت 20 حلقه چاه هم به دلیل کم آبی و خشکی از دست رفت که همین باعث قطعی مقطعی آب در برخی مناطق شد.

این مسئول گفت: امیدواریم با مدیریت مصرف در شش ماه دوم سال نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشته باشیم و با مشکل تامین آب مواجه نشویم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها