آنچه درباره طرح «برق امید» و رایگان شدن بهاء برق باید بدانیم

طرح برق امید توسط وزارت نیرو پیشنهاد شده است و قرار است نخستین قبض طرح برق امید از آبان ۹۹ صادر شود. نخستین قبض رایگان طرح برق امید در دومین ماه فصل پاییز سال جهش تولید خواهد بود.

آنچه درباره طرح «برق امید» و رایگان شدن بهاء برق باید بدانیم

طرح برق امید نیمی از جمعیت روستایی ایران در ۳۱ استان کشور را زیر پوشش قرار می دهد. طرح برق امید سیگنال آزاد سازی قیمت بهاء برق و خرید و فروش برق در بورس بین المللی انرژی ایران از سال ۱۴۰۰ است.

سخنگوی صنعت برق در مهر امسال گفته بود که شرایط مصرف برق در کنتور قابل رصد است و اطلاعات مشترکان کم مصرف و خوش مصرف و یا پر مصرف صنعت برق با SMS به مشترک اعلام می شود. اگر مشترکی مشمول طرح برق امید باشد و تخفیف ۱۰۰ درصدی بگیرد، از طریق پیامک به وی اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح برق امید قصد دارد الگوی مصرف برق در ایران را که به صورت عجیبی تصاعدی شده، مدیریت کند. ایران در صورتی که بخواهد صادرکننده برق به کشورهای همسایه و همچنین فروشنده برق به اروپا از طریق بورس انرژی باشد، بایستی مصرف داخل را مدیریت کند. طرح برق امید تلاش می کند تا جامعه ایران عصر ۱۴۰۰ را به انتخاب و خرید و استفاده از وسایل کم مصرف ترغیب کند.

مشمولین طرح برق امید

الگوی مصرف تعیین شده برای برخورداری از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهاء برق در قالب طرح برق امید برای فصول گرم سال، ۱۰۰ کیلو وات در ساعت در ماه اعلام شده است. طرح برق امید برای دریافت تخفیف صد درصدی بهاء برق در ماه های غیر گرم سال و مناطق عادی کشور نیز ۸۰ کیلو وات در ساعت است.

طبق آمارها، ۸۲ درصد جمعیت کشور در مناطق عادی ساکن هستند که مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی طرح برق امید در صورت استفاده حداکثر ۸۰ کیلو وات ساعت در ماه هستند مشترکینی که در مناطق گرمسیری مثل مناطق جنوب کشور سکونت دارند، طبق الگوی طرح برق امید می توانند حداکثر ۴۰۰ کیلو وات ساعت در ماه از برق استفاده کنند تا تخفیف صد درصدی بگیرند. اگر واحد مسکونی، سکنه نداشته باشد، مشمول طرح برق امید نیست و باید پول آبونمان و پرداخت شود.

اگر مشترکی طبق الگوی مصرف وزارت نیر، مشترک پر مصرف باشد، ۱۶ درصد به بها قبض برق او اضافه می شود. ۱۵ درصد مشترکان برق در ایران در فهرست مشترکان پر مصرف هستند که با اجرایی شدن طرح برق امید انتظار می رود که این تعداد نیز به فرست مشترکان خوش مصرف اضافه شوند.

مدیرعامل توانیر در شهریور ۹۹ اعلام کرده بود که سال ۱۳۹۸، ۸ میلیون خانوار ایرانی مشمول مشوق های برقی شده و ۱۰۶ میلیارد تومان به آن ها پاداش داده شد. با اجرایی شدن طرح برق امید یا طرح رایگان شدن بهاء برق مشترکان خوش مصرف، همه مشترکان خانگی می توانند در صورت رعایت الگوی مصرف برق، از تخفیفات قابل توجه برخوردار شوند.

تابستان سال ۱۳۹۹ گرم ترین تابستان ایران از سال ۱۳۶۹ تا کنون بود. از ۳۰ میلیون مشترک برق در ایران ، فعلا ۸.۵ میلیون مشترک از آبان امسال از تخفیف صد درصدی بهاء برق بهره مند می شوند. مشترکان خوش مصرف برق نیز می توانند با مدیریت الگوی برق، به فهرست مشترکان خوش مصرف اضافه شده و تخفیف صد درصدی بهاء برق را دریافت کنند.

اگر مشترکی ۱۰ درصد از مصرف برق بکاهد، ۲۰ درصد از هزینه برق او کم می شود. اگر ۲۰ درصد مصرف برق را کاهش دهد، ۴۰ درصد هزینه برق وی کاهش می یابد. دقت کنید که استفاده از لامپ های LEF می تواند ۱۲ درصد مصرف برق را کم کند. وسایل قدیمی الکترونیکی سرمایشی و گرمایشی از جمله عوامل افزایش مصرف برق هستند.

طرح برق امید برای همیشه رایگان است؟

ستاد طرح برق امید در شهریور امسال تشکیل جلسه داد ورمز موفقیت طرح برق امید را آگاه سازی مشترکان دانسته و اعلام کرد که با طرح برق امید، برق رایگان نشده است بلکه شیوه و نوع مصرف و الگوی مصرف برق ایرانیان از پاییز ۹۹ دستخوش تغییر ژرف و شگرف خواهد شد.

اگر مشترکی بر اساس الگوهای طرح برق امید ، مشمول تخفیف صد درصدی بهاء برق شد اما در دوره بعدی، از الگوی تعیین شده فراتر رفت، باید هزینه برق مصرفی را پرداخت کند و هیچ معافیت دائمی از پرداخت بهاء برق در الگوی طرح برق امید وجود ندارد.

پس اگر از زمان اجرایی شدن طرح برق امید ، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی بهاء برق مصرفی شدید اما از دوره بعدی، الگو را رعایت نکردید، معافیت دائمی در پرداخت بهاء برق ندارید و هر ماه باید مصرف را چک کنید.

طرح برق امید

رایگان شدن برق مشترکان خوش مصرف در طرح برق امید

طرح برق امید و استخراج رمز ارزها

پیش بینی می شود تا اجرایی شدن طرح برق امید ، استارت آپ ها و کسب و کار فعالان رمز ارز رونق بگیرد. البته طبق اعلام نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع معادن تهران ، وزارت نیرو باید اعلام کند که با اجرایی شدن طرح برق امید به دنبال چه درآمدی است و این درآمد کجا هزینه می شود. به هر حال طرح برق امید فرصتی برای فعالیت گسترده شرکت های استارتآپی در حوزه استخراج کریپتوکارنسی ها بوده و ان ها با سرمایه گذاری در کاهش برق مصرفی خانگی، از میزان برق صرفه جویی می توانند برای استخراج رمز ارز استفاده کنند.

مدیر عامل بورس انرژی در مهر ماه ۹۹ اعلام کرده بود در صورت قانونی شدن فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز‌ها و معاملات آن در مناطق آزاد، امکان تامین برق برای ماینر‌ها از طریق بورس انرژی وجود دارد. از این طریق قیمت برق با نرخ رقابتی و منصفانه، کشف و داد و ستد خواهد شد که باعث رونق استخراج ارز دیجیتال در منطقه کیش می شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر گفته بود تاکنون ۱۴ مرکز استخراج رمز ارز به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات مجوز گرفته‌اند. طرح تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمز ارز به تازگی در مجلس کلید خورد که خبر خوبی برای این صنعت نوین است.

قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین می تواند نقش مهمی در رونق صنعت برق کشور و بورس انرژی و گسترش کسب و کار رمز ارزها با تامین برق از طریق بورس انرژی داشته باشد.

ارزان ترین برق دنیا در اختیار ملت ایران

ایران ارزان ترین برق دنیا را در اختیار دارد. میانگین دریافتی صنعت برق ایران از مشترکان خانگی بابت هر کیلو وات ساعت برق مصرفی فقط ۸۰ تومان است که برای دولت، بیش از ۳۵۰ تومان تمام می شود.

هر چه میزان برق مصرفی خانوار کم شود، برق تزریقی به مراکز تولیدی افزایش یافته و رونق اشتغال را در پی خواهد داشت. هر یک کیلو وات ساعت برق، منجر به تولید یک کیلوگرم دی اکسید کربن در طبیعت می شود که برای آینده زیست انسان و حیوانات مخاطره آمیز است. با اجرای طرح برق امید از آبان ۹۹، ۹ میلیارد کیلو وات ساعت از مصرف برق ایران کاسته می شود که به کاهش ۹ میلیون تن گاز دی اکسید کرین در طبیعت منجر می شود و خبر خوش زیست محیطی است که معادل صرفه جویی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت است.

خرده فروشی برق و بورس انرژی ایران

شرکت افق تأمین انرژی طوس،از شرکت های زیر مجموعه غول سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، موفق به اخذ پروانه خرده‌فروشی برق از وزارت نیرو شده است و از این ‌پس مصرف‌کنندگان صنعتی بالای ۵ مگاوات می‌توانند نیاز خود را از طریق این شرکت تأمین کنند. خرید و فروش برق در بورس انرژی که از آبان ۹۹ با راه اندازی بورس بین المللی انرژی در برج آنا کیش، ماهیتی بین المللی نیز خواهد گرفت و خرید از بازار عمده‌ فروشی برق از دیگر امتیازات مجوز صادرشده برای افق تأمین انرژی طوس است.

آنچه درباره طرح «برق امید» و رایگان شدن بهاء برق باید بدانیم

طرح برق امید می تواند سبب رونق معاملات سهم بورس انرژی شود. تابلو معاملاتی بورس انرژی در ۱۵ مهر ۹۹

به نظر می رسد با طرح رایگان کردن بهاء برق مصرف کنندگان خوش مصرف در بستر طرح برق امید ، فضا به سمت آزاد کردن قیمت برق و خرید و فروش برق و دیگر انرژی در بورس انرژی ایران فراهم شود که خبر خوبی برای سهامداران بورس انرژی ایران است.

حجم معاملات بورس برق در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۳.۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده و میزان قراردادهای دو جانبه نیز حدود ۶ میلیارد کیلووات ساعت بوده است. سخنگوی صنعت برق گفته بود متوسط قیمت معامله انجام شده در بورس ۴۶۳ ریال به ازای هر کیلووات ساعت و حداکثر قیمت نیز ۷۳۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت بوده که این رقم‌ها، ۳۰ درصد کمتر از قیمت‌های بازار عمده فروشی است.

طبق اعلام دولت، تامین برق مورد نیاز مشترکان برق صنعتی با قدرت بالای ۵ مگا وات از طریق بورس انرژی خواهد بود. احتمالا از سال ۱۴۰۲ شمسی، کلیه مصرف کنندگان بالای یک مگاوات برق بایستی برق مورد نیاز خود را به قیمت روز بر اساس الزامات و ساز و کارهای عرضه و تقاضا برق در بورس انرژی تهیه کنند. معامله شدن اوراق سلف برق در بورس انرژی سبب افزایش قیمتی خوبی در هر سهم انرژی۳ خواهد شد.

از محل فروش اوراق سلف تولید برق در بورس انرژی دولت می تواند منابع موردنیاز برای تکمیل نیروگاه‌های‌ موجود را تقویت کند که اقدامی بسیار مهم است.

ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به ۸۳ هزار مگاوات رسیده به طوری که رتبه چهاردهم جهانی را از آنِ خود کرده‌ایم و از این میزان ظرفیت نصب شده سرانه هر ایرانی نیز یک کیلووات است.

با آزاد شدن قیمت برق در بستر عملیاتی شدن طرح برق امید مثل داستان بنزین، امکان صادرات بیشتر برق فراهم شده و زمینه برای خرید و فروش برق در بورس انرژی فراهم می شود که درامد خوبی برای ایران به ارمغان خواهد اورد و سهام شرکت های نیروگاهی را افزایش می دهد. مخصوصا سهام شرکت هایی که در پرتفو غیر بورسی خود، غول های نیروگاهی دارند که در برنامه عرضه اولیه از سال ۱۴۰۰ به بعد هستند.

طبق طرح اخیر مجلس شورای اسلامی، قرار است سهمیه بندی بنزین به جای خودرو به هر نفر داده شود و هر فرد از طریق «وان» های تعلق گرفته نسبت به خرید و فروش آن در بورس انرژی اقدام کند.

شرکت مس سرچشمه با نماد سرچشمه ، صاحب ۱۰ درصد سهام شرکت آرین مهتاب گستر است که از غول های نیروگاهی کشور به شمار می رود و هنوز بورسی نشده است. در سال های اخیر، چند نیروگاه به فهرست شرکت های عرضه اولیه بازار بورس اضافه شد.

نیروگاه آبادان ( آبادا ) و نیروگاه گیلان ( بگیلان ) در نیمه نخست سال ۹۹ در بورس عرضه اولیه شدند.

طرح برق امید و اوراق سلف برق و سهام نیروگاه ها و سهام نیروگاهی پرتفو غیر بورسی شرکت ها را در نظر بگیرید که می تواند سود خوبی را برای سهامداران و سرمایه گذاران هوشمند در سال های آینده به ارمغان آورد. به امید صادرات برق ایران به شمال اروپا.

منبع: روزیاتو

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها