عباس عبدی خطاب به مصباحی مقدم:

 چهل سال است که همه کاره‌اید و حالا می‌گویید دست‌فرمان نظام غلط است؟

تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: روسای جمهور هر کدام خواسته‌اند درخت و گیاه متفاوتی را در زمین معینی به‌کارند. ولی مشکل این است که این زمین پاسخ مناسب را نمی‌دهد، و نباید بر سر این دعوا کنیم که چه بذری را در این زمین بکاریم.

 چهل سال است که همه کاره‌اید و حالا می‌گویید دست‌فرمان نظام غلط است؟

عباس عبدی نوشت:

در میان سخنان عجیب و غریبی که برخی از دست‌اندرکاران کشور اظهار می‌کنند، بعضا نکات جالبی نیز دیده می‌شود که مهم است.
آقای مصباحی مقدم را بسیاری از خوانندگان می‌شناسند. ولی اگر نمی‌شناسید بدانید. یک روحانی جاافتاده اصولگرا، 70 ساله، چندین دوره نماینده مجلس بوده، رییس کمیسیون‌های اقتصادی و صنعتی در مجلس بوده، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است. ایشان همچنین سخنگوی مهم‌ترین تشکل روحانی، یعنی جامعه روحانیت مبارز هستند، استادتمام دانشگاه امام صادق و عضو هیات علمی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری هستند، عضو شورای عالی پول و اعتبار، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و تعدادی دیگر از پست‌های اجرایی، سیاست‌گذاری، پژوهشی، فقهی و... که طبعا اینها در یک زمان نبوده است. همه این موارد در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان با عنوان آیت‌الله غلامرضا مصباحی‌مقدم درج شده است. اینها را نوشتم تا بدانیم با یک فرد معمولی مواجه نیستیم.

آقای مصباحی‌مقدم در گفت‌وگویی که اخیرا داشته‌اند، اظهار نموده‌اند که: «با دست‌فرمانی که کشور طی این سی و چند سال بعد از دفاع مقدس اداره شده است، نمی‌شود از این به بعد هم کشور را اداره کرد. طی این سال‌ها ما همواره تورم دو رقمی داشتیم، همواره دچار کسری بودجه‌های بزرگ بودیم و همواره بیکاری دو رقمی داشتیم. علاوه بر این مسائل، اتفاق دیگری که رخ داده است، افزایش شکاف ثروت و فقر است، به عبارت دیگر یک عده خیلی ثروتمند و یک عده بسیار گسترده فقیرتر شدند، به‌طوری که برای تامین حداقل‌های معیشت‌شان دارند دست و پنجه نرم می‌کنند و واقعا به سختی زندگی را می‌گذرانند.»
اولین پرسشی که برای هر خواننده‌ای پیش می‌آید این است که اگر چه به لحاظ نتایج حکمرانی در این چند دهه، اظهار چنین گزاره‌ای بدیهی و روشن است و همین که فعالان اصولگرا نیز به آن اذعان می‌کنند، نکته مهمی است، ولی همه دوست دارند که از طرف شخصی چون ایشان، تحلیل و علت و چرایی رسیدن به این نتیجه را نیز بدانند. به هر حال باید در ارزیابی گذشته تفاوتی میان ایشان و افراد عادی وجود داشته باشد.


نکته دوم که به درستی نیز بیان شده، عدم تمایز گذاشتن میان دوره‌های گوناگون 4 رییس‌جمهور اخیر است. هر چند هر کدام از آنان با نگاه‌های گوناگون و حتی متضادی در مصدر کار قرار گرفتند و عملکردهای متفاوتی هم داشتند. ولی گزاره ایشان مساله را فراتر از سیاست‌ها و عملکردهای این دولت‌ها ارزیابی کرده‌اند. اگر بخواهیم مثال بزنیم، گویی که روسای جمهور هر کدام خواسته‌اند درخت و گیاه متفاوتی را در زمین معینی به‌کارند. ولی مشکل این است که این زمین پاسخ مناسب را نمی‌دهد، و نباید بر سر این دعوا کنیم که چه بذری را در این زمین به‌کاریم. چه بذر رشد اقتصادی یا بذر دموکراسی یا بذر عدالت یا هر بذر دیگری باشد. چون مشکل از زمین شور و سترونی است که در برابر هر بذری به نسبت مقاوم است و اجازه رشد به هیچ گیاهی را نمی‌دهد. پیش از هر چیز باید برنامه‌ای را برای نوعی زه‌کشی طراحی و اجرا کرد. این نکته بسیار مهمی است، اتفاقا بهترین جایی است که همه نیروها می‌توانند روی آن توافق کنند و نباید محل اختلاف باشد. اگر ما طرفدار کاشتن بذرهای گوناگونی هستیم، حق داریم، ولی همه ما باید زمینی آماده کشت و مفید برای باروری داشته باشیم. پس می‌توان بحث درباره این مشکل را که فراتر از انواع و اقسام گرایش‌ها است موضوع بحث قرار داد و به احتمال فراوان می‌توان به نتیجه رسید. چون فارغ از اینکه هر کدام از جناح‌های سیاسی می‌خواهند چه چیزی را در این زمین کشت کنند، این زمین ملک مشاع همگان است و باید توان باروری داشته باشد.
نکته مهم‌تر اینکه مخاطب انتظار دارد که‌ در کنار این نقد درست، سخن راهگشایی نیز بشنود. البته این سخنان در حد کلی‌گویی وجود دارد، ولی اگر با بیان کلیات مسائل ما حل می‌شد، تاکنون حل شده بود. راه‌حل‌ها باید ناظر به همان مسائلی باشد که فراتر از دولت‌های گوناگون است، به علاوه راه‌حل‌ها باید روشن و قابل فهم باشد. از نصایح کلی باید فراتر رفت. به‌طور مشخص باید مولفه‌های اصلی حکمرانی در ایران را شرح داد که کدام‌یک مناسب و کدام‌یک نامناسب هستند و باید اصلاح شوند. نظام برنامه‌ریزی، نظام حقوقی، اعم از محتوای آن یا ساختار تضمین اجرای آن از سوی دستگاه قضایی، نظام انتخاباتی و رد صلاحیت‌ها، نظام استخدامی و جذب کارکنان حکومتی بر اساس شایستگی، نظام رسانه‌ای و کیفیت پایین کارآیی نظارت‌های غیر رسمی از سوی نهاد رسانه، نظام پاسخگویی در برابر مردم، متغیرهای مخرب فرآیند توسعه، سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای ایران، نگرش نسبت به فلسفه حقوق و نظام قانون‌گذاری، اینها همه مواردی مهم و البته فراتر از مساله دولت‌ها و جناح‌های سیاسی هستند و باید نوعی توافق ضمنی و کلی درباره آنها وجود داشته باشد، تا بتوان در دل چنین ساختاری به رقابت سیاسی پرداخت و الا همین خواهد شد که پس از چهل سال حضور مدیریتی در بالاترین سطوح، تازه به یادمان می‌آید که با این دست‌فرمان نمی‌توان ادامه داد.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • داستان
    0

    از اول هم دست فرمان نظام را غلط درست کردند .و همیشه هم کج می رود .مگر از اساس درستشان کنید

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      استاد تمام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • سینا
      0

      ازابتدا درست بود دست لیبرال ها افتاد راهش کج ونحرف شد

    • مسیحا
      0

      با خدعه شروع شد .. اومدید دین مردم را بدزدید که واقعا خوب عمل کردید .. خسته نباشید

  • رامین
    0

    همه چیز به یک نقطه برمیگردد... اصلاح قانون اساسی و به همه پرسی گذاشتن این قانون بخصوص برخی از بخشها و ماده های آن و تمام.

  • کاربر ناشناس
    0

    وقتیکه زمین راتمیزشخم بزنی وکودوسم وبذرخوب وآبیاری بموقع انجام شودبهترین زمین خداست کوسواد کوعدالت عدل علی فقط بنشینیدروی صندلی راحت بخوربخورمال شماهاست

  • حم
    0

    خوبه که اعتراف میکنید 40سال است مردم راسرکار گذاشته اید مملکت را به تاراج برده اید

  • سوختیم
    0

    خود شما آقای عبدی اگه تو روز روشن از دیوار مردم! بالا نمیرفتی، این همه بدبختی و مصیبت مردم نصیب ما مردم نمیشد

  • متفاوت
    0

    شمافرمون بده گلو.این همه پرسی که شما میفرمایید فقط میتواند یک مهم باشد وبس.جمهوری ،با عنوان اسلامی، اری یا نه.این ساختارکلی است.میتوانید به وفاق رسیده وفرمان بدهید بسم الله.اگرنمیتوانید سخنان شما هم همانندنطق است که ازسربیکاری یک نظری میدهند.

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      والبته مطابق تحلیلهای بنده راه بجایی نخواهید برد، چون خدایان جامعه درطول تاریخ دست فرمانی کرده اند تابدینجا رسیده است واین خدایان دربرابرخدای یکتاعددی نیستند./فراتحلیل.

  • رضا
    0

    عبدی هر وقت عرضه یا جسارت یا آگاهی اینو داشت بیاد بابت اشغال سفارت آمریکا عذرخواهی کنه اونوقت از اصولگراها ایراد بگیره که مشکل رو فهمیدن یا نفهمیدن.اما خب حرفش اینجا درسته

  • پ
    0

    بدون حتی رد کردن یک پست دولتی احسنت بر تو چه درایتی چه سوادی چه مغزی داری بشر تو ماشااله امثال تو فَضله باعث شدن تو چهل سال به قعر بریم پیشرفت با امثال تو هرگز برای ایران اتفاق نمیافتد فقط پس رفت داریم روز به روز از دنیای اطرافمون دورتر میشیم رو به تهی و خیالاتمون بسوی مرگ نزدیکتر میشیم خدا لعنتتان کند آه ملت یقه شما و امثال شمارو بگیرد انشااله بزودیه زود قیافه نحس شماهای ابله را نبینیم

  • کاربر ناشناس
    0

    مرگ براخلاسگران

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      منظورتون اختلاسگران هست. این نقل معروف را حتما شنیده اید: الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم. پایان شب سیه سپید است. هیچ حکومت ظالمی دوام نمی آورد!!!!!!!

  • محسن
    0

    این انقلاب،نیاز به انقلابی دیگر دارد.البته بدون دخالت روحانیون در سیاست.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      الان روحانی رئیس جمهورنیست که همه برای اون دست و پا میزدن

    • محسن
      0

      دم علی گرم خاتمی روحانی رفسنجانی اصلاح طلب -- رجایی و احمدی نژاد اصولگرای خدایی سیاسی کاری تو خون اصلاح طلباس حالا یه آخوند دیگه بیاد که مورد دار باشه بازم بهش رای میدید خخخخخخخخ

    • مسیحا
      0

      آفرین ایران باید سکولار بشه.. هم دین جایگاهش را پیدا میکنه هم سیاست.. ولی روحانیت در ایران تمام شده شده یک جنازه که نیاز به دفن داره.. چنان تعفنی کرده که هیچکس قادر به دفنش نیست.. باید کامل بپوسه

    • محسن
      0

      وقتی دوتا کاندیدای اصلی که معرفی کردند،روحانی بودند،شما از ملت چه توقعی دارید؟ در نبود گوشت،چغندر سالار است. البته راه درستش این بودکه اصلا شرکت نمی کردنددرانتخابات.

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای علامه عبدی چه کسی ریل اقتصاد لیبرال سرمایه داری واشرافیت راگذاشت همان کسی که شما اصلاح طلبان وکارگزاران نظام پشتیبان ورهرو آنید وحتی احمدی نژاد نتوانست مسیر ریل شما را عوض کند چون مقاومت کردید وچوب لای چرخش گذاشتید والان ادعا میکنی که چهل سال اقتصاد مملکت دست اصولگرایان بوده وتوپ را در زمین آنها میاندازید

    نظرات شما -
    • سامان
      0

      رو نیست که سنگ پای قزوینه این عبدی لیبرال

  • کاربر ناشناس
    0

    خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج.

  • م.ک
    0

    آقای عبدی خود شما جز بنیان گذران و دست اندرکاران این فرمان کج هستید ، واقعا باید از مردم خجالت بکشید

  • جانباز آتش به اختیار
    0

    این انقلاب دو مرحله دارد برای نتیجه دار شدن

    نظرات شما -
    • بهرام
      0

      حالا هرچی مرحله اولش ثمر داد مرحله دومش هم میده،اگه همه دنیا بمیرن و بازم جمعیت ایران باشه باز میگن بخاطر که مردم دنیا همه مردن همه چی گرون شده،این مزخرفات ننویسید

  • مهرداد سربندی
    0

    جناب عبدی بسیار عزیز 1 - آقای مصباخی مقدم می گویند با این دست فرمان نمی شود ادامه داد. ایشان عیب را در راننده می دانند و می گویند راننده دست فرمان خوبی ندارد. بی شک منظورشان از راننده، دولت ها نیست زیرا تغییر دولتها یعنی تغییر راننده. مگر می شود هر راننده ای بیاید دست فرمانش خوب نباشد؟ خب رانندگان پایه یک و خبره کشور همین ها هستند. نمی شود که برویم راننده از خارج وارد کنیم. بنابراین باید بدانیم از نظر ایشان دست فرمان چه کسی به عنوان راننده ایراد دارد. و ایشان باید بطور شفاف بگویند راننده این دست فرمان بد کیست. 2 - ایشان شاید متوجه نباشند که دست فرمان بد گاهی بخاطر سنگلاخ بودن جاده ، گاهی بخاطر لغزندگی جاده ، گاهی بخاطر چاله های جاده ، گاهی بخاطر تله های انفجاری کار گذاشته در جاده و گاهی هم بخاطر اشکالات فنی خود رو است. 3 - آقای مصباحی مقدم چهل سال است که در همین جاده تردد می کند و خالشان هم خوب بود و از جاده و خود رو و راننده و دست فرمان هم راضی بودند. چه شد که نزدیک 1400 دنبال راننده خبره می گردد؟

  • سهیل
    0

    آقای عبدی اگر شما واقعا دلت برای مملکت می سوزه یک کار انجام بده و اونکه مثل یک انسان شرافتمند بگو که اشغال سفارت کار اشتباهی بده است و معذرت خواهی کن. کسی به شما ایراد نمی گیره چون شما جوان بودی و نمی فهمیدی. ولی الان دیگه قابل قبول نیست که توجیه کنی. چون 60 سالته. اگر شما و چند نفر از حمله کنندگان به سفارت این کار را کردی، حماقت حمله به لانه جاسوسی کمرنگ میشه و مردم همیشه در صحنه هم نمی ریزند توی خیابون و فحش بدهند. بیا آزاد مردی خود را ثابت کن. به جای توجیه کردن های بی مورد که فقط خودت را بی ارزش می کنی.

  • پارسی
    0

    یادمان باشد سیاست های کلی و اساسی نظام در دست مقام رهبری است و نظرات ایشان فصل الخطاب است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها