تحویل تمام واحدهای مسکونی بازسازی شده سیل سال گذشته بردسکن به متقاضیان

فرماندار بردسکن گفت: ١٠٠ درصد واحدهای مسکونی سیل سال گذشته بردسکن تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

تحویل تمام واحدهای مسکونی بازسازی شده سیل سال گذشته بردسکن به متقاضیان

مجتبی شاکری در این باره افزود : در سیل سال گذشته به یکهزار و 109 واحد مسکونی خسارت وارد شد که 550 واحد احداثی و 250 واحد تعمیراتی که 100 درصد به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه 24 میلیارد و 640 میلیون تومان تسهیلات و 9 میلیارد 656 میلیون تومان کمک بلاعوض و 51 هزار پاک سیمان رایگان هدیه رهبری انقلاب اسلامی بین واحدهای خسارت دیده توزیع شد، بیان داشت: همدلی وهماهنگی بوجود آمده در سیل سال قبل بین دستگاههای شهرستانی منجر شد در اسرع وقت کمک ها از ناحیه دستگاههای عضو ستاد بحران و نیز کمک سپاه و بسیج سازندگی و معادن شهرستان اقدامات موثری صورت گیرد.

وی اظهارداشت: بارندگی سال زارعی گذشته در شهرستان بردسکن 342 میلیمتر بود که در فروردین ماه سال گذشته 115 میلی متر بارندگی در 24 ساعت را تجربه کردیم که در کشور بی سابقه بود.

فرماندار بردسکن گفت: با توجه به آغاز فصل پاییز و زمستان و به تبع آن تغییرات محسوس آب و هوایی و احتمال وقوع مخاطره بارش های سیل آسا دستگاه‌های اجرایی و دهیاران باید یکسری اقدامات احتیاطی و آمادگی و اقدامات پیشگیرانه را مدنظر خود قرار دهند.

وی گفت: در سال جاری تاکنون ۲۴۶ میلیمتر بارندگی داشته ایم که نسبت به دوره بلندمدت ۱۴۵ میلی متر یعنی ۷۰ درصد افزایش داشته است.

فرماندار بردسکن کاهش‌حجم دبی برداشت پروانه چاه ها با هرگونه جابجایی ، بالا بودن ساعت خاموشی چاه موتور ها، بالا بودن جریمه برداشت مازاد بر پروانه ها ،عدم نظارت بر تجاوز به حریم رودخانه ها، عدم لایروبی مسیل ها و بندها را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات حوزه منابع آب شهرستان بردسکن برشمرد و گفت: متاسفانه برداشت مجاز پروانه طی چند سال اخیر به نصف کاهش پیدا کرده است و با توجه به اینکه کشاورزی شهرستان بردسکن چند محصولی است و هم در تابستان و هم در زمستان کشاورزان نیاز به آب مزارع و باغات و تامین آب شرب دام در طول سال دارند ولی نیمی از سال چاه موتورهای کشاورزی خاموش است که باید در این رابطه آب منطقه ای استان تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

فرماندار بردسکن اظهار کرد: با توجه به اینکه بردسکن بیشترین منابع آبی در منطقه ترشیز دارد متاسفانه اداره امور آب مستقلی ندارد و کشاورزان شهرستان برای امورات خود باید به کاشمر مراجعه کنند.

فرماندار بردسکن گفت: اجرای سیاست های آب منطقه ای بدون در نظر گرفتن و وضعیت کشاورزان منطقه که تنها راه گذران زندگیشان با توجه به وضعیت سخت معیشتی از راه کشاورزی است، باعث شده کشاورزی که به تولید و تامین مواد غذایی کشور در زمان تحریم مشغول‌ هستند به عنوان متخلف محسوب شوند و علاوه بر هزینه‌های سنگین دفع آفات و امراض، کود، هزینه‌های خرابی چاه موتور ، هزینه‌های معیشتی باید جریمه‌های سنگینی را بابت آبیاری مزارع و باغات چندین ساله خود پرداخت کنند.

وی همچنین گفت: تبدیل رودخانه و مسیل ها به زمین های کشاورزی و باغات که سابقه چندین سال دارد و یاتخلیه نخاله ها در داخل رودخانه ها که مسیر سیلاب‌ها و روان آب ها است کاملا مسدود و باعث ورود سیلاب به روستاهای شهرستان می شود و با توجه به وقوع بارندگی ها و جریان یافتن و روان آب باعث پر شدن مسیل ها شده است و تاکنون لایروبی نشده است که می طلبد به دراین حوزه نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها