نشانه‌های عجیب اعتیاد به پورنوگرافی از زبان یک کارشناس روحانی: تا دیروقت بیدار هستند!

کارشناس روحانی مسائل روانشناسی گفت: اینترنت های شبانه ای که گاهی اپراتورها می دهند، بسیار مشکل زاست. نوجوان ما با هزینه کم به این فضا مبتلا می شود.

نشانه‌های عجیب اعتیاد به پورنوگرافی از زبان یک کارشناس روحانی: تا دیروقت بیدار هستند!

جت الاسلام و المسلمین عباسی آغوی گفت: هر فردی اگر بخواهد برای هر صفحه مستهجنی که آمریکا تولید کرده، پنج ثانیه وقت بگذارد، باید ۱۱۳ سال عمر کند تا تمام این صفحات را ببیند. آنان حجم گسترده ای از این فیلم ها و تصاویر را وارد این فضا می کنند.

برگزاری «نشست بررسی فقهی و روانشناختی صنعت سیاه برهنه نگاری» در دستور کار رسانه رسمی حوزه های علمیه قرار گرفته است . در اولین نشست آن به بررسی فقهی این صنعت مورد بحث قرار گرفت و در دومین جلسه به بررسی روانشناختی این صنعت سیاه با حضور یکی از کارشناسان عرصه روانشناسی پرداخته ایم.

مطلبی که ملاحظه می کنید، حاصل گفت و گو با حجت الاسلام محمدمهدی عباسی آغوی، کارشناس مسائل روانشناسی است که به بررسی روانشناختی این موضوع پرداخته است .

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، پیرامون صنعت پورنوگرافی و سابقه آن توضیحاتی را بیان نموده و بفرمایید مرکز اصلی این صنعت در کدام کشور است؟

مسئله پورنوگرافی از مباحثی است که شاید سابقه دیرینه داشته باشد؛ یعنی حتی در سنگ نوشته هایی که از قدیم رسیده، تصاویر برهنه وجود داشته است.

در عصر ما این موضوع به عنوان صنعت و برای کسب درآمد رواج پیدا کرد و در ابتدا به صورت مجلات پورنوگرافی در اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرد و سپس در قالب سینمای سکس خود را نشان داد و بعد از آن با شبکه اینترنت این مسئله گسترده تر شد؛ چراکه اولا اینترنت در دسترس بود؛ دوما هویت افراد پنهان می ماند و سوما با هزینه کم می توانند به راحتی به آن دست پیدا کنند.

هشت درصد فعالیت های تجاری آمریکا که بیش از ۱۸ میلیون دلار است به ترویج پورنوگرافی اختصاص دارد و قربانیان آن هم عمدتا نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله هستند که خیلی نکته عجیبی است.

آمارهایی که به صورت رسمی از صفحات مستهجنی که در فضای مجازی است، وجود دارد، بیانگر این واقعیت است که ۶۰ درصد صفحات مستهجن مربوط به کشور آمریکاست و این کشور بیش از تمام کشورهایی مثل هلند، انگلیس، فرانسه و ... که صنعت پورنوگرافی دارند، در این صنعت کار کرده است؛ به این معنا که هر فردی اگر بخواهد برای هر صفحه مستهجنی که آمریکا تولید کرده، پنج ثانیه وقت بگذارد، باید ۱۱۳ سال عمر کند تا تمام این صفحات را ببیند. آنان حجم گسترده ای از این فیلم ها و تصاویر را وارد این فضا می کنند.

تا ده سال قبل، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر از مردم جهان، کاربر اینترنت بودند و قطعا امروز این آمار بسیار گسترده تر شده است و دسترسی به فضای اینترنت بیشتر شده و به همان اندازه صنعت پورنوگرافی که صنعتی ثروت زاست، بیشتر شده و همچنان این صنعت پابرجاست و افراد در حال کسب درآمد هستند.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تا پایان سال ۲۰۰۰، سی و شش میلیون نفر حامل ایدز بوده و ۲۲ میلیون نفر تا آن زمان فوت کرده بودند و سالانه ۵ میلیون نفر مبتلا به این بیماری می شوند و سه میلیون نفر از این پنج میلیون نفر نیز هر سال می میرند و این آمار هر سال افزایش پیدا می کند و قطعا این بیماری مرتبط با صنعت پورنوگرافی است؛ از آن طرف نوزادان نامشروع در قاره آمریکا بیشتر از هر جایی است و قطعا بیماری ایدز و نوزادان نامشروع و سقط جنین به موازات صنعت پورنوگرافی افزایش پیدا می کند.

آمریکایی ها غیر از اینکه اهداف شیطانی خود را برای آسیب رسانی به جوامع مختلف پیگیری می کنند، قطعا مسئله تجاری و سود اقتصادی هم در آن وجود دارد.

* با این آماری که ارائه کردید، خود آمریکایی ها هم خیلی استفاده می کنند؛ سؤال اینجاست که مگر این کشورها مهد آزادی نیستند؟ پس چرا خودشان مبتلا و گرفتار به این فیلم ها هستند؟

خود آمریکایی ها هم بسیار مبتلا به این مسئله هستند؛ درست مثل ویروس کرونا که دامنگیر همه کشورها شده و برخی ادعای تولید شدن آن توسط بشر را دارند، این فیلم ها نیز تولید دست بشر است و خود آمریکایی ها را نیز مبتلا کرده و به آن گرفتار شده اند؛ لزوما اینطور نیست پورنوگرافی برای کسانی باشد که دسترسی آزاد به روابط آزاد ندارند.

تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شده و برخی گفته اند که پورنوگرافی را به خاطر اینکه ناشناس مانده و بدون هزینه و مشکل است و می توانیم دسترسی به یک فضای جنسی داشته باشیم، انتخاب کرده ایم.

با تحقیقاتی که بر روی چند زن پرتغالی انجام شده، به این نتیجه رسیدند که آنان با اینکه متأهل هم بوده اند، برای کنجکاوی جنسی سراغ پورنوگرافی رفته اند؛ پس لزوما اینطور نیست که اگر در جایی روابط آزاد وجود داشت، دیگر نیازی به این مسائل نباشد؛ انسان زیاده خواه است و در مسئله غریزه جنسی هم این مسئله ثابت شده است.

مراجعات زیادی داریم که نشان می دهد بین مجرد و متأهل فرقی نیست و افراد همسردار هم مبتلا هستند.

* دلیل تمایل برخی انسان ها به مشاهده فیلم های مستهجن چیست؟

عوامل مختلفی می تواند باعث شود که اعتیاد به این مسائل پیدا کنیم که به برخی از این عوامل اشاره خواهم کرد؛ جالب اینجاست که تحقیقات مختلفی انجام و مشاهده شده که جذابیتی که این فناوری دارد، چند نکته است.

ناشناس بودن، سهولت دسترسی، امنیت، سهولت استفاده و ... همه اینها باعث می شود که فرد به سمت این کار کشیده شود و از طرف دیگر تحریک های جنسی که در فضای جامعه اتفاق می افتد و به اقناع منجر نمی شود، سبب می شود که فرد در تنهایی و خلوت به این تصاویر و فیلم ها روی بیاورد؛ از طرف دیگر لذت طلبی هایی که برخی افراد دارند، سبب می شود که به دنبال این لذت موقت بروند.

برخی از اختلافات خانوادگی ارتباط با این قضیه دارد؛ یعنی افرادی هستند به این خاطر که با همسر خود اختلاف دارند، به این فضا روی می آورند و از جهت عاطفی یا زناشویی اقناع نمی شوند و یا افرادی هستند که مهارت کافی در مسائل جنسی ندارند و به این خاطر سراغ این فضا می روند و متأسفانه اعتیاد به این فضا پیدا می کنند.

اضطراب با این قضیه ارتباط دارد و با برخی از انواع افسردگی مرتبط است؛ بی هدفی و بی هویتی نیز در این مسئله مؤثر است و برخی وب گردی در ولگردی اینترنتی انجام می دهند و مبتلا می شوند.

در برخی از انواع خودارضایی ها نیز پورنوگرافی مقدمه ای برای این مسئله است و ممکن است که یکسری از ابعاد جسمی هم تأثیرگذار باشد؛ شاید فرد از جهت غریزه جنسی از حد متعارف بالاتر باشد و نمی تواند مسیر درست را انتخاب کند و مثلا ازدواج او به تأخیر افتاده و یا ارتباط مناسبی با همسر ندارد و غریزه جنسی را از این طریق اطفا کند که بدتر شعله ور تر کردن غریزه جنسی است.

تحقیقات نشان داده است که خانم ها و آقایانی که از اعضای جنسی خود رضایت ندارند، کسانی هستند که مبتلا به هرزه نگاری هستند.

هرزه نگاری نگرش آنان را نسبت به بدن خودشان خراب کرده است و فضای فریب کاری و غیرواقعی در هرزه نگاری وجود داشته و احساس رضایت را از خود از دست می دهند و فرد را مبتلا به یکسری از عوارض دیگر خواهد کرد.

* یکی از دلائل هرزه نگاری را عدم اقناع زن و شوهر بیان کردید؛ آیا می توان برای آموزش به فیلم های مستهجن نگاه کرد؟

نکته اول اینجاست که زن و شوهری که مهارت کافی برای رابطه همسری ندارند و یا تجربه کافی ندارند، باید شناخت خود را بالا ببرند و فیلم های هرزه نگارانه نه تنها شناخت را بالا نمی آورد؛ بلکه شناخت های منفی و نگاه غیرواقع بینانه به انسان می دهد و این نگاه نه تنها مفید نیست که مضر است.

نکته دوم اینکه وابستگی که نسبت به این فیلم ها ایجاد می شود، قطعا برای آنان آسیب زاست و خلاف حیا، عفت، غیرت و ... است و قطعا آسیب به فرزندی است که از این مسیر متولد خواهد شد.

توصیه ما این است زن و شوهری که می خواهند آموزش ببیند، کتاب بخوانند و کتاب های مفیدی در این زمینه داریم.

همچنین نزد مشاور بروند؛ ما مشاورین متعهد و متخصصی داریم که در زمینه سکس تراپی آموزش می دهند و البته گاهی مشاهده شده که برخی از متخصصین غیرمتعهد به مشاهده این فیلم ها توصیه می کنند که مشاوره غلطی است.

در یکی از تحقیقات به یک سری از مردان پرسشنامه ای داده شد تا همسر خود را از مناظر گوناگون ارزیابی کنند؛ سپس به همین افراد، تصویر زیباترین زن سال را نشان دادند؛ مجددا آن پرسشنامه را به آنان دادند و همین مردان، همسر خود را با زیبایی کمتری ارزیابی کردند؛ چون سطح توقع با این تصاویر اینگونه بالا رفته بود و وقتی توقع غیرواقعی بالا رفت، نسبت به همسر خود هم رضایت و اقناع نخواهی داشت.

مشاهده این فیلم ها غیر از اینکه خلاف احکام و اخلاق است و نگاه غیرعفیفانه در آن وجود دارد، به روابط همسری نیز آسیب می زند و مواردی داشتیم که انتظارات غیرواقعی از همسر خود داشتند که گاهی به سلامت همسر آسیب می رساند.

* آیا مشاهده این فیلم ها اعتیادآور است؟

مسئله نگاه به تصاویر یا فیلم های هرزه نگارانه از جهت اعتیاد هم آسیب زاست.

ما در منابع آسیب شناسی روانی، اختلال اعتیاد رفتاری یا اعتیاد فرآیند را داریم که این افراد دچار چنین اختلالی می شوند.

کسی که این نشانه ها را در زیر یک سال تجربه کند، ممکن است این اعتیاد را داشته باشد.

اولا اینکه نیاز به این نگاه داشته باشد و مدام این نگاه بیشترشود؛ حالت بیقراری و تحریک پذیری داشته باشد و هنگامی که این رفتار هرزه نگارانه کاهش پیدا می کند و این تصاویر را کمتر می بیند، بی قرار می شود.

سوم اینکه فرد برای کنترل یا کاهش توقف این رفتار، تلاش های ناموفق زیادی دارد.

چهارم، اشتغال ذهنی مکرر نسبت به این فیلم ها و تصاویر است و هنگامی که احساس ناخوشایندی دارد، این کار را تکرار می کند.

همچنین دروغ گویی برای پنهان نمودن این مسئله دارد؛ ممکن است موقعیت های شغلی یا تحصیلی را به خاطر این مسئله از دست بدهد و مواردی را در این زمینه داشته ایم.

نشانه دیگر این اعتیاد آن است که برای اینکه امکانات این هرزه نگاری را به دست بیاورد، به دیگران متوسل می شود.

اعتیاد به پورنورگرافی وجود داشته و در سطح دنیا مراکزی وجود دارند که کارهای ترک اعتیاد در این زمینه را انجام می دهند.

معمولا افرادی که اعتیاد به این فضا دارند، ۴۰ تا ۸۰ ساعت وقت خود را در هفته به این کار اختصاص می دهند و این افراد در حد شدید قرار دارند.

کسی که زیر یک ساعت از فضای مجازی (ولو درست) استفاده کند، استفاده کم است؛ بین یک تا دو ساعت استفاده متوسط است و بالای دو ساعت در روز اعتیاد به فضای مجازی است.

اگر اعتیاد به فضای مجازی، معمولی باشد که می شود اعتیاد به فضای مجازی و اگر اعتیاد به این فیلم ها باشد، می شود اعتیاد به هرزه نگاری.

اگر این استفاده ها در هفته بیشتر از ۱۴ ساعت شود، اعتیاد است و فرد باید تلاش کند که ترک کند.

برخی از اختلافات خانوادگی ارتباط با این قضیه دارد؛ یعنی افرادی هستند به این خاطر که با همسر خود اختلاف دارند، به این فضا روی می آورند و از جهت عاطفی یا زناشویی اقناع نمی شوند و یا افرادی هستند که مهارت کافی در مسائل جنسی ندارند و به این خاطر سراغ این فضا می روند و متأسفانه اعتیاد به این فضا پیدا می کنند

* برای هر مشکلی یک سری درمان و راهکار وجود دارد؛ برای حل این مشکل چه راهی وجود دارد؟

نکته مهم این است که همیشه می گوییم پیشگیری بهتر از درمان است؛ در سلامت عمومی و بهداشت عمومی هم مسئله پیشگیری وجود دارد.

گام اول در این مسئله نیز پیشگیری است و فردی که مبتلا به این فضا شده، باید تلاش کند که مبتلا به این مسئله نشود و راه آن این است که از زمینه های ابتلا به این فضا دوری کند.

به عنوان مثال اگر احساس کردیم که در یک شبکه از شبکه های اجتماعی همانند اینستاگرام و تلگرام که زمینه بسیاری در آن وجود دارد، دچار چنین فضایی می شوم، از آن فاصله بگیرم و از شبکه های داخلی بیشتر استفاده کنم.

و یا به عنوان مثال تا می توانم از فیلترشکن استفاده نکنم و در فضایی که دیگران هستند، از فضای اینترنت استفاده کنم و یا به گونه ای استفاده کنم که دیگران هم ببینند و انجام این کارها برای پیشگیری مناسب است.

اما راهکارهای مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که یکی از این راهکارها در بُعد جسمی است.

جسم ما در رفتار ما قطعا اثرگذار است؛ پس این مسئله مهم است که من به جسم خود رسیدگی کنم؛ خواب، خوراک و ورزش سه مسئله بسیار مهم برای حل این مشکل است.

یکی از ویژگی های افراد مبتلا به هرزه نگاری این است که تا دیروقت بیدار هستند و این افراد به سراغ فضای هرزه نگاری می روند.

اینترنت های شبانه ای که گاهی اپراتورها می دهند، بسیار مشکل زاست؛ این اپراتورها برای اینکه در یک تایمی که مشتری ندارند، اینترنت خود را بفروشند، اینترنت های شبانه را گذاشته اند؛ اما به این مسئله فکر نمی کنند که نوجوان ما با هزینه کم به این فضا مبتلا می شود.

شخصی که مبتلا به این فضاست، نباید اینترنت شبانه بگیرد؛ باید به موقع بخواهد و خوراک نیز در او تأثیرگذار است. نباید غذای چرب بخورند و از غذاهای با طبع گرم بکاهد و در کنار این کارها، حتما ورزش و تحرک منظم داشته باشد؛ چراکه وقتی انرژی در قالب ورزش تخلیه می شود، کمتر به سمت و سوی این مسائل خواهد رفت.

در بُعد شناختی هم چند راهکار وجود دارد.

جدولی هست به نام جدول سود و زیان؛ باید ذهن خود را اقناع کنم این باید این کار را ترک کنم.

جدولی تهیه می کنم با عناوینی همچون: «مزایای ترک هرزه نگاری»؛ «مزایای ادامه هرزه نگاری»؛

«ضررهای ترک هرزه نگاری» و «ضررهای ادامه هرزه نگاری».

این چهار عنوان در جدول نوشته شده و پس از پاسخ به این عناوین، باهم مقایسه می شود؛ قطعا با مقایسه متوجه خواهیم شد که ضررهای ادامه هرزه نگاری زیاد بوده و سودهای ادامه آن بسیار کمتر است؛ وقتی باهم مقایسه می کنیم، مشاهده خواهیم کرد که چه مقدار آسیب خواهد داشت.

نکته دیگری درباره این مسئله آن است که شخصی ک مبتلا به این مشکل شده است، باید اطلاعات بیشتری درباره این اعتیاد پیدا کند؛ هرچه اطلاعات بالاتر رود و کنترل فکر بیشتر گردد، اثرگذار خواهد بود.

همه چیز از فکر شروع می شود و امام علی علیه السلام نیز در این باره می فرماید: کسی که به لذت ها زیاد فکر کند، شهوت بر او غلبه می کند؛ پس من در فکر خود مدام این مسائل پورنوگرافی را مرور نکنم؛ برخی وسواس فکری می گیرند، قبلا این تصاویر را دیده اند و الان به ذهن آنان می آید و همین سبب می شود که تحریک شوند.

برای این افکار سه راه داریم.

راه اول این است که دنبال این افکار برویم و راه دوم اینکه با این افکار مقابله کنیم که البته هر دو راه غلط است و انسان را مشغول خود می کند؛ راه سوم و راه درست این است که باید این افکار را نادیده گرفت؛ به این معنا که یا اصلا به آن فکر نکنیم و یا به چیز دیگر فکر کرده و خود را درگیر کارهای دیگر نماییم.

نکته بعدی اینکه اهداف مثبت خود را در زندگی بنویسیم؛ بسیاری از این کارها به دلیل بی هدفی است؛ لذت گرایی از بی هدفی است و به این دلیل است که سراغ این فیلم ها می رویم.

نیچه می گوید: «کسی که چرایی برای زیستن داشته باشد، بر هر چگونگی غلبه می کند»؛ من باید بدانم چرا دارم زندگی می کنم.

انسان باید بداند که هدف نهایی اش از آمدن به دنیا چیست؟ آیا این کارم با اهدافم سازگار است؟

هرچه مرا از هدف دور کند، باید کنار گذاشته شود.

یک ورزشکار حرفه ای وقتی به المپیک فکر می کند، هر غذایی نمی خورد، دیر نمی خوابد، چون می داند این رفتار با آن هدف نمی سازد.

اگر هدف علمی، کاری، معنوی، درسی و ... داریم، قطعا هرزه نگاری به این اهداف کمک نمی کند و باید کنار گذاشته شود.

نکته بعدی اینکه سعی کنم وضعیت کار خود را بسنجم.

امروز نرم افزارهایی وجود دارد که مقدار استفاده از اینترنت را برای انسان مشخص می کند.

تحقیقی نشان می دهد که ۶۰ درصد از کاربران اینترنت دنبال مسائل سکس هستند.

اگر این نرم افزار را بر روی گوشی یا کامپیوتر خود داشته باشیم و چک کنیم، می بینیم که وضعیت خود را باید تغییر دهیم.

یک تحقیقی نشان داده اگر میزان کالری های بدن خود را روزانه حساب کنیم، خود به خود وزن ما کم می شود و کاهش پیدا خواهد کرد. مراقبه و "حاسبوا انفسهم " همین است و ثمرات خوبی خواهد داشت.

نکته بعدی اینکه برای فعالیت مثبت در اینترنت، زمان مشخص را معلوم کنم و وبگردی بیهوده نداشته باشم؛ باید برای خود مشخص کنم که برای چه برنامه ای قصد استفاده از اینترنت را دارم و زمانی را برای آن مشخص کنم.

از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که اگر من در فضای مجازی مبتلا به هرزه نگاری شدم، یقینا در غفلت هستم و معمولا در لحظات مشاهده، یک لحظه به خودمان می آییم. همان یک لحظه را باید قدر دانست و این کار را ترک کرد و ادامه نداد؛ نگوید که حالا که آمده ام، تا ته آن بروم.

این محتواها اینقدر وجود دارد که اگر انسان بخواهد تا آخر عمر نگاه کند، مطلب تکراری نخواهد دید و نباید به هوای تمام شدن این فضا باشد؛ باید همان لحظه تمام کند؛ اگر بدانیم داریم سم می خوریم، ادامه نمی دهیم؛ اگر فهمیدیم نگاه زهرآلود و حرام و سمی است، همان لحظه باید کنار بگذاریم و به خاطر خدا این کار را انجام دهیم و یقینا حس خوبی پیدا خواهیم کرد. خدای متعال نگاه رحمت به جوانی خواهد کرد که نگاه حرام برای او فراهم می شود، اما نگاه نمی کند.

تحقیقات نشان داده است که مردها بیشتر از چشم تحریک می شود؛ لذا خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره نور می فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَلِکَ أَزْکَیٰ لَهُمْ/ به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است»؛ سپس در آیه بعد به بانوان تذکر داده و فرموده اند: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ/ و به آنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند».

از نکات مهم این است که نگاه خود را فرو بکاهیم و فرقی میان عکس، فیلم یا شخص زنده نیست؛ این دستور قرآن است که نگاه خود را فرو بکاهید و از کلمه «امر» هم استفاده نموده که حکایت از وجوب دارد.

در گذشته خلوت با نامحرم و ... در فضای حقیقی بود؛ اما امروز در فضای مجازی هم بسیار است و همان حکم حرمت را دارد.

حال که سوره نور مطرح شد، باید عنوان کنیم که سوره نور، سوره عفت است و در روایت آمده است کسی که سوره نور را مرتب بخواند، در خانواده این فرد کسی مبتلا به بی عفتی نمی شود و خود او هم می تواند مراقب بیشتری از عفت کند.

پیامبر گرامی اسلام (ص) سه مسئله را پیش بینی کردند و فرمودند:

ثَلَاثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَی أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی الضَّلَالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ مَضَلَّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ/ سه چیزند که پس از خودم به خاطر آن نگران امتم هستم: گمراهی پس از شناخت و فتنه های گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسی.

نکته بعدی این است که جایگزین مثبت داشته باشم؛ شما از فضای مجازی برای تفریح و استراحت استفاده می کنی، برو ورزش کن، برو بازی کامپیوتری کن، برو کارهای مفید انجام بده، لیستی از تفریح ها داشته باش و جایگزین این کارها کن.

برای کسانی که همسر دارند، عرض کنیم که در روایتی آمده است «اگر نگاه حرام برایت اتفاق افتاد، چشمت را فرو بکاه و نزد همسرت بیا؛ همان چیزی که نزد آن فرد دیدی، نزد همسرت هست».

شیطان برای کسی که نگاه حرام برای او پیش آمده، تصاویر و فیلم را جلوه می دهد و این ذهن ماست که تفاوت ایجاد می کند؛ همان چیزی که شخص در این فیلم ها مشاهده می کند، نزد همسر او نیز وجود دارد؛ پس باید ذهن خود را مدیریت کند.

توصیه مهم دیگر به متأهل هایی که مبتلا به این قضیه شدند، این است که حتما در فضای روشن با همسر خود همبستر شوند؛ درست است در روایات داریم که نگاه کردن به عضو خاص از اعضای همسر کراهت دارد، اما این حکم برای کسی که مبتلا به مسئله هرزه نگاری شده، احتمال دارد که دیگر کراهت نداشته باشد؛ البته فقها باید در این مسئله نظر بدهند؛ اما در روایت آمده که کراهت دارد، حرام که نیست. شاید بگوییم که شما باید نگاه کنی؛ چون برای اینکه مرتکب حرام نشوی، مکروه را انجام دهی.

شما به جای اینکه به آن حرام نگاه کنی، این مکروه را انجام بده و به همسرت نگاه کن.

در روایتی از امام صادق (ع) آمده است یکی از حقوق زن و مرد نسبت به یکدیگر این است که نزد هم با هیأت حسنه و ظاهر زیبا حضور پیدا کنند.

افراد متأهلی که دچار این مشکل شده اند، در فضای روشن مجامعت داشته باشند؛ اشکال ندارد که نگاه کنند؛ نگاه خود را از حلال سیر و پر کنند تا از حرام خالی شود.

اگر احساس نیاز جنسی بیشتر است، زمان های ارتباط زناشویی خود را با فاصله کوتاه تر و منظم تر انجام دهند و کیفیت آن را بالا ببرند.

برخی مهارت کافی ندارند یا همسرآنان سرد مزاج است که نزد مشاور بروند و این مشکل را حل کنند؛ اگر کیفیت را بالا ببرند، دیگر مبتلا به این مسائل نمی شوند.

امام علی (ع) در باره کسی که به هر دلیل نگاهش به زنی نامحرم افتاده و روح او آلوده به خیال او شده و ممکن است دچار وساوس شیطانی گردد، این رهنمود را فرموده است:

«اذا رأی احدُکم امرأةً تُعجبُه فلْیأتِ أهلَه فانّ عند أهله مثلَ ما رأی و لا یجعلنَّ للشیطان الی قلبه سبیلاً و لیصرِفْ بصره عنها. فان لم تکن له زوجة فلْیصلِّ رَکْعَتینِ و یحمدُ اللّه کثیرا و یُصلّی علی النبیّ و آله، ثم لْیَسْألِ اللّه َ من فضله فانّه یبیحُ له برأفته ما یغنیه.»

هنگامی که یکی از شما زنی را دید که او را خوش می آید به سراغ همسر خود برود، چرا که مشابه آنچه دیده، خانواده اش نیز دارد، و هرگز برای شیطان راهی به درون قلب خویش نگشاید و دیده اش را از آن زن برگرداند. و چنانچه همسری نداشت دو رکعت نماز گزارد و خدای را حمد و ستایش زیاد کند و بر پیامبر و خاندانش درود فرستد و آنگاه از خداوند خواستار فضل و کرم او گردد؛ چرا که خداوند با رأفتی که دارد، آنچه را موجب غنا و بی نیازی او می گردد، به او واگذار خواهد کرد.

برای حل این مشکل راهکارهای معنوی نیز وجود دارد و باید گفت: هرچه رابطه من با خدا بیشتر شود، رابطه من با گناه کمتر خواهد شد.

برخی افراد به خاطر انجام هرزه نگاری، نماز را کنار گذاشته اند و خجالت می کشند نماز بخوانند؛ این افراد به جای اینکه هرزه نگاری را کنار بگذارند، نماز را کنار گذاشته اند و می گویند خجالت می کشیم نماز بخوانیم که باید به این افراد گفت: اصلا این خجالت شما خوب است و شما را برخواهد گرداند؛ هر کاری که انجام می دهید، نماز را ترک نکنید؛ با نماز انس داشته باشید؛ اگر شما خدایی نکرده تا صبح هرزه نگاری انجام دادید، نماز صبح خود را بخوانید و بعد بخوابید. این نماز در صورت مداومت کار شما را اصلاح خواهد کرد.

نگاه به قرآن و قرائت آن راهکار دیگر است.

نگاه به قرآن با نگاه به این مسائل نمی سازد و این نگاه به قرآن آن مشکل را اصلاح می کند.

انس با مسجد و اماکن زیارتی، توسل و گریه از راهکارهای دیگر است که می تواند اثرگذار باشد و دل را نرم کرده و گناه را دور خواهد کرد.

توبه سریع، از دیگر راهکارهای حل مشکل مشاهده فیلم ها پورنوگرافی است؛ نگوییم که صدبار ترک کردیم و نشد؛ نباید ناامید شد؛ اولا که تلاش کنیم؛ ثانیا از مشاورین کمک بگیرند و ان شاءالله با انجام همین راهکارها شاید نیازی به مشاور هم نباشد.

در روایت داریم که امام باقر علیه السلام فرمود: أیُّ الاجتِهادِ أفضَلُ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرجٍ/ چه کوشش و عبادتی بهتر از عفّت شکم و شرمگاه است؟

توصیه بنده این است که یک بازه چهل روزه برای خود تعریف کنند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحا، ظَهَرَتْ یَنابیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلی لِسانِهِ/ هر کس چهل روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه های حکمت از قلب وی بر زبانش جاری می شود».

بگوید من چهل روز می خواهم ترک کنم؛ فقط همین چهل روز. انسان کار کوچک را می تواند انجام دهد؛ چهل روز را که ترک کرد و تمام شد، حیفش می آید که این کار را بشکند؛ چهل روز دیگر هم ادامه داد؛ این چله ها را به هم متصل کند تا این مشکل حل شود.

* مشاهده این ویدئوها فقط مخصوص مردان است یا بانوان هم به آن گرفتار هستند؟

بنده اخیرا مراجعه کننده ای داشتم که در فضای مجازی از بنده سوال کرد که به چنین مسئله ای مبتلا هستم و اتفاقا همسر هم داشت؛ به نظر می آید تفاوتی بین آقا و خانم نیست؛ ولی آمارها نشان می دهد که در بانوان کمتر از آقایان است؛ ابتلای پورنوگرافی آقایان بیشتر است؛ چون بانوان بیشتر از راه شنوایی محبت را دریافت کرده و تحریک می شوند و آقایان از طریق بینایی.

* مشاهده این فیلم ها عوارض و مشکلاتی را هم برای انسان ها به وجود می آورد؛ از عوارض و پیامدهای آن بفرمایید.

این کار پیامدهای گوناگونی را برای فرد ایجاد می کند که از جمله آن: تشویش، افسردگی، وسواس فکری، مشکلات تحصیلی، مشکلات شغلی، بی توجهی به مسئولیت های فردی، اضطراب و بی قراری، اختلال در خوراک، اختلال در خواب، گوشه نشینی و انزوا، ناهنجاری های عاطفی، اختلال در روابط اجتماعی، بی توجهی به خانواده، بی مسئولیتی اجتماعی و ... است.

کمترین چیزی که در این مسئله اتفاق می افتد، اتلاف وقت انسان است؛ تحقیقات نشان داده است که ایرانی ها بین سه تا هفت ساعت در روز برای تلویزیون، ماهواره، موبایل و اینترنت وقت می گذارند؛ در صورتی که برای صحبت با اعضای خانواده سه تا هفت دقیقه وقت می گذارند.

اگر این وقت به سمت خانواده، معنویت، درس و ... بیاید، چه اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.

یکی از سؤالات این است که برخی می گویند اگر به عنوان مثال، تماشای فوتبال خیلی مناسب نیست و وقت انسان را می گیرد، لااقل وقت برخی از جوانان را پر کرده است؛ در مسئله پورنوگرافی هم طرفداران آن قائلند که اگر این فیلم ها تولید نشود و جوانان نگاه نکنند، افرادی که دسترسی به ازدواج ندارند، به جامعه آمده، دست به تجاوز زده و برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند؛ به نظر شما این حرف درستی است؟

این مباحث کاملا یک ادعای بدون دلیل است؛ بنده یک مثال از غریزه گرسنگی بزنم.

همه ما نیاز به غذا داریم؛ اما غذا جزو نیازهای اولیه است که اگر نخوریم، می میریم؛ ولی اگر غریزه جنسی را تغذیه نکنیم، کسی نمی میرد؛ یعنی درست است که غریزه شهوانی، قوی است؛ ولی فرد اگر آن را تغذیه نکند، مشکل خاص آنچنانی به وجود نمی آورد و او را نمی کُشد.

در مسئله گرسنگی بگوییم ما عکس غذا به فرد نشان دهیم تا فرد به این عکس اکتفا کرده و دست به دزدی نزند؛ این یک منطق اشتباه است؛ غریزه جنسی یک غریزه ای است که هرچه شعله ورتر شود، بدتر می شود.

اتفاقا تحقیقات نشان داده است که بسیاری از کسانی که تجاوز به عنف کرده اند، هرزه نگاری داشته اند و مبتلا به هرزه نگاری بوده اند؛ پس این مسائل باعث می شود که اتفاقا این غریزه شعله ور شود و اگر صنعت پورنوگرافی و این تصاویر را نداشتیم، بسیاری از خیال پردازی ها و جرم و جنایت های جنسی و بسیاری از خودارضایی ها و تأخیرهای در ازدواج اصلا اتفاق نمی افتاد.

ما بیاییم امر سالم آن را بگوییم؛ امروز جوان ما نیاز دارد و طبیعی هم هست و باید زمینه ازدواج او را فراهم کنیم؛ معضل مسئله ازدواج موقت را حل کنیم؛ مسئله زنان مطلقه مجرد را حل کنیم و تدبیری بیندیشیم.

ما معضلات را باید از راه خود حل کنیم؛ صنعت پورنوگرافی دقیقا مبتنی بر نظریه فروید است؛ فروید فردی است که نظریه اش این است که ما انسان ها دو غریزه مرگ و حیات داریم.

غریزه حیات ما همان غریزه جنسی است و غریزه مرگ ما غریزه پرخاشگری است و باید هر دو را اقناع کنیم؛ ولو اینکه غریزه جنسی را از روابط آزاد اقناع کنیم و برای اقناع غریزه پرخاشگری دست به قتل و غارت بزند.

بعد می گویند ما می آییم مردم را از طریق سینما سرگرم کرده تا تجاوز به عنف نداشته باشند و یا دست به قتل و غارت نزنند.

اگر هالیوود را نگاه کنید، خشونت و شهوت در آن بیداد می کند؛ در حالی که اصل نظریه فروید نظریه غلطی است؛ چه کسی گفته انسان از دو غریزه خشونت و شهوت تشکیل شده است؟

شما فقط بُعد حیوانی انسان را دیده اید؛ پس بُعد انسانی کجا رفته است؟ پس عقلانیت انسان کجاست؟ ما باید عقلانیت را تقویت کنیم؛ هرچه اعتقادات جوانان بیشتر شود، کنترل شهوت بهتر خواهد شد.

امروز تجاوز به عنف در آمریکا دقیقه ای و ثانیه ای است؛ یعنی حالا که آنان پورنوگرافی را آزاد کردند، این تجاوزها کم شده یا بیشتر شده؟ که یقینا بیشتر شده است.

* امروز متأسفانه بسیاری از فرزندان دسترسی آزاد به اینترنت دارند؛ چه توصیه ای به والدین برای جلوگیری از مشکلات آن دارند؟

اولا توصیه می کنیم هنگامی که فرد به سن جوانی رسیده و در حال استقلال است، تلفن هوشمند مستقل داشته باشد؛ برای سنین پایین تر از آن نباید تلفن مستقل تهیه کرد و فرزندان از تلفن های هوشمند والدین خود استفاده کنند.

نکته دیگر اینکه والدین حتما باید اعتقادات نوجوان را تقویت کنند؛ نباید در سن جوانی بگوییم چرا فرزندم مبتلا شد؟ اگر از کودکی او را معتقد بار بیاورم، این آسیب ها کمتر خواهد شد.

باید به نوجوان کمک کنیم که هویت پیدا کند؛ البته نظارت هم همیشه نیاز است؛ نگوییم چون جوان ما نمازخوان است، پس منحرف نخواهد شد؛ حتما باید نظارت وجود داشته باشد؛ البته نظارت باید درست باشد.

باید آسیب ها را مدام تأکید کرد و اجازه نداد در هر شبکه اجتماعی حضور پیدا کند.

* آیا میان مشاهده فیلم های مستهجن و عدم ازدواج جوانان ارتباطی وجود دارد؟

به نظر می رسد این مسئله، دوگانه ای را ایجاد می کند؛ از یک طرف یک اقناع کاذب موقت را ایجاد می کند و از طرف دیگر شعله ور شدن این غریزه را در پی خواهد داشت.

این اعتیاد، حالت لاابالی گری برای فرد ایجاد کرده و این حالت و مسئولیت گریزی خیلی با تشکیل خانواده نسبتی ندارد و به نظر می رسد افرادی که مبتلا به این فیلم ها می شوند، ممکن است از فضای ازدواج و یا حتی بدبینی نسبت به جنس مخالف برای او اتفاق بیفتد.

* جنابعالی به عنوان یک طلبه و روحانی به چه مقدار وزارت ارتباطات را مقصر گسترش این فضا در کشور می دانید؟ امروز نمی توان انکار کرد که این فضا در کشور وجود دارد.

بنده بحث سیاسی نمی کنم و با هیچ فردی خصومتی نداریم؛ اما دردهایی که مقام معظم رهبری به عنوان شخصی که ناظر بر کل کشور هستند و آگاهی ایشان بیشتر از همه است، بسیار زیاد است.

اینقدر ایشان دردآمیز نسبت به فضای مجازی صحبت می کنند که این فضا مسلخگاه جوانان ماست و مدیریت آن دست بیگانه ست و هرکاری که دوست دارند، انجام می دهند.

مسئولین ارتباطات کشور باید فکر اساسی برای این فضا کنند؛ مهمترین فکری هم که می توان کرد، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است؛ چراکه این شبکه ابعاد مفید و گسترده ای دارد.

امروز بیش از ۳۰۰۰ شبکه ماهواره ای داریم که غلبه مسائل سکس در آن زیاد است و دشمن کمر بسته است که جوانان ما را به انحراف بکشاند؛ همانطوری که در افغانستان این کار را کردند.

زمانی اندلس را با فاحشه های فیزیکی خارجی فتح کرده و آنان را به مسائل هرزگی و مواد مخدر معتاد کردند که سرانجام آن فتح اندلس و تبدیل آن به اسپانیا شد.

امروز هم سربازان دشمن برای فتح جوانان ما آمده اند و شبکه ملی اطلاعات باعث می شود که می توانیم این فضا را از جهت محتوا مدیریت کنیم.

ایجاد این فضا به معنای قطع ارتباط نیست؛ بلکه متوجه می شویم که چه کسانی می آیند و می روند؛ شبکه ملی اطلاعات، مرز مجازی ماست؛ همانطوری که کشور ما مرز حقیقی دارد، نیازمند مرز مجازی نیز برای کشور هستیم.

منبع: خبرگزاری حوزه

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • سیاوش
    0

    حاج اقا خودش وارده!

  • سلام
    0

    نکته ی جالبی بود شباهت فیلمهای مستهجن با ویروس همه گیر کرونا . به نظر من ویروس کرونا بهتر است . خداوند بزرگ رحم و مرحمتت را نصیب همه ی بندگانت بفرما.

  • حمید
    0

    ینی آدم میمونه چی بگه. تا کی این جماعت حجت الاسلام میخان توهمه چیز نظر بدن. خیلی زحمت میکشن. خدا ارجشون بده!!!!!!

    نظرات شما -
    • 567
      0

      میشه بگی کجای حرفاشون ایراد داشت؟؟؟؟ جدا واسم سواله میخوام بدونم تو به کجای حرفای ایشون انتقاد داری

    • باربد
      0

      این صفحه رو سیو می کنم، واسه ترک اعتیاد حرف های بدی نزده، تازه فهمیدم به الکل اعتیاد دارم، میگه نه توجه کن نه بجنگ، فکرتو درگیر نکن، توجه نکن،

    • 1
      0

      آقا حمید ! تو تمام مصاحبه رو خوندی

  • وحید
    0

    همین جوان ها رو اتفاقا شما با فیلم های پورن آشناتر کردید،اینقدر ک ازدواج رو سخت کردید یخچال معمولی مارک ایرانی شده 50 میلیون تومان،حالا این یک قلمش هست حاج آقا شما بودی یخچالو میخردی یا بسته اینترنت 20 هزار تومنی رو ؟؟؟ اون دنیا دهنتون سرویسه بخدا قسم...

  • ناشناس
    0

    حاج آقا نگفت از کدوم سایت بهتره؟ میزنه ها تووپ بعدم عادت دادن زیاد ور زدن ببین چقد حرف زده ۱۲ ساعت یه کله میتونن هی عربی بخونن روایت و دروغ و ... خبر فوری بزار حذف نکن

  • قلندر
    0

    بارها نگاه کردم اما اصلا تحریک نشدم تازه این همه ایرانی چرا فیلم مستهجن هاشونو به اشتراک میزارن مگر در ایران هم کاسبی میکنند.

  • ایمان
    0

    یعنی اون حاج اقاها ک تا دیر وقت بیدارن به اسم نماز شب و تحقیق هم ....؟ به شخصه ترجیح میدم بشینم پو.ن ببینم ولی تو این لجنزاری که درست کردید زن نگیرم که هم خودمو بدبخت کنم هم ینفر دیگرو هم یه بچه رو.حداقل فک کنم گناه اولی کمتره چون واس سیر کردن زنو بچه معلوم نیس چه گناهانی باید مرتکب بشم

  • ش
    0

    حاجی فیلمها رو ول کن، بگو چه راهی واسه زندگی کردن توی این جهنمی که ساختن داری؟ اصل و ول کردی چسبیدی به حاشیه ؟ بدبختی مردم فیلم نیست . شما که واسه همه چی یه ایده دارید،یه راه حل بده. معلوم نیست زنده ایم یا مرده ایم!! شایدم مرده ایم و اینجا جهنمه.

  • نقی محمودی
    0

    باز اینا آمدن حرف زدن!!!!!؟؟؟؟؟.....اینها همه ساخته وپرداخته اون ذهن خراب شماست جوانان رو بیکار ودر به در کردیت بس نیست ؟همه ذهنها درگیر بدبختیها یسک که شما درست کردیدوهر روز بیشتر میشه کی حال داره اینها نگاه کنه!شاید خودتون برای نجات جوانان هر روز دارین این فیلم ها رو نگاه میکنین شاید فرجی شد..........

  • متفاوت
    0

    اگر هرکسی برای اولین بارکاری کند که از ان لذت ببرد وبار دوم متمایل به ان باشد این اعتیاد است .حرفهاتون در رابطه با اعتیاد کاملا درست ومنطقیه به جز چندمورد.اینکه شما وهرکسی دیگه نمیتونید بافسادبرای دیگران مقابله کنیدبلکه میتونید خودتان راازفسادی که فکرمیکنید خارج کنید یا فقط راهکار ارایه دهید / اشتباهتان این است که میخواهید بردیگران کنترل داشته باشیدوازالفاظ،جوانان ما،کشورما ، استفاده میکنید، شمافقط مسوول انتخابهای خودتان هستید/کشورشما اعتقادات شما است نه مرزجغرافیایی ، که این کشوردیگران نیز هست.وقتی یکی فکر اسارت دیگران باشد مسلما درکنارش چنین صنعتهایی هم ظهور وحضور خواهند یافت.

  • شهروند۱
    0

    من متن را اصلا نخوندم اما از تیتر خبر فهمیدم اصل مطلب حاج آقا چیه ، حاج آقا چطور بفکر اشتغال ،ازدواج ،مسکن وووووو جوانان نیستید ، بابا جوانی دیگه نمانده که شما نگرانش باشی ، جوانان شما و مسئولین که در خارج از کشور یا در داخل در عالی وضع دارن زندگی میکنند ، پس نگران نباش برو برا سن ازدواج تحقیق کن که به بالای ۴۰سال رسیده و هیچ امیدی هم به آینده ندارن ، چطور برا گرانی فقر ناعدالتی اعتراض نمی کنید .

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      متن را نخواندی و داوری می کنی؟

    • متفاوت
      0

      شما هیچ چیز نفهمیدید.بسیاری هستند متاهل هم هستند در رفاه کامل هم هستند اما گرفتار ومعتاد به این مواردشده اند،که عوامل های زیادی دراین کار دخیلند .ایشان به عنوان کارشناس روانشناسی چنین صحبتی کرده اند.

  • متفاوت
    0

    یک سوالی از جناب این کارشناس دارم : درفلسفه دینی داریم که وقتی قابیل هابیل راکشت اونمی دانست که چگونه برادرش رادفن کند و به همین منظورخداوند کلاغی رافرستاد تا بامنقارش زمین رابکند تا اومتوجه شود که باید زمین رابکند و برادر رادفن کند...ایا وجه تشابهی بین اسرار این صنعت و این فلسفه هست یا نه ؟

  • وگوری مگ ری
    0

    حاجی ازکجامیفهمی توی اینترنت فیلم مستهجن هست ای شیطون

  • یه نکته
    0

    فقط شما اخوندها مانده بود به مسایل تخصصی روانشناسی وارد بحث شید. اخه شما چ به این بحث ها ..............

  • عباسی
    0

    حاج آقا سایروس چطوره ؟ شما تاییدش می کنی؟

  • احمد
    0

    حاج آقا نمیشه به نوجوان و جوان گفت نگاه نکن نذو به اون فضا باید دید جامعه چی در اختیارش گذاشته که نره به اون فضا چرت پرت تحویل مردم نده

  • ایرانی
    0

    آدم از نظر دادن برخی افسوس می خورد چرا این قدر بدزبانی و پیش داوری می کنند!

  • متفاوت
    0

    ایشان درست گفته اند ریشه پورنوگرافی ازفلسفه فرویدسرچمشه گرفته است وانگیزه ان هم بیشتر برای تزلزل غرورهای واهی که باعث جرم وجنایت میشود بوده است.بدین گونه که ذهن کنجکاو است وکنجکاوی ذهن بیشتر روی همین موضوع میچرخد وکسانی که به این کنجکاوی روی می اورند به هم جنس گرایی سوق میابند وهمین رویکرد باعث تزلزل دفاعی وفروپاشی غرور وغیرتهای واهی میشودو......

  • داروغه
    0

    حاج آقا سخت نگیر هرچی اینترنت ارزان شود رشد جمعیت بیشتر میشود

  • امین
    0

    با سلام.حاظرم قسم بخورم که بطور قطع و یقین تمام اونایی که کامنت نامربوط گذاشتن با این مشکل درگیرن.فقط دیدن مطلب زیاده و درکش براشون سنگینه ، خودشون رو زدن به اون راه. ممنونم از مطالب ارزنده ی این محقق عزیز.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها