اگر بوی این دو ماده را نمی‌فهمید، احتمالاً به کرونا مبتلا شده‌اید

برخی از علائم کرونا کاملاً واضح و مرتبط با ویروس تنفسی مانند تب و سرفه خشک است، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که حتی افراد نمی‌دانند که به دلیل ابتلا به این بیماری بروز کرده است.

اگر بوی این دو ماده را نمی‌فهمید، احتمالاً به کرونا مبتلا شده‌اید

از دست دادن حس بویایی یا چشایی یکی از علائم ویروس کروناست که افراد باید از آن آگاه شوند، بیشتر به این دلیل که اساساً این مورد یک چراغ‌قرمز بزرگ چشمک‌زن از وجود احتمالی ویروس است.

طبق تجزیه‌وتحلیل اخیر نیویورک‌تایمز، تقریباً ۹۰ درصد بیماران، از دست دادن حس بویایی و چشایی را گزارش کردند و نتایج تحقیق مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت ایالات‌متحده نشان داد که حدود ۲۵ درصد از افراد آلوده به این ویروس حس بویایی و چشایی خود را از دست دادند. به همین دلیل در حال حاضر تلاش می‌کنیم اطلاعات مهم‌تری در ارتباط با از دست دادن حس بویایی با ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را بیابیم به‌ویژه، زمانی که افراد گزارش می‌کنند توانایی شناسایی بوهای خاص را از دست می‌دهند.

نتایج تحقیق جدید بر روی پنج بوی رایج که اکثر مردم با آن آشنا هستند و به‌راحتی در دسترس هستند متمرکز شد که شامل نعناع، رازیانه، روغن نارگیل، سیر و هل بود. پژوهشگران برای سهولت کیت آزمایشی ایجاد کردند تا افراد بتوانند این آزمایش را در خانه امتحان کنند.

همان‌طور که قبلا اشاره شد، از دست دادن بویایی نیز ازجمله علائمی است که افراد مبتلابه کووید-۱۹ گزارش کردند، بنابراین نتایج این مطالعه مفید خواهد بود.

مشخص شد، شرکت‌کنندگانی که در شناسایی بوی روغن نارگیل و نعناع فلفلی مشکلی دارند، آزمایش کووید-۱۹ آنان نیز مثبت است. تقریبا ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان قادر به بوییدن نعناع نبودند و تقریبا ۲۱ درصد از شرکت‌کنندگان نیز اظهار کردند که قادر به درک بوی روغن نارگیل نیستند.

این گروه در توضیح علت و چگونگی اینکه ویروس منجر به از بین رفتن بویایی و چشایی می‌شود، گفت: «یکی از احتمالات این است که افراد مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی اغلب گرفتگی و سایر علائم بینی دارند که می‌تواند توانایی بویایی را مسدود کند و شناسایی بو از طریق عصب بویایی که در بالای حفره بینی قرار دارد، امکان‌پذیر نباشد. »

این گروه خاطرنشان کرد که علت اصلی آن به‌ویژه در افرادی که مشکلات عملکرد بویایی طولانی‌مدت یا دائمی دارند، این است که ویروس باعث ایجاد یک واکنش التهابی در داخل بینی می‌شود که این التهاب می‌تواند منجر به از بین رفتن بویایی یا عصبی بویایی شود.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها