غم انگیزترین یافته‌ها از ابتلای جنین به کرونا در رحم مادر

دانشمندان فرانسوی اعلام کردند نوزادان پیش از تولد و در حال زایمان می‌توانند به کووید ۱۹ مبتلا شوند.

غم انگیزترین یافته‌ها از ابتلای جنین به کرونا در رحم مادر

دولت‌ها هنوز نتوانسته اند شیوع ویروس کرونا را در جامعه کنترل و مدیریت کنند. کووید ۱۹ تاکنون بیش از ۳۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در جهان آلوده کرده است. از این میان، نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. دانشمندان می‌کوشند در تحقیقات خود ابعاد مختلف رفتاری این ویروس را مورد بررسی قرار دهند. زنان باردار و نوزادان یکی از گروه‌های حساسی هستند که دانشمندان تلاش می کنند رفتار ویروس را در این قشر مورد بررسی قرار دهند. محققان فرانسوی در بررسی‌های جدید خود به یافته‌های مهمی در این زمینه کشف کرده‌اند.

بر این اساس، تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک سوم موارد انتقال ویروس کرونا به نوزاد تازه متولد شده در رحم مادر و یا در طول عمل زایمان اتفاق می‌افتد. با این وجود، مشاهده ابتلا به کووید ۱۹ در نوزادان تازه متولد شده نادر است، اما دانشمندان با انجام تحقیقات تلاش دارند از احتمال خطر ابتلای نوزادان آگاهی یابند.

دانشمندان فرانسوی برای این کار اقدام به بررسی ۱۷۶ مورد ابتلا به کرونا در میان نوزادان تازه متولد شده کردند. یافته‌های محققان نشان داد ۷۰ درصد نوزادان در بیمارستان به کووید ۱۹ آلوده شده اند. به طور معمول این نوزادان در بیمارستان با مادر، کادر درمانی، بیماران دیگر، خانواده خود و ملاقات کنندگان در ارتباط بوده اند و احتمال انتقال ویروس از این طریق وجود داشته است. ۳۰ درصد باقی مانده به صورت مستقیم از مادر پیش یا در حین زایمان ویروس را گرفته اند.

کودکان

دنیل دی لوکا، یکی از متخصصان بیمارستان پاریس در این زمینه می‌گوید: اگر چه ما به ندرت شاهد ابتلای نوزادان به کووید ۱۹ هستیم، اما برای کادر درمانی اهمیت دارد که بدانند نوزادانی با ابتلا به کرونا متولد می‌شوند و یا احتمال ابتلای آن‌ها به این ویروس در حین زایمان و در بیمارستان وجود دارد. در ابتدای همه گیری کرونا دانشمندان بر این باور بودند که هرگز نوزادان به این ویروس آلوده نخواهند شد، اما تحقیقات جدید خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد نیمی از نوزادان مبتلا به کرونا هیچ علائمی از بیماری را ندارند. از میان نیم دیگر که علائم بیماری را نشان می‌دهند، ۶۴ درصد دارای اسکن غیرطبیعی ریه بوده اند، ۵۲ درصد از مشکلات تنفسی رنج می‌برده اند، ۴۴ درصد دارای علامت تب، و ۳۶ درصد دارای علائم دیگری مانند مشکلات تغذیه، اسهال و استفراغ بودند.

همچنین دانشمندان در بررسی‌های خود مشاهده کردند ۱۸ درصد از این نوزادان علائم عصبی مانند تحریک پذیری، و بی حالی که منجر به مشکلات عضلانی مانند سفت یا شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود را نشان داده اند.

این نخستین تحقیقاتی است که احتمال ابتلای نوزاد به کرونا را در رحم مادر و نیز حین زایمان تایید می کند. پیش تر سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود نمی تواند درباره ابتلای نوزاد یا جنین به کرونا از مادر اظهار نظر قطعی کند. با این حال، تحقیقات نشان داده شیر مادر حاوی ویروس نیست و از این رو، این سازمان از مادران خواسته بود حتماً به نوزدان خود شیر دهند. با این حال، مادران باید:

۱- بهداشت تنفسی را هنگام شیر دادن رعایت کنند و در صورت دسترسی ماسک بپوشند.
۲- دست‌ها را قبل و پس از لمس کردن کودک بشویند.
۳- بطور مرتب سطوحی را که با آن‌ها در تماس هستند، تمیز و ضدعفونی کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها