روستای نیمدور باشت در مسیر بازگشت به روزهای طلایی

نیمدور یکی از پرجمعیت ترین روستاهای کهگیلویه وبویراحمد سال ها است که به دلیل بن بست ارتباطی از قافله توسعه بازماند اما با احداث یک حلقه پل دسترسی بر روی رودخانه شاه بهرام در مسیر بازگشت به روزهای طلایی قرار گرفته است.

روستای نیمدور باشت در مسیر بازگشت به روزهای طلایی

در نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل نبود امکانات رفاهی و جاده دسترسی مناسب برای تامین مایحتاج اولیه اهالی روستا از شهر تقریبا تمام ۴۰۰ خانوار این روستا به شهر مهاجرت کردند به طوری که اکنون تنها ۲ خانوار در نیمدور سکونت دارند.

اهالی روستای نیمدور که زمانی به دلیل داشتن تاکستان های انگور، باغستان های انجیر و انار و شالیزارهای برنج در کنار رودخانه شاه بهرام همواره رویای آبادانی زادگاه خود را دارند، به طوری که در شرایط سخت جاده ارتباطی خود را به سرزمین ابا و اجدادی خود می رسانند تا مزارع و باغستان های خود را از خشکیدگی نجات دهند.

اگرچه این روستا به دلیل تولید میوه های انگور و انجیر مرغوب از گذشته های دور تاکنون زبانزد بوده اما اکنون با احداث پل و جاده دسترسی امکان رسیدگی به باغستان ها و مزارع روستا بوجود می آید و تولیدات روستای نیمدور بار دیگر در کنار ظرفیت های گردشگری آن خودنمایی خواهد کرد.

دیدگاه اهالی روستای نیمدور
یکی از اهالی روستای نیمدور گفت: هم اکنون به دلیل قرار گرفتن رودخانه شاه بهرام در کنار روستا امکان ورود به این روستا از راه باشت وجود ندارد.

فریدون نویدی اصل افزود: در سال های اخیر یک راه ارتباطی از طرف روستای موگ احداث شده اما تا باغستان ها و مزارع روستا پیاده روی های سختگذری وجود دارد که کار رسیدگی به باغستان ها را سخت کرده است.

وی بیان کرد: هم اکنون تولید میوه در باغستان های نیمدور به دلیل نبودن امکان رسیدگی به باغ ها اندک شده و اهالی تنها برای بقای باغ های خود تلاش می کنند.

هر چند امکان بازگشت همه اهالی به روستا نیست اما بهره برداری از این پل می تواند زمینه سکونت تعدادی از اهالی و رونق کشاورزی و گردشگری در روستا را فراهم کند.

یکی از بانوان اهالی روستای نیمدور گفت: به دلیل سخت گذر بودن منطقه بیش از ۳۰ سال است که داخل روستا را ندیده ام و آرزوی بازدید از زادگاه خود را دارم.
کبری کرمی با قدردانی از مسئولان برای آسفالت جاده دسترسی از طرف روستای موگ گفت: در حال حاضر دسترسی به بخشی از روستا امکان پذیر است اما دیدن باغ ها برای بانوان سخت است.

احداث پل دسترسی

بخشدار مرکزی باشت گفت: عملیات اجرایی پل دسترسی به روستای نیمدور پس از سال ها انتظار مردم و نیمه تمام ماندن طرح ،پارسال با تلاش نماینده وقت در مجلس شورای اسلامی با تامین اعتبار از سر گرفته شد.

مهرداد انبازپور افزود:این طرح که بر روی رودخانه شاه بهرام در حال احداث است هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و براساس برنامه ریزی قرار است دهه فجر امسال بهره برداری شود.

انبازپور ابراز داشت: پل فلزی روستای نیمدور با ۶ متر عرض ۱۷ متر ارتفاع ،۴۰ متر دهنه و ۸۰ تن وزن پیش از این خریداری شده بود.

وی تاکید کرد: این تجهیزات با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار خریداری شده است.

وی بیان کرد: قرارداد اولیه احداث پل روستای نیمدور ۶ میلیارد ریال و در مرحله دوم۱۲ میلیارد ریال برای آن پیش بینی شد که ۱۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

ظرفیت های گردشگری

روستای نیمدور به غیر از خاک حاصلخیز ظرفیت های بی نظیری برای رونق صنعت گردشگری دارد که اهالی امید دارند با بهره برداری کامل از این پل شاهد رونق و آبادانی دوباره آن باشند.

یکی از این جاذبه ها وجود سنگ های بزرگ و شگفت انگیز در روستاست تا جایی که بسیاری از مکان های این روستا با نام سنگ ها نامگذاری شده است به عنوان مثال سنگ کنار مسجد که بسیار بزرگ بوده و به زبان محلی برد کنار مسجد نام دارد و جایگاه خواندن نماز میت بر مردگان قلمداد می شد یا سنگ گله که محل استراحت گله های گوسفند بوده است.

وجود سه جایگاه بزرگ با نام دو سنگی که برای در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده می شد از دیگر جاذبه های طبیعی این روستاست.

به طور خلاصه ۲۰ سنگ بزرگ که مهمترین آن به شکل یال اسب است و به زبان محلی برد یال نام دارد در این روستا خودنمایی می کند.
وجود دو اشکفت یا غار بزرگ که مکان استراحت ۲۰ انسان را دارد و در فصل تابستان به دلیل خنکی هوا در آن استراحت می کردند از شگفتی های طبیعت در این روستاست.

۱۰ چشمه و آبشار که ۶ چشمه آن دائمی است وجود امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده اسماعیل (ع) و قدمگاه هایی که مورد احترام مردم بوده از دیگر جاذبه های دیدنی این روستاست.

این روستا که در ۱۰۰ کیلومتری شمال گچساران و ۳۵ کیلومتری غرب باشت قرار دارد به گفته اهالی بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد البته وجود برخی آثار چون سنگ نوشته ها تا حدودی این گفته را تایید می کند.
در روزگاران کهن نیمدور به دلیل اینکه تنها نیمی از آن را آفتاب می گرفت به نیمروز می نامیدند و بعدها به دلیل دور دست بودن به نیمدور تغییر نام یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: روستای نیمدور به دلیل آب و هوای مفرح، بافت پلکانی واحدهای مسکونی، باغ های انگور و انجیر، چشمه سار و

آبشارهای فصلی، وجود رودخانه شاه بهرام ظرفیت تبدیل به یکی از مناطق گردشگری این شهرستان را دارد.
صادق ماندنی زاده افزود: بافت سنگی روستا از دیگر جاذبه هایی است که می تواند پذیرای علاقه مندان به جاذبه های طبیعی بکر باشد.
وی از مسئولان خواست برای تقویت زیرساخت های رفاهی که منجر به توسعه گردشگری این روستا شود، تلاش بیشتری کنند.

۱۰ هزار نفر از جمعیت ۲۲ هزار نفری شهرستان باشت در روستاها سکونت دارند.

شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها