مینی‌بوس‌های کبودراهنگ در مصاف با کرونا از دور خارج شدند

رئیس اداره مسافر اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل استان همدان با بیان اینکه ترمینال کبودراهنگ تعطیل نیست، گفت: به علت فشار اقتصادی ناشی از کرونا، گرانی قطعات و درآمد پایین تعداد زیادی از مینی‌بوس‌های ترمینال از دور خارج شدند.

مینی‌بوس‌های کبودراهنگ در مصاف با کرونا از دور خارج شدند

وحید سخائیان با اشاره به اینکه یکی از صنوفی که به واسطه کرونا به تعطیلی کشیده شد، ناوگان حمل و نقل عمومی بود، اظهار کرد: در روزهای اوایل سال که کرونا در کشور شایع شد، حمل و نقل برون شهری به حالت تعطیلی کشیده شد و بعد از آن به مرور با محدودیت‌هایی فعال شدند.

وی با بیان اینکه تعداد مسافران برون شهری در کشور ۷۰ درصد کاهش یافته است، افزود: در استان همدان نیز در ماه‌های ابتدای سال مسافران برون شهری بین ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش داشته و این یعنی عملاً ناوگان حمل و نقل عمومی تعطیل شده است و رانندگان ناوگان مینی‌بوسی هم مجبور شدند فکر دیگری برای امرار معاش خود داشته باشند.

سخائیان با اشاره به اینکه ناوگان سواری کمتر دچار تعطیلی شدند و فعالیت این ناوگان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در اتوبوس و مینی‌بوس که مسافر بیشتر و مسافت نیز بیشتر بوده است، مسافران به علت شیوع کرونا استقبالی از این شیوه حمل و نقل نداشتند و راننده‌های مینی‌بوس مجبور شدند برای امرارمعاش تغییری در کار خود ایجاد کنند به‌طوریکه برخی از رانندگان وسیله نقلیه خود را فروخته و برخی خط دیگری را انتخاب کردند و تعدادی هم به صورت قرارداد با ادارات و سرویس فعالیت خود را ادامه دادند که در نهایت این موضوع باعث کاهش تعداد مینی‌بوس در ترمینال کبودراهنگ شد.

رئیس اداره مسافر اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل استان همدان با بیان اینکه ۶۵ درصد از تعداد مینی‌بوس های ترمینال کبودراهنگ کاسته شده است، تأکید کرد: در سال های گذشته ۱۰ اتوبوس و ۲۵ مینی‌بوس در پایانه مسافری کبودراهنگ فعالیت داشتند اما به مرور از تعداد آنها کاسته شده و در نهایت فقط ۱۰ مینی‌بوس در این پایانه فعالیت داشت و اتوبوس ها هم از قبل از دور خارج شدند.

وی درباره جایگزینی ناوگان حمل و نقل در این پایانه، ادامه داد: برای مسیری که مسافر ندارد صرفه اقتصادی ندارد که راننده چند میلیارد هزینه و اتوبوس خود را نوسازی کند و در بحث مینی‌بوس نیز اگر شرایط به همین منوال بماند فکر نمی‌کنم چیزی به نام حمل و نقل مینی‌بوسی باقی بماند.

سخائیان یادآور شد: زمانی تعداد ناوگان مینی‌بوسی همدان ۱۳۰۰ دستگاه بود اما در حال حاضر به ۲۵۰ دستگاه رسیده که نشان می‌دهد فعالیت حمل و نقل مینی‌بوسی استان در حال از بین رفتن و نابودی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: راننده ای که ۸۰۰ میلیون تومان پول مینی‌بوس جدید می‌دهد، باید در مسیری کار کند که بتواند از عهده هزینه‌های خودروی خود بربیاید و بتواند اقساط آن را تأمین کند و از طرفی دولت هم نمی‌تواند مینی‌بوس ۲۰۰ میلیونی در اختیار راننده قرار دهد این در حالیست که کرایه مینی‌بوس ناچیز بوده و راننده مینی‌بوس هم قشر ضعیف است.

سخائیان درباره بازگشت به کار رانندگان مینی‌بوس در ترمینال کبودراهنگ، گفت: نمی‌توانیم اجبار کنیم و باید با بسته های تشویقی برگردند ضمن اینکه قرار است با فرماندار شهرستان کبودراهنگ صحبت شود تا بتوانیم بسته‌های تشویقی و سوبسید درنظربگیریم.

رئیس اداره مسافر اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل استان همدان در پایان با تأکید براینکه سن ناوگان مینی‌بوسی استان بالاست، خاطرنشان کرد: سن ناوگان مینی‌بوسی استان همدان حدود ۲۹ سال و سن ناوگان اتوبوسی استان ۸ تا ۹ سال است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها