۴۰ هزار بهره بردار کردستانی، محصولات پاییزه باغی برداشت می‌کنند

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۴۰ هزار بهره بردار باغات این استان هم اکنون مشغول برداشت محصولات پاییزه خود از سطح بیش از ۲۲ هزار هکتار اراضی باغی هستند.

۴۰ هزار بهره بردار کردستانی، محصولات پاییزه باغی برداشت می‌کنند

مهدی فتحی روز چهارشنبه اظهار داشت: محصولات تولیدی پاییزی در باغات این استان شامل انگور، گردو، انار، به، سیب و زالزالک است.

وی اضافه کرد: سطح کشت انگور باغات این استان شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار، باغات گردو هفت هزار و ۴۲۶ هکتار، ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار سیب، ۶۲۳ هکتار به و ۱۱۹ هکتار زالزالک است که بیشترین میزان تولید محصول پاییز انگور با تولید ۷۵ هزار تن است که برداشت آن از اواسط مرداد آغاز شده و تا پایان آبان نیز ادامه دارد.

فتحی میزان کشت گردو در باغات این استان را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن، انار ۹ هزار تن، به پنج هزار و ۷۰۰ تن، سیب درختی ۳۰ هزار تن و زالزالک را ۵۰۰ تن اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه نهال بسیای از باغات این استان به صورت مخلوط کشت شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود ۴۰ هزار نفر از بهره‌برداران این استان در برداشت محصولات پاییزه از باغات مشغول کار باشند.

در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای توسعه متوازن سطح باغات این استان در طول هفت سال فعالیت دولت، سطح باغات حدود ۵۲ درصد افزایش یافته که در نتیجه آن میزان تولیدات باغی نیز از ۲۴۰ هزار تُن سال ۱۳۹۲ به ۴۰۰ هزار تُن در سال جاری رسیده است.

در ابتدای سال ۱۳۹۲ حدود ۳۲ هزار هکتار از اراضی این استان باغات دیم و آبی بود که اکنون با اقدامات ترویجی و برنامه‌های حمایتی این سطح به ۴۷ هزار و ۶۴۱ هکتار رسیده است.

حدود ۸۰ هزار بهره بردار باغات کردستان سالانه در کردستان ۴۰۰ هزار تن محصول باغی تولید می‌شود که باغات دیم سهم ۷۱ هزار تنی از این میزان دارند.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها