کاربردهای متنوع انواع قالب‌های شیرینی‌پزی

برای اینکه بتوانید کیک یا دسر خوشمزه‌ای درست کنید، علاوه بر رسپی دقیق و خوب نیاز به لوازم قنادی مناسب هم دارید.

کاربردهای متنوع انواع قالب‌های شیرینی‌پزی

در‌ واقع مهارت کافی به همراه ابزار صحیح قطعاً نتیجه رضایت بخشی به همراه خواهد داشت. ابزار و لوازم قنادی دارای جنس‌ها، اشکال و سایز‌های مختلفی هستند که هر کدام برای نوعی از کیک یا دسر مناسب می‌باشد. قالب شیرینی پزی یکی از مهم‌ترین لوازم قنادی قالب است که می‌خواهیم در مورد آنها صحبت کنیم و بدانیم هر کدام دقیقاً مناسب چه کاری هستند.

خرید قالب گالوانیزه، قالب سیلیکونی و قالب چدن که در اشکال و سایز‌های مختلف تولید شده‌اند و در شیرینی پزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توانند هر تازه کاری را سر در گم کنند زیرا تنوع زیاد این محصولات در بازار، امکان انتخاب صحیح را از ما می‌گیرد. بهتر است موضوع انواع قالب شیرینی پزی را در ادامه بیشتر بررسی کنیم و بدانیم دقیقاً به کدام یک نیاز داریم.

انواع قالب‌ شیرینی پزی
انواع قالب‌های شیرینی پزی بر اساس جنس و شکل آن‌ها دسته بندی می‌شوند. در بسیاری از رسپی‌ها ناچار هستید از قالب خاصی استفاده کنید و در برخی دیگر جایگزین‌هایی نیز برای قالب مورد نظر وجود دارد.

قالب‌های کلاسیک کیک
قالب‌های کلاسیک همان قالب‌هایی هستند که در همه خانه‌ها پیدا می‌شوند و با خاطرات کودکی ما از شیرینی پزی پیوند خورده‌اند. قالب‌های کلاسیک معمولاً قالب گالوانیزه هستند و در اشکال دایره، مستطیل، مربع و ...در بازار موجود می‌باشند. این قالب‌ها برای پخت کیک اسفنجی، کیک‌های چند طبقه، براونیز، کیک برگردان و … استفاده می‌شوند. می‌توان گفت برای پخت کیک پایه از این قالب‌ها استفاده می‌کنیم.

اگر فقط در خانه و برای مصرف خودتان کیک درست می‌کنید، بهتر است قالب گوانیزه کلاسیک با شکل دایره و سایز ۲۰ سانتیمتر داشته باشید زیرا بسیاری از رسپی‌های معمول و آماتور برای این نوع قالب مناسب هستند. همچنین یک قالب مستطیل ۲۰ سانتیمتری نیز باید در خانه وجود داشته باشد زیرا برای پخت کیک تخته‌ای یا باقلوا مناسب است.

قالب‌های میان تهی
قالب‌های میان تهی ممکن است از نوع قالب گالوانیزه ، قالب سیلیکونی یا قالب چدن باشد. خصوصیت مشترک قالب‌های میان تهی در این است که هر شکلی داشته باشند میان آن‌ها تهی بوده و معمولاً در دیواره دارای شیار هستند. قالب‌های میان تهی در اشکال مختلفی مانند دایره‌ای، ستاره‌ای، گل و … در بازار موجود است. یکی از مزایای پخت کیک با قالب‌های میان تهی در این است که بر خلاف قالب‌های کلاسیک که حرارت فقط از کف قالب جذب کیک می‌شود در قالب‌های میان تهی حرارت از مرکز کیک به دیوار‌ه‌های مرکزی نیز نفوذ می‌کند و برای کیک‌های پرحجم مناسب است. قالب‌های میان تهی برای تهیه دسر‌های ژله‌ای، پودینیگ‌ها و … هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر فقط در خانه کیک درست می‌کنید و به طور حرفه‌ای مشغول به قنادی نیستید، بهتر است یک قالب میان تهی به سایز ۲۵ سانتی‌متر داشته باشید زیرا حتی یک کیک ساده اسفنجی در این قالب‌ها بسیار زیبا خواهد بود.

قالب‌های کمربندی
قالب‌های کمربندی یک کف دارند و دیواره آن‌ها با یک قفل ساخته شده که براحتی باز و بسته می‌شود. قالب کمربندی برای تهیه چیز کیک، کیک بستنی، کیک‌های بدون آرد و به طور کلی کیک‌هایی که بافت خیلی نرم و شکننده‌ای دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالب‌های کمربندی از نوع قالب چدن هستند و در هنگام خرید آن‌ها باید توجه کنید که جنس با کیفیت بخرید یعنی وقتی قفل قالب بسته می‌شود نباید هیچ درزی بین دیواره و کف وجود داشته باشد در غیر این صورت ممکن است مایه کیک به بیرون قالب نشت کند.

باید حتماً یک قالب کمربندی در خانه داشته باشید زیرا همان‌ طور که گفتیم برای تهیه چیز کیک و دیگر کیک‌های نرم به این نوع قالب‌ها نیاز داریم. اگر قرار است فقط یک قالب کمربندی بخرید بهتر است سایز ۲۳ سانتی متر یا ۲۵ سانتی متری را انتخاب کنید.


قالب‌های لوف
همان قالب‌های مستطیل شکل با دیواره بلند هستند که با نام Loaf Pan هم شناخته می‌شوند. قالب‌های لوف از نوع قالب چدن یا قالب گالوانیزه می‌باشد که برای تهیه نان‌های شیرین، کیک‌های صبحانه و عصرانه، روگن، کیک موز، کیک‌های آجیلی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب‌های لوف دیواره بلندی دارند، برای همین زمان بیشتری لازم است تا مرکز کیک یا نان پخته شود. بنابراین محصول نهایی منسجم‌تر خواهد بود. دقت کنید اگر در رسپی قید شده است که باید از قالب لوف استفاده کنید، نمی‌توانید قالب گرد کلاسیک یا قالب دیگری را جایگزین نمایید.

حتماً باید یک قالب لوف در خانه داشته باشید بنابراین بهتر است سایز ۲۳×۱۳ را انتخاب کنید. برای اینکه کیک یا نان حرفه‌ای‌تر به نظر برسند و به قالب نچسبند در قالب لوف از کاغذ روغنی استفاده نمایید.

سینی کاپ کیک‌
سینی کاپ کیک یا مافین همان قالب‌هایی هستند که دارای چندین حفره مساوی بوده و برای پخت کاپ کیک و مافین مورد استفاده قرار می‌گیرند. سینی مافین از جنس قالب گالوانیزه، قالب سیلیکونی و قالب چدن موجود است معمولاً از قالب سیلیکونی کاپ کیک برای تهیه دسر‌های ژله‌ای کوچک استفاده می‌شود.

اگر قرار باشد تنها یک سینی مافین داشته باشید ما توصیه می‌کنیم قالب چدن و ۱۲ تایی آن را تهیه نمایید که قطر هر حفره ۸ سانتی‌متر و عمق آن ۲/۵ تا ۳ سانتی‌متر باشد. سینی کاپ کیک‌های دیگری وجود دارند که دارای عمق بیشتر یا کمتر هستند و برای رسپی‌های خاص دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سینی رولت
سینی رولت همان‌ طور که از نام آن مشخص است برای تهیه کیک پایه رولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سینی‌های می‌توانند از نوع قالب گالوانیزه یا قالب چدن باشند. از آنجایی که لازم است کیک پایه رولت صاف و یک‌دست باشد عمق این سینی‌ها ۳ سانتی‌متر بوده و دیواره نسبتاً عمودی دارند به این ترتیب وقتی کیک رولت آماده شد و خواستید آن را رول کنید پاره نمی‌شود.

بهتر است یک سینی رولت با سایز دلخواه تهیه کنید زیرا از این ابزار می‌توانید در تهیه انواع رولت شیرینی و همچنین بسیار از غذا‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که سینی رولت با سینی شیرینی پزی و صفحه شیرینی پزی تفاوت دارد سینی رولت دارای دیواره عمودی است در حالی که سینی شیرینی پزی دیواره اریب و در اکثر موارد دستگیر‌ه‌هایی نیز دارد.

قالب تارت
قالب تارت به شکل دایره است شما می‌توانید یک قالب چدن مخصوص تارت تهیه کنید البته قالب‌های شیشه‌ای نشکن و قالب‌های سرامیکی تارت نیز در بازار وجود دارند. قالب تارت ممکن است شبیه قالب پای باشد ولی برای اینکه آن‌ها را تشخیص دهید، دقت داشته باشید که قالب تارت دارای دیواره عمود‌تر، عمق کمتر و دالبر در اطراف قالب است در حالی که قالب پای عمق بیشتری داشته و دیواره های آن اریب می‌باشند.

حتماً یک قالب تارت و پای تهیه کنید زیرا می‌توانید علاوه بر انواع پای‌ها و تارت‌های میوه ای، غذا‌های متنوعی هم در این ظروف بپزید.

در این مطلب اطلاعات مفیدی درباره انواع قالب‌ها ارائه کردیم تا یک شخص مبتدی یا نیمه حرفه‌ای که مایل است در خانه شیرینی و کیک تهیه کند، بتواند ابزار و لوازم قنادی مناسب تهیه نماید و دقیقاً وسایلی که به آن‌ها نیاز دارد را بخرد. خرید لوازم قنادی و جستجوی رسپی‌های مختلف اولین قدم شما برای شیرینی پزی حرفه‌ای است مطمئن باشید حتی اگر به صورت حرفه‌ای به این کار نپردازید باز هم نتیجه کار، کام شما را شیرین می‌کند.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها