همه موموهای ژاپنی را بشناسید/ از پیرزنی که کودکان را می‌دزدد تا شبحی که به خاطر انتقام از همسرش مردان را می‌کشد!

در این گزارش می‌خواهیم مروری بر ترسناک ترین موجودات اسطوره ای ژاپنی داشته باشیم. موجودات ترسناک اسطوره ای ژاپنی به دو دسته تقسیم می‌شوند: اول، اشباح ( yurei) و دوم، ارواح شریره ( yokai).

همه موموهای ژاپنی را بشناسید/ از پیرزنی که کودکان را می‌دزدد تا شبحی که به خاطر انتقام از همسرش مردان را می‌کشد!

به گزارش خبر فوری ، چالش مومو باعث وحشت بسیاری از خانواده‌ها شده است. در این میان، بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که این عروسک زشت و ترسناک از کجا آمده و چه کس یا کسانی آن را طراحی کرده اند؟

"مو مو" تصویری از یک مجسمه از مجموعه آثار عروسک‌های نمایشگاه توکیو ژاپن است که قسمت‌هایی از آن بریده شده و تنها تصویر صورت زشت آن، در پروفایل نمایش داده شده است. این موجود در افسانه‌های ژاپنی، یک موجود وحشتناک و پرنده است که طبق افسانه ها، گاهی اوقات اقدام به دزدیدن بچه‌ها نیز می‌کرده اند. تصویر مومو اولین بار در اینستاگرام فردی به نام ناناکو که یک عروسک ساز است منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.

تصویر مومو به خوبی گویای اسطوره‌ها و موجودات خیالی ترسناک در فرهنگ ژاپنی است. در واقع، فرهنگ ژاپنی پر است از شمایل، اشباح و ارواح ترسناک که ذهن نویسندگان خلاق آسیایی در شب‌های تاریک جنگل‌های ژاپن و در ترس و دلهره روزمره خود آنها را ساخته و در قالب فرهنگ مذهب شینتو پرورش داده اند.

در این گزارش می‌خواهیم مروری بر ترسناک ترین موجودات اسطوره ای ژاپنی داشته باشیم. پیش از اشاره به این موجودات لازم است این مطلب را ذکر کنیم که اصولا موجودات ترسناک و خطرناک اسطوره ای ژاپنی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف. اشباح( yurei) یا افرادی که بعد از مرگ در پی انتقام و آزار زندگان هستند.

ب. ارواح شریره ( yokai) یا موجودات ماوراء الطبیعی که ذاتا شرور و بدجنس هستند.

این اساطیر و موجودات ترسناک از زمان های بسیار دور در فرهنگ عامیانه ژاپنی حضور داشته اند. با این حال، شرح دقیق این اساطیر و افسانه ها ابتدا در کتاب قرن هشتمی کوجیکی( Kojiki) ذکر شده است که قدیمی‌ترین اثر در باب فرهنگ اساطیری ژاپنی است.

حالا با بیان این مقدمه به توصیف ترسناک ترین شمایل ژاپنی می‌پردازیم.

Kuchisake Onna / زنی که از مردها انتقام گرفت

این شبح با نام "زن دهان پاره" مشهور است. طبق افسانه‌ها، او شبحی است که وقتی زنده بوده همسرش به علتی دهانش را از گوش چپ تا گوش راست پاره کرد. در اسطوره ژاپنی او زنی زیبا است که ماسک می‌زند و سلاحی مانند قیچی نیز همراه دارد. او به سراغ مردها می‌رود و آنها را می‌کشد.

زن دهان پاره از مردها می‌پرسد آیا من زیبا هستم؟ (Watashi, kirei?). اگر پاسخ مردها نه باشد در دم آنها را به قتل می‌رساند. اما اگر پاسخ مرد بله باشد، شبح ماسک صورتش را بر می‌دارد و می‌خندد و می‌پرسد "حالاچه؟"

اگر پاسخ خیر باشد، مرد کشته می‌شود و اگر بله باشد، شبح، صورت مرد را مانند خودش کرده و دهانش را تا گوشش پاره می‌کند. بنابراین، در هر صورت این بازی برای مرد بخت برگشته "باخت - باخت" خواهد بود.

Yuki Onna / ملکه برفی

ملکه برفی از مشهور ترین موجودات اسطوره ای و فولکلور ژاپنی است.

این زن افسانه ای، با صورتی سفید مثل برف و موهای مشکی در کوهستان‌های یخ زده ژاپن پنهان است. در افسانه‌های ژاپنی او مردان را اغوا می‌کند و سپس آنها را به کوهستان‌های سرد می‌کشاند و بعد هم‌روحشان را از بدنشان جدا کرده و این مردان را منجمد می‌کند.

Chochin Obake / تنهایی که فقط می‌خواهد بقیه را بترساند

این موجود اسطوره‌ای و دیو ژاپنی، بر عکس بسیاری از ارواح و اشباح خبیثه قاتل نیست. او روح شریر زشت اما تنهایی است که فقط می‌خواهد مردم را بترساند.

او در نیمه شب‌ها در خارج شهر و روستا یا خیابان‌های تاریک و خلوت ظاهر می‌شود. سپس در یک ‌لحظه به بیرون جهیده و چشمانش را گرد کرده و زبان بزرگش را بیرون می‌آورد و با صدای بلند و چهره زشتش می‌خندد. از این طریق، بسیاری از عابران وحشت کرده و پا به فرار می‌گذارند.

طبق افسانه‌های شینتو، فانوس‌ها و چراغ های دریایی هر 100 سال یک‌بار به این شبح تبدیل می‌شوند.

Gashadokuro / رستاخیز کشته شدگان در جنگ

اسکلت بخت برگشتگانی که در جنگ‌ها کشته شده و جناره‌شان در محل نبرد رها می‌شود یا مفقود می‌گردند تبدیل به "گاشادوکارو" می‌شود.

در واقع، وقتی قحطی یا بلای خانمان سوزی می‌آید و مردم شهر و روستایی دسته دسته می‌میرند، این اشباح وارد آن منطقه شده و بین اجساد و اسکلت اموات پنهان می‌شوند. این اشباح اجساد دفن نشده شهر یا روستای بلا زده را جمع کرده و با آن یک ابَر اسکلت بزرگ می‌سازند؛ سپس با اندازه ای که دو برابر یک انسان است به بازماندگان حمله کرده و آنها را شکار می‌کنند.

Yama Uba / پیرزنی که کودکان را می‌دزدد!

یکی از ترسناک‌ترین ارواح شریر ژاپنی "یاما اوبا" است. این افسانه که بی‌شباهت به آل در فرهنگ ایرانی نیست در قالب یک پیرزن ژنده پوش در بیابان‌ها و مسیرها پنهان شده و به مسافران و در راه مانگان پناه و غذا می‌دهد. اما بعد از جلب اعتماد مسافران و وقتی به خواب عمیقی فرو می‌روند، کودکان و زنان آنها را می‌رباید و طلسمشان می‌کند.

Kappa / لاک پشت - انسانی که کودکان را می‌کشد

"کاپا" یک یوکای(روح شریر) مشهور در فرهنگ ژاپن و شرق آسیا است. کاپا یک انسان - لاک‌پشت است که در کنار رودخانه‌ها زندگی می‌کند. این موجود اساطیری جثه بسیار کوچکی دارد و برای زنده ماندن باید دائما آب بخورد.

کاپا در مذهب شینتوئیسم از احترام زیادی برخوردار است و به عنوان ایزد و نگهبان آب ستایش می‌شود اما با این حال، گاهی بسیار ترسناک و خشن می‌شود.

کاپا علاقه بسیار زیادی به خیار دارد و به جز آب خیار را هم به عنوان غذا مصرف می‌کند اما گاهی کودکان بدقول و شیطان را گیرانداخته و بعد از خفه کردنشان در آب، اعما و احشائشان را می‌خورد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • متفاوت
    0

    این افسانه ها چرندیات و موهومات نیست اگر میخواهید بدانید مومو چیست به این مطلب توجه کنید. . ازقدیم گفته اندتانباشدچیزکی مردم نگویند چیزها یا انچه درعالم است درادم است..بطورخلاصه فلسفه همه اینها دریک چیزنهفته است اینکه انسانها هرکاری که میکنند برای عشقشان میکنند.اینکه درفلسفه اسلامی میگویند خدا انتقام گیرنده سختی است بدون رابطه با این موضوع نیست.شما ویا هرکسی وقتی پایتان را ازگلیم خود درازتر بکنید مسلما درذهن طرف مقابلتان نوعی سرکوب وبدنبال ان حس انتقام جویی نقش بسته وشکل میگیرد که همین ریشه اگر تخلیه نشود کم کم گسترش یافته وبزرگ میشود و روزی بصورت انتقام سخت اسطوره میشود.و بعدها به اشکال مختلف بصورت داستانهایی به عناوین مختلف دهان به دهان به کنایه نقل میشود.ریشه یابی این اسطوره ها باحالتهای روحی مختلف درتمام دنیا همین موضوعات است.مگر درایران خودمان کم از این موضوعات داریم؟ضحاک مار بدوش ، ال ، لولو،ودر حال حاضر پخش ونشر اکاذب، پخش ونشر روسپی گری ،انتقامهای فریبنده با عناوین مختلف در فضای مجازی،الوده کردن دیگران به انچه که خودشان الوده شده اندو.....اینها همه حالتهای پنهانی افکار و تصمیمات انگیزه ای پنهان پشت نقاب هرکدام ازما میتواند باشد.تنها راه تبرعه شدن ازاین وقایع حالات بشری فقط تمسک جستن به اصول اصلی انسانی ودرنظرگرفتن حق وحقوق دیگران است.راه راست وصراط مستقیم هیچ خطری ندارد.شما فکرمیکنید همین دولتها مومو نیستند؟همین حزبها وگردهم ایی ها مومو نیستند؟همین فرماندهان ارتشها و انتظامی ها مومو نیستند؟شاید هم روزی هرکدام ازما هم یک مومو بشویم اگرنتوانیم راه درست را ازنادرست تشخیص بدهیم.

  • محمد
    0

    نظر نفر اولی عالیست

  • ناشناس
    0

    اگه با این مومو پراکنی بنزین به ۵ تومن نرسوندین

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر کسی هم بخواد نترسه شما خبر فوری وسایتهای دیگر کاملا ترس ودلهره را در مردم دارین ایجاد میکننین به خصوص کودکان!!!الان همه جا به خصوص حرف بچه ها شده مومو!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها