تعداد قربانیان روزانه کرونا در ایران به 600 تن می رسد؟!

مشخص نیست با تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و افزایش بیماران بدحال تا هفته‌های آینده چه اتفاقاتی در انتظار همه ما باشد و پیش‌بینی‌ها خبر از افزایش فوتی‌ها به بیش از 600 نفر می دهند!

تعداد قربانیان روزانه کرونا در ایران به 600 تن می رسد؟!

علیرغم اجباری شدن استفاده از ماسک پس از خروج از منزل، برخی افراد از این قانون سرپیچی می‌کنند و مشخص نیست با تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و افزایش بیماران بدحال تا هفته‌های آینده چه اتفاقاتی در انتظار همه ما باشد و پیش‌بینی‌ها خبر از افزایش فوتی‌ها به بیش از 600 نفر می دهند!

تعداد فوتی‌های کرونایی در یک جهش خیره کننده از نمودار 200 به 300 رسیده است؛ نموداری که به گفته کارشناسان باید دو و نیم برابر در نظر گرفته شود. دیروز هم 322 نفر در لیست فوتی‌های ناشی از کرونا قرار گرفتند تا پیش‌بینی‌ها از افزایش فوتی‌ها به بیش از 600 نفر در روزهای آینده، نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را بیشتر کند. با این‌همه رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی عدد 43 ثابت مانده است و همچنان سفرهای درون شهری با تردد شهروندان و تراکم بیش از حد جمعیت در اتوبوس و مترو ادامه دارد.

با وجود اجباری شدن ماسک از منزل، برخی از این قانون سرپیچی می‌کنند و معلوم نیست با تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و افزایش بیماران بدحال؛ تا هفته‌های آینده چه اتفاقاتی در انتظار همه ما باشد. فعلاً 6 هزار پرستار به علت کرونا به مرخصی استعلاجی رفته‌اند. کارشناسان تأکید می‌کنند که باید شهرهای فرا قرمز حداقل برای دو هفته در تعطیلی کامل بروند و برای قطع زنجیره ویروس، فعالیت‌های غیرضروری به حداقل برسد.


در بخش آی‌سی‌یو تخت خالی نداریم

دکتر صادق نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی با تأکید بر اینکه در طول این 8 ماه تعداد مراجعه‌کنندگان نیازمند بستری در موج اخیر افزایش زیادی یافته است، می‌گوید: افرادی که مراجعه می‌کنند عموماً بد حال‌تر هستند و بیشتر نیازمند بستری اند. ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو ما حدوداً یک هفته است که تکمیل شده و ما به ناچار از ظرفیت سایر بخش‌ها استفاده می‌کنیم. به‌طوری‌که هر هفته یک بخش از بخش‌های بیماران غیرکرونایی به آی‌سی‌یو تبدیل می‌شود. این اقدام بسیار پیچیده است و علاوه بر نیاز به تأمین تأسیسات و زیرساخت‌های متفاوت و پیشرفته‌تر، نیازمند پرسنل تخصصی و فوق تخصصی و تجهیزات پیشرفته نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی به بیماران غیرکرونایی هم اختصاص دارد و نمی‌توان همه بخش‌های بیمارستان را برای بیماران کرونایی خالی کرد، می‌گوید: با ادامه این روند، امکان پذیرش بیماران غیرکرونایی وجود ندارد، متأسفانه طی این دو هفته، تعداد بیماران نیازمند به بستری بیش از تعداد بیمارانی بوده که مرخص شده‌اند و همین موضوع موجب شده تا تعادل به هم بریزد. توجه داشته باشید که ایجاد تخت‌های بیمارستانی برای بیماران جدید کار بسیار سختی است.

ما هم‌اکنون تعدادی از تخت‌های بخش‌های قلب، کلیه، ارتوپدی و 5 بخش جراحی‌های عمومی و سرطان را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌ایم و این یعنی ارائه خدمات به بیماران سرطانی، قلبی و... دچار محدودیت و تأخیر می‌شود و این اتفاق خوبی نیست چراکه ممکن است مرگ این عزیزان را به دنبال داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه بیمارانی که در روزهای اخیر به بیمارستان مراجعه می‌کنند بسیار بدحال‌تر هستند، گفت به همین دلیل تعداد بیشتری نیازمند بستری هستند که به تبع آن تعداد مرگ و میرها نیز نسبت به موج اول و دوم افزایش داشته است. در حال حاضر تعداد بیماران بستری در بیمارستان نسبت به دو موج قبلی حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و به این علت و البته بدحال‌تر بودن بیماران، متأسفانه میزان فوتی‌ها افزایش یافته‌اند.در روزهای آتی اگر تعداد مراجعین نیازمند به بستری همچنان از تعداد بیماران بهبود یافته بیشتر باشد با معضل کمبود تخت برای بیماران و در نتیجه مرگ و میر به مراتب بیشتر روبه‌رو خواهیم بود.

تخت خالی نداریم

دکتر بزرگمهر، مدیر بیمارستان حضرت رسول درباره آمار بالای مرگ‌و‌میرها در دو روز گذشته می‌گوید: پروتکل‌های بهداشتی بسیار دقیق و جامعی از سوی دولت و وزارت بهداشت نوشته شده است و ما نیازی به دستورالعمل‌های بهداشتی نداریم، موضوع مهم در مهار بیماری میزان رعایت مردم است.

باید بررسی کنیم که مردم چقدر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. فکر می‌کنم در این مرحله دچار مشکل هستیم. دستورالعمل ستاد و دولت صادر شده است اما شما وقتی به سطح جامعه می‌روید می‌بینید که برخی از افراد بی‌توجه به این پروتکل‌ها عمل می‌کنند و موضوع فقط ماسک زدن نیست. در این بیماری هر آنچه که مهم است را مردم باید رعایت کنند. مسئولان ستاد مقابله با کرونا باید درباره اجرای پروتکل‌ها هم برنامه‌ریزی کنند. او تأکید می‌کند: با توجه به تعطیلاتی که داریم باید محدودیت را بیشتر کرد. اگر جاده‌ها را می‌بندیم باید تمام خدمات آن شهر را هم تعطیل کنیم. موضوع فقط جاده نیست. افراد باید بدانند وقتی به شهری می‌روند تا چند روز در آن شهر نمی‌توانند خدماتی دریافت کنند. او در پاسخ به اینکه وضعیت بیمارستان حضرت رسول در این روزها چگونه است، می‌گوید: بیمارستان بسیار شلوغ است و متأسفانه به هیچ عنوان تخت خالی نداریم. تختی هم در آی‌سی‌یو و اورژانس خالی نداریم. حتی در برخی از بخش‌های عادی تخت اضافه کردیم و برخی از بیمارانی را که مراجعه می‌کنند به این بخش‌ها می‌بریم. متأسفانه زیرساخت‌های این چنین کارها در بیمارستان نیست و ما با مشکلات بسیاری درگیر درمان بیماران هستیم.

از هر 100 بیمار 25 نفر بستری می‌شوند

دکتر محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا درباره تعداد پذیرش بیماران در این روزها می‌گوید: متأسفانه مریض‌های بدحال بسیار زیاد شده‌اند اگر ما در اوایل این بیماری از هر 100 نفر که مراجعه می‌کردند، 10 نفر بستری می‌شدند اما در این روزها از هر 100 نفر که مراجعه می‌کنند 25 نفر بستری می‌شوند، این برای ما یک معنی بیشتر ندارد که بیماران بدحال بیشتر شده‌اند.

او درباره چرایی افزایش مرگ‌ومیرها هم می‌گوید: در یک ماه گذشته تعطیلات بسیاری بود، مردم به مسافرت رفتند یا پروتکل‌ها را رعایت نکردند. برخی افرادی که از دنیا رفتند یک ماه پیش یا مسافرت رفتند یا در تجمعاتی شرکت داشتند. دو هفته این بیماری در بدن افراد بود تا اینکه عود می‌کند و موجب می‌شود دو هفته در بیمارستان بستری شوند. در کشور ما تست روتین انجام نمی‌شود، مریض تب می‌کند مجبور می‌شود تست دهد. باید حداقل هفته ای یکبار از تمام افرادی که در ادارات و سازمان‌ها کار می‌کنند، تست گرفته شود. وضعیت به گونه‌ای شده که هرکس کوچکترین علامتی داشت باید به پزشک مراجعه کند. ما در مهار بیماری یک قدم عقب هستیم. خیلی از مردم خوددرمانی می‌کنند این غلط است. برخی از مردم آنقدر خود درمانی را ادامه می‌دهند تا حالشان بد می‌شود و ما مواردی داشتیم که بیمار به اورژانس نرسیده، فوت می‌کند. از مردم خواهش می‌کنم تا کوچکترین علامتی را دیدند به بیمارستان یا به پزشک مراجعه کنند.

زودتر اعمال محدودیت سفرها را اعلام کنید

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه از چند ماه پیش افزایش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را پیش‌بینی کرده بودیم، می‌گوید: دو هفته بعد از پایان هر تعطیلی شاهد افزایش مبتلایان به ویروس کرونا هستیم، این در حالی است که 4 تا 6 هفته بعد از تعطیلی‌ها آمار مرگ و میر با جهش روبه‌رو می‌شود، همان طور که بعد از تعطیلات شهریور ماه شاهد افزایش شدید آمار مبتلایان و مرگ و میر بودیم، چنانچه این سبک از سفرهای غیرضروری در تعطیلات هفته آینده هم ادامه داشته باشد، باید در انتظار بحران بسیار شدیدتری باشیم. مردانی با اشاره به گفته‌های معاونت تحقیقات وزارت بهداشت مبنی بر اینکه آمار مرگ و میر روزانه باید ضربدر 2 و نیم شود تا به آمار واقعی برسیم، بیان می‌کند: رقم آمار فوتی بسیار بیشتر است چرا که خیلی از افراد اصلاً به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و در خانه فوت می‌کنند.

منبع: ایران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    خدایارحم کن به بندگانت دلت بحال بچهای یتیمشان بسوزد تاکی این آتش مردم رادامنگیرمیکندومیسوزاندیازهرا

    نظرات شما -
    • عباسی
      0

      آخه من نمی دونم یا زهرا چیه الان این وسط ؟ فکر کردی با این چیزها کرونا میره ؟

  • ح آ
    0

    احمقا ایران نصفش نظامین میتونستن همون اول خونه هایی که ازش کرونا در اومده نگهبان بزارن یک ماه قرنطینه کنن مواد ضرور بهشون برسونن این همه پول مردمو وجونشونو به باد ندن

  • کاربر ناشناس
    0

    اولین راه حل بستن ورودی و خروجی تهران است فقط روی کامیونها و کارهای ضرورتی ، شمال مسافرت تعطیل فقط اقلام ضروری.تهران فاجعه شده تمام خانواده ها داغدار شدن و یا بیکار کرونایی دارنند که معلوم نیست چه میشود. چه کسی باید تاید کند که راهها بسته شود اگر خواب است بیداری کنید فقط کارهای ضروری .تهران قرنطینه ‌. و از شهرهای آلوده وارد تهران نشوند حتی شهرهای عادی .برای کارهای غیر ضروری و مهمانی.وارد نشوند آلوده میشونند.

  • بینام
    0

    دولت سریع گورهای دسته جمعی بکنه، تنها جایی ک آباد کرد قبرستان بود، ملت فدای دولت ی قانون هم بزاره کلیه مایملک افراد کرونایی ب نفع دولت خادم ضبط بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها