مانعی سر راه صادرات سیب‌زمینی اردبیل وجود ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر مشکلی در صادرات سیب‌زمینی وجود ندارد و با پیشنهادات استانی در کل کشور موانع در این زمینه رفع شده است.

مانعی سر راه صادرات سیب‌زمینی اردبیل وجود ندارد

حسین پیرمؤذن اظهار کرد: هیچ مانعی در صادرات سیب‌زمینی وجود ندارد و با تعرفه ۱۰۰۰ تومان صادرات به کشورهای مختلف در حال انجام است هر چند که برخی از کشورها به دلیل فصل برداشت سیب‌زمینی تعرفه واردات را تا سه برابر افزایش دادند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از گمرک بیله‌سوار روزانه ۲۰ تا ۲۵ کانتینر صادرات سیب‌زمینی در حال انجام است و به غیر از کشور عراق به سایر کشورها از جمله افغانستان، ‌پاکستان، ترکیه، آذربایجان و آسیای میانه صادرات سیب‌زمینی در حال انجام است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه علاوه بر تأمین نیاز داخلی و واحدهای فرآوری صادرات سیب‌زمینی از استان اردبیل با قیمت مناسب انجام می‌شود، گفت: کشاورزان دو هزار تا دو هزار و ۲۰۰ تومان سیب‌زمینی خود را به فروش می‌رسانند و هیچ مشکلی در تأمین نیاز داخلی و صادرات وجود ندارد.

پیرمؤذن به موضوع پیمان‌سپاری ارزی و تعلیق کارت‌های بازرگانی تجار اشاره کرد و افزود: در نشست اخیری که استاندار اردبیل با وزیر صمت داشتند، موانع و مشکلات رفع شده و صادرکنندگان ما برای صادرات به کشورهای مختلف هیچ مشکلی ندارند و حتی به راحتی می‌توانند تجارت خود را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در گذشته صادرات به کشورهای همسایه حتی با ریال و بدون پیمان‌سپاری انجام می‌شد اما در دو سال گذشته با طرح موضوع پیمان‌سپاری ۸۵ درصد صادرکنندگان ما سعی کردند تا به تعهدات خود عمل کرده و ارز حاصل از صادرات را به استان باز گردانند.

پیرمؤذن اضافه کرد: استان اردبیل در بحث خرید و فروش و داد و ستد کارت‌های بازرگانی با مشکلی جدی به ویژه سوءاستفاده‌های و تخلفات احتمالی روبه‌رو نبوده و شرایط مساعدی را در این حوزه داشته و بازرگانان ما سعی کردند تا در بهترین شرایط به امر تجارت بپردازند.

وی به دستور جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در مورد مشکلات مالیاتی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: ما نیز شرایط کشور و نیاز مبرم دولت را در تحقق برنامه‌های مالیاتی به خوبی درک می‌کنیم و بر این امر واقف هستیم که تنها منبع درآمد دولت بحث مالیاتی است.

پیرمؤذن اظهار کرد: تنها انتظار ما این است که در بحث مالیات و در حمایت از بخش خصوصی اجرای عدالت و قوانین به صورت سراسری مورد توجه قرار گرفته و در استان اردبیل شرایط عادلانه در اجرای مصوبات قانونی بحث مالیات مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: ما تنها استانی هستیم که در بحث تراکنش‌های بانکی آن هم زیر پنج میلیارد تومان تا سال ۹۵ تخلف عمده‌ای نداشتیم و تجار ما توانسته‌اند در ادای وظیفه خود در این حوزه به درستی عمل کنند.

وی به مباحث مطرح شده در روزهای اخیر و عقد تفاهمنامه ملی اشاره کرد و ادامه داد: قرار است از سال آینده به ازای منبع درآمد مالیاتی استان اعتبارات اختصاص پیدا کند که این شرایط برای استان‌های کمتر توسعه یافته نظیر اردبیل می‌تواند شرایط عقب‌ماندگی صنعتی، تولیدی و اقتصادی را بیش از گذشته تحمیل کند.

‌دبیر شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: در بحث مالیات استان اردبیل در مقایسه با استان‌های صنعتی درآمد پایین‌تری دارد و این درآمد پایین نمی‌تواند منبع خوبی برای تأمین نیاز دستگاه‌های اجرایی در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های متعدد باشد که ما انتظار داریم نسبت به لغو این مصوبه و توزیع منابع استان‌ها براساس شاخص‌های فقر و توسعه‌ نیافتگی نگریسته شده و توجه شود.

در این جلسه نمایندگان شورای حل اختلاف مالیاتی استان مشکلات، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را مطرح کرده و از مدیرکل امور مالیاتی استان خواستند که نسبت به حل این دغدغه‌ها و مشکلات اقدام کنند.

منبع: خبرآنلاین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها