افزایش کرونا سوغات مسافران به گیلان/ محدودیت‌ها تأثیری نداشت

آمار شناسایی و ابتلا به کرونا در گیلان در ماه های اخیر روند افزایش یافته و زنگ های هشدار را برای این استان به صدا درآورده است؛ موضوعی که متاسفانه از سوی مسافران نادیده گرفته می شود.

افزایش کرونا سوغات مسافران به گیلان/ محدودیت‌ها تأثیری نداشت

بیش از هشت ماه از شیوع ویروس می‌گذرد و با وجودی اینکه بارها و بارها متخصصان حوزه بهداشت و درمان تأکید کرده‌اند که تنها را مقابله و جلوگیری از شیوع و انتقال این مهمان ناخوانده رعایت دستور العمل های بهداشتی، فاصله اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و مکان‌های شلوغ و به خصوص عدم مسافرت است اما متأسفانه این روزها شاهد هستیم که بیش از همیشه مردم نسبت به توصیه‌ها بی توجه هستند.

آمارهای اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت نشان دهنده روند افزایش ابتلاء و مرگ ناشی از ویروس در چند ماهه اخیر است و حتی در هفته گذشته با فوت بیش از ۲ هزار هموطن رکورد فوتی‌های ناشی از از ابتدای شیوع این پاندومی در کشور نیز شکسته شد اما هیچکدام از این آمارها مانعی برای نرفتن به سفر از سوی برخی هموطنان و یا استفاده از ماسک در اماکن عمومی و یا عدم برگزاری مراسم عزا و عروسی نشده است موضوعی که در ابتدای شیوع این ویروس سبب کنترل خوب و حتی کاهش تعداد فوتی‌ها و رسیدن آن به دو رقمی و امید برای تک رقمی کردن فوتی‌های ناشی از بود.

و اما وضعیت استان گیلان که همان ابتدا بعد از قم درگیرترین استان با ویروس بود این روزها بیش از همیشه خراب است حتی در روزهای گذشته رکورد تعداد شناسایی و بستری مبتلایان به این ویروس با شناسایی ۱۰۴ بیمار طی ماه‌های اخیر شکسته شد و افزایش این روند در هفته‌ها اخیر سبب نگرانی مسئولان حوزه بهداشت و درمان گیلان شده است.

افزایش کرونا سوغات مسافران به گیلان/ محدودیت‌ها تأثیری نداشت

رکورد شکنی شناسایی بیماران کرونایی در گیلان

این روزها بارها رئیس و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این زمینه هشدار و از کاهش بیش از ۴۰ درصدی مشارکت شهروندان در اجرای دستور العمل های بهداشتی و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی، اصناف، محل‌های تفریحی و برگزاری مراسم عزا و عروسی خبر داده و گلایه کرده‌اند. اما امروز گیلانی که با مشارکت شهروندانش و عدم ترددهای غیرضروری در اماکن عمومی و بستن راه‌های ورودی به استان تا حد زیادی را کنترل کرده بود و بسیاری از مراکز درمانی که محلی برای بستری بیماران کرونایی بود را به دلیل کاهش ابتلاء به شرایط عادی بازگردانده بود شرایط خوب و نیست و زنگ‌های خطر شیوع موج سوم به صدا درآمده است.

مسافرت‌های غیرضروری هموطنان به گیلان و شلوغی تفرجگاه‌ها، پاساژها و مراکز خرید یکی از مهم‌ترین عوامل سیر صعودی ابتلاء به در گیلان بیان شده و مسئولان حوزه بهداشت و درمان، کادر درمان و پرستاران بارها از هموطنان خواهش کرده‌اند که به گیلان سفر نکنند تا نه برای خود و نه برای شهروندان گیلانی ایجاد خطر کنند موضوعی که متأسفانه تا به امروز به آن توجهی نشده و گشتی کوتاه در خیابان‌های گیلان نشان می‌دهد که بسیاری از هموطنان نه به فکر سلامت خود هستند و نه به فکر سلامت گیلانیان.

یکی از موارد مهمی که این روزها نگرانی‌ها را در میان مسئولان بهداشت و درمان گیلان و شهروندانش افزایش داده است، سیر صعودی ابتلای سالمندان، جوانان و نوجوانان و به ویژه کودکان به است به گونه‌ای که به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تعدادی از کودکان و جوانان وضعیت وخیمی داشته و در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند و حتی تعدادی از آنها طی روزهای گذشته متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش کرونا سوغات مسافران به گیلان/ محدودیت‌ها تأثیری نداشت

محدودیت‌هایی که اثربخشی لازم را نداشته است

یکی از شهروندان رشتی در این باره در گفتگو با با گلایه عادی شدن و کاهش حساسیت‌ها نسبت به در میان بسیاری از شهروندان به ویژه مسافران، اظهار کرد: متأسفانه دیگر همانند روزهای ابتدایی کسی ترسی از کرونا ندارد به همین دلیل امروز شاهد افزایش آمارها ابتلاء و فوتی‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه ما هم نسبت به سلامت خود و هم دیگران مسئول هستیم، گفت: بسیاری از مردم دیگر از ماسک استفاده نمی‌کنند و اگر هم اعتراضی انجام شود با لحنی پاسخ می‌دهند.

این شهروند رشتی که دل پر خونی از حضور مسافران در استان گیلان دارد، افزود: محدودیت‌های اعمال شده در روزهای گذشته برای عدم ورود مسافر به استان گیلان اصلاً کارایی نداشته و مسافران که اکثریت آنها از استان تهران هستند به راحتی وارد گیلان شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسافران حاضر در استان گیلان به هیچ عنوان دستور العمل های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: متأسفانه بهانه اکثر این افراد این است که در اینجا ویلا داشته و در آن حضور دارند و اصلاً در شهر تردد نمی‌کنند. موضوعی که تنها با یک گشت و گذار ساده در شهر و مکان‌های تفریحی و تفرجگاهی می‌توان به خلاف آن پی برد.

مدیرکل راهداری گیلان در گفتگو با با اشاره به آمار تردد وسایل نقلیه در تعطیلات هفته گذشته محورهای استان، اظهار کرد: در این مدت ۱۹۸ هزار و ۲۰۷ خودرو وارد استان و بیش از ۱۸۶ هزار خودرو نیز از محورهای گیلان خارج شده‌اند.

فریبرز مرادی با مقایسه روزهای قبل از تعطیلات با این مدت، گفت: از نظر ورود خودرو با افزایش ۲۴ درصدی و از نظر خروج نیز ۱۳ درصد افزایش شاهد بوده‌ایم.

افزایش کرونا سوغات مسافران به گیلان/ محدودیت‌ها تأثیری نداشت

اجرای طرح ضربتی ماسک

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفتگو با با اشاره به افزایش روند ابتلاء به ویروس کرونا در استان طی ۲ ماه گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان گیلان بستری هستند.

آبتین حیدرزاده با بیان اینکه طی شبانه روز گذشته بیش از ۱۰۰ بیمار کرونایی دیگر شناسایی و بستری شده‌اند، گفت: از مجموع بیماران بستری در مراکز درمانی گیلان ۹۰ بیمار با حال وخیم در بخش آی سی یو بستری هستند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش ابتلاء سالمندان و کودکان و جوانان به کرونا در استان گیلان هستیم، افزود: عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی، رعایت نکردن فاصله اجتماعی، برگزاری مراسم عزا و عروسی، عدم استفاده از ماسک و افزایش مسافرت‌های غیر ضرور از مهم‌ترین عوامل افزایش کرونا در استان گیلان است.

حیدرزاده در ادامه با اشاره به اجرای طرح ضربتی ماسک در استان گیلان، گفت: طرح ضربتی ماسک با هدف نظارت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اصناف در گیلان از اول آبان آغاز شده و با جدیت بیشتر و سخت گیرانه تر ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در این طرح کارشناسان و بازرسان بهداشتی با بازدید از اصناف، صاحبان واحدهای صنفی متخلف را شناسایی و به آنها تذکر می‌دهند، افزود: این طرح در همه شهرها اجرا خواهد شد گفت: هیچ تخلفی از سوی اصناف از چشم بازرسان بهداشتی دور نخواهد ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به حضور مسافر در استان، گفت: ما بارها از هموطنان خواهش کرده و با التماس خواسته‌ایم با توجه به خستگی کادر درمان و پرستاران و فرسایشی شدن کار در مراکز درمانی به این استان سفر نکنند تا چرخه انتقال کرونا قطع و شرایط برای گیلان سخت‌تر نشود که متأسفانه تاکنون برخی هموطنان به این درخواست ما پاسخ مثبت نداده‌اند.

منبع: مهر

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    هر کسی با مترو رفته کرج کرونایی شده.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها