کمبود فضای سردخانه‌ای برای محصولات باغی در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به کمبود فضای سردخانه‌ای محصولات باغی در این استان، گفت: در سال زراعی جدید، کشت ۲۴۱ هزار هکتار گندم را خواهیم داشت.

کمبود فضای سردخانه‌ای برای محصولات باغی در لرستان

اسفندیار حسنی مقدم در سخنانی با اشاره به اینکه لرستان تقریباً ۷۸۰ هزار هکتار زمین زراعی دارد که ۴.۷ درصد مساحت اراضی زراعی کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: از این سطح طی سال زراعی گذشته محصولات زراعی، باغی و دامی متعددی که ارزش اقتصادی این محصولات بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان محسوب می‌شود، برداشت شده است.

کشت ۲۴۱ هزار هکتار گندم در سال زراعی جدید

وی با بیان اینکه لرستان سومین تولید کننده جو در کشور، دومین تولید کننده نخود و لوبیا و اولین تولیدکننده انجیر سیاه است، تصریح کرد: سه درصد تولید مرغ کشور در لرستان است و جزو ۱۰ استان برتر تولید کننده عسل و سومین تولیدکننده گردو در کشور هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه برای سال زراعی جدید در حوزه محصولات استراتژیک به ویژه گندم، جو و کلزا متعهد شده‌ایم حدود ۲۴۱ هزار هکتار کشت گندم داشته باشیم که شامل ۴۷ هزار هکتار گندم آبی و ۱۹۴ هزار هکتار گندم دیم می‌شود، افزود: برای تأمین بذر این سطح، ۴۰ تا ۴۵ هزار تن بذر نیاز داریم که حدود ۳۰ درصد بذر گندم دیم را به شکل اصلاح شده و ۶۰ درصد بذر گندم آبی را به شکل اصلاح شده باید در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن انواع بذور گندم را برای سال زراعی جدید تهیه کرده‌ایم، اظهار داشت: حدود ۲۴ رقم گندم دیم و آبی در لرستان مورد کشت قرار می‌گیرد که بیشتر آنها جزو ارقام اصلاح شده جدید هستند و کیفیت خوبی دارند.

وی یادآور شد: بقیه نیاز بذری باید به شکل خود مصرفی توسط کشاورزان تهیه شود که از قدیم الایام هم به این شکل بوده است و بعضاً کشاورزان اگر گندم مرغوب و رقم خوبی دارند برای خود بذر نگه داری می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: برای سال زراعی آینده، میزان بذر گندم تهیه شده برای کشاورزان استان را به ۲۵ تا ۲۶ هزار تن می‌رسانیم که اگر کمبودی وجود دارد جبران شود.

افزایش قیمت ۴ تا ۵ برابری کودهای فسفاته و پتاسه

حسنی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۸۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزان کود اوره یا کود سفید است، گفت: این کود افزایش قیمتی نداشته و به وفور در استان وجود دارد و کشاورزان می‌توانند مراجعه کرده و بر اساس سهمیه خود را دریافت کنند.

وی، بیان داشت: بر اساس سرانه برای زمین‌های آبی دو کیسه و زمین‌های دیم یک کیسه در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه کودهای فسفاته و پتاسه که ۲۰ درصد کود مورد نیاز کشاورزان است، افزایش قیمت ۴ تا ۵ برابری داشته‌اند، افزود: همچنین هزینه‌های تولید گندم حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.

حسنی مقدم، تصریح کرد: اگر با افزایش قیمت خرید گندم، هزینه‌های کود جبران می‌شود.

وی، گفت: سایر هزینه‌ها هم افزایش یافته است اما همچنان کشت گندم جزو کشت‌هایی است از نظر اقتصادی به سود است.

کمبود فضای سردخانه‌ای به ویژه برای محصولات باغی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان ما در حوزه صنایع تبدیلی، تکمیلی و بازاریابی آن طور که باید کار نشده است، ادامه داد: کمبود فضای سردخانه‌ای به ویژه برای محصولات باغی داریم.

حسنی مقدم با تاکید بر اینکه صنایع فراوری و بسته بندی در استان هنوز جا نیفتاده است، افزود: این امر به ویژه برای حبوبات دیم، آبی، نخود و لوبیا مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به کسانی که قصد سرمایه گذاری در این رابطه را دارند مجوز می‌دهیم، تصریح کرد: همچنین این افراد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، گفت: همچنین این سازمان در برند سازی محصولات همکاری لازم را خواهد داشت چرا که صنعت پر سودی برای استان است.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها