مشکلات دو روستایی مراش و ایالو همچنان پابرجا است

دبیر قرارگاه شهید احمدی‌روشن ماه‌نشان با اشاره به پا برجا ماندن برخی مشکلات حاصل از احداث سد مراش و ایالو در این شهرستان، گفت: آیا پنج سال زمان کافی برای حل مشکلات اهالی دو روستای مراش و ایالو نیست؟

مشکلات دو روستایی مراش و ایالو همچنان پابرجا است

یکی از راه‌های موثر در تامین آب مورد نیاز احداث سد است، به‌ویژه در مناطق مختلفی که با بحران بی‌آبی مواجه هستند، چراکه احداث سد از جمله راهکارهای مناسب برای تامین و توسعه منابع آبی است، در این میان مهم‌ترین مرحله برای احداث سد، شناسایی مکان‌های احداث سدهای زیرزمینی در مناطقی است که با کم‌آبی یا بی‌آبی مواجه هستند.

استان زنجان هم از این قضیه مستثنا نیست، چراکه به دلیل شرایط آب و هوای کوهستانی و بارندگی‌های که سالانه اتفاق می‌افتد و نیز به دلیل سیل‌خیز بودن، سدهای مهمی احداث شده است که از جمله‌ این سدها می‌توان سد تالوار، مشمپا و سد گلابر را برشمرد.

اما در بین سدهای زیرزمینی موجود در استان، سد مراش که از جمله پروژه‌های مهم طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان است که در ۱۲۵ کیلومتری جنوب غرب زنجان واقع شده که شروع احداث آن در سال ۸۸ و پایانش سال ۹۹ بود که همزمان با احداث این سد، سد تنظیمی ایالو هم احداث شد اما در اطراف این دو سد، اراضی کشاورزی اهالی مناطق مراش و ایالو زیر آب رفت و اعتراض کشاورزان این منطقه را به صدا درآورد.

این در حالی است که به گفته دبیر قرارگاه احمدی روشن شهرستان ماه‌نشان، بخشی از مشکلات سد ایالو همچنان پابرجا است.

مهدی برجی با بیان اینکه برخی مشکلات در رابطه با احداث سد مراش همچنان پا برجا است، اظهار کرد: متاسفانه پروژه سد ایالو در این شهرستان مدت‌ها است که صدای مردم روستای ایالو را درآورده است، سدی که قرار بود کام کشاورزان را شیرین کند و کار کشاورزی را بیش از پیش رونق بخشد، از طرفی هم کشاورزان در قبال زمین‌های از دست رفته‌ خود هیچ‌گونه وجهی دریافت نکرده‌اند و نیز نارضایتی‌های مردم این منطقه به مشکلات افزوده شد.

وی با بیان اینکه منابع‌طبیعی شهرستان ادعای ملی بودن اراضی اطراف دو سد را اعلام می‌کرد، تصریح کرد: با پیگیری‌های که از طرف این قرارگاه انجام شد، وضعیت زمین‌های که طرح مخزن سد قرار گرفته بود مشخص شد. طبق بررسی کارگروه رفع تداخلات اراضی، این زمین‌ها جزو اراضی ملی به حساب نمی‌آید، این در حالی است که مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان تا به امروز به بهانه اینکه این اراضی جزو اراضی منابع‌طبیعی به حساب می‌آید، خسارت‌های وارده به کشاوزان این منطقه را پرداخت نکردند، در حالی که آب منطقه‌ای استان موظف است، اراضی که خسارت دیده را با قیمت روز پرداخت کند.

برجی با اشاره به اینکه مسئولان مربوطه به مردم روستا قول دادن که مشکلات‌شان در عرض یک یا دو ماه حل شود ولی با گذشت ده ماه هیچ اقدام موثری از سوی مسئولان صورت نگرفته است، افزود: ساکنان این منطقه امیدوارند با بهره‌برداری به هنگام این پروژه و در صورت توجه جدی مسئولان برای تامین منابع مورد نیاز، مشکلات‌شان به مراتب کاهش یابد و همچنان منتظر چشم‌اندازی روبه رشد هستند.

وی با اشاره به اینکه به گفته فرماندار ماه‌نشان مبنی بر اینکه اگر وضعیت زمین‌ها مشخص شود آب منطقه‌ای باید حقوق کشاورزان را پرداخت کند، اظهار کرد: هنوز هیچ خبری از پرداخت حقوق کشاورزان نیست، آیا پنج سال زمان کافی برای حل مشکلات اهالی دوروستایی مراش و ایالو نیست؟

پروژه سد مراش از جمله طرح‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان است که هدف از اجرای آن، تامین آب شرب شهرستان ماه‌نشان، دندی و ۱۲۲ روستای منطقه، تامین آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه، بهبود شرایط زیست محیطی منطقه، اشتغال‌زایی و از همه مهمتر کنترل سیلاب‌های رودخانه‌ای اعلام شده است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها