پایان احتمالی سلطه اپل و گوگل بر ترافیک اینترنت

«طبق گفته وزارت دادگستری، تقریباً نیمی از ترافیک جست‌وجوی گوگل اکنون از طریق دستگاه‌های اپل تامین می‌شود و احتمال از دست دادن معامله با اپل به‌عنوان سناریوی «وضعیت قرمز» در داخل شرکت توصیف شده است.»

پایان احتمالی سلطه اپل و گوگل بر ترافیک اینترنت

هنگامی که در سال2017از «تیم کوک» و «سوندار پیچای»، از مدیران اجرایی شرکت‌های اپل و گوگل، در حال صرف شام در کنار یکدیگر در یک رستوران مجلل ویتنامی عکس گرفته شد، این تصویر، اخبار و شایعات دیوانه‌کننده‌ای در مورد روابط 2 شرکت قدرتمند به‌دنبال داشت. نیویورک تایمز در گزارشی می‌گوید: این روابط نزدیک که باعث شده بود این دو شرکت عملا کنترل ترافیک اینترنت جهان را بر عهده داشته باشند، اکنون در معرض خطر قرار گرفته است.

چندی پیش، وزارت دادگستری آمریکا، شکایتی مهم علیه گوگل که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین پرونده ضد ‌انحصاری دولت ایالات متحده طی 2 دهه گذشته یاد می‌شود، تشکیل داد. بررسی دقیق این پیمان که برای نخستین بار، 15سال پیش منعقد شد و به ندرت توسط هر یک از شرکت‌ها مورد بحث قرار گرفت، رابطه ویژه بین 2 شرکت ارزشمند «سیلیکون‌ولی» را نشان می‌دهد. اپل و آلفابت، شرکت مادر گوگل با ارزشی بالغ بر 3تریلیون دلار، در بسیاری از حوزه‌ها مانند تلفن‌های هوشمند، نقشه‌های دیجیتال و لپ‌تاپ‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما آنها به‌خوبی می‌دانند که چگونه متناسب با علاقه‌شان با یکدیگر مدارا کنند. طبق گفته وزارت دادگستری، تقریباً نیمی از ترافیک جست‌وجوی گوگل اکنون از طریق دستگاه‌های اپل تامین می‌شود و احتمال از دست دادن معامله با اپل به‌عنوان سناریوی «وضعیت قرمز» در داخل شرکت توصیف شده است.

هنگامی که کاربران آیفون در گوگل جست‌وجو می‌کنند، تبلیغات جست‌وجوی کسب و کار گوگل را مشاهده می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند به سایر محصولات گوگل مانند یوتیوب نیز راه پیدا کنند. یک مدیر سابق گوگل که خواست نامش فاش نشود، گفت که احتمال از دست دادن بازدید اپل برای شرکت «وحشتناک» خواهد بود. وزارت دادگستری که خواستار صدور دستور قضایی برای جلوگیری از معاملات این‌چنینی گوگل است، استدلال می‌کند که توافقنامه با اپل به‌طور ناعادلانه کمک کرده است، گوگل که 92درصد از جست‌وجوهای اینترنتی جهان را در اختیار دارد، به مرکز زندگی آنلاین مصرف‌کنندگان تبدیل شود. مشاغل آنلاین مانند Yelp و Expedia و همچنین شرکت‌های مختلف از فروشگاه‌های نودل گرفته تا سازمان‌های خبری، غالبا از این موضوع شکایت دارند که سلطه جست‌وجوی گوگل، این امکان را برای شارژ هزینه تبلیغات در هنگام جست‌وجوی نام افراد و همچنین سوق دادن مصرف‌کنندگان به سمت محصولات فراهم می‌کند.

مایکروسافت که 2دهه پیش، نبرد ضد‌ انحصاری خود را داشت، به رگولاتورهای انگلیس گفته بود که اگر گزینه پیش‌فرض، آیفون و آی‌پد باشد، برای هر جست‌وجو در موتور جست‌وجوی بینگ، درآمد تبلیغاتی بیشتری کسب می‌کند. هم‌اکنون اپل سالانه بین 8تا 12میلیارد دلار بابت قرار دادن موتور جست‌وجوی گوگل روی محصولاتش از این شرکت دریافت می‌کند. این به‌احتمال زیاد، بزرگ‌ترین میزان پرداختی است که گوگل به کسی داشته است. این رقم، 14تا 21درصد از سود سالانه اپل را تشکیل می‌دهد! بنابراین، کار سختی است که اپل در مقابل چنین درآمدی خود را مشتاق نشان ندهد. جدایی اجباری می‌تواند به‌معنای از دست دادن پول آسان برای اپل باشد، اما این تهدید قابل توجهی برای گوگل است که هیچ راه آشکاری برای جایگزینی ترافیک از دست رفته ندارد. همچنین می‌تواند اپل را به سمت دستیابی یا ایجاد موتور جست‌وجوی خود سوق دهد.

به گفته یکی از مدیران سابق گوگل، مردم بر این باورند که اپل یکی از معدود شرکتهای در جهان است که می‌تواند، جایگزین قدرتمندی را ارائه دهد. گوگل همچنین نگران است که بدون این توافق، اپل دسترسی کاربران آیفون را به موتور جست‌وجوی گوگل دشوارتر کند.

منبع: روزنامه همشهری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها