مجمع روحانیون به دنبال فعال کردن بدنه رأی جریان اصلاحات

دستور انتخاباتی پدران اصلاحات/ خاتمی و موسوی خوئینی‌ها صحنه‌گردان شدند

پدران و پیران اصلاح طلب از پس پرده بیرون آمده و گویا قرار است عنان تحرکات انتخاباتی چپ گرایان تا انتخابات ۱۴۰۰ را بدست بگیرند.

دستور انتخاباتی پدران اصلاحات/ خاتمی و موسوی خوئینی‌ها صحنه‌گردان شدند

در فاصله هفت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ناگهان خبری منتشر شد که مجمع روحانیون مبارز دیروز به ریاست سیدمحمد خاتمی با موضوع جلسه انتخاباتی خود را برگزار کرد.

اهمیت این خبر آنجاست که این روزها اغلب نداهای انتخاباتی از اردوگاه اصولگرایان بلند می شود و تا کنون اصلاح طلبان در وضعیتی نیمه خاموش و نیمه ساکت به سر برده اند و معدود صداهایی که تلاش می‌کند بدنه اجتماعی اصلاحات را پای صندوق های رای بکشاند از سوی برخی احزاب یا بهتر بگوییم چهره های سیاسی بوده است.

نگاه خنثی به انتخابات ۱۴۰۰

برخلاف هشت سال پیش که بخش عظیمی از جامعه دغدغه انتخابات ریاست جمهوری آینده خود را داشتند اکنون اگر واکنشی به حضور اصلاح‌طلبان در میدان انتخابات باشد اگر منفی نباشد دست کم خنثی است. زمانی که روزشمار خداحافظی محمود احمدی‌نژاد از دولت دومش آغاز شده بود، برای جامعه این سوال به وجود آمده بود که بالاخره کدام یک از روسای دولت‌های قبل از احمدی‌نژاد یا چهره‌های شاخص منسوب به آنها پا در میدان انتخابات می‌گذارند. این مساله بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۹۲ شکل دیگری به خود گرفت؛ بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان که در خرداد ۹۲ به حسن روحانی رای داده بودند تا چهره‌های حاکم بر تفکر سیاسی دولت احمدی نژاد بر سر کار نیاید قصد کرده بود مجلس را هم تغییر دهد. تهرانی‌ها با رای به ۳۰ نفر لیست امید که همگی‌ هم اصلاح‌طلب نبودند دلواپسان را از مجلس بیرون راندند و بالاخره توانستند، بر صندلی‌های سبز ساختمان هرمی شکل بهارستان بنشینند. این بدنه اجتماعی در سال ۹۶ عزم داشت حسن روحانی که به زعم خود در دولت اولش توانسته بود تورم را یک رقمی کند، ثبات اقتصادی به بار بیاورد و تحریم‌های هسته ای را از سر کشور دور کند بر سر کار نگه دارد.

وقتی ناامیدی بر امید چیره شد

اما درست در سال ۹۶ ،کسانی که در صف‌های طولانی رای منتظر ایستاده بودند تا راه اصلاح‌ پیشه کنند اعلام پشیمانی کردند و یا در اعتراض‌های خیابانی شعار «تمومه ماجرا» را سر دادند. کار به جایی رسید که اصلاح‌طلبان مجلس دهم از پیروزی مجدد خود در تهران ناامید شدند. آنها یا دوباره کاندیدا نشدند یا ترجیح دادند در حوزه‌های کوچک‌تر رای‌گیری اعلام نامزدی کنند. شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز که در سالهای بعد از ۹۲ با هدف پیمودن گام‌های مختلف برای فتح سنگر به سنگر تشکیل شده بود از حرکت ایستاد.

سکوت درباره انتخابات در اردوگاه اصلاح‌طلبان از حول و حوش انتخابات مجلس یازدهم شروع شد و تا امروز ادامه پیدا کرده است. در این میان تنها برخی از احزاب مثل کارگزاران اعلام کرده اند که قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد. این در حالی است که لیست تهیه شده برای پیروزی معدود اصلاح‌طلبان باقی مانده در میدان انتخابات ۹۸ با بی‌استقبالی رو به رو شد.

دستور انتخاباتی پدران اصلاحات/ خاتمی و موسوی خوئینی‌ها صحنه‌گردان شدند

مرد پشت پرده سکوت خود را شکست

در این میان نامه محمد موسوی خوئینی‌ها منتشر شد. او که مرد پشت پرده جریان اصلاح‌طلب شناخته می‌شود در نامه ای سرگشاده خطاب به اصلاح‌طلبان ایده مشارکت نکردن در انتخابات را نقد کرد و به اصلاح‌طلبان توصیه کرد که با وجود تمام موانعی که بر سر راه آنها وجود دارد صندوق‌های رای را کنار نگذارند. بیان این سخنان در فضای سکوت آن هم از زبان کسی که سالها سکوت و پرده‌نشینی را به حضور فعالانه در سیاست ترجیح داده بود، باعث شد برخی موسوی خوئینی‌ها را چهره تاثیرگذار ماه‌های آینده ارزیابی‌ کنند. حتی این تصور به وجود آمد که مجمع روحانیون مبارز مجددا به جایگاه هدایت جریان اصلاح‌طلب بازمی‌گردد. بعد از غلبه کردن سکوتی تقریبا یک ماهه بر اردوگاه اصلاح‌طلبان بالاخره خبری مبنی بر جلسه انتخاباتی تشکل موسوی خوئینی‌ها به ریاست سیدمحمد خاتمی برگزار شد. این جلسه ۵ آبان به صورت مجازی برگزار شد، حضار به حراست از اصل انتخابات تاکید کردند و همچنین کمیته‌ای مامور بررسی شرایط انتخابات شد. این نخستین بار بود که بعداز به سکوت رفتن اصلاح‌طلبان خبری مبنی بر فعال شدن خاتمی برای انتخابات ۱۴۰۰ به گوش می‌رسید.

مجمع روحانیون میدان داری می کند؟

محمدعلی ابطحی عضو جامعه روحانیون مبارز درباره جلسه اخیر تشکل خود به جماران توضیح داده: « مجمع مدت ها است که جلسات نوبه ای دو هفته ای مربوط به بحث انتخابات را از طریق اسکایپ و فضای مجازی دنبال می کند. اما بعد از بیانیه آیت الله موسوی خوئینی ها این موضوع جدی تر دنبال شد و نظرات مختلف بر اساس محورهای این بیانیه مطرح شد.»

ابطحی در توضیحات خود به فضای حاکم بر بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان نیز اشاره می کند و می گوید که مجمع روحانیون با علم به فضای موجود فعال شده است. به بیان او « در جلسه هم بحث شد که آنچه به چشم می آید روندی نیست که اتفاق جدیدی بیفتد و احتمالا انتخابات ریاست جمهوری بر اساس همان حداقل آراء و حداقل کاندیداهای مطلوب پیش می رود. ولی از باب اینکه ما حتما مسیر واقعی رسیدن به رأی مردم را طی کنیم، بحث این مطرح بود که شاید ضرورت نداشته باشد گذشته را قضاوت کنیم و نیاز دارد که به آینده هم نگاه کنیم، گرچه از نظر تحلیلی باور ما این است که اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.»

او ادامه می‌دهد: «به همین دلیل مجموعه ای تشکیل شده که بررسی کنیم چه با طرح هایی می توانیم در انتخابات ورود کنیم و ببینیم که آیا طرح هایی وجود دارد که مردم حس کنند با مشارکتشان می توانند تغییر جدی ایجاد کنند؟»

وظیفه‌گرایی اخلاقی به جای نتیجه‌گرایی

برگزاری جلسه اخیر مجمع روحانیون با محوریت انتخابات با ریاست خاتمی در حالی است که قبلا از او نقل شده بود که او بار دیگر مردم را با «تکرار» خود به انتخابات دعوت کند تاثیری نخواهد داشت؛ فردی که در جامعه به عنوان رهبر جریان اصلاح‌طلب شناخته می‌شود اما سعی می‌کند بگوید رهبر جریان اصلاح‌طلب نیست. آنطور که پیداست نامه موسوی خوئینی‌ها کار خود را کرده است. خاتمی در انتخابات ۹۲ با همکاری مرحوم هاشمی رفسنجانی توانست بر پیروزی روحانی اثر بگذارد و حالا انگار موسوی خوئینی‌ها به پاخاسته تا دست کم خلاء هاشمی را پر کند.

آنطور که پیداست موسوی‌ خوئینی‌ها اگر نخواهد شخصا وارد گود انتخابات شود و یا گروه‌های نزدیک به جریان خود را درانتخابات بسیج کند دست کم توانسته سکوت اصلاح‌طلبان را بشکند،چرا که به هرحال جریان‌های مختلف اصلاح‌طلب در نهایت گوش به فرمان خاتمی و مجمع روحانیون مبارز خواهند بود. این نوعی وظیفه‌گرایی اخلاقی نسبت به امر سیاسی است که مجمع با محوریت موسوی خوئینی‌ها و خاتمی دنبال خواهد شد؛ ولو آنکه در انتخابات به پیروزی منجر نشود و حاصلش تنها تحرک مجمع روحانیون مبارز باشد.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 49
  • احمد
    0

    خدا بخير كنه . فتنه اي ديگر در راه است .

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      فتنه‌ها تا بوده در اردوگاه های کسانی که امثال تو حامیانشان بوده اید طراحی شده زنده باد سید محمدخاتمی سالار آزادگان دنیا پاکترین ریاست جمهوری تاریخ و آیت الله خوئینی

    • فقر
      0

      قلندر احمق.همه اینا از یه اخورند.بفهم نفهم

  • کلاه قرمزی
    0

    خوینی بذر تحریم کاشت (اشغال سفارت ) اصولگرا ها میوه شو چیدن.

  • علی
    0

    یا حضرت عباس

  • پرهام
    0

    اصلاحاتی که رئیس و رهبران آن این ها باشند باید فاتحه آن را خواند

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      پرهام ببند تا پرهات نریخته مرد آن است که با اینکه از شخصی چیزی عایدش نشده اما صداقتش را دیده حمایت کند آخه بیسواد فرق نفت هشت دلاری با صدچهل دلاری را میفهمی سیاستمداران تو بیش از هفتصد میلیارد دلار را به فنا داد و به کشورهای کمونیسم خانه مجانی ساخت و سیب زمینی ساندیس هم به امثال تو ریاکار داد نمک گیر شدین اما چون سیب زمینی بیرگ

  • دضا
    0

    جفتشون باید به اردوگاه کار اجباری فرستاد تا ادمهایی مثل روحانی را سر کار نیاورند باعث عقب ماندگی مملکت وگرفتاری مردم نشوند

  • سارا
    0

    مجمع روحانیون مبارز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کدوم مبارز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      مبارز با مردم ایران

  • مریمی
    0

    اصلاح طلبان فاسد

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      صد در صد فاسد تویی خاشاک تویی ساندیسخور تویی مریمی

  • اکبر
    0

    درخواست دارم از وزیر بهداشت و درمان طرحی ارائه بدهند بر اینکه موسوی خوئینی ها را مورد آزمایش کامل خون قرار دهد تا ببینیم چه نتیجه از این آزمایش به دست می آید تا بعداً در باره اش صحبت کنیم و تصمیم بگیریم

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      به ولله بیشترشما اصولگراها بیمارید. چرا کمی فکر نمی کنید. به این هم میخواهید چه انگی بچسبانید؟ اسراییلیه ، انگلیسیه؟آمریکاییه؟ چی؟ همه مردم بد و اسراییلی هستند.فقط شما یک مشت دهن بین که فقط مثل طوطی تکرار می کنید، خوب هستید. همه بروند و شماها بمانید. بدانید که همیشه حق با اکثریت است. دیر یا زود بایدکاسه کوسه را جمع کنید وبروید کنار دوستان وبرادران فلسطینی و ونزوئلایی و یمنی و عراقی وسوری خودتان. مثل روز روشن است که آن روز خیلی خیلی نزدیک است.

    • قلندر
      0

      آزمایش سادیسم باید از تو اکبر گرفت که به کسی که هیچ منصبی در دولت ندارد توهین میکنی پس برو ساندیسخوری کن و توهم بزن جان فدای سیدسالار محمدخاتمی هستم جانباز جانبازبسیجی

    • قلندر
      0

      مزدور پاچه خوار ساندینیست دلواپسی تو باید آزمایش بشی بینم ژنت از ...تشکیل شده بعد بیا نظر بده بی بصیرت لایق تو همان اختلاسگران هستند نه دولت پاکدامن خاتمی که یه ریال خود و دولتش اختلاس نکرد و صلح طلب و آزاده منش بود و هست

  • مهرداد سربندی
    0

    به مردم دروغ نگویید. اصلاخ طلبان بخاطر نظارت استصوابی سال 88 و فاجعه ای که احمدی نژاد ببار آورد نتوانستن نامزد خود را معرفی کنند لاجرم چون دیدند جنس اصولگرایی روحانی با ناجنسی مابقی اصولگرایان جور نیست و ایشان تفکرات خوبی دارند. از او حمایت کردند. و اصولگرایان که خیال می کردند در سال 88 اصلاح طلبان را برای همیشه نابود کردند. هرگز فکر نمی کردند که خون شهیدی بنان اصلاحات هم بتواند آنها را شکست دهد. و حمایت اصلاحات از جناب روحانی بعنوان نامزد نیابتی اصولگرایان را کیش و مات کرد. این نامزد نیابتی هم الحق و الانصاف عالی عمل کرد. در سال 96 هم به دلیل اینکه تجربه نشان داده که حتی بهترین دولت (دولت خاتمی ) هم در کمتر از دو دوره نمی تواند به اهدافش برسد و از طرفی نظام حتی به بدترین دولت (دولت احمدی نژاد) هم فرصت دو دوره ای شدن داده است. لاجرم از همین نامزد نیابتی که عملکرد خوبی هم داشت حمایت کردند. مردم هم بخاطر حمایت اصلاحات و به احترام آنها با مشارکت حداکثری موجب پیروزی مجدد روحانی شدند. اصولگرایان از این قضایا و نتایج انتخابات مجلس دهم نتیجه گرفتند حتی جنازه اصلاح طلبان هم مانند (السید) برایشان خطرناک است و می تواند موجب مشارکت حداکثری مردم شود. بنابراین دیدند حالا که حریف میدان اصلاحات نمی شوند به کمک اتحاد زور و زر و تزویر امید را در مردم بکشند و مردم را از حضور حداکثری پای صندوق رای ناامید و دلزده کنند. این ترفند ناجوانمردانه اصولگرایان در انتحابات مجلس یازدهم جواب داد. بنابراین باید برای ریاست جمهوری سیزدهم هم بکار گرفته شود. زیرا برد اصولگرایان در گرو نیامدن مردم پای صندوق رای است و همواره قارچ اصولگرایی در دامنه حدااقلی رشد می کند.

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      آقای سربندی به السید یهودی اشاره کردند نتانیاهو می گوید اصلاح طلبان درایران پیاده نظام ماهستند شاید مسخره باشه ولی با این اتفاقایی که ازسال 88به بعد افتاده مسلم که گفته نتانیاهو درسته

    • قلندر
      0

      مهدی نادان درشو گل بگیر یه ت.و.ف.ا.ل.ه.چون تو چی از سیاست میدونه ریزه میزه توی ریا و تزویر تویی آبنبات چوبی یادته خوب یادته

  • فقرا
    0

    فقرا نه رای میدن به به حرف کسی گوش میدن

  • سید
    0

    آقایان ملت مظلوم رارها نخواهند کرددوباره نقشه های جدید وموجسواری برامواج فتنه ها شروع خواهد شد خدایا تو بفریاد برس

  • کاربر ناشناس
    0

    بجای صندلی راحت نشستن بفکردرمان کروناباشید نه انتخابات فعلا انتخابات قبرستانهاست خوشبحالتان

  • کاربر ناشناس
    0

    کرونا کرونا کرونا ویران کردی مردمان را تاختننداخلاسگران واقازادهایشان وفقط مردم فقیرباختنند

  • خودم
    0

    من به خرزوخان رای میدهم

  • مهری
    0

    دیگه تمام ماجرا

  • ناشناس
    0

    منفورترین چهره ها نزد مردم همین ها هستند.مردم دیگر فریب اصلاح طلبان را نخورید.اینها فقط به فکر پر کردن جیبهایشان هستند.بیست سال دولت دست اینها بوده چه غلطی کردند؟

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      منفور مزدور تویی خاشاکتویی خار تویی.بی ادب و گستاخ تویی ناشناس نوکر دلواپسان نالایق

  • بینام
    0

    دیگه خود خدا ، کاندید بشه هم رای نمیدیم ۴۲ سال آزمون و خطا کردیم بسته

  • داروغه
    0

    سنگ پا قزوین

  • احمد
    0

    خاتمی محبوب قلبها

  • ایرانی
    0

    کاسیان تسلیم دوباره دست بکار شدند!!

  • لیلا زحمتکش
    0

    با سلام به نظر من تواین یک هفته که به انتخابات امریکا مونده این دولت لیبرال عوضی شروع می کنه با نفوذی هاش پدر ملت رو دراوردن هی از روغن ولبنیات گرفته تا....همه چی دوباره گرون بشه که مردم رو عصبانی تر کنه این کفتارهای پیر هم از یه جناح دیگه دارن وارد گود میشن

  • کاظم
    0

    قدرت اینقدر شیرینه که هیچکدامشان حاضر به کنار گذاشتن قدرت نیستن،فرقی هم نمیکنه چه اصلاح طلب چه اصولگرا

  • علی
    0

    مردم بشناسن مسببین اصلی بدبختی های خودشونو... اینا زندگی مردمو و این نظام و اعتقادات مردمو ب لجن کشیدن.. اگه میخاین بدونین کیا مسبب اصلی همه ی مشکلات این کشور هستن خوب ببینید و بشناسید... خائنین شکم پرست جاه طلب رو...

  • خورزو
    0

    گور پدر همشون

  • نگین
    0

    اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا رای بی رای حماقت تا به کی بسه دیگه تا کی می خواهید سوار مردم شوید خجالت بکشید

  • ت
    0

    یعنی تا لحظه آخر هم به دنبال منافع شخصیشان هستند واز تاریخ عبرت نخواهند گرفت چطور مردم بگویند نه چپ را میخواهیم نه راست را چطور مردم بگویند دستان برایمان رو شده ،کمی حیا کمی خجالت ،چرا سر جایتان نمی‌نشیند ،آدم را یاد ولع قارون به ثروت می اندازید آیا فکر میکنید مردم خدا خدا وعلی علی گفتن ودم از عدالت زدنتان را باور میکنند ،شما باختید بدم باختید دارید به قه قرا می‌رید فقط برید

    نظرات شما -
    • یه ایرانی
      0

      درد ایران اینه که ثروت خیلی زیاد داره و همین باعث شده هم در داخل هم از خارج به جون ایران ما بیافتند و وحشیانه بهش چنگ بندازن و تکه تکه اش کنن تا بیشتر از بقیه ببرن!!! ایرانی ایران رو از چنگال اینها نجات بده

  • امیررضا
    0

    تو این چهل سال دست اینا رو شده اگر خدا هم کاندید بشه بازم رای نمیدیم چه احمدی نژاد چه روحانی باشه هردوشون فرقی ندارن مملکتو به گند میکشونن احمدی نژاد وعده های دروغ میده چه احمدی‌نژاد باشه چه روحانی ما رای نمیدیم من اصلا تو عمرم رای ندادم شناسنامم سفیده احمدی نژاد باشه یا روحانی هر دوشون‌ یکین احمدی نژاد خونه نساخت لونه مرغ ساخت حالا کی بهتون گفتم خود دانید از ما گفتن

  • قلندر
    0

    مشتی چرندیات از نابخردان در نظرات دیده میشه کسانی که شاید در اردوگاه مریم رجوی باشد.این سیدهای بزرگوار که بعد از مسعولیتشان بعضی و خاتمی بزرگ مرد هم بعد ریاست جمهوری اش که خانه نشینان بودند و مشکلات دیگران را به پای این عزیزان کمال نامردی است ایشان همیشه دوستان ملت بودند و نصایح ایشان را کسانی برنمیتابند که دستشان در جیب ملت است و اختلاسگران بی باک از عواقب بیت المال خوری دورد بر شرف اولادان پیامبر سادات عزیز

    نظرات شما -
    • رحیم اب منگل
      0

      محمد خاتمی 12/6/78 درجلسه حزب مشارکت:قران کریم برای ما قابل استناد نیست قلندر عزیز جانباز عزیز که تاج سر مایی بعد از فوت امام در تمام اشوبهای پای خاتمی وسط بوده است ایشان طبق گفته رهبری یاغی بر نظام وباقی بر فتنه است

    • ناشناس
      0

      منگل شما چیزهایی میگی که اصلا نشنیدی و از دیگران هست

    • رحیم اب منگل
      0

      اقای ناشناس شما حتی به اسم فامیل بقیه توهین میکنی امیدوارم پیش خدا سرشناس باشی

  • خلبان
    0

    گور پدر اصلاح طلب و اصول گرا اینا چه صیغه ای هستند مردم هه میگن...بابا سادگی تا کی...ب احمق ها رای دادن تاکی...عاقل باشی تعصبات مارا نابود کرد هی اصول گرا و اصلاح طلب ول کنید

  • ناشناس
    0

    قلندر تمام حرفهاتون درسته ولی الان از لباس اینها میخان استفاده ابزاری کنند، که مردم رای بدهند، آخرش هم همانی که میخواهند میشود، اگر هم اینها شدند، که دست و بالشان را میبندند و انگ میزنند که حرفی و نطقی نباشد پس خودت را ناراحت نکن و امیدی به اینها نداشته باش، دیگر مانند قبل نمیشود، تمام کرک و پرشان با اینهمه فشار ریخته و جرات نمیکنند کاری از پیش ببرند چون به قدر کافی در اذهان نابخردانی که گفتی اراجیف کرده اند دیگر چه میتوان گفت؟!!

  • قلندر
    0

    نسل ما نسل جدا ل حق بر باطل ،نسل خوب اصلاحات ،نسل خاتمی یو یارانش

  • آلن
    0

    نه اصلاح طلب و نه اصول گرا. رای دادن به انسان های فاسد گناه بزرگی است

  • علی
    0

    برید بمیرید بزارید مردم زندگی کنن . لعنت بهتون

  • کاربر ناشناس
    0

    از اصلاح طلبان پرهیز کنید که بزرگترین خطر برای دین و اسلام هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها