حجاریان سرمقاله فردای پیروزی بایدن در روزنامه کیهان را نوشت!/ شروطی برای مذاکره ایران و آمریکا

ئتوریسین جریان اصلاحات در یادداشتی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت:‌ من در این یادداشت خود را به‌جای سرمقاله‌نویس روزنامه کیهان می‌گذارم و سعی می‌کنم از زاویه دید وی به انتخاب احتمالی بایدن بنگرم.

حجاریان سرمقاله فردای پیروزی بایدن در روزنامه کیهان را نوشت!/ شروطی برای مذاکره ایران و آمریکا

سعید حجاریان در یادداشتی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: تصور کنیم بعد از انتخابات ۱۳ آبان و اعلام شدن نتایج و پایان دعواهای مرسوم، جو بایدن به‌جای دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود. این موضوع در ایران انعکاس زیادی خواهد داشت از جمله در روزنامه کیهان و سرمقاله آن. من در این یادداشت خود را به‌جای سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌گذارم و سعی می‌کنم از زاویه دید وی به این انتخاب بنگرم. طبعا به‌دلیل اینکه نگارنده جایی در روزنامه کیهان ندارد، متن حاضر در جایی غیر از ستون کیهان منتشر می‌شود! مطلب مزبور چیزی شبیه متن زیر خواهد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در هر دوره، مع‌الاسف، بخشی از تحلیل‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی-اقتصادی کشور را به خود مشغول کرده است در حالیکه دولتمردان و سیاست‌مداران ایران التفات ندارند که مسئله مسئله‌ها برای جمهوری اسلامی ایران، کشور آمریکاست و نه رئیس کاخ سفید. از این رو، باید به این جماعت یادآور شد که بایدن و ترامپ از شروع رقابت‌های انتخاباتی برای ما تفاوتی نداشتند. در واقع، چه این می‌آمد و چه آن دیگری ابقاء می‌شد، سیاست نظام جمهوری اسلامی تغییری نمی‌کرد.

از این گذشته، نباید به دوگانه صوری دموکرات-جمهوری‌خواه رسمیت بخشید چرا که تجربه نشان داده است، دموکرات‌ها اساساً خطرناک‌ترند و نقش اوباما در آغاز تحریم‌ها مؤید این دیدگاه است. مضاف بر این، هر فردی که اندکی سیاست بین‌الملل و مناسبات آمریکا را درک کند درمی‌یابد که ترامپ حتی برای ما گزینه مناسب‌تری بود زیرا وی همواره به‌دنبال جنجال‌ بود اما اکنون بایدن ادعا کرده است می‌خواهد به برجام بازگردد و این خود، آغاز مصائب کشور در طلیعه گام دوم انقلاب است.

باری، ممکن است در این دوره جدید کشور دوباره به دام مذاکره بیفتد اما این‌بار جمهوری اسلامی ایران باید شرط‌های‌ خود را به آمریکا تفهیم کند و سپس وارد مذاکره شود.

چنانکه می‌دانیم پیش‌تر مایک پومپئو از شروط ۱۲گانه آمریکا سخن گفته بود. موضوعی که مذاکره را از محتوا خالی می‌کرد و صرفاً باعث می‌شد آمریکا منویات خود را به ما دیکته کند. اما، اکنون آن مسیر با بن‌بست مواجه شده و دوران اولدروم بلدروم‌ها به پایان رسیده است و نوبت ماست که برای بایدن شرط بگذاریم و بگوییم برای بازگشت به مذاکرات و معاهده برجام چه تکالیفی را بر عهده دارد. شروط ۷گانه ایران به شرح زیر است:

یکم) دولت آمریکا موظف است تمامی ضررهایی را که از قِبل عدم فروش نفت در چهارساله ترامپ به ایران وارد شده است، بدواً و در کوتاه‌ترین زمان پرداخت کند.

دوم) دولت آمریکا موظف است عدم‌النفع و ضررهای تمامی شرکت‌هایی که طی این مدت به‌دلیل تحریم‌ها و بازگشت آن‌ها ورشکسته شده‌اند یا بازار خود را از دست داده‌اند، پرداخت کند. همچنین باید ضرر و زیان کارگران تعدیل و یا اخراج شده این بنگاه‌ها را برعهده بگیرد.

سوم) آمریکا موظف به پرداخت آنی تمامی غرامت‌های ناشی از فوت افراد بی‌گناهی است که در اثر تحریم‌ دارو از قبیل داروهای بیماری‌های خاص، انسولین و همچنین فقدان لوازم تست کرونا از بین رفته‌اند.

چهارم) شهادت ناجوانمردانه سردار قاسم سلیمانی به‌عهده دستگاه نظامی آمریکاست. بنابراین این کشور باید آمرین و عاملین این جنایت و در رأس آن‌ها دونالد ترامپ را برای محاکمه به ایران مسترد دارد.

پنجم) آمریکا موظف است تمامی دارایی‌هایی بلوکه شده ایران را که در هر جای دنیا به‌دلیل تحریم راکد مانده‌اند، آزاد کند و علاوه بر این بهره و خسارت تأخیر تأدیه آن را بپردازد.

ششم) آمریکا می‌بایست ظرف مدتی کوتاه، تمامی نیروهای خود را از اطراف ایران اعم از عراق و افغانستان و… خارج کند و در یک کلام، خاورمیانه را ترک کند.

هفتم) آمریکا می‌بایست تحریم‌های اعمال شده بر متحدین منطقه‌ای ایران اعم از حزب‌الله، انصارالله و… را لغو نماید و از این پس در بازیگری منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ایجاد اختلال نکند.

چنانکه در سطرهای فوق خواندیم، شروط ۷ گانه ایران صریح و به‌صورت عملیاتی پیش روی آقای بایدن است و این بار دولت آمریکاست که باید گامی به سوی حل مسئله بردارد. اما سخنی کوتاه با دست‌اندرکان سیاست خارجی و اصحاب مذاکره و توافق! مادام که شرط‌های ۷گانه ایران اجرا نشده است، هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اعم از رئیس‌جمهور و وزیر خارجه حق برقراری ارتباط با هیچ مقام آمریکایی را ندارد چرا که تجربه نشان داده است، رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا دستکش مخملینی است بر دست چدنی این کشور!

در این میان ممکن است آقای بایدن صرفاً به بخشی از شروط فوق تن دهد در چنین وضعیتی و تا زمانی که حتی یکی از شروط فوق پذیرفته نشده باشند، راهبرد سیاست خارجی ما مطابق فرموده رهبر انقلاب «نه جنگ، نه مذاکره» خواهد بود.

منبع: مشق نو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • سرمد
    0

    باز هم نفاق اززبان که نه از متن فتنه

  • محسن
    0

    تیتر بزرگ روزنامه های اصلاح طلب بعد از رای آوردن بایدن و باز هم 50 تحریم جدی با انتخابات بعدی پسا بایدن وضع ایران خوب میشود

  • احمدعربی
    0

    به نظرم برای آقای حجاریان ترامپ بهتره چون با تحریم به وارادات بیشتر گندم ادامه میده. نمیدونم با این همه بهره برداری شخصی از انقلاب نقش اپوزیسیون داری حجاریان

  • پرشین
    0

    باسلام هر وقت این بابا روشنفکر بازی وآوروه برعکس شده داماد عزیز سید جان مولا بی خیال بایدن هم رایش ترامپه اینقدر ساده لو نباشید فرض که شد دموکراتها با جنگ بی گانه نیستند بیایند خاور میانه دوباره ناامن خواهد شد واین ناامنی دامن ایران را هم خواهد گرفت شما به جای پیش بینی ریاست جمهوری امریکا به فکر چاره ای برای مشکلات داخل کشور باشید وراه حلی بدهید پس این چه انقلاب ایست که ما ۴۰ سال چشم دوختیم کدام پدر سوخته تو امریکا ریس جمهور بشه به نفع نظام ومردم باشه پدرانمان انقلاب کردن تا به این بی سرو پا ها باج ندهیم چی شد آقای حجاریان اصلاح طلب به امام هشتم نمیدانم شما ۲۵ سال چیرو دارین اصلاح میکنین به دین ومسب نه اصولیم نه اصلاحی ونه هیچ چیز دیگری شهروند ایرانیم وطن پرست حیف این انقلاب که دست ناکسین چون شما ها افتاده هر دو جناح ایده که ندارید نخبه که ندارید فقط شعار وهارتو پورت کمی از این ترامپ قمار باز یاد بگیرید ۳۵۰ ملیون امریکایی رو چه جوری نگه داشته هر وعد ه ای که داده عمل کرده ما ایرانی هستم مارا با پیراهن امریکا چه کار یاحق

  • محمد
    0

    بهتره تیتر روزنامه های اصلاحطلب رو حدس میزد مثلا عمو جو آمد , منتتظر گلابیهای تازه برجام باشید ,سیاست تدبیر نتیجه داد, شکست ترامپ از برجام

  • حسن
    0

    حجاریان و یا هرشخص دیگر باید بطور کلی فکر مذاکره با امریکا را از سرشان بیرون کنند .مذاکره با امریکا یعنی نا دیده گرفتن خون پاک شهدا .

  • رضا
    0

    امیدواریم طیف اصول گرایان شروط ذکر شده را سر مشق خود قرار دهند و با توجه به غلبه آنها در قوه مقننه و قضائیه و تصرف قوه مجریه در آینده نزدیک و حاکمیت مطلق بر سایر قوای رسمی و غیر رسمی در کشور امریکا را خوار و به ذلت بکشند و حقوق ملت ایران را از حلقوم امریکا و نوکرانشان بیرون بکشند. به امید آنروز و بی ارزش شدن دلار همانند ریال در آینده نزدیک

    نظرات شما -
    • پرسشگر
      0

      آیا با بی ارزش شدن دلار دغدغه های فکری مردم ایران کاهش پیدا میکنه ؟ یا اینکه سیاست های حکومت در قبال کشور و جامعه جهانی باعث کاهش ارزش پول ملی ما شده ؟ چون دلار در مقابل ارزهای معتبر دنیا مث یورو ، ین ، پوند و ... تغییر چشمگیری نکرده پس ناکارآمدی تصمیم گیرندگان کشورمون باعث ایجاد فلاکت و کاهش سطح زندگی ما شده که حتی قدرت تفکر را هم از ما سلب کرده .

    • الن
      0

      رضای عزیز شما یا بسیار جوان هستی ویا در کره مریخ زندگی می کنی !!! چهل سال است سایه شوم تورم در این مملکت وجود دارد، یعنی در این چهل سال هیچ کس نتوانسته راه حلی برای ان پیدا کن که طیف اصول گرا قرار است به عنوان منجی ظهور کنند ویک شبه همه چیز را التیام بخشند!!! دوست عزیز اتحادیه اروپا با ان همه قدرت نتوانست یورو را جایگزین دلار کند آنوقت ما با این اقتصاد ضعیف که در صورت حذف نفت 0.1% از اقتصاد دنیا را هم نداریم چطورمیتوانیم ارزش پول خود را ارتقاء بخشیم و در مقابل کشوری که 20% انرژیدنیا را مصرف می کند و به تنهایی 25% اقتصاد دنیا را داراست. به اخبار و تحلیلی های شبکه ملی توجه نکن .

  • اباذری
    0

    خوب است ذهن و ضمیر آقای حجاریان هنوز بیدار است و حقایق درونی خویش را از زیان سرمقاله نویس روزنامه کیهان بیان کرده ، این بسیار جای امیدواری است.

  • ع
    0

    آفرین، واقعا مثل خود کیهان خیالاتی شده.

  • قیطران از روستای حی
    0

    شما اصلاح طلبان باروحانی به ایران وملتش انقدر خیانت کردین حالا هرچه فیلم بازی کنین ویا فتنه ویا کشور را پر از اشوب کننین تا قیام قیامت مردم شمارا نخواهند بخشید وبه زودی از وطن فروشانی امثال شما انتقام خواهند گرفت ...به خدا اگر یک مثغال شعور سیاسی واجتماعی داشته باشید ویا بفهمید که مردم بخصوص در این سه سال ازدست شماها چه کشیده ومی کشد که حتی پول یک لقمه نان هم گیرشون نمیاد .....لعنت برشما

    نظرات شما -
    • قلندر
      0

      روستایی حی تو معلومه طرفدار تروریستهای بی خدایی وقتی جناب حجاریان را ترور ناجوانمردانه کردن دیديم درب بیمارستان مردم آزاده ملیونی دست به دعا برای سلامتی واسه ایشان به آسمان بردن

    • حسین محمدی
      0

      جناب قلندر خان ...حق باروستای حی است ...لطفا خفه شو

  • یه ایرونی اصیل
    0

    تیتر ذهن حجاریان پس از پیروزی بایدن: اخ جون دوباره میتونیم سر مردم شیره بمالیم

  • محمد
    0

    اثرات گلوله سعید عسگر هنوز توی مغز حجاریان مونده!!!

  • محمود
    0

    حجاریان فقط مخالفین جمهوری اسلامی موافق ترامپ نیستند تو وامثال تو هم عاشق ترامپ هستید برا این که با بودن امثال اون می تونید با نکبت زاده ها تون گندم و هزار جور کالای دیگر به صورت غیر شفاف و رانتی وارد کشور کنید و حسابی پر پول تر باشد

  • حامد
    0

    حجاریان توهم زده

  • علی
    0

    اقای حجاریان ایران هرچه بدبختی داره ازدارودسته اجنبیطلب شماست شماهمان کسی هستی برای معروفیت خودت یک ترورساختگی ترتیب دادیدولی اون جوان بسکه ازاصلاح طلبان کینه بدل داشت ازدستورات شماسرپیچی کردوبه قصدکشتن شماشلیک کردشمابهترحرف دلت رابزنی کسی شمارابه یک حزب نمشناسه شمایک دارودسته هستیدکه چندین برابرکرناخطرناکتریدکلاحزب مخدرجامه حیف میل کننده دارایی کشوروملت است

    نظرات شما -
    • آلن
      0

      جالبه اون جوان شده نور چشمی و طبرئه شده، بیخیال بابا، داستان سرایی تا کی!؟!؟

    • قلندر
      0

      علی نابخردانه و مزورانه و موزیانه و احمقانه سخن گفتی دارودسته تروریست که به شقیقه حجاریان زدن را ملت میشناسن مثل اوایل انقلاب نیست ملت بیسواد و ..الان عصر اطلاعات هست و اما هیچ دیوانه ای به خودزنی اینچنینی نمیکند متحجران احمق که فقط نوک بینی خود را میبینند اجیر شدن و اعتراف هم کردن اما این مرد بزرگ دید تروریسته عمله ای بیش نیست و با وجود فلج شدن شکایتش را پس گرفت فراموش نکنید ایشان معتمد امام خمینی بودند که وزارت اطلاعات را درست کردن دشمنانش چون ابلیس در جهنم خواهند سوخت

  • روح الله
    0

    صابون بدم صورتتان رابشویید.... از شما اصلاح طلبها که پدر کشور و مردم رو سوختید..پرروتر داریم.؟!!!! طلبکارتر داریم...؟؟!!! مفت خورتر داریم....؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • عارف
      0

      اگر یک کم شعور داشته باشی می فهمی که مفت خورترین جماعت کارمندان هستند که اکثریت هم اصولگرا هستند

    • آلن
      0

      از نظر شما چه سیستم باید در کشور باشد، ما در کشور فقط دو حزب مطرح داریم اصول گرا و اصلاح طلب که هر دو را آزموده ایم، باقی احزاب در حد شوآف های سیاسی هستند، نظام ما اجازه فعالیت به احزابی غیر از دو حزب مذکور و چند حزب دیگر که مشروعیت نظام را تایید می کنند نمی دهد، شما اگر تفکرات چپ و لیبرال و یا سوسیالیستی داشته باشی اجازه فعالیت ندارید و در نطفه خفه می شوید،. شما اگر از اغلیت های دینی باشید اجازه فعالیت ندارید، شما اگر لایک باشید نمی توانید فعالیت کنید. شما به دنبال چه هستید؟ تا کنون فکر کردید که اصلاح طلب و اصول گرا بودجه کلان خود را از کجا می آورند؟ مطمئن هستم نمی دانید؟ دوست عزیز زاویه نگاه خود را تغیر بده ما در یک کشور بسته از لحاظ آزادی بیان زندگی می کنیم،

  • قلندر
    0

    آقای حجاریان شما که خودت به دست ایادی کیهان ترور و ویلچر نشین شدی این جماعت بیسواد و عصر حجری سی سال با حماقت محض کشور را به ویرانی کشانده و با اساس اندیشه آزاد مخالفت کردند اینها شک نکن از طوایف طالبانداعشایت هستند شریعتمداری منافق فرومایه اصلا سواد ندارد او شخصیت عقده ای دارد و دشمن ملت است مطمئنا از تحریم و فلاکت ملت این شخص سود کلان برده و باعث پسرفت کشور شده خود و هم کیشانش شما کجا این شریعتمداری....کجا

  • سید
    0

    آب که سربالا بره قورباغه ابوعطا میخونه، ان شاالله در دوران پسا روحانی صدای نفوذیها در کشور خفه میشه و به زباله دان تاریخ میرن

  • سعیدی
    0

    اقای حجاریان می خواهی پاسخ حسین شریعتمداری را پیشاپیش به شما بگویم : می فرمایند خدا پدرت را بیامرزه که کارما را راحت کردی وعین مکنونات فکری وذهنی ما رادقیقا حدس زدی و به رشته تحریر در اوردید .

  • مهدی اینالو
    0

    اگه بایدن هم بیاد همین فشار رو حفظ میکنه .متاسفانه مسئولین فعلی ما منفعل هستن.باید از موضع قدرت وارد شد نه التماس مثل دکتر جلیلی

  • محمد
    0

    آقای حجاریان عینا درست گفتند ولی متاسفانه پیروزی ترامپ سر مقاله روز نامه کیهان خواهد بود نه بایدن حتما این سطر را به خاطر بسپار آقای سیاست مدار ویلچر نشین متاسفانه گلوله این آقای نامرد سعید عسگر اثرش تو مغز حجاریان مانده است دارد سراب می بیند

  • رامین
    0

    ببخشید مدرک تحصیلی تون چیه راستشو بگو

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      حجاریان خودش مسخره ترین آدم هست لازم نیست دیگران را به تمسخر بگیرند،

  • قلندر
    0

    مرگ بر تروریست های بز دل ترسو و خود فروخته مزدور جیره خوار زالو صفت شریک مریم رجوی که تو را ترورناجوانمردانه کردن حجاریان شجاع نه سر سپرده آفرین بر شما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها