جاسوسی آمریکا از نهادها و صنایع دفاعی کشورهای حوزه اسکاندیناوی

بر اساس گزارش یک افشاگر، کمپانی‌های دفاعی و وزارتخانه‌ها در کشورهای حوزه اسکاندیناوی هدف اقدامات جاسوسی آمریکا قرار داشته‌اند.

جاسوسی آمریکا از نهادها و صنایع دفاعی کشورهای حوزه اسکاندیناوی

رادیو دانمارک با استناد به گزارش محرمانه‌ یک افشاگر داخلی در سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک گزارش داد، آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) از همکاری یک جاسوس دانمارکی-آمریکایی برای جاسوسی هدفمند از وزارتخانه‌ها و کمپانی‌های خصوصی در دانمارک و سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی استفاده کرده است.

این گزارش همچنین به رهبری سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک درباره بی‌قانونی‌ها و بی‌نظمی‌ها در همکاری اطلاعاتی به منظور دست بردن در اطلاعات اینترنتی این کشور هشدار داده بود. گزارش مذکور همچنین تلاش‌های جاسوسی از وزرای خارجه و مالی دانمارک و همچنین سوئد و نروژ را مطرح کرده است.

سرویس اطلاعات آمریکا به کابل‌های فیبر نوری و مرکز داده‌ای جزیره "آماگر" در جنوب کپنهاگ نیز دسترسی یافته و از آنجا ترافیک داده‌ای آلمان، نروژ، هلند و فرانسه و نهادهای سیاسی دانمارک نیز رصد می‌شده است.

این منبع آگاه همچنین به این مساله اشاره کرد که سرویس اطلاعات آمریکا می‌خواسته به اطلاعات مربوط به خرید جنگنده‌های جدید برای جایگزینی یگان اف-۱۶های خود دسترسی یابد.

این افشاگر پس از تلاش‌های نافرجام برای جلب‌نظر مسئولان به این مشکل، اداره نظارت سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک را مطلع کرد.

کارشناسان به این مساله اشاره کردند که اجازه دسترسی به داده‌ها یا فراهم کردن شرایط برای جاسوسی احتمالی از نهادهای کلیدی دانمارک برای سرویس اطلاعات آمریکا بر خلاف منافع دانمارک است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها