اعتراضات هزاران نفری در گرجستان، هم‌زمان با سفر پامپئو

هزاران نفر از مردم ناراضی گرجستان از نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور، همزمان با برگزاری مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا با سیاست‌مداران گرجی و یک رهبر کلیسا، امروز (چهارشنبه) به خیابان‌های تفلیس آمدند.

اعتراضات هزاران نفری در گرجستان، هم‌زمان با سفر پامپئو

گرجستان، کشور کوچکی در قفقاز جنوبی که واشنگتن آن را به شکل سنتی مورد حمایت قرار داده و به آن کمک نظامی ارائه کرده، تازه‌ترین محل توقف مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفر او به چندین کشور است. توقف بعدی پامپئو در سرزمین‌های اشغالی است.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز با "سالومه زورابیشویلی"، رئیس جمهوری گرجستان، "گیورکی گاخاریا" نخست‌وزیر، "ایلیای دوم" مسوول کلیسای ارتدوکس گرجستان و نمایندگان جامعه مدنی این کشور دیدار کرد.

پامپئو با استناد به این حقیقت که نیروهای روس بعد از جنگ ۲۰۰۸ در دو منطقه جدا شده گرجستان مستقر شدند، به نخست‌وزیر گرجستان گفت که او متوجه "درد و دشواری مربوط به اشغال کشور آن‌ها توسط روس‌ها" شده است.

وی گفت ایالات متحده خواهان ادامه حمایت از گرجستان در ساخت مؤسسات این کشور به منظور تضمین "انتخابات آزاد و منصفانه و تمام آن چیزی است که با بحث و دموکراسی قدرتمند همراه است."

اپوزیسیون گرجستان سفر پامپئو به این کشور را ستایش کردند.

"گیگا بوکریا"، از رهبران اپوزیسیون گرجستان اظهار کرد: گرجستان نیازمند مشارکت مدام و فعالانه آمریکا برای حمایت از امنیت و دموکراسی این کشور به منظور عقب راندن تهاجم پوتین در این کشور مرزی است.

در خیابان‌های تفلیس پایتخت گرجستان، هزاران نفر در مرکز شهر زنجیره انسانی تشکیل داده و پرچم ملی بزرگ گرجستان و پوسترهایی را در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: "آمریکا، بابت حمایت از آزادی ما متشکریم!" و "تقلب در انتخابات توسط الیگارشی روسیه" که به "بیدزینا ایوانیشویلی"، رهبر حزب حاکم که ثروت خود را در روسیه به دست آورده است، اشاره داشت.

گرجستان ۳۱ اکتبر انتخابات پارلمانی برگزار کرد که حزب حاکم رویای گرجستانی پیروز آن شد. در مجموع، هفت حزب سیاسی، به حداقل یک درصد رای لازم برای ورود به پارلمان دست یافتند. به دنبال اعلام نتایج، اپوزیسیون گرجستان اعتراضاتی را سازماندهی کرد و خواستار تجدید انتخابات شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها