6 روش برای کاهش استرس امتحان

مواردی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، شناخت راه های غلبه بر استرس های عمومی است که غالبا در موقعیت های خاص مانند امتحانات، پروژه، دیدار ها و قرار های مهم، سخنرانی ها و ... رخ می دهد.

6 روش برای کاهش استرس امتحان

پس چنانچه دچار استرس های فراوان و حاد هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اکثر ما زمانی میتوانیم بر مشکلی غلبه کنیم که شناخت کافی نسبت به آن موضوع داشته باشیم. تصور کنید خودروی شما دچار عیبی شده است. پس از مراجعه به تعمیرکار قطعا خواهید دید که ابتدا به عیب یابی سیستم های خوردرو شما خواهد پرداخت. هیچ گاه با این صحنه مواجه نخواهید شد که ابتدا به ساکن با تعویض روغن موتور بگویید مشکل حل شده است. خود ما نیز احتیاج داریم زمانی که با مشکلی رو به رو هستیم ابتدا ریشه مشکل را پیدا کرده و سپس با اطلاعات و دانش کافی به رفع آن بپردازیم.

راه کار های غلبه بر استرس

عموما استرس ها ریشه روانی دارند و در بعضی موارد خاص ریشه های محیطی و تغذیه ای دارند. یکی از شایع ترین استرس های که دانشجو ها دچار آن هستند استرسی است که قبل و یا هنگام امتحان با آن مواجه می شوند. قطعا برای شما هم کم و بیش پیش آمده است که در امتحانات یا حداقل در یکی از امتحانات دچار استرس شده باشید. این استرس ناشی است از اهمیت ویژه ای که مسائل ( ازجمله امتحان) در زندگی دارند. می توانید موارد زیادی را از نظر بگذرانید که اهمیت خاصی در زندگیتان داشته و هنگام رو به رو شدن با آن دچار استرس شده اید. قرار های مهم کاری یا عاطفی، سخنرانی در یک جمع کوچک یا بزرگ، دفاع از حق خود در جایی ، ملاقات با یک شخص مهم و ... از جمله ی این مواردند. در این هنگام تفکراتی ذهن شما را در خواهد گرفت که ریشه ی این استرس ها هستند و عمده ی استرس ها از همین تفکرات پدید می آیند. تفکراتی مانند : اگر امتحان را خراب کنم چه خواهد شد؟ اگر در قرار مناسب به نظر نرسم چه می شود؟ اگر در سخنرانی تپق بزنم یا متن را فراموش کنم چه می شود؟ و ... . بنا به تعداد سوالات و فکر هایی که در این لحظات به ذهن شما می رسد میزان استرس شما هم می تواند کم یا زیاد شود. اما چه می توان کرد. این فکرها خواه ناخواه از ذهن خواهد گذشت تاثیراتش را خواهد گذاشت. در ادامه 6 راه ساده ای را معرفی خواهم کرد که استفاده از این راهکار ها می تواند تا حدود زیادی موثر باشد. در نظر داشته باشید که هیچگاه این روش ها یک روزه شما را متحول نخواهد کرد و مداومت در رعایت آن ها در طولانی مدت باعث اثر گذاری آن خواهد شد.

ذهنتان را روی کاغذ تخلیه کنید

اگر به شما بگویم که هفته ی آینده بسیار مشغول هستم احتمالا درک درستی از آن نداشته باشید اما اگر دقیقا به شما بگویم که مشغول چه کار هایی خواهم بود کاملا متوجه این موضوع خواهید شد. تا زمانی که از استرس خود صحبت می کنید دقیقا نمی توانید درک درستی از آن داشته باشید. بهتر است موضوعی که باعث استرس شما شده است را روی کاغذ به صورت درشت بنویسید. سپس زیر آن تمام تفکرات و سوالاتی که از ذهنتان عبور می کند را بنویسید. با این کار تمامی آنچه که باعث آزار ذهنتان و ایجاد استرس شده است را مقابل چشمانتان خواهید دید. بسیاری از استرس ها درهمین مرحله پایان می پذیرند یا به میزان قابل توجهی کمرنگ می شوند. برای مطالعه بیشتر در این خصوص می توانید به سایت کلاسور مراجعه کنید.

به نوشته هایتان فکر کنید

شما در اینجا دو راه مقابل خود دارید. یکی از آن ها این است که به دلایلی که به صورت مکتوب نوشته اید فکر کنید. آن ها آنقدر ها هم ترسناک نیستند. به طور خاص در مورد امتحانات احتمالا اکثر دانشجو ها بنویسند : " درس را نمی توانم پاس کنم و رد می شوم " . پاسخ : خب اگر رد بشوی چه اتفاقی می افتد. نهایتا پدر یا مادر کمی ناراحت بشوند و کمی برنامه ی درسی ترم آینده تان جا به جا بشود. خب بشود. پس خیلی هم اتفاق تلخ و ناگواری نیست . همانطور که ملاحظه می کنید باید در این مرحله سعی کنید به بیهوده بودن ترس تان از موراد نوشته شده پی ببرید. در یک کلام استرس شما بیهوده است. با تپق زدن در یک سخنرانی، یا کج بودن یقه در یک ملاقات یا افتادن در امتحان هیچ اتفاقی نمی افتد.

به نوشته هایتان فکر نکنید

راه دیگری که می توانید در پیش بگیرید فکر نکردن به موارد نوشته شده است. باید یاد بگیرید فکرتان را منحرف کنید. این راه به خصوص برای افرادی که وسواس فکری نیز دارند و از کنار هر سوال 10 سوال دیگر هم در می آورند روش مناسبی است. بهترین گزینه در این مواقع فکر کردن به خاطرات خوب و خنده داری است که برای شما اتفاق افتاده است. اگر تنها نیستید می توانید این را برای دوست یا همراه خود تعریف کنید و سعی کنید بحثی کوتاه در مورد خاطرات خنده دار خود داشته باشید. خنده یکی از مواردی است که می تواند به تخلیه ی استرس شما کمک کند. اگر هم تنها هستید می توانید آهنگ یا آهنگ های مورد علاقه خود را گوش کنید.

نوشیدنی های مناسب بنوشید

دمنوش های مختلفی برای رفع استرس وجود دارد که با مراجعه به عطاری یا یک جستجوی ساده در نت می توانید به لیست بلند بالایی از آن ها دست پیدا کنید. بهترین آن ها به تجربه ی شخصی دمنوش گل گاو زبان و زعفران و لیمو است.

حتما ورزش کنید

یکی از موثر ترین راه های دفع استرس ورزش کردن است. شاید خیلی کلیشه ای به نظر بیآید اما تا زمانی که تجربه اش نکنید متوجه تاثیر فوق العاده ی آن نخواهید شد. به خصوص ورزش های هوازی باعث دفع استرس و ورزش های همراه با وزنه باعث تخلیه ی استرس خواهد شد.

به کار های سخت تر فکر کنید

روش به مرگ گرفتن، به تب راضی شدن هم می تواند موثر باشد.در این اوقات سعی کنید به کار های سخت تر فکر کنید. به امتحانات سخت تر، به سخنرانی در جمع های بزرگ تر و ... . در این صورت کاری که در حال انجام آن هستید ساده تر به نظر می رسد و از بار روانی آن کم خواهد شد.

منبع وبسایت کلاسور

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها