۴۰ درصد ظرفیت سدهای البرز خالی است

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای البرز با تاکید بر صرفه جویی مردم در مصرف آب اعلام کرد که ۴۰ درصد ظرفیت سدهای این استان خالی است.

۴۰ درصد ظرفیت سدهای البرز خالی است

سعید نقدی اظهار داشت: اکنون حدود ۶۰ درصد ظرفیت سد کرج و ۶۱ درصد ظرفیت سد طالقان پر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش نشان می دهد.

ظرفیت مخازن سدهای طالقان و کرج به ترتیب ۴۲۰ میلیون متر مکعب و ۱۸۰ میلیون متر مکعب است .

نقدی با بیان اینکه بیشتر بارش های استان البرز بهاری است و قسمت اعظم آبگیری سد ها در فصل بهار و ماه اردیبهشت انجام می شود، گفت: اواخر اسفند ماه روند ذوب برف ها در البرزبیشتر شده و به دنبال آن بارش های بهاری موجب پرآب شدن سدها می شود.

وی تاکید کرد: سد های استان البرز با توجه به شرایط آب و هوایی در ماه های آبان، آذر و دی کمترین ذخیره آبی را دارند ضمن آنکه ذوب نشدن برف ها در فصول سرد ، پایین آمدن میزان ذخیره این منابع آبی را درپی دارد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرز اظهار امیدواری کرد که بارش های مناسب در اواخر پاییز و فصل زمستان موجب تقویت سدها و منابع آب زیر زمینی استان و سایر مناطق کشور شود.

نقدی گفت : سدهای البرز طی سه سال اخیر به خاطر بارش های خوب وضعیت بهتری نسبت به اوایل دهه ۹۰ پیدا کرده است .

ثبت ۹۹ میلی متر بارندگی در البرز

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان البرزبا بیان اینکه بارش های سال زراعی جاری در استان روند خوبی تاکنون طی کرده است، گفت : از مهرماه تاکنون ۹۲ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است؛ این میزان بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت مطلوب بوده که البته بارندگی های چند روز اخیر در استان وضعیت را بهبود بخشید.

نقدی بیان داشت: مناطق کردان، جاده کرج - چالوس و ارتفاعات طالقان بیشترین میزان بارندگی را در استان البرز داشته اند.

وی درخصوص وضعیت سفره های زیر زمینی استان البرز گفت: این منابع آبی طی ۲ سال اخیر با توجه به بارش های مناسب روند بهتری نسبت به سال های گذشته داشته و امیدواریم با تداوم بارش ها در سال جاری و سال های آینده این سفره ها تقویت شود.

نقدی با بیان اینکه بخش اعظم کشاورزی و باغداری البرز از منابع آب زیر زمینی آبیاری می شود، گفت : بارش های مناسب موجب تقویت سفره های زیر زمینی و رونق بیشتر کشاورزی خواهد شد.

وی بیان داشت: طرح های تعادل بخشی و انسداد چاه های غیر مجاز برای حفظ منابع آبی زیر زمینی استان البرز اجرایی شده که این اقدام به تقویت این منابع کمک خواهد کرد.

سدهای کرج و طالقان تامین کننده آب آشامیدنی تهران و البرز هستند.

۸۰ درصد آب آشامیدنی استان البرز از سفره های زیر زمینی و ۲۰ درصد از سدها تامین می شود که به تازگی با موافقت وزارت نیرو میزان برداشت البرز از ۲ سد کرج و طالقان ۲ برابر سهمیه قبلی شده است.

استان البرز تا چندی پیش سالانه ۵۵ میلیون مترمکعب از آب این سدها برداشت می کرد که این سهمیه به ۱۱۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

احداث تصفیه خانه و تاسیسات برای برداشت سهمیه جدید آبی مهمترین برنامه در دست اقدام مسوولان استان البرز است.

مسوولان شرکت آب منطقه ای البرز می گویند: این استان تا آماده شدن تاسیسات جدید به احتمال تعدادی از جاه های موجود را از مدار خارج و آب سدها را به عنوان جایگزین وارد تصفیه های فعال کرج خواهد کرد.

این اقدام با هدف تامین آب از سدها و کمک به حفظ منابع آب زیر زمینی انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها