آخرین اطلاعات از جشنواره تئاتر فجر

دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با اعلام برآورد بودجه ۶ میلیاردتومانی و پخش برخط تمامی آثار حاضر در این دوره جشنواره، درباره آخرین اطلاعات از تمامی رویدادها و اتفاقات برگزاری سی‌ونهمین دوره جشنواره تئاتر فجر سخن گفت.

آخرین اطلاعات از جشنواره تئاتر فجر

همه ساله در نیمه دوم سال شاهد برگزاری رویدادهای متعدد و جشنواره‌های مختلف در حوزه هنرهای نمایشی در سراسر کشور بودیم. اما با شیوع و هجوم افسارگسیخته ویروس کرونا که به عنوان مهمان ناخوانده از اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۸) فضای کشورمان را در برگرفته است، این‌بار با آغاز مهرماه ۱۳۹۹ شاهد تکرار این پرسش بودیم که شیوه برگزاری جشنواره‌های تئاتری در سال جاری با وجود فضایی متفاوت از سال‌های پیشین که کشور ایران را مانند تمامی کشورهای جهان تحت‌الشعاع خود قرار داده است، چگونه خواهد بود؟

رخدادهای جشنواره‌ای تئاتر کشور همواره در مسیر برگزاری با اتفاقات متفاوتی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، اما این بار هجمه ویروس عالم‌گیر کرونا که بخش مهمی از فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تمامی کشورهای جهان ازجمله ایران را تحت‌الشعاع قرار داده است بر پیشانی نوشت تمامی برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان کشور در تمامی بخش‌ها از جمله رویدادهای فرهنگی و هنری قرار گرفته و سایه انداخته است.

ویروسی که نخستین گام‌هایش را در اسفندماه ۱۳۹۸ در کشورمان آغاز کرد و تا امروز نیز طی قریب به ۱۰ ماه، جولان دهی آن با شدت و اوج گرفتنش هنوز نیز ادامه داشته و دارد. هنر تئاتر نیز در مواجهه با این ویروس مانند دیگر هنرها و فعالانش از این مسئله بی‌بهره نبوده است. آن‌چنان که شاهد ملغی شدن برگزاری برخی از رویدادها و شیوه متفاوت برگزاری برخی از جشنواره‌ها طی این بازه ۱۰ ماهه بودیم و هستیم.

آخرین اطلاعات از جشنواره تئاتر فجر

جشنواره فجر، ویترین تمام‌نمای هنر تئاتر ایران

در میان جشنواره‌های خرد و کلان عرصه هنرهای نمایشی بی هیچ تردیدی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌عنوان ویترین تمام‌نمای هنر تئاتر ایران نه‌تنها جایگاه والایی میان هنرمندان این عرصه دارد که توانسته گام مهمی در راستای معرفی داشته‌ها و توان‌مندی‌های هنرمندان تئاتر کشورمان به همتایان خود در دیگر کشورها بردارد.

هرچند در ابتدا زمزمه‌هایی مبنی بر عدم برگزاری جشنواره تئاتر فجر در گام سی‌نهم به گوش می‌رسید؛ اما در نهایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری آن وزارت‌خانه و بازوی اجرایی آن در عرصه تئاتر یعنی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکلی قاطع از برگزاری این جشنواره خبر دادند و برای اثبات این قطعیت، حسین مسافرآستانه که پیش از این نیز سابقه دبیری جشنواره تئاتر فجر را برعهده داشته و در پس تجربیاتش سابقه مدیریت های متعدد در عرصه تئاتر کشور را به دوش کشیده به‌عنوان دبیر این دوره رویداد انتخاب شد.

تجربه‌های ریز و درشتی از ابتدای سال ۱۳۹۹ در قالب استفاده کردن از تکنولوژی روز و بستر فضای مجازی به‌عنوان شیوه متفاوت ارائه آثار تئاتری مورد آزمون و خطا قرار گرفت.

هرچند در ابتدا مسئولان و متولیان امر تئاتر تاکید داشتند که تلاش‌شان بر آنست تا با رعایت کلیه ضوابط و قواعد ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اصل فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند این جشنواره را به شکل فیزیکی برگزار کنند، اما با شدت گرفتن موج دوم و در ادامه موج سوم شیوع این ویروس که از نیمه های آبان ماه با سردتر شدن هوا و التقاط آن با دیگر بیماری‌های ویروسی چون آنفولانزا و سرماخوردگی که شدت تشدید و گرفتاری هم‌وطنان را نسبت به این ویروس افزایش می‌داد، درنهایت مسئولان را نیز بر آن داشت تا حجم بالای برگزاری این رویداد را در قالب فضای مجازی تعریف و به مخاطبان ارائه دهند.

حال آرام آرام با نزدیک شدن به روزهای برگزاری گام ۳۹ جشنواره تئاتر فجر در راستای اقداماتی که تا به امروز انجام شده است با حسین مسافرآستانه دبیر این دوره جشنواره به گفت‌وگو نشستیم.

مسافرآستانه گفت: هنر تئاتر به‌عنوان هنری زنده، پویا و جریان‌ساز تابعی از فعالیت‌ها و کُنش‌های اجتماعی مردمان این روزگار است که در سایه ویروس کرونا با تمامی سختی‌ها و دشواری‌ها، زندگی را متوقف نکرده است، توانسته پا به پا و همدوش آن‌ها به حیات خود ادامه دهد. این درحقیقت تابعی از شرایط اجتماعی است که طی ۱۰ ماه اخیر ویروس کرونا بر کلیه فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان تاثیر گذاشته و کشورمان نیز از آن بی‌بهره نبوده و نیست.

با این مقدمه تاکید می‌کنم که سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر قطعاً در زمان مقرر یعنی بهمن‌ماه (۱۳۹۹) با تمامی دشواری‌ها و سختی‌ها در سایه همراهی، همدلی و همگامی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری وزارت‌خانه و از همه مهم‌تر هنرمندان دلسوز و عاشق این هنر و همدلی خانواده نجیب و شریف تئاتر بی‌هیچ تردیدی برگزار خواهد شد.

آخرین اطلاعات از جشنواره تئاتر فجر

انتظارمان از جشنواره سی‌ونهم با ادوار پیش متفاوت است

مسافرآستانه با تاکید بر این مسئله که برگزاری جشنواره تئاتر فجر در گام ۳۹ بی‌هیچ تردیدی با ادوار پیشین تفاوت‌های ماهوی و بنیادی دارد و نباید انتظارمان از این جشنواره را با دوره‌های گذشته مورد قیاس قرار دهیم تاکید کرد: هنرمندان تئاتر طی روزهایی که شاهد رُکود و سکون فعالیت‌های خرد و کلان در جامعه بودیم با تمام سختی‌ها و مشکلات تولید و اجرای آثار نمایشی، در قالب تئاترهای میدانی، محیطی، خیابانی و همچنین اجراهای داخل سالن و در ادامه اجراهایی در بستر فضای مجازی نشان دادند که توانمندی تبدیل کردن تهدیدها به فرصت را با قدرت تمام دارند.

وی یادآور شد: هیچ تصمیمی در راستای تغییر تاریخ و یا برهم زدن بخش‌های جشنواره در دستور کار مدیران، دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر وجود ندارد و با تبعیت از تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی و رعایت اصول مقرر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، برنامه‌ریزی خود و تصمیمات اجرایی را بر آن اصول بنا نهادیم.

تمامی آثار جشنواره به صورت برخط پخش خواهند شد

مسافرآستانه در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره به شکل فیزیکی برگزار خواهد شد یا به دلیل محدودیت‌های کرونایی شاهد برگزاری این رویداد به شکل مجازی خواهیم بود گفت: تردیدی وجود ندارد که تمامی آثار حاضر در جشنواره به صورت برخط در فضای مجازی پخش خواهند شد و البته تمامی گروه‌ها به‌ناچار باید آثار خود را در شکل و قالب تصویری با کیفیت مطلوب به دست دبیرخانه برسانند.

وی با بیان آنکه همچنین ممکن است بخشی از اجراهای جشنواره امکان پخش برخط نداشته باشند و شاهد اجرای زنده و فیزیکی نیز در یک سوم ظرفیت سالن‌های میزبان و یا تنها برای داوران جشنواره باشیم تاکید کرد: هرچند تمامی این مسائل زیرمجموعه و تابعی از قوانینی است که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره فعالیت‌های فرهنگی ابلاغ خواهد شد. امیدواریم که در بهمن‌ماه شاهد کاهش پیدا کردن شیوع این ویروس در کشور باشیم.

برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره در سخت‌ترین شرایط

مسافر آستانه در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر آنکه در کنار تمام تاکید شما بر برگزاری جشنواره در صورت تشدید شیوع این ویروس، دستورالعمل‌ها و ابلاغیه هایی که ممکن است حتی فعالیت و ضبط آثار نمایشی توسط هنرمندان را با محدودیت‌هایی مواجه کند آیا برای آن نیز برنامه‌ریزی خاصی صورت گرفته است گفت: بر این نکته تاکید داشتم که امیدمان بر آنست که شاهد بهتر شدن اوضاع و شرایط اجتماعی به‌ویژه در سایه شیوع این ویروس باشیم.

وی افزود: اما برای تمامی این موارد و حتی سخت‌ترین شرایط نیز برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفته است. به همین جهت با اطمینان می‌گویم که شاهد برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر بدون تغییر تاریخ اجرایی در بهمن ماه خواهیم بود و تلاش می‌کنیم همسو با دستورالعمل‌های بهداشتی و ابلاغی از سوی دولت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا برنامه‌های خود را برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطبق کنیم.

آخرین اطلاعات از جشنواره تئاتر فجر

دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با بیان آنکه طبق برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه و برآوردهای مطالعاتی دقیق صورت گرفته بودجه شش میلیارد تومانی را برای برگزاری این دوره از جشنواره به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردیم تصریح کرد: طی جلسات مستمر که به شکل هفتگی برگزار می‌شود شاهد تعامل، همکاری و همدلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی برای برگزاری هرچه قدرت‌مندتر این جشنواره هستیم که این خود نشان‌دهنده عزم بالای متولیان و دست‌اندرکاران امر تئاتر در کشور برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر است.

تمام بودجه جشنواره به هنرمندان داخلی اختصاص دارد

مسافر آستانه با تاکید بر آنکه تمامی بودجه اعلام‌شده برای برپایی این جشنواره برای هنرمندان داخل کشور و آثار آن‌ها و برپایی بخش‌های مختلف هزینه خواهد شد تصریح کرد: باتوجه به شرایط جهانی و محدودیت‌هایی که در تمامی کشورها برای اقشار مختلف مردم به واسطه شیوع این ویروس مرگ‌بار وجود دارد به‌احتمال زیاد شاهد آثار در بخش بین‌المللی نخواهیم بود.

اما اگر شرایطی فراهم شود که بتوانیم از تعدادی از هنرمندان خارجی نیز در این جشنواره به شکل برخط میزبانی کنیم، بودجه آن از بودجه اعلام‌شده جشنواره تامین نخواهد شد و تلاش می‌کنیم در رایزنی با دیگر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی بودجه آن آثار را تامین کنیم.

دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در پایان با اعلام آنکه مبلغ ۶ میلیارد تومان اعلام‌شده برای بودجه این دوره جشنواره نسبت به بودجه سال گذشته جشنواره، یک میلیارد تومان کمتر است گفت: خوشبختانه تمامی مراحل برای برآورد بودجه با کار کارشناسی، مطالعاتی، پژوهشی و در تعامل و همکاری با هنرمندان و صاحبان اندیشه برآورد شده و باید نسبت به همکاری و همدلی دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسینی معاون امور هنری وزارتخانه و دکتر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در راستای همراهی تمام قد و همه‌جانبه با دبیرخانه و ستاد برگزاری جشنواره تقدیر به عمل آورم. امیدوارم که این بودجه در نهایت به تصویب نهایی برسد و شاهد کم شدن آن نباشیم.

سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه بهمن ماه ۱۳۹۹ به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها